• Dopłata do instalacji LPG wynosi 5900 zł. Jej montaż nie powoduje utraty gwarancji
  • To nie jest fabryczna instalacja. Jej montaż odbywa się w ASO Ssangyonga
  • Do Korando z LPG dostępna będzie aplikacja informująca o realnym zużyciu gazu
  • Ten artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz.

Czwarta generacja Korando zadebiutowała w 2019 roku. Klienci szukający oszczędności na stacji paliw mogą od niedawna kupić kompaktowego SUV-a z instalacją LPG dostosowaną do doładowanego benzyniaka 1.5 T-GDI. Za dopłatą 5900 zł nie otrzymacie jednak produktu fabrycznego, lecz montowany w autoryzowanym serwisie SsangYonga w Polsce. Ważne jest jednak to, że chęć jazdy nowym autem na gazie nie powoduje utraty oferowanej przez koreańską markę 5-letniej (ograniczonej do 100 tys. km) gwarancji.

Ssangyong Korando LPG – instalację gazową zaprojektowano w Polsce

Za opracowanie instalacji LPG odpowiada renomowana firma EuropeGAS. Jej dział badawczo-rozwojowy z Białegostoku nie tylko zaprojektował ten system (zastosowano sterownik EG Injecto do sekwencyjnego wtrysku gazu w autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, toroidalny zbiornik LPG Polmocon o pojemności wodnej 52,5 l – można zatankować ok. 39-42 l LPG), lecz także obecnie opracowuje aplikację na smartfona współpracującą z Androidem, która będzie informować o aktualnym i uśrednionym spalaniu obu paliw (obecnie podczas jazdy na LPG fabryczny komputer pokładowy nie wskazuje realnych wartości). Obu paliw, gdyż w Korando zastosowano instalację LPG z tzw. dotryskiem benzyny. Oznacza to, że po jej uruchomieniu przyciskiem (klawisz ma pamięć ustawienia) w czasie jazdy realnie zużywa się ok. 80 proc. gazu i 20 proc. paliwa. Proporcja ta zmienia się m.in. w zależności od stylu jazdy kierowcy oraz rodzaju trasy, która jest pokonywana.

Ssangyong Korando - wymiary Foto: Auto Świat
Ssangyong Korando - wymiary

Ssangyong Korando LPG – koszt przejechania 100 km to 52 zł

Na naszej pętli testowej, składającej się z odcinków: miejskiego, pozamiejskiego z prędkością jazdy do 90 km/h, ekspresówki i autostrady 163-konny silnik Korando zużył 9,3 l gazu i 2,3 l benzyny na 100 km (łączny koszt przejechania 100 km to 52 zł). Gdy pokonywaliśmy ten sam odcinek trasy testowej wyłącznie na benzynie, odnotowaliśmy średnie spalanie 9,5 l/100 km (koszt pokonania 100 km wyniósł 69,50 zł). Oszczędność 17,50 zł na 100 km wydaje się niewielka, ale już na 1000 km różnica sięga 175 zł. Przy średnim miesięcznym przebiegu 2500 km kwota rośnie do 440 zł. Wobec ceny benzyny 95-okt. 7,31 zł/l i gazu LPG 3,79 zł/l (dane z końca maja) zakup instalacji LPG zwróci się po ok. 34 tys. km. To oczywiście czysto teoretyczny przebieg, gdyż ceny paliw mogą się zmienić, niekoniecznie z korzyścią dla LPG. Ponadto jazda na gazie wymaga częstszego odwiedzania stacji paliw niż w przypadku eksploatacji na benzynie, a to w praktyce oznacza, że mniej zdyscyplinowani użytkownicy czasem z lenistwa będą jeździć wyłącznie na benzynie, bo w końcu mają w odwodzie inne paliwo w baku.

Ssangyong Korando LPG – mniejsza przestrzeń bagażowa

Skoro już szukamy minusów jazdy autem wyposażonym w instalację gazową, to należy pamiętać, że znajdujący się pod podłogą bagażnika toroidalny zbiornik paliwa sprawia, że trzeba zrezygnować z pełnowymiarowego koła zapasowego (autem z 4x4 lubimy w końcu czasem opuścić asfalt), a ponadto kufer (551 l) ma ograniczoną pojemność i funkcjonalność. Bagażnik ma bowiem podwójną podłogę i gdy ta znajduje się w górnym położeniu (jedyne możliwe w przypadku butli LPG), to przestrzeń pod nią jest bardzo mała i nierówna.

Ssangyong Korando LPG – instalacja gazowa działa świetnie

Doładowany silnik 1.5 T-GDI o mocy 163 KM przy zasilaniu LPG spisuje się bez zarzutu. Płynność pracy jest wzorowa (działa także start-stop), a dynamika – bardzo dobra. O jeździe na gazie informuje kliknięcie zaworu w butli z gazem oraz zapalająca się kontrolka na przełączniku LPG.

Ssangyong Korando LPG – naszym zdaniem

Wobec tak drogiej benzyny wiele osób zastanawia się nad ograniczeniem kosztów eksploatacji aut. Zakup instalacji LPG do Korando daje pewne oszczędności, choć nie tak duże, jak można by się spodziewać. Koszt instalacji jest wysoki, ale przyznaję, że zaprojektowana jest świetnie. To jednak opcja dla zdyscyplinowanych i dużo jeżdżących kierowców.

Ocena końcowa: 4+

Ssangyong Korando LPG – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 1497 cm3
Maksymalna moc 163 KM/5000-5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 280 Nm/1500-4000 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 6/4x4
Marka i model; rozmiar opon Pirelli Scorpion Winter; 235/55 R 18
Prześwit 182 mm
Masa własna/ładowność 1525/605 kg
Poj. bagażnika/zb. paliwa 551-1248/50 l (LPG: 42 l netto)
Kąty: natarcia/zejścia/ramp. 18/24,5/15,9 st.
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1500/700 kg

Ssangyong Korando LPG – osiągi

Prędkość maksymalna 193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s**
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 8,3 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 198 g/km
Teoretyczny zasięg na benzynie 600 km
Minimalna średnica zawracania 10,7 m

*dane producenta, **pomiar redakcyjny

Ssangyong Korando LPG – wyposażenie

Wersja Quartz
7 airbagów/czujnik martwego pola S/7500 zł (p. Tech.)
Instalacja LPG EG Injecto EuropeGAS 5900 zł
Elektr. unoszona pokrywa bagażnika 4000 zł
System multimedialny/navi TomTom S/S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Ledowe światła mijania i drogowe 3500 zł
Bezprzew. ładowarka, nastrojowe oświet. 5000 zł (p. Elegance)
Podgrzewana fotele przód S
Kamera cof./AA i Apple CarPlay S/S
Czuj. parkowania p. i t./temp. adapt. S/2500 zł
Alert sprawnego ruszania S
Unikanie kolizji/rozpoznawanie znaków S/S
Ekran komputera pokładowego 10,25 c. 3000 zł
Asystenci: pasa ruchu/zmęczenia kierowcy S/S
Kontrola zjazdu ze wzniesienia S
Lakier metalizowany/18-calowe felgi 2800 zł/S

Ssangyong Korando LPG – gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 123 990 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km
Cena testowanego egzemplarza 141 690 zł