Rok 2019 był dla Grupy Renault kolejnym rekordowym rokiem pod względem sprzedaży w Polsce. Renault i Dacia zarejestrowały łącznie 70 500 samochodów co sprawiło, ze udział Grupy Renault w rynku samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniósł 11,3 proc. Wśród samochodów dostawczych Renault w 2019 roku zajęło drugie miejsce z wynikiem 9884 sprzedanych aut, a model Master było najchętniej kupowanym autem dostawczym. Choć w tym roku sprzedaż aut jest wyraźnie niższa względem analogicznego okresu roku ubiegłego, to w lutym 2020 r. w rankingu samochodów dostawczych liderem nadal była marka Renault, a jej najlepiej sprzedającym się modelem został Master (604 szt.).
Renault Master – nowy przód i więcej praktycznych schowków
Obecnie na rynku dostępna jest trzecia generacja Mastera, która w 2019 roku została poddana modernizacji. Poliftingowy model rozpoznamy po nowym: grillu, zderzakach, pokrywie silnika i błotnikach. Auto otrzymało także inne reflektory diodowe w kształcie litery C. Przeprojektowano wnętrze, które otrzymało chromowane obramowania, zastosowano większe schowki o łącznej pojemności do 105 l oraz innowacyjne rozwiązania sprzyjające biznesowi. Wśród nich warto wymienić choćby wysuwany z deski rozdzielczej stolik otwierany za pomocą naciśnięcia palcem. Główny schowek w formie szuflady ma łatwiejszy dostęp i większą objętość (10,5 l). Fanów nowoczesnych smartfonów ucieszy zapewne dostępność ładowarki bezprzewodowej oraz możliwość powielenia ekranu z komórki na wyświetlaczu multimedialnym systemu Media Nav (dostępne telefonów z iOS i Android). W testowanym egzemplarzu łączność smartfona opartego na systemie iOS nie przebiegała jednak zbyt dobrze. Podczas próby łączności telefonicznej rozmówca po drugiej stronie słuchawki nie słyszał naszego głosu. Problem pojawiał się zarówno przy podłączeniu telefonu za pośrednictwem przewodu jak i podczas łączności Bluetooth.
W poliftingowym Masterze zmian dokonano także w przestrzeni ładunkowej, która otrzymała bardziej ergonomiczne uchwyty oraz nowe oświetlenie LED z czujnikiem ruchu. Ostatni z elementów jest bardzo przydatny, gdyż działa zbliżeniowo, niestety w testowym egzemplarzu czujnik ruchu po czasie zaczął szwankować, a lampka LED zaczęła mrugać.
Renault Master – więcej systemów bezpieczeństwa
Zmodernizowany Master wyróżnia się większą liczbą układów wspomagających kierowcę, takich jak system kontroli martwego pola, asystent bocznego wiatru czy kamera „Rear View Assist”. Ostatnia pozycja to innowacja Renault obejmująca cyfrową kamerę umieszczoną na dachu pojazdu oraz kolorowy 7-calowy ekran znajdujący się w kabinie w miejscu lusterka wstecznego. To dodatkowe rozwiązanie uzupełnia widok za pojazdem nie tylko w trakcie cofania (przydatne zwłaszcza w sytuacji gdy mamy otwarte tylne skrzydłowe drzwi pojazdu), ale także podczas jazdy w trasie jako uzupełnienie widoku z lusterek wstecznych, np. przy zmianie pasa ruchu. Kamera „Rear View Assist” nie działa jednak idealnie. Po pierwsze po rozruchu auta załącza się z dużym opóźnieniem (jeśli się spieszymy jesteśmy w stanie wykonać kilka manewrów za nim się włączy), po drugie jej rozdzielczość jest słaba, po trzecie – nam się nie udało – nie można jej wyłączyć np. podczas jazdy nocą w trasie jasno święcący ekran rozpraszał kierowcę (działa non stop, także podczas jazdy do przodu).
Renault Master – wystarczający zapas mocy
W zmodernizowanym Masterze gama silników także jest nowa. Jednostki Twin Turbo mają większą moc i moment obrotowy, producent zapowiedział także, że są oszczędniejsze. Pod maską testowego egzemplarza pracował turbodiesel 2.3 dCi, który zamiast dotychczasowych 170 KM i 380 Nm, dysponuje lepszymi parametrami: moc wzrosła o 10 KM, a moment obrotowy o 20 Nm. Podczas testu przejechaliśmy Masterem ok. 1000 km, zarówno autostradami, drogami krajowymi jak i odcinkami miejskimi. Trzeba przyznać, że żaden z kierowców nie narzekał na osiągi silnika niezależnie czy jechał autem „na pusto” czy z obciążeniem (ładowność 1278 kg). Silnik spontanicznie reagował na nacisk na gazu już od niskich obrotów, przy wyprzedzaniu nie były konieczne częste redukcje biegów. Średnie zużycie paliwa z testu wyniosło 9,8 l/100 km.
Renault Master – praktyczna przestrzeń ładunkowa, ale...
Testowy egzemplarz (Furgon L3H2) miał zabudowę dla firm kurierskich do przewozu przesyłek z zabezpieczeniem przestrzeni ładunkowej. Do jego atutów należą drzwi w przegrodzie, pozwalające na przemieszczenie się kierowcy lub pasażera do przestrzeni ładunkowej bez konieczności opuszczania pojazdu. O ile, co do wykonania zabudowy (użytych materiałów) i funkcjonalności nie zgłaszamy zastrzeżeń, o tyle do sposobu zamocowania, a precyzyjniej hałaśliwości już tak. Na autostradach i drogach z dobrą nawierzchnią odgłosy z przegrody i złożonych (nieobciążonych) półek kurierskich były sporadyczne i nie męczyły. Gdy jednak poruszaliśmy się drogą krajową z łatami lub dziurami hałas w kabinie był na dłuższą metę nie do wytrzymania.
Użytkownicy Mastera chwalili ergonomiczne miejsce pracy kierowcy, dużą liczbę praktycznych schowków, dobrą widoczność w lusterkach oraz sposób prowadzenia ( precyzję kierowania, stabilność auta na zakrętach i małą podatność na wiatr boczny). Narzekali jednak na zbyt dużą czułość asystenta pasa ruchu, który na szczęście można było wyłączyć łatwo dostępnym przyciskiem.
Renault Master – ile kosztuje?
Testowany przez nas Master to wersja Furgon FWD Pack Clim L3H2 2.3 dCi 180 Euro 6 o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t (cena 93 300 zł netto). Na liście wyposażenia seryjnego odmiany Pack Clim znajdziemy m.in. światła do jazdy dziennej LED , radio MP3 Bluetooth z USB, fotel kierowcy z regulacją pochylenia oparcia i lędźwiową, wielofunkcyjna kanapa ze składanym oparciem, wysuwany schowek i stolik EASY LIFE, szyby przednie elektryczne, tapicerkę materiałową, lusterko wewnętrzne "Wide View", klimatyzację manualną, airbag kierowcy.
Testowany przez nas pojazd doposażony był w następujące elementy podnoszące komfort i bezpieczeństwo podróży ( R-Link Evolution, kamerę Rear View Assist, pakiet Control Max: regulator-ogr. prędkości, kamera cofania, czujnik park. z przodu, św. przeciwmgłowe, czuj. kontroli martwego pola; zbiornik paliwa 105 l, ładowarkę indukcyjną do smartfonów , systemy kontroli pasa ruchu i automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania oraz tylny stopień) oraz w zabudowę kurierską (przegrodę z przesuwnymi drzwiami wyposażonymi z zamek, która oddziela przestrzeń ładunkową od kabiny kierowcy, tapicerkę kabiny kierowcy wraz podłogową płytą antypoślizgową, składane siedzenie pasażera w kabinie kierowcy, wyłożenie podłogi w przedziale ładunkowym wykonane z płyty antypoślizgowej, zabezpieczenie ścian bocznych, drzwi furgonu i nadkoli elementami z polipropylenu, oświetlenie przestrzeni ładunkowej LED, system półek w przedziale ładunkowym z możliwością regulacji wysokości i możliwością mocowania ładunku, elektrycznie sterowany boczny stopień wejściowy, sygnalizację akustyczną przy cofaniu pojazdem). Cena kompletnej zabudowy kurierskiej to 39 200 zł netto.
UWAGA: ładowność półek do 80 kg na 1 m bieżący. | Krotkie półki | Długie półki |
Długość (mm) | 1595 | 2900 |
Szerokość (mm) | 425 | 425 |
Wysokość (mm) | 50 | 50 |
Renault Master – historia modelu
Renault Master do największy samochód dostawczy dostępny w ofercie francuskiej marki. Auto zadebiutowało w 1981 roku razem z mniejszym Renault Trafic. W ofercie dostępne są konfiguracje zarówno z napędem na przód, jak i na tył. Rywalami Renault Mastera są m.in. Volkswagen Crafter, Mercedes-Benz Sprinter czy Ford Transit.