Scout to zwiadowca, harcerz lub ktoś, kto dokonuje rekonesansu. Choć nie wynika to bezpośrednio z nazwy, od razu kojarzy się jednak z zajęciami w terenie. Off-roadowe oczekiwania mamy więc także w stosunku do tak oznaczonych modeli Skody, zwłaszcza że podkreśla ona ich terenowe ambicje. Co naprawdę oferuje Skoda Rapid Spaceback Scoutline?
Skoda Rapid - nadwozie
To jedyne miejsce, w którym doszukacie się zmian w ScoutLine. Mimo że zmodernizowano zderzaki, a na błotnikach i progach pojawiły się nakładki z tworzywa, zmiany nie są zbyt wyraźne, postronny obserwator może ich po prostu nie dostrzec.
We wnętrzu to klasyczny Rapid z wszystkimi wadami i zaletami: miejsca jest naprawdę sporo, ale z listy dodatków nie zapomnijcie wybrać dodatkowej podłogi bagażnika – kosztuje aż 800 zł (bo razem z dodatkowymi kieszeniami i zabudową wnęk), ale bez niej nie da się porządnie wykorzystać sporych rozmiarów kufra (próg na podłodze, wystające elementy).
Skoda Rapid - silnik
Turbodiesel 1.4 to stary znajomy, ale po zmianach – nie ma już pompowtryskiwaczy, tylko wtrysk common rail. Efekt? Dużo spokojniejsza praca. Nie spodziewajcie się jednak nadzwyczajnej kultury, bo uzyskanie dobrej dynamiki wymaga od silnika wyraźnego wysiłku. Skoda zbyt optymistycznie określa spalanie, ale uzyskanie średniej 4,5-5,0 l/100 km jest jak najbardziej możliwe.
Skoda Rapid - prowadzenie
Skoda Rapid nie ma napędu 4x4. Zwiększenie możliwości terenowych wiąże się z koniecznością zamówienia pakietu na bezdroża – koszt 600 zł, a otrzymacie osłonę silnika (ale nie metalową!) i prześwit wyższy o 7 mm. Dokładnie taki sam pakiet można dokupić nie tylko do ScoutLine, lecz także do niemal wszystkich wersji Rapida.
Skoda Rapid - koszty
75 000 zł za auto kompaktowe z podstawowym dieslem i nierewelacyjnym wyposażeniem (klimatyzacja manualna, proste radio) nie należy do specjalnie korzystnych ofert. Zamiast płacić za pakiet ScoutLine, można poprzestać na zwykłym Rapidzie z pakietem na bezdroża – to ciekawe, dość proste auto. Tanie ubezpieczenie.
Skoda Rapid - to nam się podoba
Przestronne, dość funkcjonalne wnętrze, szerokie możliwości doposażenia, niskie koszty eksploatacji, poprawnie zestrojone zawieszenie.
Skoda Rapid - to nam się nie podona
Za mało wyrazisty design terenowy, niska kultura pracy silnika 1.4 TDI, przeciętna dynamika, zaniżone spalanie fabryczne, wysoka cena.
Skoda Rapid - nasza opinia
Skoda Rapid to proste, ale obszerne i dość wygodne auto. ScoutLine nie zastąpi crossovera, co najwyżej nieco tylko ułatwi dojazd na ryby. Silnik 1.4 TDI – jedynie dla niewymagających.
Skoda Rapid 1.4 TDI - dane techniczne
Silnik | t.diesel/R3/12 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1422 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 90/3500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 230/1750-2500 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/man. 5 |
Rozmiar opon | 215/45 R 16 |
Pojemność bagażnika (l) | 415-1380 |
Dług./szer./wys. (mm) | 4480/1710/1460 |
Rozstaw osi (mm) | 2600 |
Średnica zawracania (m) | 10,2 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1155/535 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 183 |
Spalanie (l/100 km) w mieście | 4,2 |
Spalanie (l/100 km) poza miastem | 3,4 |
Spalanie (l/100 km) średnie | 3,6 |
Śr. emisja CO2 (g/km) | 94 |
Teoretyczny zasięg (km) | 1520 |
Cena standardowej wersji | 75 150 zł |