- Dopłata do instalacji LPG wynosi 5900 zł. Jej montaż nie powoduje utraty gwarancji
- To nie jest fabryczna instalacja. Jej montaż odbywa się w ASO Ssangyonga
- Do Korando z LPG dostępna będzie aplikacja informująca o realnym zużyciu gazu
- Ten artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz.
Czwarta generacja Korando zadebiutowała w 2019 roku. Klienci szukający oszczędności na stacji paliw mogą od niedawna kupić kompaktowego SUV-a z instalacją LPG dostosowaną do doładowanego benzyniaka 1.5 T-GDI. Za dopłatą 5900 zł nie otrzymacie jednak produktu fabrycznego, lecz montowany w autoryzowanym serwisie SsangYonga w Polsce. Ważne jest jednak to, że chęć jazdy nowym autem na gazie nie powoduje utraty oferowanej przez koreańską markę 5-letniej (ograniczonej do 100 tys. km) gwarancji.
Przeczytaj też:
Ssangyong Korando LPG – instalację gazową zaprojektowano w Polsce
Za opracowanie instalacji LPG odpowiada renomowana firma EuropeGAS. Jej dział badawczo-rozwojowy z Białegostoku nie tylko zaprojektował ten system (zastosowano sterownik EG Injecto do sekwencyjnego wtrysku gazu w autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, toroidalny zbiornik LPG Polmocon o pojemności wodnej 52,5 l – można zatankować ok. 39-42 l LPG), lecz także obecnie opracowuje aplikację na smartfona współpracującą z Androidem, która będzie informować o aktualnym i uśrednionym spalaniu obu paliw (obecnie podczas jazdy na LPG fabryczny komputer pokładowy nie wskazuje realnych wartości). Obu paliw, gdyż w Korando zastosowano instalację LPG z tzw. dotryskiem benzyny. Oznacza to, że po jej uruchomieniu przyciskiem (klawisz ma pamięć ustawienia) w czasie jazdy realnie zużywa się ok. 80 proc. gazu i 20 proc. paliwa. Proporcja ta zmienia się m.in. w zależności od stylu jazdy kierowcy oraz rodzaju trasy, która jest pokonywana.
Ssangyong Korando LPG – koszt przejechania 100 km to 52 zł
Na naszej pętli testowej, składającej się z odcinków: miejskiego, pozamiejskiego z prędkością jazdy do 90 km/h, ekspresówki i autostrady 163-konny silnik Korando zużył 9,3 l gazu i 2,3 l benzyny na 100 km (łączny koszt przejechania 100 km to 52 zł). Gdy pokonywaliśmy ten sam odcinek trasy testowej wyłącznie na benzynie, odnotowaliśmy średnie spalanie 9,5 l/100 km (koszt pokonania 100 km wyniósł 69,50 zł). Oszczędność 17,50 zł na 100 km wydaje się niewielka, ale już na 1000 km różnica sięga 175 zł. Przy średnim miesięcznym przebiegu 2500 km kwota rośnie do 440 zł. Wobec ceny benzyny 95-okt. 7,31 zł/l i gazu LPG 3,79 zł/l (dane z końca maja) zakup instalacji LPG zwróci się po ok. 34 tys. km. To oczywiście czysto teoretyczny przebieg, gdyż ceny paliw mogą się zmienić, niekoniecznie z korzyścią dla LPG. Ponadto jazda na gazie wymaga częstszego odwiedzania stacji paliw niż w przypadku eksploatacji na benzynie, a to w praktyce oznacza, że mniej zdyscyplinowani użytkownicy czasem z lenistwa będą jeździć wyłącznie na benzynie, bo w końcu mają w odwodzie inne paliwo w baku.
Ssangyong Korando LPG – mniejsza przestrzeń bagażowa
Skoro już szukamy minusów jazdy autem wyposażonym w instalację gazową, to należy pamiętać, że znajdujący się pod podłogą bagażnika toroidalny zbiornik paliwa sprawia, że trzeba zrezygnować z pełnowymiarowego koła zapasowego (autem z 4x4 lubimy w końcu czasem opuścić asfalt), a ponadto kufer (551 l) ma ograniczoną pojemność i funkcjonalność. Bagażnik ma bowiem podwójną podłogę i gdy ta znajduje się w górnym położeniu (jedyne możliwe w przypadku butli LPG), to przestrzeń pod nią jest bardzo mała i nierówna.
Ssangyong Korando LPG – instalacja gazowa działa świetnie
Doładowany silnik 1.5 T-GDI o mocy 163 KM przy zasilaniu LPG spisuje się bez zarzutu. Płynność pracy jest wzorowa (działa także start-stop), a dynamika – bardzo dobra. O jeździe na gazie informuje kliknięcie zaworu w butli z gazem oraz zapalająca się kontrolka na przełączniku LPG.
Ssangyong Korando LPG – naszym zdaniem
Wobec tak drogiej benzyny wiele osób zastanawia się nad ograniczeniem kosztów eksploatacji aut. Zakup instalacji LPG do Korando daje pewne oszczędności, choć nie tak duże, jak można by się spodziewać. Koszt instalacji jest wysoki, ale przyznaję, że zaprojektowana jest świetnie. To jednak opcja dla zdyscyplinowanych i dużo jeżdżących kierowców.
Ocena końcowa: 4+
Ssangyong Korando LPG – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 1497 cm3 |
Maksymalna moc | 163 KM/5000-5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 280 Nm/1500-4000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 6/4x4 |
Marka i model; rozmiar opon | Pirelli Scorpion Winter; 235/55 R 18 |
Prześwit | 182 mm |
Masa własna/ładowność | 1525/605 kg |
Poj. bagażnika/zb. paliwa | 551-1248/50 l (LPG: 42 l netto) |
Kąty: natarcia/zejścia/ramp. | 18/24,5/15,9 st. |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1500/700 kg |
Ssangyong Korando LPG – osiągi
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s** |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 8,3 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 198 g/km |
Teoretyczny zasięg na benzynie | 600 km |
Minimalna średnica zawracania | 10,7 m |
*dane producenta, **pomiar redakcyjny
Ssangyong Korando LPG – wyposażenie
Wersja | Quartz |
7 airbagów/czujnik martwego pola | S/7500 zł (p. Tech.) |
Instalacja LPG EG Injecto EuropeGAS | 5900 zł |
Elektr. unoszona pokrywa bagażnika | 4000 zł |
System multimedialny/navi TomTom | S/S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Ledowe światła mijania i drogowe | 3500 zł |
Bezprzew. ładowarka, nastrojowe oświet. | 5000 zł (p. Elegance) |
Podgrzewana fotele przód | S |
Kamera cof./AA i Apple CarPlay | S/S |
Czuj. parkowania p. i t./temp. adapt. | S/2500 zł |
Alert sprawnego ruszania | S |
Unikanie kolizji/rozpoznawanie znaków | S/S |
Ekran komputera pokładowego 10,25 c. | 3000 zł |
Asystenci: pasa ruchu/zmęczenia kierowcy | S/S |
Kontrola zjazdu ze wzniesienia | S |
Lakier metalizowany/18-calowe felgi | 2800 zł/S |
Ssangyong Korando LPG – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 123 990 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 141 690 zł |
Galeria zdjęć
Układ kierowniczy Korando nie jest wzorem precyzji, ale samochód prowadzi się pewnie. Komfort jazdy na dobrym poziomie.
Ceny Korando 1.5 T-GDi z 2022 roku zaczynają się od 89 990 zł. Tyle trzeba zapłacić za przednionapędową odmianę z manualną skrzynią biegów. W opcji dostępny jest „automat” i napęd 4x4.
Doładowany benzyniak o mocy 163 KM zapewnia dobre osiągi (0-100 km/h w 9,8 s). Podczas jazdy na gazie silnik także spisuje się bez zarzutu.
Na desce umieszczono wskaźnik wraz z włącznikiem LPG
Zawór tankowania gazu schowano obok wlewu paliwa.
W miejscu koła zapasowego umieszczono toroidalny zbiornik gazu o pojemności 52,5 l (użytkowa 42 l).
Nowoczesny i solidnie wykończony kokpit jest bogato wyposażony. W standardzie wersji Quartz dwustrefowa klimatyzacja
Klarowne wirtualne zegary z możliwością zmiany projekcji. Podczas jazdy na LPG komputer nie wskazuje faktycznego zużycia (dotrysku) benzyny.
Do wyboru są trzy tryby jazdy. Sport ożywia reakcje układu napędowego, ale nie ingeruje w pracę zawieszenia.
Fotele są przyjemnie tapicerowane, ale mają mały zakres regulacji wzdłużnej.
Z tyłu dużo przestrzeni na nogi i nad głową. Plus za 2-stopniową regulację kąta oparcia .
Napęd 4x4 z możliwością blokady nie czyni Ssangyonga mistrzem offroadu, ale na leśnych duktach będzie pomocny.
W standardzie wersji Quartz jest 2-strefowa klimatyzacja automatyczna z wygodnym analogowym panelem obsługi.
Nowoczesny system multimedialny z nawigacją obsługuje interfejsy AA i Apple CarPlay.
Standardowo kufer ma pojemność 551 l, ale zbiornik LPG znacznie zmniejsza tę wartość.
Montaż zbiornika gazu ogranicza też wykorzystanie podwójnej podłogi.
Jak wyliczyliśmy przy obecnych cena benzyny i gazu koszt montażu instalacji LPG zwróci się po ok. 34 tys. km.