Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Skoda Rapid 1.0 TSI - czy to lepsza Fabia?

Skoda Rapid 1.0 TSI - czy to lepsza Fabia?

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Skoda Rapid właśnie przeszła delikatną kurację odmładzającą. W wyglądzie zmieniło się niewiele, za to pod maskę trafił 3-cylindrowy silnik 1.0 TSI. Sprawdziliśmy 110-konną wersję z 6-biegową ręczną skrzynią

Skoda Rapid 1.0 TSI - czy to lepsza Fabia?
Zobacz galerię (12)
Auto Świat
Skoda Rapid 1.0 TSI - czy to lepsza Fabia?

Niby design Skody Rapid pozostał ten sam, a jednak auto wygląda jakoś tak szlachetniej. Rzecz jasna, nawet po liftingu trzeba trochę zainwestować w opcje, żeby model prezentował się tak, jak na zdjęciu. To topowa wersja Style, wzbogacona dodatkowo o: lakier „czerwień Corrida” (500 zł), chromowane listwy na przednim zderzaku i wzdłuż dolnej części szyb (500 zł), 16-calowe czarne felgi (450 zł), przyciemniane tylne szyby (700 zł) i wreszcie też reflektory biksenonowe za 2100 zł. Choć te ceny nie są wygórowane, to jednak nasz testowy egzemplarz po upuście 6500 zł kosztował wraz z innymi opcjami 79 750 zł. Za te pieniądze można mieć też Fabię Combi lub nawet Skodę Octavię.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W porównaniu z Fabią, na której technice bazuje Rapid, rozstaw osi został zwiększony o 13 cm. Odpowiednio swobodniej siedzi się na tylnej kanapie. Bagażnik Skody Rapid jest jednak mniejszy niż we wspomnianych członkach rodziny. W środku rzucają się też w oczy wszechobecne twarde plastiki. Poza nieco za nisko umieszczonym ekranem systemu multimedialnego obsługa Rapida jest genialna w swojej prostocie. Nic tu nie jest przekombinowane, a zamiast tego – czytelne i logiczne. A że nudne? Więcej emocji niż narysowany od linijki kokpit potrafi dostarczać w Rapidzie silnik. Tyle że nie są to wyłącznie pozytywne odczucia.

Trzycylindrowa jednostka warczy donośniej niż jej poprzedniczka z czterema „garami”. 110 KM ciągnie żwawo i równomiernie aż do odcięcia, ale taka charakterystyka sprawia też, że na co dzień trudno się powstrzymać przed mocnym wciskaniem gazu. Na naszej pętli pomiarowej silnik zużył tylko 5,7 l/100 km, co jest na razie najlepszym wynikiem tej jednostki (testowaliśmy ją także w innych modelach koncernu VW i w nich okazała się bardziej paliwożerna). Sprint do „setki” w 9,8 s też imponuje.

Niezmiennie dobre zdanie mamy o zestrojeniu zawieszenia Rapida. Pozwala żwawo brać zakręty, a jednocześnie sprawnie łyka nierówności.

Skoda Rapid - to nam się podoba

Niezły komfort jazdy jak na tę klasę, żwawy silnik, rozsądnie wycenione opcje, pomysłowe rozwiązania z cyklu Simply Clever.

Skoda Rapid - to nam się nie podoba

Miejscami bardzo proste materiały, tylko dwuletnia gwarancja, ekran multimediów mógłby być wyżej umieszczony.

Skoda Rapid - nasza opinia

Skoda Rapid próbuje zdystansować się od klasy małych aut. To prosty i udany model, ale nadal niepełnoprawny kompakt – nie dajcie się zwieść pozorom. Lifting też mógłby być obszerniejszy, bo niewiele się zmieniło.

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12
Pojemnośc skokowa999 cm3
Moc maksymalna110 KM/5000 obr./min.
Maks. moment. obrotowy200 Nm/2000 obr./min.
Skrzynia biegów/napędmanualna 6b/przedni
Prędkość maksymlana198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s
Elastyczność 60-100 km/h7,9/10,6 s (4./5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h11,6/15,3 s (5./6. bieg)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h60 dB/67 dB/72 dB
Hamowanie ze 100 km/h36,0 m (zimne)/36,6 m (gorące)
Średnie spalanie testowe5,7 l/100 km
Średnie spalanie producenta4,5 l/100 km
Pojemność bagażnika415-1381 l
Długość/szerokość, wysokość4304/1706/1459 mm
Rozstaw osi2602 mm
Opony testowanego egz.215/45 R 16
Masa własna/ładowność1185 kg/460 kg
Średnica zawracania11,0/11,1 m (w lewo/w prawo)
Cena podst. testowanej wersji64 550 zł zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądy okresoweco 30 tys. km lub rok
Cena testowanego auta79 750 zł
Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard