Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Wszechstronna, ale i dość droga — Skoda, która sprawdzi się nie tylko w roli rodzinnego auta

Wszechstronna, ale i dość droga — Skoda, która sprawdzi się nie tylko w roli rodzinnego auta

Już od wielu generacji Skoda Octavia budzi emocje nie tylko wśród fanów czeskiej marki. Zresztą w pełni zasłużenie. Na przestrzeni lat stała się dojrzałą konstrukcją z przestronną kabiną i równie dużym bagażnikiem, a wykorzystując sprawdzone volkswagenowskie rozwiązania również dopracowaną technicznie. Czy jej najnowsza wersja w wersji Sportline może spełnić oczekiwania całej rodziny zarówno podczas codziennych przejazdów jak i okazjonalnych dalekich podróży?

Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI (190 KM) 140 kW 7-biegowa automatyczna DSG 4x4 Zobacz galerię (21)
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI (190 KM) 140 kW 7-biegowa automatyczna DSG 4x4Źródło: Skoda
  • Na przestrzeni lat Skoda Octavia znacząco urosła, co przekłada się na dużą ilość miejsca zarówno w kabinie, jak i bagażniku
  • Atutem auta jest dopracowana konstrukcja, wysoka jakość wykończenia i bardzo dobrze zestrojony układ napędowy
  • Mimo wysokiego poziomu zaawansowania technicznego na pewnych polach Octavia pozostawia nieco do życzenia, czego najlepszym przykładem jest aktywny tempomat
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Skoda Octavia — dla kogo?

Chociaż z racji ceny Octavia nie może pełnić roli konia pociągowego dla Skody, to bez wątpienia jest to jeden z najważniejszych modeli w ofercie marki. Dlaczego? Bo dzięki swojej nowoczesnej i jednocześnie eleganckiej stylistyce, obszernej kabinie i nowoczesnemu wyposażeniu jest niezwykle wszechstronnym modelem. Dzięki temu auto z nawiązką spełnia oczekiwania klasycznych rodzin z dwójką dzieci, ale też śmiało może pełnić rolę auta służbowego dla kadry wyższego szczebla.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Skoda Octavia — opis modelu

Najnowsza, czwarta już generacja modelu zadebiutowała w 2019 r. i w porównaniu z poprzednią urosła, a przede wszystkim zyskała ostrzejsze linie. Auto zostało zbudowane na platformie MQB i ma o 30 mm dłuższe oraz o 15 mm szersze nadwozie niż u poprzednika. To przekłada się na obszerniejsze wnętrze. Z kolei za sprawą przetłoczeń oraz dość wąskich reflektorów przednich i podłużnych tylnych lamp nadwozie prezentuje się znacznie dynamiczniej wizualnie i bardzo nowocześnie.

Skoda Octavia — wrażenia z jazdy

Mimo że testowana Octavia Sportline jest dużo mniej agresywną wersją niż nastawiona na sportowe wrażenia odmiana RS, to pod względem komfortu dla wielu rodzin i tak może okazać się nieco zbyt twarda. Wystarczy wjechać na "śpiącego policjanta", aby się o tym dobitnie przekonać. Ma to jednak również swoją dobrą stronę. Praktycznie w każdej drogowej sytuacji, w tym na szybko pokonywanych zakrętach, Skoda przemieszcza się ze stoickim spokojem, zwiększając komfort psychiczny kierowcy. Duży w tym udział mają również wygodne fotele, które zapewniają dobre trzymanie boczne.

Ogromne powody do zadowolenia daje również układ napędowy. Przekładnia DSG działa płynnie, a napęd na wszystkie koła zwiększa bezpieczeństwo jazdy, w szczególności w dalekich od idealnych warunkach. Moc 190 KM okazuje się więcej niż wystarczająca i umożliwia bardzo dynamiczną jazdę. Pewien niedosyt pozostawia jedynie poziom wyciszenia wnętrza. Nie można powiedzieć, że w Octavii jest zbyt głośno, ale w specyficznych warunkach podczas jazdy autostradą w kabinie dość wyraźnie słyszalny jest szum, co przy kilkusetkilometrowej trasie może okazać się nieco uciążliwe.

Nieco krytycznych słów należy się Skodzie także za odejście od tradycyjnych, fizycznych przełączników. Obsługa wielu funkcji wymaga "przeklikiwania się" przez centralny ekran dotykowy. O ile na postoju nie stanowi to większego problemu, to podczas jazdy już tak. A mówimy m.in. o możliwości zmiany ustawień klimatyzacji, co raczej wymaga interwencji w trakcie jazdy. Jednak największe słowa krytyki należą się aktywnemu tempomatowi, bo ten w polskich realiach nie sprawdza się tak, jak byśmy tego oczekiwali, a użytkownik nie ma możliwości wyłączenia trybu aktywnego i korzystania z systemu jak ze zwykłego tempomatu. Przykładowo, w warunkach zimowych ze względu na osiadający na czujnikach śnieg aktywny tempomat może być w ogóle niedostępny.

Skoda Octavia — wnętrze

Zajmując miejsce we wnętrzu Octavii, można poczuć się niemal jak w aucie klasy premium. Wysokiej jakości materiały współgrają z eleganckim, a przy tym nowocześnie zaprojektowanym wnętrzem. Octavia zachwyca także dużą ilością miejsca dla pasażerów, przy czym dotyczy to również osób podróżujących na tylnych siedzeniach. Tutaj nawet trójka dorosłych osób nie ma powodu do narzekań. Ilość miejsca na nogi i nad głowami nie daje powodów do narzekań. Najważniejszą osobą w samochodzie jest oczywiście kierowca, a ten z łatwością znajdzie dla siebie optymalną pozycję. Dostęp do wszystkich przełączników jest łatwy, przyzwyczajenia wymaga natomiast dotykowy panel pod centralnym wyświetlaczem, za pomocą którego można regulować głośność systemu audio — opierając rękę o ten niewidoczny pasek, można przypadkowo mocno zwiększyć głośność odtwarzanej muzyki.

Skoda Octavia — pojemność i ustawność bagażnika

Już od pierwszej generacji Octavia zaskakiwała swoim przestronnym bagażnikiem. W najnowszym modelu powodów do zadowolenia jest jeszcze więcej. Zresztą deklarowana przez producenta minimalna pojemność przestrzeni bagażowej sięgająca 600 l musi robić wrażenie. Faktycznie, po podniesieniu tylnej klapy naszym oczom ukazuje się przepastny kufer, który stawia pod znakiem zapytania sens kupowania wersji kombi, okazuje się bowiem, że swobodnie zmieszczą się tutaj bagaże i akcesoria całej rodziny, nawet tej wybierającej się na wakacyjną podróż.

Skoda Octavia — spalanie i koszty eksploatacji

To, czym oprócz przestronnego wnętrza i przepastnego bagażnika zaskakuje Octavia, to ekonomia. Chociaż mówimy o samochodzie z 2-litrowym silnikiem o mocy 190 KM, który za pomocą automatycznej przekładni przenosi napęd na wszystkie koła, samochód okazał się niespodziewanie oszczędny. Mimo jazdy z trójką pasażerów i dużą ilością bagażu, podczas jazdy autostradą z maksymalną dopuszczalną przepisami prędkością Skoda zużywała ok. 7 l benzyny na 100 km. Tym samym Octavia stawia pod znakiem zapytania sens kupowania diesli, które przy wyższej cenie zakupu bywają niewiele oszczędniejsze. A przecież dzięki benzynowemu zasilaniu nie musimy specjalnie martwić się, gdy przyjdzie nam użytkować auto w zimowych warunkach.

Skoda Octavia — finansowanie i gwarancja

Nawet jeśli nie mamy wystarczającej ilości gotówki i tak możemy stać się właścicielem Octavii. Auto można kupić w klasycznym kredycie lub w leasingu niskich rat dla klientów indywidualnych bądź leasingu niskich rat dla firmy. W klasycznych rozwiązaniach umowę zawiera się na okres od 24 do 60 miesięcy, wpłata początkowa wynosi od 0 do 50 proc., a klient spłaca cały samochód. Przy nowoczesnym finansowaniu umowa trwa od 24 do 48 miesięcy, wkład własny sięga od 0 do 45 proc., natomiast klient spłaca część odpowiadającą utracie wartości pojazdu.

Skoda Octavia — czy warto kupić?

Niewątpliwie duża popularność Octavii to nie tylko efekt działań marketingowych producenta. Najnowsza Octavia jest bardzo dopracowana, nowoczesna i przestronna. Z racji tych trzech warto ten model polecić każdemu, kto szuka dużego, rodzinnego samochodu, a nie chce wydawać pieniędzy na modele klasy premium.

NASZA OCENA:
OCENY SZCZEGÓŁOWE:
Pojemność skokowa 1984 cm³
Maksymalna moc 140/190 kW/KM
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm
Skrzynia biegów 7-biegowa DSG
Napęd 4x4
Przyspieszenie 0-100km/h 6.8 s
Prędkość maksymalna 239 km/h
Średnie zużycie paliwa 7.2 WLTP l/100km
Emisja CO₂ 162 g/km
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
Zasięg samochodu 763 km
Długość / Szerokość / Wysokość 4689/1829/1485 cm
Pojemność bagażnika min-max 600-1555 l
Cena od 149 250 zł
Rata leasingu od 996 zł/miesiąc
Koszt wynajmu od 0 zł/doba
Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków