Auto Świat Testy Testy nowych samochodów SsangYong znika, zastępuje go KGM. Jeździłem nowym SUV-em Actyon

SsangYong znika, zastępuje go KGM. Jeździłem nowym SUV-em Actyon

Następna marka pojawiła się na polskim rynku, jednak nie ma ona związku z chińską ofensywą. To koreański SsangYong przeszedł rebranding, kolejny raz otwierając nowy rozdział. Jedno się nie zmienia: KGM będzie oferował przede wszystkim SUV-y. Miałem już okazję przejechać się świeżutkim Actyonem.

KGM ActyonKGM
  • KGM zastąpił SsangYonga, a pierwszym modelem po transformacji jest nowy Actyon
  • To duży i elegancki SUV, oferowany również w wersji z napędem AWD
  • Na początku dostępny jest tylko jeden silnik benzynowy. Zapowiadana hybryda powinna lepiej pasować do tego pojazdu, choć zapewne zwiększy cenę

Koreańskie samochody zdobyły świat. Kie i Hyundaie stanowią częsty element drogowego krajobrazu w USA, jak i w Europie. A co z SsangYongiem? Zmieniali się właściciele, zmieniały się koncepcje, jednak modele tej marki, choć miały swoje zalety, nigdy nie zdołały przebić się poza Azją.

Gdy w 2022 r. ten mniej znany producent z Korei Południowej został przejęty przez KG Group (główny obszar działalności to branże chemiczna i stalowa), władze koncernu postanowiły zacząć od nowa, choć nie do końca. Nazwę marki zmieniono na KGM Motors (od Korean Genuinely Made), jednak nazwy modeli brzmią znajomo, nawiązując do historii SsangYonga.

Przeczytaj także: Pojeździłem Omodą E5. W tym chińskim SUV-ie tylko dwie rzeczy nie są premium

Transformację marki rozpoczyna nowy Actyon, który jest bardziej lifestylową wersją niedawno zaprezentowanego Torresa (dowiedz się więcej). Oba auta zaprojektował Kang Lee, obecny na polskiej premierze w Warszawie, która odbyła się na 46. piętrze drapacza chmur Varso Tower. W niedługim czasie do oferty dołączy jeszcze zupełnie nowy pickup Musso.

KGM Actyon
KGM ActyonŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

KGM Actyon – co to za samochód?

Prezentowany Actyon to druga generacja modelu pod tą nazwą. Poprzednika produkowano w latach 2006-2011 i niektórzy uważają go za pierwszego SUV-a coupe. Następcy również przypisuje się te cechy. O tym można dyskutować, choć z całą pewnością prezentuje się on nieco "lżej" od wspomnianego Torresa, z którym dzieli rozwiązania techniczne, i otrzymał kilka oryginalnych detali. To jednak nadal masywnie wyglądający SUV, w którym nawet 20-calowe felgi nie sprawiają wrażenia zbyt dużych (są standardowe, mniejszych nie ma).

Co ciekawe na nadwoziu nie umieszczono żadnego znaczka, jedynie na tylnej klapie widnieje napis "ACTYON", więc samochód wzbudza zaciekawienie na ulicy. Napis KGM znajdziesz dopiero na kierownicy, która jest duża i ma kwadratowy kształt, więc nie wszystkim przypadnie do gustu. Na pewno trzeba się do niej przyzwyczaić.

Kokpit jest minimalistyczny i bardziej elegancki (taki sam ma elektryczny Torres EVX, w spalinowym jest inny). Nie sposób zaprzeczyć, że inspiracją dla projektantów KGM było BMW. W niemal identyczny sposób połączyli dwa ekrany pod jednym panelem, ponadto cyfrowe zegary mają bardzo podobny układ.

KGM Actyon
KGM ActyonŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

W najbogatszej wersji wyposażenia z beżowym wnętrzem Actyon może sprawiać wrażenie auta luksusowego. Czar pryska przy bliższym kontakcie, ponieważ zaoszczędzono na niektórych materiałach wykończeniowych: na drzwiach, desce rozdzielczej i podłokietniku. Ten ostatni element jest wykończony gumowym tworzywem, a nie skórą (przynajmniej nie jest śliski). Naturalna skóra znajduje się na fotelach i kierownicy. Do jakości montażu nie można mieć zastrzeżeń.

Wszystkimi funkcjami steruje się poprzez ekran, nawet klimatyzacją. Na plus, że system szybko reaguje na dotyk i działa płynnie. W uprzywilejowanej sytuacji jest prowadzący Actyona, który ma sporo przycisków na ramionach kierownicy. Niżej znajdują się na niej dwa pokrętła: jedno z gwiazdką od ulubionego ustawienia, np. trybu jazdy, a drugie od… funkcji Auto Hold. Muszę przyznać, że to dość nietypowe rozwiązanie. Podczas jazdy próbnej okazało się, że wyświetlacze są mało czytelne w słoneczny dzień. Kolejny minus: Apple CarPlay/Android Auto są dostępne tylko przewodowo, więc trzeba mieć kabelek od smartfonu.

Przeczytaj także: SsangYongi już nie są dziwne, tylko ładne. Jeździłem nowym Torresem EVX

KGM pozycjonuje Actyona pomiędzy segmentami C i D. Koreański SUV o długości ponad 4,7 m będzie zatem rywalizował w mocnym segmencie, m.in. z Kią Sportage i Hyundaiem Tucsonem (wszystkie mają identyczny rozstaw osi 2,68 m), Toyotą RAV4 czy Skodą Kodiaq. W Actyonie nie można narzekać na małą ilość miejsca. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest jej pod dostatkiem. Pojemność bagażnika również jest duża – wynosi od 668 do 1568 l (z zestawem naprawczym).

KGM Actyon
KGM ActyonŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

KGM Actyon – benzyna na początek, hybryda jeszcze w tym roku

Pod maską Actyona pracuje znany z SsangYongów silnik benzynowy 1.5 GDI turbo o mocy 163 KM. Do wyboru mamy ręczną skrzynią biegów lub automatyczną oraz napęd na przednie bądź cztery koła. Ciekawostka: KGM nie podaje czasu przyspieszenia do 100 km na godz., (SsangYong też tego nie robił). Nieoficjalne dane mówią o niecałych 11 s. Zza kierownicy o osiągach można powiedzieć, że są wystarczające i nic więcej. To samochód nastawiony na spokojne, komfortowe podróżowanie.

Mieliśmy okazję wyjechać również na drogę ekspresową i sprawdzić, że kabina jest skutecznie wyciszona. Silnik również pracuje dość cicho, jeśli nie jest "dociskany", oraz sprawnie współpracuje z automatem. Niestety taki układ napędowy nie będzie mało palić w SUV-ie, którego masa własna przekracza 1,5 tony. Jazda po Warszawie i obwodnicy zakończyła się rezultatem 10,5 l/100 km. To sporo. Przydałaby się miękka hybryda, która poprawiłaby wydajność.

Dobra informacja jest taka, ze KGM zapowiada wprowadzenie pełnej hybrydy (HEV) - ma dołączyć do oferty jeszcze w 2025 r. Należy się jednak spodziewać, że taki Actyon będzie droższy. Ceny obecnie sprzedawanej wersji tego SUV-a nie są wygórowane, ale też nie są "dyskontowe".

Napęd/wersja wyposażenia Joy Adventure Wild
1.5 GDI Turbo 163 KM 6MT 159 900 zł 169 900 zł -
1.5 GDI Turbo 163 KM 6AT 169 900 zł 179 900 zł 192 900 zł
1.5 GDI Turbo 163 KM 6AT 4x4 179 900 zł 189 900 zł 202 900 zł

KGM w Polsce

Nowy importer SsangYonga (obecnie już KGM) funkcjonuje w Polsce od 2021 r. i chwali się wynikami. Zaczynał od 341 sprzedanych aut, a 2024 r. zakończył liczbą 2900 sztuk, co oznaczało 28. miejsce na rynku z udziałem na poziomie 0,5 proc. W obecnym roku celem jest dostarczenie do polskich klientów 3,5 tys. samochodów.

KGM Actyon
KGM ActyonŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Asian Automotive Distribution Center (przedstawiciel również chińskich marek BAIC i Forthing) zamierza przyciągać do salonów KGM bogatym wyposażeniem samochodów, długą gwarancją producenta bez wykluczeń (5 lat lub 100 tys. km) oraz atrakcyjnymi upustami, które uwielbiają otrzymywać klienci indywidualni. To oni są głównym targetem KGM, choć koreańska marka wprowadza też leasing 100 proc.

Pozostaje pytanie: czy w zalewie nowych marek samochodowych zmiana nazwy może wyjść na dobre? Trudno wyrokować, to się okaże za jakiś czas. Ważniejszy jest sam produkt. Nowy Actyon robi pozytywne ogólne wrażenie, jednak nie będzie miał łatwo w starciu z coraz większą konkurencją, również z Azji.

KGM Actyon 1.5 T-GDI AT 4x4 — dane techniczne

Silniki 1497 cm3 R4
Moc systemowa 163 KM przy 5000-5500 obr.min
Maks. moment obrotowy 280 Nm przy 1500-4000 obr./min
Skrzynia biegów automatyczna 6b.
Napęd na wszystkie koła
Prędkość maksymalna 191 km/h
Średnie spalanie (WLTP) 9,0 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 4740/1910/1670/2680 mm
Prześwit 206 mm
Pojemnośc bagażnika 668-1568 l
Masa własna/ładowność 1670 kg/500 kg
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków