Auto Świat Testy Toyota Yaris GRMN - GRMN-y rozrabiają

Toyota Yaris GRMN - GRMN-y rozrabiają

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Sportową linię będzie miała (znów!) Toyota. Zapowiedzią tego, co czeka nas w przyszłości, jest pierwszy członek rodziny „GR”: 212-konny Yaris z kompresorem i szperą. Sprawdzamy, jak jeździ.

Toyota Yaris GRMN
Zobacz galerię (13)
Auto Świat / Adam Mikuła
Toyota Yaris GRMN

Po wycofaniu się z F1 Toyota trochę odeszła od sportu, ale na szczęście ktoś przypomniał sobie, że nie samymi Corollą i Aurisem człowiek żyje. Efekt to m.in. nowa Supra (patrz s. 10-11) i powrót do WRC – w barwach Gazoo Racing od 2017 r. startuje odpowiednio przygotowany Yaris. Testujemy drogowego kuzyna tego rajdowego potworka.

Toyota Yaris GRMN - nadwozie

Yaris GRMN (wyjaśnienie skrótu dalej) na pewno robi wrażenie. Ludzie oglądają się za nim na ulicy, jakby był to egzotyk na milion złotych. Spokojna i nieco już opatrzona sylwetka wzbogacona o skrzydło (!), naklejki i kute alufelgi BBS faktycznie może zaskoczyć. Za to w środku, poza fantastycznymi „kubłami” i kierownicą z GT86, wieje nudą. Yaris to niemłode już auto i widać to m.in. po plastikach oraz mało intuicyjnym systemie multimedialnym. Fotele, choć są świetnie wyprofilowane, zamocowano za wysoko, a zakres regulacji kierownicy jest na tyle mały, że wiele osób będzie mogło zapomnieć o sportowej pozycji za kółkiem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Toyota Yaris GRMN - silnik

Ma 1,8 l i 212 KM. Gdy trzeba, jest oszczędny – 7,4 l/100 km na naszym odcinku pomiarowym! – ale gdy go pogonisz, spali i niemal 20 l. Błyskawicznie wkręca się na obroty, nigdy nie ma dość. Kompresor eliminuje efekt turbodziury, znany z silników wielu rywali, a wysoko położony (przy 5000 obr./min) maksymalny moment (250 Nm) sprawia, że Yaris GRMN jeździ trochę jak auto wolnossące. Rozczarowanie przychodzi w trakcie pomiarów, bo czas sprintu 0-100 km/h jest przeciętny – 7,1 wobec deklarowanych 6,3 s.

Silnikbenz. z kompresorem R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1798
Moc maks. (KM/obr./min)212/6800
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)250/5000
Napęd/skrzynia biegówprzedni/man. 6
Dł./szer./wysokość (mm)3945/1695/1510
Rozstaw osi (mm)2510
Poj. bagażnika (l)286
Prędkość maksymalna (km/h)230
Cena testowanej wersji (zł)od 139 900 zł

Toyota Yaris GRMN - prowadzenie

Skoro Yaris był strojony w „Zielonym Piekle” – stąd dziwaczna i przydługa nazwa: „Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring” – to na pewno świetnie skręca. Amortyzatory Sachsa, niższy prześwit plus „dyfer” o ograniczonym poślizgu? W teorii się zgadza. Na ulicy faktycznie jest dobrze, ale już np. na ciasnym Torze Modlin wystarczy nieco odważniej wejść w łuk, by doświadczyć dużej podsterowności. Co z tego, że mogę „cisnąć” pedał gazu wcześnie na wyjściu z nawrotu, skoro na jego wejściu muszę tak bardzo pilnować ciężkiego przodu? Na plus: odjęcie gazu na wejściu w łuk wywołuje przyjemną, choć małą nadsterowność.

Toyota Yaris GRMN - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h (s)3,0
0-100/0-130/0-160 km/h (s)7,1/11,3/17,2
Elastyczność 60-100 km/h (s)6,6 (4 b.)
80-120 km/h (s)12,0 (6 b.)
Masa własna (kg)1157
Rozdział masy przód/tył (proc.)64/36
Średnie spalanie (l/100 km)7,4
Dr. ham. 100-0 km/h (m) z/r39,1/40,1

Europejska seria 400 szt. mimo ceny (139 900 zł) jest wyprzedana. Amatorom zostaje liczyć na rynek wtórny...

Toyota Yaris GRMN - to nam się podoba

Hot hatch starej szkoły: dobra reakcja na gaz, świetne zawieszenie.

Toyota Yaris GRMN - to nam się nie podoba

Tendencja do podsterowności, nieco zbyt słabe hamulce.

Toyota Yaris GRMN - naszym zdaniem

Testowy egzemplarz zdążył już trochę dostać po uszach, zanim do nas trafił. Czy „na świeżo” hamowałby lepiej? Czy nowe opony typu semi-slick poprawiłyby zachowanie na wejściu w łuk? Być może. Pewne jest to, że prosty charakter Yarisa GRMN coś w sobie ma!

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków