Diesle trują środowisko, a nadwozie kombi już dawno przestało być modne. No to powiedzcie mi, proszę, dlaczego, jeżdżąc tym autem przez kilka dni, tak często widziałem w oczach innych kierowców podziw, oczywiście, pod warunkiem że udało im się dogonić mnie na najbliższych światłach?!
Przyciągający w tym modelu był zarówno jaskrawy kolor nadwozia (niemetalizowany lakier Zieleń Mamba nie wymaga dopłaty), jak i kontrastujące z nim czarny grill (seryjny) oraz antracytowe 19-calowe felgi aluminiowe (od 3050 zł), spod których przebijały czerwone zaciski hamulcowe (standard). Inni kierowcy, którzy najczęściej widzieli na lewym pasie tył Octavii, dzięki umieszczonemu na nim znaczkowi „RS” wiedzieli, że pościg za tym autem szybko skończy się dla nich porażką.
Zapewne spodziewali się, że pod maską pracuje 245-konny benzyniak lub hybryda plug-in o tej samej mocy, tymczasem nie mogli dogonić „kombiaka” z TDI. Nie byle jakim, bo aż 200-konnym, generującym już od 1750 obr./min potężny moment obrotowy (400 Nm). Co ciekawe, ten „kopciuch”, choć ma o 45 KM mniej od benzynowej i hybrydowej odmiany, wcale nie odstaje od nich osiągami. Producent obiecuje, że auto robi setkę w 7,4 s, tymczasem podczas pomiarów osiągnęło ją o 0,2 s szybciej, a to oznacza, że zrobiło to o 0,1 s szybciej od cięższego i mocniejszego plug-ina, a do klasycznego benzyniaka w sprincie do 100 km/h brakuje mu tylko 0,5 s.
Czterocylindrowy turbodiesel może ma niewygórowaną moc (200 KM), ale dysponuje potężnym momentem obrotowym (400 Nm). Gwarantuje nie tylko dobre osiągi, ale przede wszystkim niskie spalanie (w teście 5,2 l/100 km).Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS – spala tyle co RS w hybrydowej wersji
Combi RS z dieslem jest nie tylko szybkie, lecz także oszczędne. Ze zużyciem średnio na naszej pętli pomiarowej tylko 5,2 l/100 km byłoby mistrzem ekonomicznej jazdy, gdyby nie to, że obecnie ON jest pierońsko drogi (7,63 zł/litr). Koszt przejechania 100 km 200-konnym dieslem wynosi więc 40 zł – nadal jest o 12 zł niższy niż benzynowym RS-em i tylko o 2 zł/100 km wyższy niż w przypadku odmiany hybrydowej.
Podwójne końcówki wydechu pięknie wkomponowane w tylny zderzak wyglądają rasowo. Tego jednak nie można powiedzieć o brzmieniu silnika i układu wydechowego.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS – diesel zapewnia niezły ciąg
Kto zacznie marudzić, że co to za sportowe auto, skoro ma diesla pod maską, ten nie ma pojęcia, jaką frajdę daje tak duży zapas momentu obrotowego w niemal całym użytecznym zakresie obrotów. Zapewnia ciąg, jakiego nigdy nie doświadczycie w benzyniaku o zbliżonej mocy. A co z rasowym dźwiękiem? No cóż, w tej materii musimy zdać się na gang generowany przez głośniki...
Progresywny układ kierowniczy, utwardzone i obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie oraz adaptacyjna amortyzacja (3700 zł) sprawiają, że rodzinne kombi daje kierowcy dużo frajdy.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS – nie tak zwinna jak kompaktowe GTI
W Octavii RS świetną precyzję prowadzenia zapewniają progresywny układ kierowniczy połączony z usztywnionym i obniżonym o 15 mm sportowym zawieszeniem oraz niskoprofilowe ogumienie. Octavia posłusznie wykonuje polecenia kierowcy, w zakrętach trzyma się jak przyklejona, choć nie liczcie na to, że niemal 5-metrowe auto będzie tak zwinne, jak kompaktowe GTI. Zwłaszcza w sytuacji gwałtownej zmiany kierunku system kontroli trakcji i stabilności będzie miał co robić. Mnie jednak drażniło inne zachowanie tego modelu, a konkretnie układ odpowiedzialny za utrzymanie auta w pasie ruchu. Gdy na autostradzie zbliżycie się do linii przerywanej, otrzymacie reprymendę dźwiękową, gdy ją zbagatelizujecie, kolejne ostrzeżenie może już na poważnie was wystraszyć – szarpnięcie kierownicą i krótkie, ale ostre przyhamowanie auta...
Octavia RS występuje zarówno z nadwoziem liftback, jak i kombi. Ceny zaczynają się od 50 350 zł (liftback 2.0 TSI/245 KM man. 6). Oprócz silnika 2.0 TSI/245 KM (dostępny także z DSG) RS-a można zamówić w wersji hybrydowej 1.4 TSI iV plug-in (od 169 850 zł) oraz testowanej 2.0 TDI/200 KM z napędem FWD i AWD (od 163 600 zł).Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS – moim zdaniem
Pojemny kufer, przestronne wnętrze, świetna dynamika i niskie spalanie, a do tego zasięg niemal 1000 km. Do tych atutów powinienem jeszcze dodać: zazdrość widzianą w oczach sąsiada. Kombi z dieslem to nadal auto bardzo praktyczne i ekonomiczne. Do tego tańsze i lepiej jeżdżące od SUV-a porównywalnej klasy. Mnie Octavia RS zachwyciła uniwersalnością – to świetne auto dla rodzin mających tatusiów (lub mamusie) lubiących za miastem czasem mocniej przycisnąć gaz.
Ocena: 5+
Skoda Octavia Combi RS – wymiaryŹródło: Auto Świat
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,9 s |
0-100 km/h | 7,2 s |
0-130/0-160 km/h | 11,2/16,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,6 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,4 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1493/577 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,5/11,4 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 34,6 m |
gorące | 34,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Średnie zużycie ON w teście | 5,2 l/100 km |
Zasięg | 960 km |
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 200 KM/3600 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1750-3500 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/przedni |
0-100 km/h; prędkość maks. | 7,4 s; 245 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 5,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 133 g/km |
Pojemność bagażnika | 640-1700 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Turanza T005 |
Rozmiar opon | 225/40 R 19 |
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI – wyposażenie
Wersja | RS 2.0 TDI 200 KM |
7 airbagów/refl. LED Matrix | S/S |
Tempomat adapt./zawiesz. DCC | S/5500 zł (pakiet) |
Kamera cof./czuj. martwego pola | S/2000 zł |
Pakiety: RS Challenge/Selection | 5500/5150 zł |
Klimatyzacja 2-stref./cyfr. zegary | S/S |
Navi Columbus/nagł. Canton | S/2750 zł |
Lakier Zieleń Mamba/alufelgi 19 c. | S/5500 zł (pakiet) |
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI – gwarancje/ceny
Cena podstawowa test. wersji | 160 200 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata, b.o./12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 179 450 zł (konfig. 15.07.22) |
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 2022 4. generacjaŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki