- Cupra Formentor występuje z silnikiem o mocy 310 KM, ale w przyszłym roku dołączą słabsze jednostki (w tym hybrydy) oraz jeszcze mocniejszy silnik od aktualnie oferowanego
- W obecnej postaci samochód rozpędza się do 100 km/h po 4,9 s
- Formentor z 310-konnym silnikiem kosztuje 194 500 zł
Cupra to nie tylko submarka Seata To jednocześnie propozycja dla kierowców, poszukujących samochodów o dynamicznym, wręcz agresywnym wyglądzie. Do tej pory w sprzedaży pojawiły się modele Ateca czy Leon, a zatem samochody, które były pochodnymi Seatów. Jednak teraz pojawił się Formentor – pierwsza prawdziwa Cupra, która nie występowała wcześniej pod marką Seat.
Projekt Formentora znany jest od 2019 roku, kiedy pokazany został już niemal seryjny koncept zapowiadający ten model. Za tą zapowiedzią poszły konkretne działania, bowiem seryjny model różni się od konceptu tylko szczegółami. Nadwozie pojazdu ma dynamiczną, wręcz agresywną linię.
Atletyczny wygląd to m.in. zasługa wyoblonych nadkoli, a o potencjale samochodu świadczą dodatkowo cztery końcówki układu wydechowego. Całości sportowego obrazu dopełniają 19-calowe alufelgi, skrywające układ hamulcowy Brembo, a które można zamówić z akcentami w kolorze miedzi. Nie zapomniano również o zastosowaniu spoilerów z przodu i z tyłu oraz brutalnie wyglądającego dyfuzora.
Ze stylistyką karoserii współgra wykończenie wnętrza, które utrzymane zostało w ciemnej tonacji i ubarwiono je wstawkami w miedzianej barwie. Mamy tu sportową, spłaszczoną u dołu kierownicę, aluminiowe nakładki na pedałach, a podróż odbywa się na świetnie wyprofilowanych, sportowych fotelach – są wygodne, ale przede wszystkim perfekcyjnie podpierają z boku podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
Cupra Formentor – sportowa, ale praktyczna
Projektanci nie zapomnieli, że Cupra to wprawdzie auto sportowe, ale ma ono być przydatne nie tylko do sporadycznych przejażdżek, lecz do codziennego użytkowania. Dlatego zadbali o dobrą przestronność w obu rzędach siedzeń oraz o duży bagażnik. Przy pojemności 450-1475 l nie powinno być problemu z zapakowaniem rodziny na wakacyjny wyjazd.
Cupra Formentor, którą mieliśmy okazję testować, to topowa 310-konna wersja. Już nieznaczne wciskanie pedału gazu budzi do życia stado koni mechanicznych, które z impetem wprawiają w ruch pojazd. Jeszcze lepiej będzie, gdy przyciskiem na kierownicy wybierzemy sportowy tryb jazdy. Samochód z niebywałą siłą wyrywa do przodu i już po 4,9 s na liczniku mamy "setkę". W takim ustawieniu przyspieszaniu towarzyszy rasowy dźwięk, który wzmaga poczucie brutalności pojazdu.
Radość z jazdy nie kończy się na dynamicznym zwiększaniu prędkości. Podczas próby na torze mogliśmy dodatkowo przekonać się, jak dobrze zestrojone zostało zawieszenie. Mamy do czynienia z wyjątkowo sportowym modelem, a pomimo tego w standardowym ustawieniu zawieszenie może spodobać się kierowcom, którzy preferują komfortowe resorowanie. Nawet podczas pokonywania dużych wybojów pasażerowie nie są nadmiernie wstrząsani.
Cupra Formentor – w sportowym ustawieniu
Natomiast ci kierowcy, którzy pragną prowadzić auto w ekstremalny sposób, powinni skorzystać ze sportowego trybu jazdy. Wówczas nie tylko wyostrza się reakcja silnika na wciskanie gazu czy zmienia dźwięk, lecz także usztywnia się zawieszenie, a układ kierowniczy pracuje z większym oporem. Wszystko po to, żeby uzyskać jeszcze lepsze prowadzenie. Samochód niemal się nie przechyla na zakrętach i perfekcyjnie wpisuje w każdy z nich, a niewielka podsterowność okazuje się łatwa do opanowania.
Cupra Formentor z 310-konnym doładowanym silnikiem już jest w sprzedaży w Polsce. Za auto trzeba zapłacić 194 500 zł. W przyszłym roku gama silnikowa powiększy się zarówno o słabsze benzyniaki (150 KM oraz 190 KM), jak i odmianę mocniejszą od oferowanej obecnie. Oprócz tego pojawi się miękka hybryda e-Hybrid o mocy 204 KM oraz 245-konna hybryda typu plug-in. Nie wiadomo jeszcze, czy w Polsce Cupra Formentor będzie oferowana z wysokoprężnym silnikiem generującym 150 KM.
Cupra Formentor – naszym zdaniem
Formentor pod niemal każdym względem prezentuje się atrakcyjnie. Ma prawdziwie sportową stylistykę, mocny silnik i oczywiście świetne osiągi. Do tego auto bardzo dobrze się prowadzi i ma rasowe brzmienie. Sportowe cechy nie przeszkodziły w zaprojektowaniu crossovera o praktycznych walorach – to zasługa przestronnego wnętrza oraz pojemnego bagażnika.
Cupra Formentor – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1984, t.benz./R4/16 |
Moc | 310 KM |
Moment obrotowy | 400 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 7 |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,5 l/100 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4450/1839/1511 mm |
Rozstaw osi | 2680 mm |
Pojemność bagażnika | 450-1475 l |
Cena | 194 500 zł |