• Talisman Grandtour służy do spokojnego pożerania kilometrów – to nie przypadek, że Renault, w przeciwieństwie do rywali, nie nazywa swojego kombi „sports czymś”
  • Podczas gdy inni producenci potrafią negatywnie zaskakiwać twardymi plastikami, Renault dba, by było mięciusieńko
  • Lifting przyniósł szereg mądrych ulepszeń w kabinie

Renault Talisman ma prezencję, wygląda „dyrektorsko” i... w przeciwieństwie do Opla Insignii kombi, którym jeździ mój sąsiad, swobodnie mieści się na garażowym miejscu postojowym (na długość dzieli je aż 10 cm!). Klientom Renault ten styl najwyraźniej odpowiada, bowiem przy okazji zeszłorocznego liftingu styliści ograniczyli się do dyskretnych zabiegów, które dają pożądany efekt świeżości – od debiutu Talismana minęło przecież już pięć lat.

Być może też Renault po prostu nie chce zbyt wiele inwestować w model, którego przyszłość stoi pod znakiem zapytania. W kabinie jednak czeka szereg mądrych ulepszeń. W oczy od razu rzuca się nowy zestaw wirtualnych zegarów na 10,2-calowym ekranie, który przekonuje czytelnością i wielością schematów wskazań – są one jednak powiązane z trybami jazdy.

Centralny ekran o pionowej orientacji ma teraz 9,3 cala i przyjaźniejsze menu z „obrazkowym” układem – łatwiej jest skonfigurować m.in. działanie asystentów. Asystent pasa ruchu, podobnie jak start-stop, ma własny przycisk, co zdecydowanie pochwalamy, tak samo jak dołożenie przycisków do panelu klimatyzacji. Widok domowy można komponować widżetami według potrzeb. Jedyne, co poważnie irytuje, to zwłoka, z jaką pojawia się obraz kamery cofania po wybraniu biegu wstecznego, a także brak regulacji nachylenia siedziska – mimo „full” elektryki.

Podczas gdy inni producenci potrafią negatywnie zaskakiwać coraz większymi połaciami twardego plastiku w kabinie (Wolfsburgu, to do was!), Renault dba, by było mięciusieńko. I to samo tyczy się sposobu, w jaki Talisman jeździ. Zawieszenie jest wyraźnie nastawione na łagodne poddawanie się nierównościom, co czasem kończy się lekkim bujaniem. Koła reagują na skręt kierownicą miękko, po przestawieniu na tryb sportowy nieco zmniejsza się siła wspomagania, poprawia czucie, ale raczej nie da radości kierowcom ze sportową żyłką. Grandtour służy do spokojnego pożerania kilometrów – to nie przypadek, że Renault, w przeciwieństwie do rywali, nie nazywa swojego kombi „sports czymś”.

Renault Talisman Grandtour TCe 160 – jak radzi sobie silnik i ile pali?

A czy ten silnik odnajduje się w „grand trasie”? Jednostka 1.3 o mocy 158 KM zastąpiła w Talismanie 150-konne 1.6. Nowy motor słynie z energicznego ciągu od niskich obrotów i tu także na papierze osiąga 270 Nm już przy 1800 obr./min. Ten wigor nieco psuje jednak opieszałość dwusprzęgłowej skrzyni biegów – w czasie ruszania pracuje co prawda płynnie, ale spokooojnie. Kick-down? Złóż wniosek i elektronika chętnie go rozpatrzy po dopiciu kawy. A gdy już bieg zmieni, koła lekko szarpną, wystraszone nagłym przyrostem siły napędowej. O ile żywiołowość silnika we wcale nie tak ciężkim Talismanie gdzieś się zapodziała, o tyle jego wyciszenie jest nawet lepsze niż w kompaktowych Mercedesach. Pod obciążeniem robi się głośniejszy dopiero powyżej 5000 obrotów, a np. w CLA wycie pojawia się wcześniej.

Rozpiętość spalania jest duża – podczas gdy na autostradzie Talisman potrzebuje 9 l/100 km, na ekspresówce zużycie spada do 7,2 l, a w czasie spokojnej podmiejskiej jazdy starcza nawet 5,6 l/100 km.

Renault Talisman Grandtour TCe 160 – nasza opinia

Podstawowy silnik Talismana radzi sobie dzielnie w dużym kombi i od bieżącego roku modelowego zostaje jedynym benzyniakiem w ofercie – 225-konne 1.8 wycofano. Dopłata do diesla o zbliżonych osiągach wynosi 14 000 zł – do częstego użytku autostradowego może to być lepszy wybór, także jeśli często jeździmy z rodziną lub z większym bagażem. Na takie potrzeby nadwozie Talismana jest doskonale przygotowane, to kombi pełną gębą, bez kompromisów na rzecz „sportowości”. Technologiczne zmiany face liftingu są z korzyścią dla wygody użytkowania. Bogate wyposażenie też pozostaje mocną stroną Talismana.

OCENA: 5

Renault Talisman Grandtour TCe 160 – wymiary

Renault Talisman Grantour wymiary Foto: Auto Świat
Renault Talisman Grantour wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Renault Talisman Grandtour TCe 160 – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory turbobenzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa 1332 cm3
Maksymalna moc 158 KM przy 5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 270 Nm przy 1800 obr./min
Skrzynia biegów aut. dwusprzęgłowa 7b.
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tarczowe wentylowane/tarcz.
Marka i model opon Barum Polaris 5
Rozmiar opon 245/45 R 18
Masa własna/ładowność 1439/630 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1500/750 kg
Pojemność bagażnika 572-1681 l
Pojemność zbiornika paliwa 51 l

Renault Talisman Grandtour TCe 160 – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna 201 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 6,6 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość niska 8,3 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość średnia 6,5 l/100 km
Spalanie wg WLTP prędkość wysoka 5,7 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość bardzo wysoka 6,8 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 150 g/km
Teoretyczny zasięg 800 km
Minimalna średnica zawracania 11,6 m

Renault Talisman Grandtour TCe 160 – wyposażenie

Wersja Intens
Reflektory LED S
Klimatyzacja aut. 2-stref. S
System multimedialny/nawigacja S/S
Wirtualne zegary S
Ładowarka indukcyjna S
Apple CarPlay i Android Auto S
Podgrzewane fotele i kierownica 1500 zł
Elektrycznie ster. i wentyl. fotele 2500 zł
Skórzana tapicerka 6000 zł
Kluczyk zbliżeniowy S
Kamera cofania/czujniki parkowania S/S
Czujnik martw. Pola S
Asyst. pasa ruchu S
Lakier metalizowany 2600 zł
18-calowe alufelgi 3000 zł

Renault Talisman Grandtour TCe 160 – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 135 900 zł**
Cena testowanego egzemplarza 157 250 zł**
Gwarancja mechaniczna 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok

**cena uwzględnia rabat 7000 zł na rocznik 2021