Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Porsche Panamera GTS - rodzinna rakieta

Porsche Panamera GTS - rodzinna rakieta

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

W zależności od wersji nadwoziowej może komfortowo przewieźć czterech lub pięciu pasażerów oraz mnóstwo bagaży. Gdy jednak chcemy nią pojechać sportowo – nie zawiedzie nas! Na torze F1 w Bahrajnie testowaliśmy 460-konne Porsche Panamera GTS

Porsche Panamera GTS - rodzinna rakieta
Zobacz galerię (15)
Porsche
Porsche Panamera GTS - rodzinna rakieta
  • Pod maską 4-litrowe V8 bi-turbo z mocniejszej odmiany Turbo. W GTS-ie ma 460 KM
  • Pięciomiejscowa odmiana GTS Sport Tourismo jest o prawie 15 000 zł droższa od klasycznej czteroosobowej
  • W Panamerze GTS zastosowano sportowy wydech z czarnymi końcówkami

Sportowe auto w szatach luksusowej limuzyny – taki opis wydaje się idealnie oddawać charakter Panamery. OK, ale czy pasuje do każdej jej wersji? Przecież pojazd ten występuje w kilku odmianach nadwoziowych (cztero- i pięciomiejscowej, z wydłużonym rozstawem osi), wariantach mocy (330-680 KM) i napędu (na tył lub 4x4). Zapewniamy was, że po przejechaniu się każdym z nich pozbędziecie się wątpliwości, gdyż sposób prowadzenia, pozycja za kierownicą i jakość wykończenia są w Panamerze na najwyższym poziomie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

A teraz najciekawsza informacja: najbardziej sportowa wersja Panamery to wcale nie 680-konne Turbo S, lecz właśnie prezentowany GTS. Ma 460 KM mocy i stanowi idealny pomost między wariantem S (440 KM) a 550-konnym Turbo. Wyższa o 20 KM moc względem odmiany S może sugerować, że silnik GTS-a to po prostu wzmocnione 3-litrowe V6 z „S-ki”, ale nic bardziej mylnego. Inżynierowie pod maską GTS-a zdecydowali się zainstalować 4-litrowe biturbo V8, pochodzące z Panamery Turbo.

Różni się tylko oprogramowaniem (niższa moc, ale nadal agresywna charakterystyka), a w dodatku odprowadza spaliny przez sportowy układ wydechowy. Wrażenia akustyczne są niesamowite, gdyż spod maski dochodzi bulgot „V8-ki”, a z podwójnych (pomalowanych na czarno) końcówek wydechu – rasowy ryk. Gdy dźwięki te połączymy z błyskawiczną reakcją na gaz (620 Nm dostępne w zakresie 1800-4500 obr./min), otrzymamy gwarancję sportowych wrażeń na najwyższym poziomie. Na torze oprócz świetnej dynamiki naszą uwagę zwróciło przede wszystkim wzorowe zachowanie auta na zakrętach. Pięciometrowa limuzyna, ważąca 2 tony, pokonywała ciasne łuki z zaskakującą lekkością i precyzją.

To zasługa obniżonego o 10 mm pneumatycznego zawieszenia oraz dopracowanego systemu regulacji twardości amortyzatorów. Wychyły nadwozia na zakrętach w testowym egzemplarzu korygowały elektromechaniczne stabilizatory (PDCC Sport), a efekt zacieśniania zakrętu wywoływał układ wektorowania kół tylnej osi (PTV Plus) – elementy opcjonalne. Za błyskawiczne wytracanie prędkości odpowiadały większe niż w zwykłej Panamerze hamulce (tarcze przód/tył 390/365 mm), które dodatkowo w testowym egzemplarzu były zaopatrzone w ceramiczne elementy (opcja).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Na torze F1 w Bahrajnie podczas nocnych jazd pomocne okazały się czytelne wskazania wyświetlacza przeziernego, który po raz pierwszy zastosowano w tym modelu. Sportowość GTS-a nie tylko czuć, lecz także widać. Wszystko za sprawą czarnego koloru, pojawiającego się m.in. na: światłach, felgach, spoilerach, logo oraz wykończeniu alcantarą, zastosowanym we wnętrzu.

Porsche Panamera GTS - nasza opinia

Wiemy, że zdecydowana większość klientów i tak wybierze najmocniejsze i najdroższe odmiany Turbo lub Turbo S, ale to właśnie w modelu GTS mamy możliwość odczucia największej dawki sportowych emocji. Zwłaszcza gdy wybierze się program jazdy Sport Plus...

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków