- Yaris Cross ma produkowany w Polsce układ hybrydowy drugiej generacji
- Ceny małego crossovera Toyoty startują od 75 800 zł za benzyniaka 1.5/125 KM
- Yaris Cross oferuje mnóstwo systemów asystujących, ma także nowe multimedia
- Toyota Yaris Cross – dla kogo?
- Przeczytaj też:
- Toyota Yaris Cross – charakterystyka samochodu
- Toyota Yaris Cross – ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż
- Toyota Yaris Cross – wnętrze
- Toyota Yaris Cross – osiągi i zużycie paliwa
- Toyota Yaris Cross – jak jeździ?
- Toyota Yaris Cross – cena i wyposażenie
- Toyota Yaris Cross – gwarancja i finansowanie
- Toyota Yaris Cross – oceny
- Toyota Yaris Cross – wyniki testu
- Toyota Yaris Cross – dane producenta
- Toyota Yaris Cross – wyposażenie
- Toyota Yaris Cross – gwarancja/ceny
Podwyższone nadwozie i napęd hybrydowy to idealne rozwiązanie dla samochodu miejskiego. W pierwszym teście Toyoty Yaris Cross sprawdzamy, czy jej napęd hybrydowy oparty na trzycylindrowym benzyniaku 1.5 będzie nie tylko oszczędny, ale i dynamiczny. W nowym miejskim crossoverze Toyoty ocenimy także praktyczność wnętrza, komfort jazdy oraz sposób prowadzenia.
Toyota Yaris Cross – dla kogo?
Toyota Yaris Cross to przedstawiciel miejskich crossoverów segmentu B, rywal takich aut jak: Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona, Opel Crossland, Seat Arona, Nissan Juke, Volkswagen T-Cross, Ford Puma. Ze względu na duży prześwit (17 cm), terenową stylizację nadwozia, (nakładki na błotnikach i w dolnych partiach drzwi), dostępność napędu 4x4, funkcjonalne rozwiązania w bagażniku, kierowany jest dla osób aktywnych, zarówno singli jak i młodych rodzin. Samochód ten pozwala właścicielom wyrazić swój indywidualizm oraz wspiera ich unikalny, aktywny styl życia.
Przeczytaj też:
W przypadku Yarisa Crossa wybór hybrydowego napędu wydaje się wręcz oczywisty. Po pierwsze mamy do czynienia z modelem Toyoty, marki mającej ponad 24-letnie doświadczenie w produkcji napędów hybrydowych. Połączenie silnika spalinowego z elektrycznym to z resztą najlepsze rozwiązanie do auta z przeznaczeniem miejskiego użytkowania, gdzie udział pracy bezemisyjnego i niemal bezszelestnego elektryka jest największy.
Nasze przewidywania co do wyboru napędu potwierdzili także klienci, którzy w ciągu 5 miesięcy od rozpoczęcia przyjmowania zamówień zdecydowali się kupić 4340 sztuk tego modelu. Większość, bo aż 71 procent z nich wybrało napęd hybrydowy i tylko 29 procent zdecydowało się na układ AWD-i (system 4x4 tworzą dwa silniki elektryczne znajdujące się przy każdej osi).
Toyota Yaris Cross – charakterystyka samochodu
Klienci zainteresowani Toyotą Yaris Cross mają do wyboru cztery podstawowe wersje wyposażenia: Active, Comfort, Executive, Adventure oraz premierową Premiere Edition. Wśród napędów dostępne są: trzycylindrowy benzyniak 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM dostępny ze skrzynią manualną lub automatyczną Multidrive S oraz hybryda 1.5 Dynamic Force o mocy 116 KM współpracująca wyłącznie ze skrzynią bezstopniową e-CVT, za to dostępna w wersji przednionapędowej lub 4x4. Silnik benzynowy 1.5 Dynamic Force 125 KM oraz napęd hybrydowy 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM produkowane w Polsce.
Toyota Yaris Cross powstaje podobnie jak Yaris hatchback 4. generacji we francuskich zakładach w Valenciennes. Dzieli z nim nie tylko fabrykę, ale także platformę GA-B z serii TNGA. W porównaniu z młodszym o rok bratem Yaris Cross jest o 95 mm wyższy, 20 mm szerszy i 240 mm dłuższy. Ma identyczny rozstaw kół (2560 mm), za to zwiększony o 25 mm prześwit (170 mm).
Toyota Yaris Cross – ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż
Wysokie nadwozie o odważnej linii (wyraźnie narysowane tylne błotniki), ze zwiększonym prześwitem oraz dużymi 18-calowym felgami przyciąga uwagę innych kierowców. Gorzej jednak, że designerskie nadwozie nie jest aż tak przestronne jakby się na pierwszy rzut oka wydawało. Wewnątrz na tle rywali kabina wcale nie zachwyca szerokością (p./t.: 1400/1375 mm), a w drugim rzędzie foteli ilością miejsca na nogi. Przy przednim fotelu odsuniętym o 1000 mm z tyłu pozostaje na nogi tylko 660 mm przestrzeni. Parametry te u rywali wyglądają odpowiednio: w VW T-Crossie 1470/1430 mm; 750 mm, w Renault Capturze: 1405/1400 mm; 720 mm, w Fordzie Puma: 1385/1360 mm, 740 mm. Oczywiście w Yarisie Crossie można wygodnie podróżować w cztery osoby, z tyłu jednak lepiej by były to niezbyt rośli podróżni. Toyotę Yaris Cross pochwalimy za przyjemne tapicerowanie przednie fotele i wystarczająco dobre ich podparcie boczne, tylną kanapę z kolei za praktyczny otwór na długie przedmioty i wysoko zamocowane siedzisko.
Dzięki umieszczeniu akumulatora pod kanapą bagażnik Toyoty Yaris Cross (397 l) jest tylko nieznacznie mniejszy od rywali (od 400 l w Aronie do 455/456 l w T-Crossie/Pumie). Zachwyca za to praktycznością: po złożeniu dzielonych oparć kanapy (40:20:40) dzięki dwupoziomowej podłodze (uwaga dzielona także w proporcjach 40:60) uzyskujemy równą powierzchnię. W kufrze spodobały nam się także zestaw uchywtów kotwiczących bagaże oraz elektrycznie unoszona pokrywa sterowana gestem.
Toyota Yaris Cross – wnętrze
Kokpit Yarisa Crossa ma ciekawy styl, jest elegancki i wygodny w obsłudze. To zasługa nie tylko przejrzystych instrumentów cyfrowych (zegarów i ekranu dotykowego), ale także analogowych przycisków do często używanych funkcji. Do tego wnętrze jest bardzo solidnie wykonane i – jak na auto segmentu B – sprawia wrażenie wysokiej jakości.
Toyota Yaris Cross ma nowy system multimedialny (nareszcie!), który oferuje ciekawą grafikę, lepszą jakość ekranu (Full HD), intuicyjną obsługę oraz dobrze współpracuje ze smartfonami. Dzięki wbudowanej karcie SIM ma stałą łączność z internetem, co możemy wykorzystywać w nawigacji do uzyskania rzeczywistych informacji o korkach, aktualizacji systemu oraz współpracy z aplikacją zainstalowaną na telefonie umożliwiającą zdalne sterowanie wieloma funkcjami auta.
Toyota Yaris Cross – osiągi i zużycie paliwa
116-konny hybrydowy napęd Yarisa Crossa oparty jest na trzycylindrowym benzyniaku 1.5/92 KM, 80-konnym elektryku pracującym na napięciu 580 V, przekładni planetarnej e-CVT oraz akumulatorze litowo-jonowym. Dynamikę jaką zapewnia jest optymalna nie tylko do jazdy miejskiej, ale także poza nim (0-100 km/h w 11,1 s), choć przy prędkościach autostradowych zużycie paliwa gwałtownie wzrasta 7,5 l/100 km. Hybrydowa Toyota Yaris Cross najlepiej jednak zachowuje się zatłoczonych ulicach, gdzie zadziwiająco często porusza się w trybie elektrycznym, co przekłada się na ciszę w kabinie, niskie zużycie (4,1 l/100 km) i szybki start spod świateł. Średnio w teście pojazd zużył 5,4 l/100 km (Yaris hatchback z tym napędem – 4,8 l/100 km), co jest wynikiem nieosiągalnym przez rywali z benzyniakami. Jedyne co nam przeszkadzało w hybrydowym napędzie, to dźwięk 3-cylindrowego benzyniaka słyszalny podczas hamowania silnikiem (tryb B).
Toyota Yaris Cross – jak jeździ?
Zawieszenie Toyoty Yaris Cross oparte jest z przodu na kolumnach MacPhersona, z tyłu na belce skrętnej (w AWD-i wielowahaczowe). Ze względu na wyżej położony środek ciężkości względem Yarisa hatchbacka jest sztywniejsze, na czym cierpi nieco komfort jazdy. O ile prędkość jazdy nie jest zbyt duża, a drogi są równe, resorowanie podwozia zadowala. Jeśli droga robi się wyboista filtracja nierówności nie przebiega już tak dobrze, w czym nie pomagają duże koła z 18-calowymi felgami. Układ kierowniczy jest precyzyjny, ale przy prędkościach powyżej 120 km/h samochód jest wrażliwy na boczne podmuchy wiatru, konieczne są korekty kierownicą. Yaris Cross jest zwrotny (śr. 10,7 m), a dzięki licznym seryjnym asystentom kierowcy i 5-gwiazdkowemu wynikowi w crash teście Euro-NCAP także bezpieczny.
Toyota Yaris Cross – cena i wyposażenie
Zachęcający do zakupu Toyoty Yaris Cross jest także aspekt finansowy. Za bazową wersję wyposażeniową Active z trzycylindrowym benzyniakiem 1.5/125 KM współpracującym z 6-stopniową skrzynią manualną trzeba zapłacić zaledwie 75 800 zł. Najtańsza hybrydowa odmiana 1.5 Hybrid 116 KM e-CVT FWD Active z uwzględnieniem 1,5-proc. Ekobonusu kosztuje 88 500 zł – tylko 3 tys. zł więcej od mniej oszczędnego wariantu benzynowego 1.5/125 KM z bezstopniową skrzynią Multidrive S, dostępnego tylko w bogatszej odmianie Comfort. Przy porównaniu tych samych wersji wyposażeniowych (Comfort) różnica na korzyść benzyniaka wynosi 6600 zł. Na tle rywali ciężko o bezpośredniego konkurenta dla Yarisa Crossa Hybrid. Jest na rynku hybrydowa Kona, ale jest większa i ma mocniejszy napęd (141 KM) – cena od 101 500 zł.
Toyota Yaris Cross – gwarancja i finansowanie
Toyota Yaris Cross objęta jest 3-letnią gwarancją mechaniczną ograniczoną przebiegiem 100 tys. km. Na elementy układu hybrydowego producent przewidział 5-letnią ochronę, na perforację blach – 12-letnią. Dla klientów Yarisa Crossa przygotowano szeroką paletę form finansowania, m.in.: leasing KINTO ONE oraz leasing konsumencki KINTO ONE. W przypadku zakupu testowanej wersji 1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 116 KM e-CVT Premiere Edition raty finansowania wynoszą miesięcznie netto: 1266 zł (leasing) i 1543 zł (leasing konsumencki). O ratę dla wybranego przez Państwa modelu należy pytać sprzedawcę w salonie. Warunki finansowania: opłata wstępna od 0 do 40 procent wartości auta, okres umowy 24-48 miesięcy, dostępne warianty na koniec: wymiana na nowy pojazd, wykup lub zwrot samochodu.
Toyota Yaris Cross – oceny
FUNKCJONALNOŚĆ: oryginalny styl, świetna jakość, z przodu wygodnie, z tyłu ciasno na nogi. Funkcjonalny bagażnik. Ocena: 4+
PROWADZENIE: dobra zwrotność, niewielkie wychyły nadwozia na zakrętach, ale przy dużych prędkościach auto jest wrażliwe na podmuchy wiatru. Wygodne fotele, jazdę w mieście uprzyjemnia „elektryk” i „automat”. Ocena: 5-
OSIĄGI I SPALANIE: osiągi nie oszałamiają, ale wystarczają do sprawnej jazdy w mieście i poza nim. Drażni dźwięk 3-cylindrowca. Spalanie w mieście rewelacyjne, poza miastem też pod warunkiem, że nie wyjedziemy na autostradę. Ocena: 5-
MULTIMEDIA: świetna współpraca ze smartfonami, dobrej jakości wyświetlacz i przejrzyste menu. System JBL nie zachwyca jakością dźwięku. Brak gniazd USB dla pasażerów z tyłu. Ocena: 4+
ZAKUP: cena wersji Active kusząca, testowej mniej. Bogate wyposażenie. Atrakcyjna forma finansowania. Optymalna 3-letnia gwarancja mechaniczna. Ocena: 4+
OCENA KOŃCOWA: 5-
Toyota Yaris Cross – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,7 s |
0-100 km/h | 11,1 s |
0-130 km/h | 19,6 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 6,3 s (aut.) |
80-120 km/h | 8,6 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1249/441 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,8/10,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,2 m |
gorące | 36,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) |
przy 130 km/h | 72 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt.) | 5,4 l/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 660 km |
Toyota Yaris Cross – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | benz./R3/12 + elektryczny |
Ustawienie silników | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1490 cm3 |
Moc maksymalna | 92 KM/5500 obr./min + 80 KM |
Maks. moment obrotowy | 120 Nm/3600 obr./min+141 Nm |
Całk. moc systemu hybryd. | 116 KM |
Skrzynia biegów/napęd | bezstopniowa e-CVT/przedni |
0-100 km/h; prędkość maks. | 11,2 s; 170 km/h (EV: 130) |
Zużycie wg WLTP (95 okt.) | 5,0 l na 100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 113 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 397-1097/36 l |
Prześwit | 170 mm |
Masa przyczepy bez./z hamul. | 550/750 kg |
Marka i model opon test. auta | Goodyear Efficient Grip Performance |
Rozmiar opon | 215/50 R 18 |
Toyota Yaris Cross – wyposażenie
8 airbagów (w tym poduszki centralne)/reflektory Bi-LED | S/S |
Awaryjne hamow./adapt. temp. | S/S |
Asystent pasa ruchu/nawig. | S/S |
Apple CarPlay/Android Auto/Bluetooth | S/S/S |
Dwukolor. nadwozie/Head up | S/S |
18-calowe alufelgi/nagł. JBL | S/2500 zł |
Toyota Yaris Cross – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 121 000 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata lub 100 tys. km/12 lat |
Przeglądy/gwar. na ukł. hybr. | co 15 tys. km/5 lat lub 100 tys. km |
Cena testowanego auta | 123 500 zł |
Galeria zdjęć
Hybrydowy Yaris Cross z napędem na przednie koła wyposażony jest z tyłu w belkę skrętną (wersje z AWD-i mają zawieszenie wielowahaczowe). Samochód dobrze się prowadzi, nadwozie na zakrętach mało się wychyla, ale sztywne podwozie odczuwa się nawet na niedużych nierównościach.
Yaris Cross ma taki sam rozstaw osi jak Yaris hatchback. Jest jednak od niego większy przez co we wnętrzu możemy liczyć na dodatkową przestrzeń.
Światła tylne LED mają sekwencyjne kierunkowskazy. Podobnie jak relingi dachowe dostępne tylko w droższych wersjach wyposażeniowych.
Trzycylindrowy silnik to już standard w klasie miejskich crossoverów. Ten znajdujący się Yarisie wspomagany elektrykiem spala w mieście 4,1 l/100 km.
Oryginalne wzornictwo i dobrej jakości materiały. Duże analogowe przyciski ułatwiają obsługę.
Do często używanych funkcji przygotowano łatwo dostępne analogowe przyciski.
Czytelny head up z projekcją na szybie czołowej oraz elektrycznie unoszona pokrywa kufra otwierana bezdotykowo dostępne są tylko w wersji Premiere Edition.
Wygląd wirtualnych zegarów zmienimy tylko po zatrzymaniu auta.
W wersji hybrydowej zastosowano przekładnię bezstopniową e-CVT. Podczas wyprzedzenia utrzymuje silnik w wysokich partiach obrotów co nie jest zbyt przyjemne dla ucha.
Do wyboru są tryby jazdy: normalny, ekonomiczny, pełna moc oraz elektryczny. Ostatni oferuje niewielki zasięg (do 3 km).
9-calowy ekran ma dobrą jakość (Full HD) i ciekawą grafikę. Nawigacja ma 4-letnią bezpłatną transmisję danych.
Fotele są przyjemnie dobrze podpierają w zakrętach. Mają jednak zbyt krótkie siedziska.
Przestrzeń nad głową jest wystarczająca dla dorosłych, ale miejsca na kolana za mało. Między przednimi fotelami są centralne poduszki.
Praktyczny otwór na długie przedmioty z funkcją podłokietnika. W przypadku wykorzystania drugiej jego funkcji z przestrzeni bagażowej dochodzi niepotrzebny hałas.
Zamiast sztywnej półki lub zwijanej rolety w Yarisie Crossie zastosowano elastyczną tkaninę. Na pewno mało waży, ale czy zabezpieczy bagaże przed przemieszczenie w trakcie dachowania autem?
Kufer (397 l) należy raczej do mniejszych w klasie. Dzięki podwójnej podłodze (dzielona w proporcji 40:60), która w górnym położeniu tworzy płaską powierzchnię jest za to funkcjonalny.
Wygodna półeczka na smartfona lub okulary.
Wszystkie Yarisy Cross mają seryjnie elektryczny hamulec postojowy.
Nawigacja ma 4-letnią bezpłatną transmisję danych.
Bez wątpienia Toyota Yaris Cross ma styl przykuwający uwagę. Ceny wersji hybrydowych zaczynają się od 88 500 zł.