• Klasa kompakt to ciekawy kompromis pomiędzy wydatkami i kosztami eksploatacji a funkcjonalnością
  • Ford Focus czy Opel Astra sedan to tylko inne wersje nadwoziowe popularnych modeli, w Toyocie Corolli, Volvo S40 i Volkswagenie Jetta producenci zdecydowali się na wydzielenie tych odmian
  • Dużo bardziej pojemne bagażniki trzeba "opłacić" ich mniejszą funkcjonalnością

Przed kilkunastoma laty polscy kierowcy, przyzwyczajeni do sylwetek Ład i „dużych Fiatów”, chętnie wybierali auta z trójbryłowym nadwoziem. Czy to tylko kwestia gustu? Nie zawsze: sedany zazwyczaj mają zdecydowanie większe bagażniki niż ich odpowiedniki w wersji hatchback. Przykłady? Proszę bardzo: Opel Astra III 5d – 340 l, sedan – 490 l, Volkswagen Golf V 5d – 350 l, sedan (Jetta) – aż 527 l. Niektórzy dodadzą jeszcze, że w przypadku sedanów nie ma problemu, gdy np. w chłodny dzień ktoś otwiera bagażnik – do wnętrza nie wpadnie zimne powietrze. Kolejny plus: sedany są przez producentów często pozycjonowane nieco wyżej, przez co łatwiej znaleźć lepiej wyposażony czy po prostu ładniejszy egzemplarz. 

Ale coś za coś – większy bagażnik nie bierze się znikąd, auta są po prostu dłuższe, co może utrudniać parkowanie (znowu porównanie: Volkswagen Golf V 5d – 4204 mm, Volkswagen Jetta – 4554 mm). Poza tym do sedana często nie zapakujemy np. dużego kartonu. Raczej nie trzeba się obawiać wyższych cen, bo takie samochody najczęściej kosztują dokładnie tyle samo (więcej zależy od konkretnego egzemplarza niż od wersji nadwozia) lub wręcz nawet mniej. Pokrewieństwo techniczne z bardziej popularnymi odmianami oznacza za to łatwość naprawy.

Używane sedany - głównie niemieckie i japońskie

Co ciekawe, kompaktowe sedany najłatwiej znaleźć w ofercie niemieckich marek, bo produkują je niemal wszystkie – od Audi po Volkswagena. Chętnie sięgają po nie również Japończycy – obok pokazanej tu Toyoty Corolli oferowano taką wersję Nissana Almery, znajdziecie też np. Mazdę 3 czy Hondę Civic sedan. Producenci francuscy, włoscy czy koreańscy rzadziej oferują sedany – przynajmniej na europejskich rynkach (wyjątki to np. Renault Megane czy para Citroën C-Elysée i Peugeot 301, ale te ostatnie to nieco „rozdmuchany” segment B). Prezentujemy kilka modeli wartych uwagi – od popularnych odmian (jak np. Opel Astra III), po auta oferujące wraz z bagażnikiem trochę prestiżu (Volvo).

Dane techniczne opisywanych sedanów z silnikami benzynowymi 1.6

Model Ford Focus II Opel Astra III Toyota Corolla VW Jetta V Volvo S40 II
Silnik 1.6 1.6 1.6 1.6 1.6
Typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/8 benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1596 1598 1598 1595 1596
Moc maks. (KM/obr./min) 115/6000 115/6000 123/6000 102/5600 100/6000
Mak­s. mo­m. ob­r. (Nm/obr./min) 155/4150 155/4000 157/5200 148/3800 150/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 190 191 195 186 185
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,8 11,7 10,4 12,2 11,9
Średnie spalanie (l/100 km) 6,4 6,7 6,9 7,4 7,2

Używane sedany naszym zdaniem

Wiele osób nie akceptuje nadwozia sedan w klasie kompakt, twierdząc, że auta są brzydkie i mało praktyczne. Design to kwestia gustu, zaś w przypadku bagażników trzeba wybrać: większa uniwersalność hatchbacka czy dodatkowe litry sedana? Nie zamierzamy oceniać, czy taka opinia jest krzywdząca, czy nie – sprawdziliśmy, co można (i co warto) kupić, jeśli chcecie dokonać właśnie takiego wyboru. Podobnie jak wśród innych wersji kilku- czy kilkunastoletnich aut, warto zwrócić uwagę na awaryjność silników oraz ogólną kondycję danego egzemplarza, bo koszty doprowadzenia go do dobrego stanu mogą być niewspółmiernie wysokie jak na cenę zakupu.

Szukasz używanego auta? Z czujnikiem grubości lakieru unikniesz wpadki