Zakup auta klasy premium, którego produkcja wystartowała kilkanaście lat temu, wiąże się z ryzykiem. Długa lista wyposażenia, skomplikowanej elektroniki i nowoczesnych na ówczesne czasy systemów wsparcia zwiększa ryzyko awarii. Często bardzo kosztownych. Dlatego o wybór potencjalnie najlepszych modeli z tamtego okresu poprosiliśmy mechaników. Większość skłaniała się ku dwóm modelom: Lexusowi GS IV i Mercedesowi klasy E W212. Właśnie dlatego szczegółowo przyjrzeliśmy się właśnie tym modelom. Oba są polecane, ale tylko jeden dostał piątkę, co jest niezwykle rzadkie przy autach z tych roczników.
Mercedes klasy E (W212)

Mercedes klasy E (W212)Auto Świat
- NA RYNKU: 2009-16
- SILNIKI BENZYNOWE: 1.8-6.2, TURBODIESLE: 2.1-3.0 136-585 KM
- CENY: OD 34 500 zł
Dwie poprzednie generacje klasy E dały swoim użytkownikom nieźle popalić – model W210 zardzewiał, zanim wykończyły go na dobre automaty psujące się przez złe zalecenia serwisowe, model W211 cierpiał przez elektronikę, hamulce SBC i nietrwałe automaty. Na szczęście na rynku pojawił się model W212 i przywrócił wiarę w to, że Mercedesy mogą być nie tylko komfortowe, ale też znowu trwałe i bezawaryjne.
Oczywiście, nie obyło się bez wpadek. Model ten trafił na rynek w czasach, kiedy diesle były modne i poprawne politycznie (niska emisja dwutlenku węgla i niewielkie zużycie paliwa), a jednym z najchętniej wybieranych wariantów był nowy wówczas silnik OM651, czyli turbodiesel o pojemności 2,1 l. Niestety, okazało się, że ma on poważne problemy z układem wtryskowym, co zmusiło Mercedesa nawet do wstrzymania produkcji aut z tym silnikiem, bo producent nie nadążał nawet z dostawami części na wymianę.
Akcja naprawcza kosztowała miliardy, silnik z czasem dostał nowy wtrysk i problem zniknął. Aczkolwiek niewiele później pojawił się kolejny, tym razem z łańcuchami rozrządu, które nie dość, że okazały się nietrwałe, to jeszcze ich wymiana jest droga i skomplikowana, bo rozrząd umieszczono nie z przodu silnika, lecz od strony skrzyni biegów.
O ile ryzyko, że dziś jeszcze traficie na egzemplarz z wadliwą wersją wtrysku Delphi jest niewielkie (psuły się one często już po symbolicznych przebiegach), o tyle jeśli silnik podczas rozruchu lub w trakcie pracy podejrzanie metalicznie grzechocze, to nie wierzcie, że "ten typ tak ma" – może to być zużyty łańcuch rozrządu, co w przypadku silnika 2.1 CDI nie jest tanią sprawą. Niezłe opinie w kwestii trwałości zbiera motor V6 3.0 – również miewa problemy z rozrządem i wyciekami, ale jeśli jest poprawnie serwisowany, to bez naprawy głównej przejedzie kilkaset tysięcy kilometrów. Dużą zaletą wersji benzynowych jest to, że z reguły mają one niższe przebiegi od diesli, co przekłada się na lepszą kondycję mechaniczną aut.
W przypadku jednostki benzynowej 3,5 l (oznaczenie "M272") zdarzają się problemy z wałkiem wyrównoważającym – części nie są może drogie, ale do naprawy koniecznie trzeba wymontować silnik.

Design deski rozdzielczej już nieco trąci myszką, ale materiały są lepsze niż w wielu aktualnych modelachAuto Świat
Mercedes W212 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4879/1854/1474 mm, poj. bagażnika 540 l; kombi: wym. 4905/1854/1507 mm, poj bagażnika 695-1950 l; coupé: wym. 4698/1786/1397 mm, poj. bagażnika 450 l; cabrio: dł. 4698 mm, poj. bagażnika 300-390 l.
Silniki benzynowe, R4: 1.8/163-204, 2.0/184 i 211 KM, V6: 3.0/333, 3.5/252-333 KM, V8: 4.6/408, 5.5/338-585, 6.2/514-525 KM; t.diesle, R4: 2.1/136-204, 2.1 (hybr.)/231 KM, V6: 3.0/231-252 KM.
Mercedes W212 - awaryjność
Karoseria
W końcu Mercedes klasy E bez poważnych problemów z korozją. Da się?
Elektryka
Awarie świateł, niesprawny moduł komfortu, awarie systemu multimedialnego.
Napęd
Poza problemami wieku dziecięcego silników wysokoprężnych OM651 (wtryskiwacze, napęd rozrządu), M272 (wałek wyrównoważający), niezawodność i trwałość na wysokim poziomie. Automatyczna skrzynia biegów źle znosi współpracę z mocnym dieslem 3.0.
Zawieszenie
Najczęściej występują problemy z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym.
Używany Mercedes klasy E (W212) - opinia redakcji
Olbrzymi wybór wersji silnikowych, nadwoziowych i wyposażeniowych, więc niemal każdy może znaleźć coś dla siebie – od oszczędnego diesla aż po silnik V8, który ma ponadczterokrotnie wyższą moc od wersji bazowej. Warto poszukać aut po liftingu z 2021 r., w których wyeliminowano niemal wszystkie choroby wieku dziecięcego. Uwaga na powypadkowe klasy E i te z kręconymi licznikami – warto zapłacić za profesjonalne oględziny.
Nasza ocena: 4+
Lexus GS IV

Lexus GS (IV)Auto Świat
- NA RYNKU: 2012-20
- SILNIKI: 2.0-5.0 209-477 KM
- CENY: OD 59 000 zł
Lexusa GS-a nie prowadzi się aż tak dobrze, jak niemieckich konkurentów, nie ma też wersji z nadwoziem kombi ani z dieslem pod maską, ma niezbyt przestronne wnętrze i kiepski system inforozrywki. W dodatku oferta tanich części zamiennych do tego auta jest raczej skromna, a serwisów specjalizujących się w pojazdach tej marki też nie ma zbyt wielu.
Nie przestraszyły Was te wady? To dobrze, bo wszystko inne w tym aucie jest świetne – w dziedzinie jakości wykonania, trwałości czy niezawodności model ten zawstydza większość rywali. Skromna oferta części zamiennych czy niewielka liczba specjalistycznych warsztatów to w końcu niewielki problem, jeśli auto trafia do warsztatu niemal wyłącznie na okresowe planowe przeglądy. Po co komu diesel, skoro hybrydy palą nawet mniej, a są trwalsze, bardziej niezawodne i tańsze w obsłudze? Ostatnia wada na koniec: niewielka podaż modelu na rynku, ale warto poszukać.

Świetna jakość wykonania, choć po przesiadce np. z niemieckiego auta, niektóre rozwiązania mogą dziwićAuto Świat
Lexus GS IV - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4850/1840/1455 mm (od 2016: 4915/1845/1440 mm), pojemność bagażnika 415-520 l (hybr./benz.).
Silniki benzynowe, R4: 2.0/245 KM, V6: 2.5/209, 3.5/310-315 KM, GS 300h: 2.5/223 KM (hybryda, moc systemowa), GS 450h: 3.5/345 KM (hybryda, moc systemowa), V8: 5.0/477 KM.
Lexus GS IV - awaryjność
Karoseria
Delikatny cienki lakier – dodatkowa powłoka rozwiązuje problem na lata.
Elektryka
W autach w stanie fabrycznym problemy w zasadzie nie występują, za to aftermarketowe zabezpieczenia antykradzieżowe potrafią narobić problemów. Problemy z elektryką mogą świadczyć o burzliwej, np. wypadkowej lub powodziowej, przeszłości danego egzemplarza.
Napęd
Mechanicy pytani o typowe usterki tego modelu z reguły muszą się długo zastanawiać, bo technika jest solidna i sprawdzona, nawet akumulatory trakcyjne hybryd są wciąż sprawne w większości aut z początku produkcji modelu.
Zawieszenie
Trudno mówić o typowych wadach czy usterkach – egzemplarze o ponadprzeciętnie wysokich przebiegach mogą mieć zużyte elementy. Objawy: stuki, obniżona precyzja prowadzenia.
Używany Lexus GS IV - opinia redakcji
Czasem warto zrobić coś inaczej niż (prawie) wszyscy. Umiarkowana popularność tego modelu na rynku wtórnym wynika ze skromnej oferty, a nie z wad tego auta. Jakość wykonania, trwałość i niezawodność są w tym przypadku na najwyższym poziomie.
Nasza ocena: 5