• Toyota Corolla Cross potrafi być bardzo oszczędna: przy spokojnej jeździe i korzystnych warunkach w mieście zużywa tylko 4,7 l/100 km
  • Analizując wymiary kabiny, okazuje się, że Corolla Cross nie oferuje znacząco więcej miejsca niż C-HR. Ale subiektywne wrażenie jest inne
  • Corolla Cross występuje na razie tylko z mocną hybrydą – cena bazowa jest relatywnie wysoka
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

To nie jest pierwszy raz, kiedy Corollę ciągnie wyżej. Jeszcze do niedawna kompaktowe kombi Toyoty było dostępne w lekko uterenowionej wersji TREK. A gdyby cofnąć się do lat 90., to niektórzy mogą pamiętać Corollę Tercel 4WD (w USA nazywaną AllTrac) – to auto było wyposażone w napęd 4x4 dołączany "na sztywno" i pierwszy bieg krótki niczym reduktor. To jednak tylko epizody w 55-letniej i 50-milionowej historii Corolli, tymczasem nowy Cross już cieszy się wzięciem wśród klientów w Polsce.

Duży prześwit chyba nie jest dla nich priorytetem: Corolla Cross może się pochwalić zaledwie 16 cm. Natomiast techniczne zaawansowanie objawia się w pierwszej linii przez napęd hybrydowy najnowszej, 5. już generacji. Nim wejdziemy w techniczne szczegóły: tak, potrafi być oszczędny, pracuje bardzo płynnie i z mocą 197 KM zapewnia też dobre osiągi.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – ile realnie pali?

Na naszej trasie testowej Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i spaliła średnio 5,9 l/100 km. Nieco więcej niż obiecuje Toyota w cyklu WLTP, ale to bardzo dobry wynik jak na kompaktowego SUV-a o takiej mocy. Na odcinku miejskim pokonanym spokojnie poza godzinami szczytu udało mi się osiągnąć 4,7 l na 100 km. Co jeszcze bardziej zdumiewające: przez aż 73 proc. czasu silnik spalinowy pozostawał wyłączony (dystans 45 km, śr. prędkość 32 km/h).

Przeczytaj także: test Suzuki Swace 1.8 Hybrid

To m.in. zasługa zwiększenia mocy motorów elektrycznych: przedni ma 113 KM, a tylny, opcjonalnie realizujący napęd 4x4, 41 KM. Jeśli nie naciska się zbyt mocno gazu, Corolla Cross potrafi się dość długo rozpędzać tylko z wykorzystaniem energii elektrycznej. Silnik spalinowy dołącza się płynnie, bez szarpnięć i tak samo też gaśnie, gdy elektronika sterująca uzna, że zapotrzebowanie na moc mogą w danej sytuacji obsłużyć same elektryki. Przeważnie działa jednak tylko przedni motor.

Akumulator trakcyjny (litowo-jonowy) jest o 14 proc. lżejszy i o tyle samo mocniejszy od dotychczas stosowanego w 2-litrowej hybrydzie Toyoty. Usprawniono także jego chłodzenie, natomiast Toyota nie podaje dokładnej pojemności (jest to ok. 1 kWh). Podczas moich codziennych dojazdów do pracy, czyli z rozruchem na zimno i w gęstszym ruchu, Corolla potrzebowała 6,2 l/100 km. Na autostradzie apetyt wzrasta do 6,5 l, a w czasie równomiernej jazdy na drodze ekspresowej zużycie zamyka się w okrągłych 6 l/100 km. W obliczu cen paliwa, które niebawem mają bić nowe rekordy, to napęd godny polecenia.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – bardzo sprawna hybryda

W codziennej jeździe spalinowo-elektryczny zespół napędowy zachwycił mnie też zdolnością jazdy w korku tylko z wykorzystaniem silników elektrycznych – w takich sytuacjach czy podczas jazdy po osiedlu można wymusić przyciskiem tryb EV. Poza tym nie ma on większego zastosowania. Gdy próbowałem włączyć go w innych sytuacjach, system na to nie pozwalał, wyświetlając komunikat o przekroczonej prędkości (co jest bzdurą, bo przy takich samych prędkościach potrafił sam aktywować wspomniany tryb). No nic, guzik ten należy traktować raczej jako bajer.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – tryby jazdy bez znaczącego wpływu

Zaraz obok niego jest przycisk trybów jazdy. Ustawienia Eco, Normal i Sport wpływają przede wszystkim na charakterystykę reakcji napędu na gaz. Corolla nie ma adaptacyjnego zawieszenia, więc pod względem sztywności amortyzacji nic się nie zmienia, natomiast wpływ na siłę wspomagania układu kierowniczego mógłby być bardziej znaczący w trybie Sport.

Przeczytaj także: test Toyoty Corolli TREK

Generalnie układ kierowniczy Corolli Cross nie jest zły, jednak w każdym z ustawień pracuje odrobinę za lekko. Przydałby się jeszcze tryb stałej pracy układu 4x4, gdyby trzeba było pokonać oblodzony czy błotnisty odcinek leśnej drogi. Zaobserwowałem, że tylny silnik elektryczny aktywuje się w momencie szybkiego ruszania, wchodzenia w zakręt czy gdy przednie koła zaczną buksować – na śliskiej nawierzchni nietrudno do tego doprowadzić, wszak zryw Corolla Cross ma bardzo dobry.

W pomiarach przyspieszenia nie udało mi się osiągnąć deklarowanych przez Toyotę 7,5 s 0-100 km/h – w najlepszej próbie wyszło 7,8 s, ale nie będziemy się tu kłócić o drobne. Corolla Cross i tak potrafi być bardzo żwawa, gdy dociśnie się gaz. W chwili, gdy silnik przekracza 4 tys. obrotów, zaczyna być już dość mocno słyszalny w kabinie.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – nie najlepiej wyciszona

Inżynierowie Toyoty mogli się bardziej przyłożyć do wyciszenia wnętrza. Komfort akustyczny przy wyższych prędkościach psują też szumy dochodzące z okolic lusterek, nadkoli, panoramicznego dachu czy bagażnika. Przy 130 km/h zmierzyłem sonometrem co prawda 68 decybeli, co nie jest powodem do wstydu, ale w tej klasie SUV-ów można już wymagać więcej i też subiektywne odczucie nie zadowala. Szczególnie że przy niższych prędkościach w czasie spokojnej jazdy, gdy silnik spalinowy pracuje na niskich obrotach albo w ogóle, w kabinie jest nieproporcjonalnie ciszej.

Rozdźwięk odczuć budzi też praca zawieszenia. Auto ze spokojem pokonuje progi spowalniające, ale przekazuje do kabiny niespodziewanie o wiele bardziej odczuwalne wstrząsy, gdy koła wpadają w zapadnięte studzienki czy pęknięcia jezdni. Ogólny komfort resorowania pozostaje mimo to zadowalający. Ważący 1553 kg SUV dobrze trzyma się drogi, akumulator umieszczony pod kanapą (choć lżejszy) korzystnie wpływa na środek ciężkości.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – czy rzeczywiście jest przestronniejsza od C-HRa?

Choć Corolla Cross wymiarami mniej więcej odpowiada RAV4 3. generacji (tej z lat 2005-12), jej rodzinność może się okazać niewystarczająca dla familii, które oczekują swobody w pakowaniu się na wspólne wyjazdy: bagażnik mieści 433 l w wersji z przednim napędem, a w testowanej AWD-i – tylko 390 l. Przestronności w kabinie niewiele można zarzucić, choć gdy porówna się wymiary z mniejszym C-HR, to różnice okażą się symboliczne (Corolla Cross ma taki sam rozstaw osi). Na subiektywne wrażenie lepszej przestrzeni w Corolli wpływają większe przeszklenie i wyższy dach.

W testowanej wersji Premiere Edition seryjne są akcesoryjne stopnie progowe – w innych wersjach kosztują 4000 zł. To nie jest dodatek godny polecenia. Moim zdaniem stopnie wcale nie ułatwiają wsiadania, ale za to łatwiej sobie pobrudzić spodnie. Corolla Cross też nie jest na tyle wysokim SUVem by taki stopień był niezbędny. A bez niego można się cieszyć po prostu podręcznikowo osłoniętym progiem.

W kokpicie mile zaskakują wirtualne zegary z wieloma opcjami prezentowania wskazań oraz nowy system multimedialny z łatwym do ogarnięcia menu. Ekran jest blisko kierowcy i szybko reaguje na dotyk. Obsługa głosowa nieźle działa, dobrze rozumie adresy i niektóre stacje radiowe, choć na komendę: "jest mi zimno" wyświetla... prognozę pogody. Z autem można się teraz też połączyć przez smartfona za pomocą aplikacji MyT, jest także bezprzewodowy Apple CarPlay.

Inne funkcje łatwo obsługuje się dzięki klasycznym guzikom. Niektóre przyciski może wyglądają jak z traktora, ale za to działają znacznie lepiej niż dotykowe fanaberie. Co irytujące, funkcja Hold nie ma pamięci, trzeba ją włączać po każdym uruchomieniu napędu. A co kuriozalne – przemądrzały głos damy wypowiadającej wskazówki nawigacji. Tę muszę jednak pochwalić za solidne dane o ruchu drogowym.

Toyota, niestety, lubi komplikować pomiar spalania – komputer pokładowy jest nieco zagmatwany i nielogicznie się nim steruje. Brakuje łatwego dostępu do kompletu danych na pokonywanej trasie: zużycie, czas jazdy, dystans i średnia prędkość. Podobnie jest z wirtualnymi zegarami: 12,3-calowy ekran daje co prawda dużą swobodę konfiguracji wskazań, jednak nie wszystko jest czytelne, a część ustawień – mocno ukryta i wymaga zatrzymania auta. Konkurencja pokazuje, że obsługa tego elementu może być łatwiejsza.

Toyota zadbała też o bezpieczeństwo – Corolla Cross ma w standardzie bogaty pakiet systemów asystujących. Bardzo sprawnie działa adaptacyjny asystent prowadzenia, czujnik pasa ruchu ingeruje z wyczuciem. Pochwały też za wysoką jakość obrazu z kamer 360°. Obraz widoczny pod autem pojawia się po przejechaniu danego obszaru i po chwili znika.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – nasza opinia

Nowa hybryda robi wrażenie: jest oszczędna, płynnie pracuje i świetnie się sprawdza w codziennej jeździe. Toyota dopracowała też multimedia oraz systemy asystujące. Jak na auto rodzinne Corolla Cross mogłaby jednak oferować nieco większy bagażnik – rodziny pewnie i tak będą musiały sięgnąć po RAV4. Wyciszenie i typowo toyotowe drobiazgi też wymagają szlifu.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – oceny

Nadwozie: Bagażnik mógłby być większy, przestronność zadowala, tworzywa – nieco mniej. 5/6

Napęd: Zrywny, płynny, wystarczająco mocny do auta o takim charakterze. Silnik spalinowy potrafi zahałasować, a hybrydowe 4x4 ma swoje ograniczenia. 5,5/6

Spalanie: Tylko minimalnie wyższe od deklarowanego, lecz mimo to godne dużego uznania. 6/6

Prowadzenie: Wspomaganie kierownicy odrobinę za silne, ale mimo to czuć, co się z autem dzieje. 4,5/6

Komfort: Przyzwoity poziom resorowania nierówności, ale z drobnymi wyjątkami. Sporo słyszalnych szumów w kabinie. Niezłe fotele. 4/6

Multimedia: Widać wyraźną poprawę względem dotychczasowych systemów inforozrywki Toyoty. Dopieszczenia wymaga sterowanie głosowe i inne drobiazgi. 5/6

Koszty: Corolla Cross występuje na razie tylko z mocną hybrydą – cena bazowa jest relatywnie wysoka. 4,5/6

OCENA KOŃCOWA: 5—

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – wymiary

Toyota Corolla Cross – wymiary Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Toyota Corolla Cross – wymiary
Czytaj więcej o TOYOTA COROLLA

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – wyniki testu

0-50 km/h 2,7 s
0-100 km/h 7,8 s
0-130 km/h 12,7 s
60-100 km/h (aut.) 4,4 s
80-120 km/h (aut.) 5,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1553/462 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,3/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 37,8 m (opony letnie)
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 38,3 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.) 5,9 l/100 km
Zasięg 725 km

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – dane techniczne (producenta)

Silniki: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + 2 elektryczne
Ustawienie silnika spalinowego poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1987 cm3
Moc maksymalna silnika spal. 152 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy s. spal. 190 Nm/4400-5200 obr./min
Moc silników elektr. przód | tył 113 | 41 KM
Całkowita moc systemu 197 KM
Skrzynia biegów aut. e-CVT
Napęd 4x4
0-100 km/h 7,5 s
Prędkość maks. 180 km/h
Zużycie wg WLTP, cykl mieszany 5,3-5,6 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl miesz. 119-127 g/km
Pojemność bagażnika 390-1295 l
Pojemność zbiornika paliwa 43 l
Masa przyczepy z hamulcem/bez 750/750 kg
Marka i model opon test. auta Dunlop Sp Sport Maxx 050
Rozmiar opon 225/50 R 18

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – wyposażenie

Wersja Premiere Edition
7 airbagów S
Reflektory LED S
Nawigacja/CarPlay i Android A. S/S
Ładowarka indukcyjna do telef. S
Czujniki park./kamera 360° S/S
Podgrz. fotele/skórzana tapicerka S/S
Kluczyk zbliż./elektr. ster. klapa S/S
Wirtualne zegary S
Asystent martwego pola S
Dach panoramiczny 5000 zł
Lakier perłowy 3500 zł
18-cal. alufelgi S

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i – cena i gwarancja

Cena podst. wersji silnikowej 154 600 zł
Cena testowanego auta 207 030 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata/12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub rok