Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Formentor – pierwsza prawdziwa Cupra

Formentor – pierwsza prawdziwa Cupra

Cupra Formentor to pierwszy całkowicie niezależny model submarki Seata. W sprzedaży jest obecnie mocna wersja z doładowanym benzyniakiem generującym 310 KM. Mieliśmy już okazję jeździć tym samochodem, który kusi zarówno świetnymi osiągami, jak i agresywną stylistyką nadwozia oraz wnętrza, a także rasowym dźwiękiem.

Formentor – pierwsza prawdziwa Cupra
Zobacz galerię (12)
Cupra
Formentor – pierwsza prawdziwa Cupra
  • Cupra Formentor występuje z silnikiem o mocy 310 KM, ale w przyszłym roku dołączą słabsze jednostki (w tym hybrydy) oraz jeszcze mocniejszy silnik od aktualnie oferowanego
  • W obecnej postaci samochód rozpędza się do 100 km/h po 4,9 s
  • Formentor z 310-konnym silnikiem kosztuje 194 500 zł

Cupra to nie tylko submarka Seata To jednocześnie propozycja dla kierowców, poszukujących samochodów o dynamicznym, wręcz agresywnym wyglądzie. Do tej pory w sprzedaży pojawiły się modele Ateca czy Leon, a zatem samochody, które były pochodnymi Seatów. Jednak teraz pojawił się Formentor – pierwsza prawdziwa Cupra, która nie występowała wcześniej pod marką Seat.

Projekt Formentora znany jest od 2019 roku, kiedy pokazany został już niemal seryjny koncept zapowiadający ten model. Za tą zapowiedzią poszły konkretne działania, bowiem seryjny model różni się od konceptu tylko szczegółami. Nadwozie pojazdu ma dynamiczną, wręcz agresywną linię.

Przeczytaj też:

Atletyczny wygląd to m.in. zasługa wyoblonych nadkoli, a o potencjale samochodu świadczą dodatkowo cztery końcówki układu wydechowego. Całości sportowego obrazu dopełniają 19-calowe alufelgi, skrywające układ hamulcowy Brembo, a które można zamówić z akcentami w kolorze miedzi. Nie zapomniano również o zastosowaniu spoilerów z przodu i z tyłu oraz brutalnie wyglądającego dyfuzora.

Ze stylistyką karoserii współgra wykończenie wnętrza, które utrzymane zostało w ciemnej tonacji i ubarwiono je wstawkami w miedzianej barwie. Mamy tu sportową, spłaszczoną u dołu kierownicę, aluminiowe nakładki na pedałach, a podróż odbywa się na świetnie wyprofilowanych, sportowych fotelach – są wygodne, ale przede wszystkim perfekcyjnie podpierają z boku podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Cupra Formentor – sportowa, ale praktyczna

Projektanci nie zapomnieli, że Cupra to wprawdzie auto sportowe, ale ma ono być przydatne nie tylko do sporadycznych przejażdżek, lecz do codziennego użytkowania. Dlatego zadbali o dobrą przestronność w obu rzędach siedzeń oraz o duży bagażnik. Przy pojemności 450-1475 l nie powinno być problemu z zapakowaniem rodziny na wakacyjny wyjazd.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Cupra Formentor, którą mieliśmy okazję testować, to topowa 310-konna wersja. Już nieznaczne wciskanie pedału gazu budzi do życia stado koni mechanicznych, które z impetem wprawiają w ruch pojazd. Jeszcze lepiej będzie, gdy przyciskiem na kierownicy wybierzemy sportowy tryb jazdy. Samochód z niebywałą siłą wyrywa do przodu i już po 4,9 s na liczniku mamy "setkę". W takim ustawieniu przyspieszaniu towarzyszy rasowy dźwięk, który wzmaga poczucie brutalności pojazdu.

Radość z jazdy nie kończy się na dynamicznym zwiększaniu prędkości. Podczas próby na torze mogliśmy dodatkowo przekonać się, jak dobrze zestrojone zostało zawieszenie. Mamy do czynienia z wyjątkowo sportowym modelem, a pomimo tego w standardowym ustawieniu zawieszenie może spodobać się kierowcom, którzy preferują komfortowe resorowanie. Nawet podczas pokonywania dużych wybojów pasażerowie nie są nadmiernie wstrząsani.

Cupra Formentor – w sportowym ustawieniu

Natomiast ci kierowcy, którzy pragną prowadzić auto w ekstremalny sposób, powinni skorzystać ze sportowego trybu jazdy. Wówczas nie tylko wyostrza się reakcja silnika na wciskanie gazu czy zmienia dźwięk, lecz także usztywnia się zawieszenie, a układ kierowniczy pracuje z większym oporem. Wszystko po to, żeby uzyskać jeszcze lepsze prowadzenie. Samochód niemal się nie przechyla na zakrętach i perfekcyjnie wpisuje w każdy z nich, a niewielka podsterowność okazuje się łatwa do opanowania.

Cupra Formentor z 310-konnym doładowanym silnikiem już jest w sprzedaży w Polsce. Za auto trzeba zapłacić 194 500 zł. W przyszłym roku gama silnikowa powiększy się zarówno o słabsze benzyniaki (150 KM oraz 190 KM), jak i odmianę mocniejszą od oferowanej obecnie. Oprócz tego pojawi się miękka hybryda e-Hybrid o mocy 204 KM oraz 245-konna hybryda typu plug-in. Nie wiadomo jeszcze, czy w Polsce Cupra Formentor będzie oferowana z wysokoprężnym silnikiem generującym 150 KM.

Cupra Formentor – naszym zdaniem

Formentor pod niemal każdym względem prezentuje się atrakcyjnie. Ma prawdziwie sportową stylistykę, mocny silnik i oczywiście świetne osiągi. Do tego auto bardzo dobrze się prowadzi i ma rasowe brzmienie. Sportowe cechy nie przeszkodziły w zaprojektowaniu crossovera o praktycznych walorach – to zasługa przestronnego wnętrza oraz pojemnego bagażnika.

Cupra Formentor – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1984, t.benz./R4/16
Moc310 KM
Moment obrotowy400 Nm
Skrzynia biegówaut. 7
Napęd4x4
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,9 s
Średnie zużycie paliwa8,5 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość4450/1839/1511 mm
Rozstaw osi2680 mm
Pojemność bagażnika450-1475 l
Cena194 500 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków