Oceny, które wystawiliśmy obu samochodom, są wypadkową opinii mechaników oraz naszych wrażeń z redakcyjnych testów Kii i Jeepa. Choć ceny tego drugiego rozpoczynają się z niższego pułapu, to warto zwrócić uwagę na różnicę wieku - Jeep debiutował trzy lata przed Stonikiem. Egzemplarze z tego samego rocznika o zbliżonym wyposażeniu i przebiegu do Kii są od nich droższe. Ale czy lepsze?
Jeep Renegade
- NA RYNKU: od 2014 r.
- SILNIKI: 1.0-2.0 110-240 KM
- CENY: OD 49 500 zł
Tym, co decyduje głównie o wyborze Renegade’a, jest jego wygląd, bo nawiązań do klasycznych Jeepów widać tu co niemiara. Pamiętajcie jednak, że to typowy mały SUV bez wielkich zdolności terenowych, chociaż da się nim jeździć w lekkim offroadzie (ma nawet wersję Trailhawk z podwyższonym prześwitem). Renegade nie miał początkowo zbyt sensownego benzyniaka – 1.4T ma kilka problematycznych rozwiązań (np. system Multiair), a do tego średnio spala ponad 10 l/100 km.
Lepszym wyborem spośród aut z początkowych lat produkcji jest więc któryś z diesli – zarówno 1.6, jak i 2.0 mają dobrą opinię, ale wymagają gruntownej weryfikacji stanu technicznego przed zakupem, ważna jest też dotychczasowa obsługa serwisowa. W nowszych autach znajdziecie benzyniaki 1.0 i 1.3 (także z twardą hybrydą; elektryczny silnik dopędza tylną oś) oraz 1.5. Na razie spisują się nieźle, ale te wersje są zdecydowanie droższe.
Jeep Renegade - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4236/1805/1667 mm, rozstaw osi 2570 mm, poj. bagażnika 351-1297 l, prześwit 175-210 mm.
Silniki benzynowe, R3, 12V: 1.0 turbo/120 KM, R4, 16V: 1.3 turbo/ 150 lub 180, 1.4 turbo/140 lub 170, 1.5 MHEV/130, 1.6/110 KM (poza Europą również np. 2.4); turbodiesle, R4, 16V, MJD: 1.6/120 lub 130, 2.0/140 lub 170 KM; także hybryda plug-in 1.3/190 lub 240 KM (4xe). Podwozie napęd: na przednią oś lub 4x4 (na przednią oś z tylną
Jeep Renegade - awaryjność
Karoseria
Kiepskie uszczelki w drzwiach, które słabo izolują kabinę. Przeciekanie wody do wnętrza auta z układu klimatyzacji.
Elektryka
Problemy z działaniem systemu start-stop, klimatyzacji, centralnego zamka, alarmu, systemów parkingowych. Błędy generowane przez ABS, napęd na 4 koła, wspomaganie układu kierowniczego itp.
Napęd
Uszkodzenia systemu Multiair w benzyniakach. Problemy z zapłonem podczas mrozów (zamarzanie wody w tłumiku). W dieslu 1.6 możliwe podwyższone zużycie oleju. Problemy z filtrami cząstek stałych w silnikach Diesla. Kosztowne awarie skrzyń dwusprzęgłowych po większych przebiegach (rzędu 150 tys. km).
Zawieszenie
Szybkie zużycie łączników stabilizatora. Luzy w zawieszeniu w autach użytkowanych w offroadzie. Niska jakość fabrycznego układu hamulcowego.
Używany Jeep Renegade - opinia redakcji
Styl retro Renegade’a robi robotę – bliźniaczy konstrukcyjnie Fiat 500X nie jest tak ładnym modelem. Jeśli ma być oszczędnie, poszukajcie diesla, bo benzyniak z początku produkcji dużo pali. Renegade z nowszymi benzyniakami wypada lepiej, ale jest drogi.
- Nasza ocena: 4+
Kia Stonic
- NA RYNKU: od 2017 r.
- SILNIKI: 1.0-1.6 84-136 KM
- CENY: OD 52 000 zł
Kia Stonic to typowy miejski crossover, czyli auto, które modnie wygląda, ma zwiększony prześwit, zapewnia rozsądne koszty eksploatacji. Owszem, nie jest to samochód rodzinny przez duże „R” (przeciętna ilość miejsca z tyłu, bagażnik o poj. 332-1135 l), ale przy odrobinie dobrej woli Stonic spełni podstawowe wymagania rodziny z dwójką małych dzieci. Stonic to młody model na rynku, stąd ceny sensownych egzemplarzy kupionych w polskich salonach startują od blisko 60 tys. zł.
Trwałość? Więcej niż zadowalająca, choć nie obyło się bez problemów wieku dziecięcego (piszemy o nich obok). Co jednak ważne, wiele z nich usuwano w ramach 7-letniej gwarancji. Wybór rynkowy ogranicza się do benzyniaków R4: 1.2, 1.25, 1.4 i nowocześniejszego silnika R3 1.0 T-GDi. Motory czterocylindrowe mało palą, ale ich osiągi nie są dobre. 1.0 T, zwłaszcza w wersji 120 KM, to już inna liga pod względem jazdy, nie zużywa też drastycznie więcej paliwa.
Kia Stonic - dane techniczne
Nadwozie hatchback 5d: wym. 4140/1760/1520 mm, rozstaw osi 2580 mm, poj. bagaż. 332-1135 l.
Silniki benzynowe, R3: 1.0 T/100 i 120 KM, R4: 1.2/84, 1.25/84, 1.4/99 KM; turbodiesel, R4: 1.6 CRDi/110, 115 i 136 KM; także wersja hybrydowa 1.0 MHEV/120 KM.
Kia Stonic - awaryjność
Karoseria
Korozja belki przedniego zawieszenia i wieszaka wydechu (auta z początku produkcji). Wadliwy zamek klapy bagażnika (problem z otwarciem). Delikatne mocowanie tylnych klamek (przypadki ich urwania).
Elektryka
Uszkodzony silniczek tylnej wycieraczki. Przypadki zawieszania się ekranu dotykowego (np. podczas słuchania muzyki z telefonu). Urwane kabelki przy wtyczce od tylnych czujników parkingowych. Problem z odpaleniem silnika (aktualizacja firmware).
Napęd
Rozciągnięcie łańcucha rozrządu w 1.0 T (głośna praca na zimnym silniku). Awarie wysprzęglika w 1.0 z klasycznym sprzęgłem oraz uszkodzone cewki zapłonowe. Akcja serwisowa na wymianę przepustnicy w 1.4 (z powodu hałasów ze sprzęgła).
Zawieszenie
Zatarta linka od hamulca ręcznego. Brud w tylnych zaciskach (hałas).
Używana Kia Stonic - opinia redakcji
Kia Stonic to ciekawy miejski crossover, który raczej nie narazi Was na większe wydatki. Samochód nie jest jednak autem rodzinnym, do tego średnio sprawdza się w trasie. Oferta rynkowa jest niezła – dużo aut z polskich salonów. Brak wersji 4x4.
- Nasza ocena: 5