- Seat Arona w wersji Outdoor dzięki aplikacjom w srebrnym kolorze ma nadwozie wyróżniające się na tle innych crossoverów
- W naszym teście sprawdziliśmy, jak spisuje się samochód z benzyniakiem o mocy 115 KM i automatyczną skrzynią biegów
- Zawieszenie pojazdu zestrojono w taki sposób żeby zapewniało dobre prowadzenie, a jednocześnie skutecznie tłumiło nierówności nawierzchni
Mówią, że nie szata zdobi… Tymczasem producenci samochodów prześcigają się w oferowaniu wyposażenia, które sprawi, że ich model zyska na oryginalności. W tej gonitwie po wyjątkowość wziął udział także Seat Arona.
Czy udane stylistycznie, zgrabne nadwozie można jeszcze poprawić? Okazuje się, że tak. W przypadku Arony wystarczy zamówić Outdoor Edition, a karoseria zyska dekoracje srebrnego koloru (na zderzakach, bocznych listwach, klapie bagażnika oraz przy światłach przeciwmgielnych).
Dodatkową ozdobę stanowią aplikacje w kolorze piano black, podświetlane progi oraz 18-calowe alufelgi. Wszystko to się efektownie komponuje, ale kosztuje, niestety, aż 11 000 zł. Poza tym makijażem Arona jest sobą, a to oznacza całkiem przestronne wnętrze, wygodne fotele, łatwą obsługę urządzeń pokładowych, a także jeden z największych bagażników w klasie.
Pod maską testowanego egzemplarza pracował 3-cylindrowy benzyniak o mocy 115 KM. Jego temperament jest zadowalający, choć podczas przyspieszania do „setki” (w 10 s) trudno mówić o sportowych wrażeniach. Zaletą jednostki jest to, że dobrze dogaduje się z dwusprzęgłową skrzynią, która sprawnie i bez szarpnięć zmienia przełożenia.
Cieszy także cicha praca silnika, chociaż podczas dynamicznego przyspieszania dźwiękiem zdradza 3-cylindrowe geny. Mniej entuzjastycznie możemy wypowiadać się o zużyciu paliwa. Średnie spalanie na poziomie 7 l/100 km nie jest przesadnie duże, ale 2-litrowa nadwyżka w stosunku do danych fabrycznych to już sporo.
Seat Arona – zawieszenie bez zastrzeżeń
O tym możemy mówić w samych superlatywach. Nie dość, że zawieszenie skutecznie tłumi nierówności nawierzchni, to na dodatek potrafi również stłumić zapędy karoserii do zbyt mocnych przechyłów podczas pokonywania zakrętów. Z kolei w sytuacji gwałtownego omijania przeszkód zawodowcem okazuje się także precyzyjny układ kierowniczy.
Z zakupem Arony, do której można dodać pakiet Outdoor, trzeba się spieszyć, bo takie auto występuje tylko w ofercie wyprzedażowej rocznika 2020. Niestety, tanio i tak nie będzie, bo po doliczeniu opcji samochód kosztuje aż 102 000 zł.
Seat Arona – to nam się podoba
Atrakcyjny wygląd, dobre tłumienie wybojów, dynamiczny silnik, przestronne wnętrze, wygodne fotele, pojemny bagażnik.
Seat Arona – to nam się nie podoba
Spalanie za wysokie w stosunku do danych fabrycznych, drogi pakiet stylistyczny Outdoor, wysoka cena zakupu auta.
Seat Arona – naszym zdaniem
Makijaż, który Seat zaproponował w przypadku Arony, okazał się udany – zdobi, a jednocześnie nie jest nachalny. Szkoda tylko, że sporo kosztuje. Poza tym Arona to praktyczny crossover ze żwawym silnikiem, dopracowanym zawieszeniem i precyzyjnym układem kierowniczym.
Seat Arona – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 999, t.benz./R3/12 |
Moc | 115 KM przy 5000 obr./min |
Moment obrotowy | 200 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 7 |
Napęd | przedni |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Średnie spalanie (wg WLTP) | 5,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 112 g/km |
Teoretyczny zasięg | 800 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4138/1780/1543 mm |
Rozstaw osi | 2566 mm |
Masa własna/ładowność | 1135/510 kg |
Pojemność bagażnika | 400-1280 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 40 l |
Rozmiar opon w testowanym aucie | 225/55 R 18 |
Cena od/testowanego egzemplarza | 88 500/102 000 zł |
Nie dość, że zawieszenie skutecznie tłumi nierówności nawierzchni, to na dodatek potrafi również stłumić zapędy karoserii do zbyt mocnych przechyłów podczas pokonywania zakrętów
Niestety, auto nie jest tanie, bo po doliczeniu opcji samochód kosztuje aż 102 000 zł
Pozycja za kierownicą i obsługa urządzeń pokładowych są bez zastrzeżeń. Jednak materiały wykończeniowe mogłyby być lepsze
Wygodne siedzenia zapobiegają nadmiernym przechyłom pasażerów podczas pokonywania zakrętów
Z tyłu wygospodarowano całkiem dużo przestrzeni na nogi oraz nad głowami
Dzięki Outdoor Edition karoseria zyskuje dekoracje srebrnego koloru (na zderzakach, bocznych listwach, klapie bagażnika oraz przy światłach przeciwmgielnych)
Bagażnik jest ustawny i okazuje się pojemny (400-1280 l). To wielkość porównywalna z częścią ładunkową konkurencyjnych modeli – kufer
Citroëna C3 Aircrossa mieści 410-1289 l
Silnik o mocy 115 KM rozpędza Aronę do setki po 10 sekundach
Za wysokie spalanie? Seat Arona nauczy, w jaki sposób osiągnąć niższe zużycie paliwa
Na zestawie wskaźników przed kierowcą może być wyświetlona mapa nawigacji
Auto wyróżnia się na ulicy, a co ważne dodatkowe ozdoby nie są zbyt nachalne
Dzięki pakietowi Outdoor dodatkową ozdobę stanowią aplikacje w kolorze piano black, podświetlane progi oraz 18-calowe alufelgi.