Auto Świat Testy Porównania samochodów Opel Insignia Sports Tourer kontra Renault Talisman Grandtour i Volkswagen Passat Variant - wygodne wycieczkowce

Opel Insignia Sports Tourer kontra Renault Talisman Grandtour i Volkswagen Passat Variant - wygodne wycieczkowce

Nowy Opel Insignia Sports Tourer rzuca wyzwanie Volkswagenowi Passatowi Variantowi i Renault Talismanowi Grandtourowi. Porównujemy topowe wersje dieslowe z „automatami”, napędem na przednią oś i z najbogatszym wyposażeniem. Który wygra?

Opel Insignia Sports Tourer kontra Renault Talisman Grandtour i Volkswagen Passat Variant
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Opel Insignia Sports Tourer kontra Renault Talisman Grandtour i Volkswagen Passat Variant

Jeśli ktoś szuka komfortowego i pakownego samochodu ze żwawym, a zarazem oszczędnym silnikiem i nowoczesnym wyposażeniem, pewnie w pierwszej kolejności zainteresuje się najświeższą propozycją w klasie średniej: Insignią Sports Tourer. Nowe kombi Opla ma aż 5 m długości i równie wielkie ambicje, żeby podkradać klientów nawet markom premium. Twórcy obdarzyli je aż 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów i luksusowymi opcjami, jak ledowe reflektory matrycowe czy ekran head-up z projekcją na szybie czołowej.

Kuszące, ale warto wiedzieć, że nawet rywale z logo popularnych marek mają swoje asy w rękawie. Na przykład w Renault Talismanie Grandtourze można zamówić układ 4 skrętnych kół, z kolei Volkswagen Passat Variant przyćmiewa cały segment rozbudowanym zestawem wirtualnych zegarów oraz systemem, który w razie zasłabnięcia kierowcy samoczynnie zjedzie na prawy pas, zatrzyma auto i wezwie pomoc.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Takie dodatki występują tylko w topowych wersjach wyposażenia i zakup właśnie takiego „wypasionego” kombi będziemy dziś rozważać. Dlatego do porównania wybraliśmy Opla Insignię Sports Tourer ze 170-konnym 2.0 CDTI w wersji Elite oraz Renault Talismana Grandtoura Initiale Paris napędzanego podwójnie doładowanym 1,6-litrowym dCi o mocy 160 koni. Nie mogło zabraknąć też znanego prymusa, czyli Volkswagena Passata Varianta Highline 2.0 TDI/190 KM.

Volkswagen Passat - DSG czasem opornie działa

Najbardziej przekonujący napęd ma Passat. Siedmiobiegowe DSG ze sprzęgłami pracującymi w kąpieli olejowej zmienia przełożenia delikatnie i szybko, choć do perfekcji jeszcze brakuje. Kiedy chce się wymusić redukcję biegu, trzeba głęboko wcisnąć gaz, 1/3 skoku pedału idzie „w próżnię”, nim skrzynia odpowiednio zareaguje i zmusi silnik do nabrania obrotów. TDI pracuje oszczędnie (potrzebowało tylko 6 l/100 km na trasie pomiarowej), cicho i bez wibracji odczuwalnych w kabinie. Ma solidnego kopa i nie słabnie nawet powyżej 200 km/h.

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI, Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi i Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych

VolkswagenOpelRenault
Przyspieszenie 0-50 km/h3,1 s2,9 s3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s8,4 s9,7 s
Elastyczność 60-100 km/h4,3 s4,6 s5,5 s
Elastyczność 80-120 km/h5,7 s6,0 s7,2 s
Masa rzeczywista/ładowność1615/575 kg1650/620 kg1668/522 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.60/40 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,5/11,6 m12,2/12,1 m11,5/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,6 m36,7 m37,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,4 m34,3 m36,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)66 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe6,0 l/100 km6,2 l/100 km6,5 l/100 km
Zasięg1100 km1000 km720 km
.
.Auto Świat

Silnik dCi w Renault w takich sytuacjach wyraźnie bardziej się męczy. Brakuje mu do VW 30 koni, a na wyższych obrotach – wyraźnie werwy. Nieźle ciągnie z dołu, a potem słabnie. Przez to w pomiarach przyspieszenia i elastyczności Talisman zostaje za rywalami. Jeśli ktoś wymaga lepszej dynamiki w Renault, jest skazany na silnik benzynowy, mocniejszych diesli bowiem nie ma. W teście 1,6-litrowy motor zużył o 0,5 l/100 km więcej niż Passat, a przy ostrzejszym traktowaniu gazu różnica gwałtownie rośnie (VW: 7,7 l/100 km; Renault: 8,9 l/100 km). Przekładnia też mniej się stara, zmiany biegów nie są tak gładkie, jak u rywali. Oczywiście, da się jeździć, ale w tej klasie można po prostu wymagać więcej.

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI, Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi i Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - dane katalogowe producentów

VolkswagenOpelRenault
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16diesel biturbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)196819561598
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/3500170/3750160/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750400/1750380/1750
Prędkość maksymalna (km/h)227220213
Skrzynia biegówaut. dwusprzęgł. 7baut. 8baut. dwusprżegł. 6b
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)650-1780560-1665572-1681
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue (l)66/1362/1547/brak układu SCR
Rozmiar opon testowanego auta235/45 R 18245/45 R 18245/40 R 19
Emisja CO2 (g/km)120150120
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2000/7501700/7501850/750

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI, Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi i Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - gwarancje/ceny

VolkswagenOpelRenault
Wersja wyposażeniaHighlineEliteInitiale Paris
Cena podstawowa159 590 zł144 700 zł155 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)48,5 proc.43,7 proc.49,1 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub rokco 30 tys. km lub rokco 30 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu (punktowana)196 080 zł169 100 zł157 400 zł

Pod względem napędu Opel denerwował nas kilkoma cechami. Jego silnik nie jest tak dobrze wyciszony, jak TDI Passata. Podczas codziennej, spokojnej jazdy w okolicach 1500 obr./min do kabiny przedziera się mało szlachetny dźwięk o irytującej frekwencji. Niezależnie od obciążenia czuć też wibracje jednostki. W trakcie ruszania, w chwili puszczenia hamulca, pojawia się nieeleganckie szarpnięcie. Skrzynia niezbyt delikatnie paruje źródło napędu z kołami, przez co trudno parkuje się „na styk”. Poza tym jednak ośmiostopniowy „hydrokinetyk” daje radę. Spalanie i osiągi Opla okazują się minimalnie gorsze niż Volkswagena. Insignia spaliła w teście 6,2 l/100 km i przyspiesza we wszystkich zakresach pomiarowych o kilka dziesiątych sekundy wolniej niż Passat. Na co dzień jest to praktycznie nieodczuwalne, ale w punktacji przez to traci.

.
.Auto Świat

Opel Insignia - certyfikowana ergonomia...

To jednak jeszcze nie koniec narzekań na dużego Opla. Mimo certyfikatu AGR (Niemiecki Ruch na Rzecz Zdrowych Pleców) fotelom przydałoby się lepsze trzymanie boczne, natomiast podpórka pod lewą stopę kierowcy wymusza lekkie jej przekrzywienie – też mało ergonomicznie pomyślane... Przyciski na kierownicy, zegary i panel obsługi klimatyzacji opisano małą czcionką, kierowców z dalekowidztwem może to denerwować nawet po dłuższym czasie użytkowania.

Poza tym mimo najdłuższego nadwozia Opel ma najmniejszy bagażnik w porównaniu (560-1665 l). W pakiecie ze smukłą linią karoserii dostajemy, niestety, też kiepską widoczność. Mimo adaptacyjnego zawieszenia FlexRide Insignia nie wygładza wybojów tak dobrze, jak Passat z układem DCC. Nawet gdy jedzie się umiarkowanym tempem po nierównej nawierzchni, w kabinie czuć irytujące drżenia. Dla dobra komfortu radzimy też nie wybierać dużych felg na niskoprofilowych oponach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Passat po tych samych nawierzchniach jeździ bardziej gładko. Amortyzacja jest lepiej wyważona, auto mocniej trzyma się drogi i zwinniej się je prowadzi. Ma się wrażenie, jakby Volkswagen był bardziej lżejszy od Opla niż te 35 kg, które dzielą auta według naszych pomiarów. Fotele też znajdziemy lepsze w Volkswagenie. Jeździ on cicho, komfortowo, szybko i jest funkcjonalny.

Przeczytaj też:

Renault Talisman - francuski luz

Renault jest po francusku odprężone. Talisman nie zna czegoś takiego, jak stresująca twardość, jego adaptacyjne amortyzatory można ustawić bardzo miękko. Odgłosy jazdy docierają do kabiny tylko w umiarkowanym stopniu. Na krótkich pofałdowaniach nawierzchni Talisman czasem jeszcze trochę się pobuja, jednak pod obciążeniem sprężyny dochodzą do swoich granic: tam, gdzie Passat i Insignia wciąż mają rezerwy, Renault już dobija. Poza tym fotele mają miękkie boczki, nieco słabsze okazują się także hamulce.

W tej i w wielu innych kategoriach Talisman traci cenne punkty, których nie jest w stanie odrobić niską ceną. Po doposażeniu kosztuje 157 400 zł i ma na pokładzie takie luksusy, jak: elektrycznie sterowane, wentylowane skórzane fotele, nawigacja, automat parkujący i elektrycznie sterowana klapa bagażnika. Równie „wypasiony” Opel kosztuje o 11 700 zł więcej, natomiast punktowana cena Passata to aż 196 080 zł. Można liczyć na rabaty wyprzedażowe, których tu nie uwzględniliśmy (oferta obowiązuje tylko na wyprodukowane auta). Jeśli kupować najlepsze kombi w klasie – to teraz.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI, Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi i Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - punktacja

NadwozieMaks. pkt.PassatInsigniaTalisman
Przestronność z przodu40363734
Przestronność z tyłu30272723
Pojemność bagażnika25252222
Ładowność15131412
Widoczność20161614
Fotele, pozycja kierowcy30282622
Ergonomia obsługi20171615
Jakość wykończenia20181615
Suma punktów200180173157
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.PassatInsigniaTalisman
Przyspieszenie25151512
Elastyczność25232220
Poziom hałasu15121112
Skrzynia biegów15121211
Zachowanie na drodze30272626
Komfort jazdy30272523
Układ kierowniczy15141312
Średnica zawracania5434
Skuteczność hamulców40333230
Suma punktów200167159150
KosztyMaks. pkt.PassatInsigniaTalisman
Cena po doposażeniu50192832
Utrata wartości15111411
Zużycie paliwa30262524
Wyposażenie – komfort40333333
Wyp. – bezpieczeństwo30252320
Ubezpieczenia10778
Gwarancja15888
Przeglądy10888
Suma punktów200137146144
Wynik końcowy600484478451
Miejsce w teście 1.2.3.

Opel Insignia Sports Tourer, Renault Talisman Grandtour i Volkswagen Passat Variant - naszym zdaniem

Renault Talisman to dobre auto, kiedy jednak wchodzi się w detale, trzeba przyznać, że Volkswagen Passat jest bardziej przemyślany, przestronniejszy, wygodniejszy, a także szybszy i oszczędniejszy. Niemiecki koncern z Wolfsburga robi najwszechstronniejsze kombi w tej klasie i nie może mu podskoczyć nawet najnowszy Opel Insignia, którego układ napędowy wymaga jeszcze doszlifowania.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków