• Następna generacja (T7) już została zaprezentowana, póki co jako Multivan, na nową Californię jeszcze poczekamy. Ale T6.1 to przemyślany i funkcjonalny wóz, nadal godny polecenia
  • Nad dużymi kamperami California ma też przewagę, że jazda z prędkością 140 km/h nie jest żadnym wyzwaniem. Jej kompaktowe wymiary też ułatwiają poruszanie się chociażby po małych miasteczkach na południu Europy czy parkowanie w garażach podziemnych
  • W teście na autostradzie Volkswagen California 2.0 TDI palił 9-10 l/100 km, przy 120 km/h – ok. 8 l, a w czasie jazdy nie szybszej niż 90 km/h – ok. 7 l/100 km

Covidowe ograniczenia w turystycznym lataniu i spaniu skierowały zainteresowanie obieżyświatów na kampery – w tym także moje. Skoro nie mogę udać się do Kalifornii, to chociaż gdzieś się Californią wybiorę. Kultowy kamperbus Volkswagena bazuje na rodzinie Transporter/Multivan 6. generacji, po 2 liftingach nazywanej T6.1. Następca (T7) już został zaprezentowany, ale póki co jeszcze nie w odmianie kempingowej.

Tymczasem California w testowanej wersji Ocean z 2-litrowym, 150-konnym dieslem okazuje się nadal niezwykle przemyślanym i funkcjonalnym pojazdem, idealnym, by uprawiać turystykę niemal niezależną od pandemicznych ograniczeń i infrastruktury.

Ze swoimi kempingowymi gadżetami ten wóz jest trochę jak zabawkowy dom dla lalek – odkrywanie licznych pomysłowych rozwiązań daje sporo frajdy. Przesuwane drzwi kryją od wewnętrznej strony stolik piknikowy, a dwa krzesła do kompletu znajdują się w futerale ukrytym w tylnej klapie – kempingowe meble są naprawdę wysokiej jakości. Do tego wysuwana z boku markiza i obozowisko gotowe.

Warto tylko najpierw podejrzeć na ekranie w podsufitce, czy wóz stoi na równym podłożu. Panel ten pozwala sterować kluczowymi funkcjami kempingowymi (oświetlenie, dach, ogrzewanie itp.) i daje podgląd zapasów prądu i wody. Dokładność jego wskazań pozostawia jednak czasem nieco do życzenia...

Volkswagen T6.1 California Ocean – czy śpi się wygodne?

W Californii spać mogą 4 osoby – 2 na górnym łóżku, pod elektrohydraulicznie wysuwanym namiotem, i 2 na dole, na kanapie, która jest trochę jak wersalka, na którą kładzie się cienki składany materac. Czy jest wygodnie? Ooo, tak! A musicie wiedzieć, że do wyspania się potrzebuję optymalnej twardości łóżka i zaciemnienia. Ten drugi warunek spełnia komplet rolet okiennych i zasłonek mocowanych na magnesy.

O ciepło w chłodniejsze noce dba ogrzewanie postojowe, przy czym nawiew jest tylko na dolną część kabiny, w prawym słupku B. Jeśli na zewnątrz jest poniżej 7°C i wieje wiatr (majówki teraz potrafią być naprawdę zimne...), to nie sposób dogrzać górną sypialnię – przydałby się drugi nawiew i... wyższa niezawodność tego układu (trzeciej nocy odmówił współpracy). Konstrukcję z górnym łóżkiem można też podnieść na teleskopach, dzięki czemu zwiększa się wysokość kabiny i komfort poruszania się po niej – można stać wyprostowanym.

Volkswagen T6.1 California Ocean – warunki do gotowania: level Makłowicz

Kompaktowa kuchnia z 45-litrową lodówką, dwoma palnikami gazowymi i zlewem sprawdza się świetnie, ale trzeba mieć w sobie coś z Roberta Makłowicza, żeby wyczarować tu więcej niż makaron z sosem ze słoika – pichcenie wymaga dyscypliny, inaczej skończy się to chaosem w całej kabinie.

Wreszcie nie bez znaczenia jest też estetyka: jasna imitacja drewna na podłodze i szafkach wizualnie ociepla wnętrze i dobrze komponuje się z lakierowaniem nadwozia – kolorystyka nastraja bardzo wakacyjnie. Szpan na kempingu i sympatia innych wczasowiczów gwarantowane.

Volkswagen T6.1 California Ocean – wysoka mobilność i wygoda podróżowania

California mierzy tylko 4,9 m długości, czyli jest krótsza od dużych kombi. To bardzo ułatwia manewrowanie, a wysokość 1,99 m sprawia, że zmieści się w wielu garażach podziemnych. Wobec takich parametrów może nawet być drugim autem w rodzinie, do użytku codziennego w charakterze vana. Jest co prawda o ok. 140 kg cięższa od porównywalnego Multivana, ale nadal pewnie się ją prowadzi i nawet bez zawieszenia DCC oferuje dobry komfort jazdy, a także wszelkie nowoczesne udogodnienia, jak adaptacyjny tempomat czy czujniki martwego pola.

Nad dużymi kamperami ma też przewagę, że jazda z prędkością 140 km/h nie jest żadnym wyzwaniem. W teście na autostradzie silnik palił 9-10 l/100 km, przy 120 km/h – ok. 8 l, a w czasie jazdy nie szybszej niż 90 km/h – ok. 7 l/100 km.

Volkswagen T6.1 California Ocean – nasza opinia

Przyznaję się bez bicia: nie jestem fanem kempingu i dopiero covidowe ograniczenia skłoniły mnie do wypróbowania Volkswagena Californii. Z jednej strony przekonują mnie kompaktowe wymiary zewnętrzne tego konceptu i niesamowita funkcjonalność oraz pomysłowość zabudowy. Z drugiej – chciałoby się jednak mieć łazienkę, by móc funkcjonować w pełni niezależnie od infrastruktury. W cenie testowanej Californii można mieć większego kampera z takim wyposażeniem, jednak w Volkswagenie płaci się też za uniwersalność, wyższy komfort jazdy i możliwość szybszego przemieszczania się. No i też ten wyjątkowy styl. OCENA: 5/6

Volkswagen T6.1 California Ocean – dane techniczne (producenta)

Silnik: typ/cylindry/zawory t. diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Napęd rozrządu pasek
Pojemność skokowa 1968 cm3
Maksymalna moc 150 KM/3250 obr./min
Maks. moment obrotowy 340 Nm/1500-3000 obr./min
Skrzynia biegów aut. 2-sprzęgłowa 7b
Napęd przedni
Marka i model opon Goodyear Cargo Vector 2
Rozmiar opon 215/60 R 17
Masa własna/ładowność 2553/527 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez 2500/750 kg
Pojemność zbiornika paliwa 70 (80 l w opcji)
Pojemność zbiornika AdBlue 22 l
Długość/szerokość/wysokość 4904/1904/1990 mm

Volkswagen T6.1 California Ocean – osiągi (dane fabryczne)

Prędkość maksymalna 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h bd.
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 8,3 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 207 g/km
Teoretyczny zasięg 885 (960) km
Min. średnica zawracania 11,9/11,9 m

Volkswagen T6.1 California Ocean – wyposażenie

Wersja Ocean
Klimatyzacja aut. 3-strefowa S
Reflektory LED S
System multimedialny/nawigacja S/3900 zł
Apple CarPlay i Android Auto S
Wirtualne zegary 1730 zł
Czujniki park./kamera cofania 2360/1070 zł
Pakiet akustyczny 2020 zł
Pakiet asystentów „Plus” 7970 zł
Zbiornik paliwa 80 l 270 zł
Stolik i siedzenia turystyczne S
Lodówka/kuchenka gazowa (2 palniki) S/S
Obrotowe fotele/tapicerka z mikrofibry 1910/4620 zł
Wykończenie podłogi imitacją drewna 1890 zł
Dach elektrohydrauliczny/markiza S/2090 zł
Lakier dwukolorowy 10 740 zł
17-cal. alufelgi 4820 zł

Volkswagen T6.1 California Ocean – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 296 110 zł
Cena testowanego egzemplarza 365 162 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata