- Następna generacja (T7) już została zaprezentowana, póki co jako Multivan, na nową Californię jeszcze poczekamy. Ale T6.1 to przemyślany i funkcjonalny wóz, nadal godny polecenia
- Nad dużymi kamperami California ma też przewagę, że jazda z prędkością 140 km/h nie jest żadnym wyzwaniem. Jej kompaktowe wymiary też ułatwiają poruszanie się chociażby po małych miasteczkach na południu Europy czy parkowanie w garażach podziemnych
- W teście na autostradzie Volkswagen California 2.0 TDI palił 9-10 l/100 km, przy 120 km/h – ok. 8 l, a w czasie jazdy nie szybszej niż 90 km/h – ok. 7 l/100 km
- Przeczytaj też:
- Volkswagen T6.1 California Ocean – czy śpi się wygodne?
- Volkswagen T6.1 California Ocean – warunki do gotowania: level Makłowicz
- Volkswagen T6.1 California Ocean – wysoka mobilność i wygoda podróżowania
- Volkswagen T6.1 California Ocean – nasza opinia
- Volkswagen T6.1 California Ocean – dane techniczne (producenta)
- Volkswagen T6.1 California Ocean – osiągi (dane fabryczne)
- Volkswagen T6.1 California Ocean – wyposażenie
- Volkswagen T6.1 California Ocean – ceny i gwarancja
Covidowe ograniczenia w turystycznym lataniu i spaniu skierowały zainteresowanie obieżyświatów na kampery – w tym także moje. Skoro nie mogę udać się do Kalifornii, to chociaż gdzieś się Californią wybiorę. Kultowy kamperbus Volkswagena bazuje na rodzinie Transporter/Multivan 6. generacji, po 2 liftingach nazywanej T6.1. Następca (T7) już został zaprezentowany, ale póki co jeszcze nie w odmianie kempingowej.
Tymczasem California w testowanej wersji Ocean z 2-litrowym, 150-konnym dieslem okazuje się nadal niezwykle przemyślanym i funkcjonalnym pojazdem, idealnym, by uprawiać turystykę niemal niezależną od pandemicznych ograniczeń i infrastruktury.
Przeczytaj też:
- Test Volkswagena Californii T6.1 w wersji Beach
- Nowy Volkswagen Multivan T7
- Test Forda Transita Custom Nugget
Ze swoimi kempingowymi gadżetami ten wóz jest trochę jak zabawkowy dom dla lalek – odkrywanie licznych pomysłowych rozwiązań daje sporo frajdy. Przesuwane drzwi kryją od wewnętrznej strony stolik piknikowy, a dwa krzesła do kompletu znajdują się w futerale ukrytym w tylnej klapie – kempingowe meble są naprawdę wysokiej jakości. Do tego wysuwana z boku markiza i obozowisko gotowe.
Warto tylko najpierw podejrzeć na ekranie w podsufitce, czy wóz stoi na równym podłożu. Panel ten pozwala sterować kluczowymi funkcjami kempingowymi (oświetlenie, dach, ogrzewanie itp.) i daje podgląd zapasów prądu i wody. Dokładność jego wskazań pozostawia jednak czasem nieco do życzenia...
Volkswagen T6.1 California Ocean – czy śpi się wygodne?
W Californii spać mogą 4 osoby – 2 na górnym łóżku, pod elektrohydraulicznie wysuwanym namiotem, i 2 na dole, na kanapie, która jest trochę jak wersalka, na którą kładzie się cienki składany materac. Czy jest wygodnie? Ooo, tak! A musicie wiedzieć, że do wyspania się potrzebuję optymalnej twardości łóżka i zaciemnienia. Ten drugi warunek spełnia komplet rolet okiennych i zasłonek mocowanych na magnesy.
O ciepło w chłodniejsze noce dba ogrzewanie postojowe, przy czym nawiew jest tylko na dolną część kabiny, w prawym słupku B. Jeśli na zewnątrz jest poniżej 7°C i wieje wiatr (majówki teraz potrafią być naprawdę zimne...), to nie sposób dogrzać górną sypialnię – przydałby się drugi nawiew i... wyższa niezawodność tego układu (trzeciej nocy odmówił współpracy). Konstrukcję z górnym łóżkiem można też podnieść na teleskopach, dzięki czemu zwiększa się wysokość kabiny i komfort poruszania się po niej – można stać wyprostowanym.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoVolkswagen T6.1 California Ocean – warunki do gotowania: level Makłowicz
Kompaktowa kuchnia z 45-litrową lodówką, dwoma palnikami gazowymi i zlewem sprawdza się świetnie, ale trzeba mieć w sobie coś z Roberta Makłowicza, żeby wyczarować tu więcej niż makaron z sosem ze słoika – pichcenie wymaga dyscypliny, inaczej skończy się to chaosem w całej kabinie.
Wreszcie nie bez znaczenia jest też estetyka: jasna imitacja drewna na podłodze i szafkach wizualnie ociepla wnętrze i dobrze komponuje się z lakierowaniem nadwozia – kolorystyka nastraja bardzo wakacyjnie. Szpan na kempingu i sympatia innych wczasowiczów gwarantowane.
Volkswagen T6.1 California Ocean – wysoka mobilność i wygoda podróżowania
California mierzy tylko 4,9 m długości, czyli jest krótsza od dużych kombi. To bardzo ułatwia manewrowanie, a wysokość 1,99 m sprawia, że zmieści się w wielu garażach podziemnych. Wobec takich parametrów może nawet być drugim autem w rodzinie, do użytku codziennego w charakterze vana. Jest co prawda o ok. 140 kg cięższa od porównywalnego Multivana, ale nadal pewnie się ją prowadzi i nawet bez zawieszenia DCC oferuje dobry komfort jazdy, a także wszelkie nowoczesne udogodnienia, jak adaptacyjny tempomat czy czujniki martwego pola.
Nad dużymi kamperami ma też przewagę, że jazda z prędkością 140 km/h nie jest żadnym wyzwaniem. W teście na autostradzie silnik palił 9-10 l/100 km, przy 120 km/h – ok. 8 l, a w czasie jazdy nie szybszej niż 90 km/h – ok. 7 l/100 km.
Volkswagen T6.1 California Ocean – nasza opinia
Przyznaję się bez bicia: nie jestem fanem kempingu i dopiero covidowe ograniczenia skłoniły mnie do wypróbowania Volkswagena Californii. Z jednej strony przekonują mnie kompaktowe wymiary zewnętrzne tego konceptu i niesamowita funkcjonalność oraz pomysłowość zabudowy. Z drugiej – chciałoby się jednak mieć łazienkę, by móc funkcjonować w pełni niezależnie od infrastruktury. W cenie testowanej Californii można mieć większego kampera z takim wyposażeniem, jednak w Volkswagenie płaci się też za uniwersalność, wyższy komfort jazdy i możliwość szybszego przemieszczania się. No i też ten wyjątkowy styl. OCENA: 5/6
Volkswagen T6.1 California Ocean – dane techniczne (producenta)
Silnik: typ/cylindry/zawory | t. diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Napęd rozrządu | pasek |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Maksymalna moc | 150 KM/3250 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 340 Nm/1500-3000 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 2-sprzęgłowa 7b |
Napęd | przedni |
Marka i model opon | Goodyear Cargo Vector 2 |
Rozmiar opon | 215/60 R 17 |
Masa własna/ładowność | 2553/527 kg |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2500/750 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 (80 l w opcji) |
Pojemność zbiornika AdBlue | 22 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4904/1904/1990 mm |
Volkswagen T6.1 California Ocean – osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | bd. |
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany | 8,3 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 207 g/km |
Teoretyczny zasięg | 885 (960) km |
Min. średnica zawracania | 11,9/11,9 m |
Volkswagen T6.1 California Ocean – wyposażenie
Wersja | Ocean |
Klimatyzacja aut. 3-strefowa | S |
Reflektory LED | S |
System multimedialny/nawigacja | S/3900 zł |
Apple CarPlay i Android Auto | S |
Wirtualne zegary | 1730 zł |
Czujniki park./kamera cofania | 2360/1070 zł |
Pakiet akustyczny | 2020 zł |
Pakiet asystentów „Plus” | 7970 zł |
Zbiornik paliwa 80 l | 270 zł |
Stolik i siedzenia turystyczne | S |
Lodówka/kuchenka gazowa (2 palniki) | S/S |
Obrotowe fotele/tapicerka z mikrofibry | 1910/4620 zł |
Wykończenie podłogi imitacją drewna | 1890 zł |
Dach elektrohydrauliczny/markiza | S/2090 zł |
Lakier dwukolorowy | 10 740 zł |
17-cal. alufelgi | 4820 zł |
Volkswagen T6.1 California Ocean – ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 296 110 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 365 162 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Galeria zdjęć
Dach podnosi się elektrohydraulicznie, markizę wysuwa się manualnie.
Wlew wody (zamykany na klucz, żeby nikt złośliwy nam czegoś nie dolał...) i złącze do zewnętrznego zasilania prądem.
Akcesoryjny bagażnik pozwala zabrać 4 rowery. Kiedy jest pusty, klapę można otwierać normalnie.
Klapa kryje w futerale dwa solidne składanie fotele piknikowe – bardzo pomysłowe rozwiązanie.
Pod łóżkiem bagażnik, szafka z lewej kryje półki, drążek na wieszaki ubraniowe, zamykaną skrytkę, butlę gazową i złącze prysznicowe.
Słuchawka prysznicowa do kąpieli na świeżym powietrzu lub obmywania przedmiotów.
Zabudowa kuchenna z wysuwanym stolikiem to cud funkcjonalności, jednak gotowanie tu wymaga dyscypliny – inaczej skończy się chaosem...
Dwuosobowe siedzisko kryje pojemne szuflady. Przednie fotele się obracają.
Gniazdko 230V ukryte w dolnej części fotela.
Tylną kanapę się rozkłada i wykłada na nią wygodny materac.
W na suficie znalazł się jeszcze schowek na lekkie przedmioty.
Szafa na ubrania z ukrytym lustrem.
Dotykowy panel w podsufitce informuje o zapasach prądu i wody czy nachyleniu podłoża. Pozwala też sterować dachem, oświetleniem i ogrzewaniem postojowym.
Wszystkie szyby można zaciemnić roletami, a na przednich bocznych mocuje się zasłonki z magnetycznymi krawędziami.
Świetna widoczność, łatwa obsługa, bardzo wygodne fotele, schowków i kieszeni jest sporo, ale brakuje półki... na telefon.
Wygodne fotele z podwójnymi podłokietnikami – tak można długo i daleko podróżować.
California dysponuje kompletem nowoczesnych asystentów jazdy (w opcji).