Alfa Romeo 159 — cena od 9 tys. zł
Mimo upływu lat Alfa Romeo 159 to wciąż jedno z ładniejszych aut klasy średniej. Czy warto ulec jej urokowi? Jeśli nigdy nie mieliście Alfy Romeo i auta tej marki znacie tylko z widzenia i z żartów o nich, to musimy was uspokoić: Alfa Romeo 159 to nie aż tak ryzykowny zakup, jak wydaje się tym, którzy poza samochodami niemieckich czy japońskich marek świata nie widzą.
Warto sobie jednak uświadomić, że w tym roku najstarsze egzemplarze tego modelu staną się pełnoletnie, a te najmłodsze mają już 12 lat! A to oznacza, że znalezienie auta, które nie będzie wyeksploatowane, bez śladów korozji i bez zaległości serwisowych jest coraz trudniejsze.
No i niestety, najlepszym wyborem w tym modelu są "niepoprawne politycznie" wersje z silnikami Diesla pod maską. Pamiętajcie jednak, że leciwy diesel może być kosztowny w naprawach. Benzynowe silniki V6 to już nie kultowe Busso, lecz GM, 1.75 TBi też nie są bez wad i sporo palą.
- Alfa Romeo 159 usterki karoserii — korozja zaczyna być coraz większym problemem – wiek robi swoje.
- Alfa Romeo 159 usterki elektryki — słaba strona auta, choć na tle wcześniejszych modeli nie jest źle. Problemy ze stykami, losowo zapalają się kontrolki, usterki alternatorów, sterowników klimatyzacji – to klasyczny repertuar "159-ki".
- Alfa Romeo 159 usterki układu napędowego — częste usterki łożysk w skrzyniach M32 (mogą prowadzić do zniszczenia skrzyni, stosunkowo trudno znaleźć sprawną używaną przekładnię!), problemy z osprzętem w turbodieslach, zatykające się DPF-y. Drogie w utrzymaniu i zmagające się z wieloma problemami benzynowe wersje JTS.
- Alfa Romeo 159 usterki zawieszenia — luzy i wycieki z przekładni kierowniczej, częste stuki z przedniej osi, choć z tylną też bywa różnie. Problemy z geometrią powodują szybkie zużywanie opon.
Alfa Romeo 159 naszym zdaniem — kupujesz Alfę Romeo 159? Musisz lubić dobry styl i to, że inni będą na ciebie patrzyli jak na konesera, a nie jak na kogoś, kogo nie stać na nowy samochód. Nie licz na bezawaryjność, zostaw rezerwę na naprawy!
Audi A4 B6/B7 — cena od 7 tys. zł
Kiedy mowa jest o używanych autach sprowadzanych do Polski, słychać utyskiwania, że handlarze ściągają kilkunastoletnie wraki. Od lat Audi A4 należy do najchętniej sprowadzanych używanych aut, a nikomu z tych internetowych znawców od kilkunastoletnich szrotów na widok zadbanej "A-czwórki" generacji B6 czy B7 nie przyszłoby do głowy, że tak właśnie może wyglądać "stare auto"!
Jeśli chodzi o karoserię, to Audi A4 wydaje się odporne na upływ czasu, a przeciętnemu obserwatorowi trudno ocenić, czy patrzy na model, który ma trzy, pięć, czy może piętnaście lat. Ale uwaga! To też jest pułapka na potnecjalnych nabywców Audi A4 z drugiej ręki, bo samochody o ekstremalnie wysokich przebiegach, z wymęczoną mechaniką, wciąż mogą na pierwszy rzut oka wyglądać atrakcyjnie.
Niektóre wersje są stosunkowo przyjazne w obsłudze i naprawach, ale są też i takie, w przypadku których nie tylko poważna awaria, lecz nawet konieczność wykonania dużego przeglądu z wymianą rozrządu mogą zrujnować domowy budżet. Uwaga! Model A4 B7 (2004-09), traktowany często jako osobna generacja, to tak naprawdę głębszy lifting wersji A4 B6 z lat 2000-04.
Która z odmian Audi Audi A4 będzie bezpiecznym wyborem? W generacji B6 możemy polecić silnik 1.8T 20V – to ogólnie bardzo udana jednostka z pośrednim wtryskiem paliwa, która nie powinna sprawiać poważnych problemów, a zapewnia już niezłe osiągi, jest też podatna na tuning i dobrze znosi przyrosty mocy.
Jeszcze niższe koszty eksploatacji zapewnia silnik 1.6 MPI, który też świetnie nadaje się do współpracy z instalacją gazową, ale jego osiągi zupełnie nie pasują do prestiżowego wizerunku Audi. Niezłą opinię mają silniki V6, choć zdarzały się w nich przypadki uszkodzonego napędu rozrządu.
Oczywiście, jak to w Audi, spora jest oferta diesli, choć często mają one bardzo wysokie przebiegi (w przypadku aut z Niemiec bez dokumentacji serwisowej z ASO lub z obowiązkowych przeglądów jest to nie do zweryfikowania). Silnik 2.5 V6 TDI z początku produkcji uchodzi nie bez powodu za "minę", choć do dziś uchowało się ich już niewiele. W B7 również warto poszukać wersji z motorem 1.8T lub 2.0 TFSI (EA113).
Audi A4 usterki karoserii — to, że Audi jest odporne na rdzę, to mit! Owszem, nie ma tragedii, ale problem występuje.
Audi A4 usterki elektryki — awarie wyświetlaczy i elementów wyposażenia wnętrza, usterki elektr. sterującej silnikiem.
Audi A4 usterki układu napędowego — w silniku 1.6 awarie przepustnicy, w 1.8T czuły układ chłodzenia i kłopoty z turbo, wadliwe diesle 2.5 V6 (początek produkcji), w 2.7 i 3.0 TDI awaryjny i kosztowny rozrząd, w 1.9 i 2.0 TDI usterki osprzętu, głowic i pompowtrysków, awarie skrzyń Multitronic.
Audi A4 usterki zawieszenia — luzy w zawieszeniu, zużyte maglownice (szczególnie przy szerokich kołach).
Audi A4 naszym zdaniem — Audi A4 to ponadprzeciętnie trwałe auto – to fakt. Faktem jest jednak też i to, że znaczna część oferowanych egzemplarzy ma już ponadprzeciętnie wysokie przebiegi, które nie zawsze znajdują odbicie w stanie licznika. Od niektórych wersji lepiej trzymać się z daleka (diesle 2.5 V6, skrzynie Multitronic), inne są wciąż bardzo dobrym wyborem.
Honda Accord (VII) — cena od 15 tys. zł
Co jest największym wrogiem trwałości Hondy Accord siódmej generacji? Odpowiedź może być tylko jedna: korozja. Wiele aut z ogłoszeń, nawet jeśli nieźle wyglądają, to spodziewajcie się, że podwozie będzie już mocno zainfekowane brązowym nalotem. Nierzadko do wymiany nadają się całe progi i tylne nadkola. Od spodu rdza szaleje na elementach zawieszenia, więc regulacja geometrii może być niewykonalna – nakrętki "zespawane" rdzą ze śrubami.
To jedno oblicze Accorda. Drugie? Nadal, jak na swój wiek, solidne są mechanika i elektryka. Silnik benzynowy 2.0 miał wpadkę z jakością wałka rozrządu po stronie ssącej, ale Honda wymieniała element na gwarancji. Silnik 2.4 lubi olej. Najbardziej problematyczny (ale nadal solidny) jest diesel, w którym pęka kolektor wydechowy, rozciąga się łańcuch rozrządu, niedomaga koło pasowe. Mimo rozległej korozji i znacznych przebiegów auta w ogłoszeniach nie są tanie!
- Honda Accord usterki karoserii — z powodu korozji nadwozia kapitulują już progi i tylne nadkola. Podwozie będzie solidnie skorodowane, szczególnie elementy zawieszenia. Zaparowane reflektory to przy tym drobnostka.
- Honda Accord usterki elektryki — zdarzają się awarie systemu automatycznego poziomowania reflektorów ksenonowych. Często strajkują elektryczne podnośniki tylnej klapy w kombi. Wiązka klapy bagażnika podatna na uszkodzenia.
- Honda Accord usterki układu napędowego — nietrwały ssący wałek rozrządu w silniku 2.0 z początku produkcji, nierówna praca na wolnych obrotach. Znaczne zużycie oleju w silniku 2.4. Diesel: awaryjne koło pasowe, pękający kolektor wydechowy, nietrwały napęd rozrządu.
- Honda Accord usterki zawieszenia — stuki i luzy w przekładni kierowniczej, korozja uniemożliwia regulację geometrii zawieszenia.
Honda Accord naszym zdaniem — gdyby nie korozja, ocena byłaby jeszcze wyższa! Solidne silniki, nadal w miarę niezawodna elektryka. Ceny najstarszych (2003 rok) Accordów VII startują od około 15 tys. zł, najdroższe kosztują nawet dwa razy tyle!
BMW Serii 3 (E90-E94) — cena od 13 tys. zł
Ta generacja BMW serii 3 miała być przełomowa! I rzeczywiście była. Nowy design, nowe rozwiązania techniczne, nowe systemy wspomagające, sporo nowych silników. I choć w początkowych latach produkcji na jaw wyszło też wiele niedociągnięć jakościowych, to dziś, po latach, możemy śmiało powiedzieć, że BMW serii 3 z lat 2005-13 to jedno z ostatnich prawdziwych BMW.
Mamy tu jeszcze elektrohydrauliczne wspomagania i wolnossące silniki, z których szczególnie polecamy wersję R6 – w autach sprzed zmian montowano odmianę N52 (2.5 i 3.0). Owszem, nie jest idealna pod względem trwałości, ale wypada lepiej od późniejszych "R6-ek" z turbo – spośród nich lepiej wybrać N54 niż N53 (bardziej problematyczne).
Benzyniaki R4? Mają swoje problemy i. słabo jeżdżą. Natomiast jeśli chodzi o diesle, to szukajcie wersji 2.0 M47TU2 i 3.0 M57TU2, z dużym dystansem podchodźcie natomiast do nowych turbodiesli, szczególnie 2.0 N47.
- BMW Serii 3 usterki karoserii — korozja coraz częściej się pojawia i trzeba o tym pamiętać! Przeważnie występuje na tylnej klapie w kombi, atakuje też nadkola i elementy podwozia.
- BMW Serii 3 usterki elektryki — przeważnie powodem awarii są szwankujące czujniki i elektronika pokładowa. W wersji kombi sprawdźcie działanie tylnej wycieraczki – często zawodzi!
- BMW Serii 3 usterki układu napędowego — w silniku 1.6 (N45) nietrwały napęd rozrządu, 2.0 N46 również problem z rozrządem, pobór oleju i awarie Valvetronica, w 2.0 N43 niedomaga osprzęt (m.in. cewki i wtryskiwacze), w dieslu 2.0 M47 głównie problemy z osprzętem, a w 2.0 N47 – z napędem rozrządu (od strony skrzyni). Zresztą dotyczy to też nowszego diesla 3.0 R6 serii N57.
BMW Serii 3 usterki zawieszenia — niedomagają dyferencjały oraz maglownice (zbyt duży luz), kłopoty z xDrive’em (VTG).
Citroen C5 II — cena od 12 tys. zł
Jeżeli komuś zależy głównie na komforcie jazdy, ale brak mu odwagi lub zaplecza finansowego, żeby porywać się na auta klasy wyższej, to Citroën C5 II może być dla niego doskonałym wyborem. Uwaga! W tej generacji modelu zawieszenie hydropneumatyczne, znane z niezrównanego komfortu resorowania, było wyposażeniem opcjonalnym. Jednak nawet te egzemplarze, które wyposażono w tradycyjne zawieszenie, okazują się bardziej komfortowe od większości niemieckich, japońskich czy koreańskich konkurentów.
Jeśli chodzi o wersje z silnikami benzynowymi, to bezpieczniejszym wyborem są starsze egzemplarze ze sprawdzonymi jednostkami (np. 2.0) z wtryskiem pośrednim, późniejsze benzyniaki THP czy VTi są bardziej awaryjne i droższe w naprawach. Co do diesli to silnik 1.6 HDi jest nieco za słaby i wrażliwy na jakość oleju, za to motor 2.0 HDi zasługuje na polecenie jako oszczędny i solidny napęd.
- Citroen C5 usterki karoserii — Citroen C5 nie rdzewieje, a materiały we wnętrzu, poza nielicznymi wyjątkami, są trwałe. Drobne niedoróbki można wybaczyć.
- Citroen C5 usterki elektryki — nie jest idealnie, ale pod względem awaryjności elektryki oraz elektroniki C5 to raczej przeciętniak w swojej klasie.
- Citroen C5 usterki układu napędowego — lista wad silników THP/VTi jest tak długa, że po prostu radzimy je omijać, chyba że trafi się egzemplarz z idealną historią serwisową oraz udokumentowanymi naprawami. Silniki 1.6 HDi są trwałe tylko pod warunkiem regularnych wymian oleju, i to o odpowiedniej jakości. Diesle V6 (2.7/3.0) są znacznie droższe w naprawach i bardziej awaryjne od polecanego 2.0 HDi.
Citroen C5 usterki zawieszenia — nie trzeba się bać hydropneumatyki, pod warunkiem że jej obsługą będą się zajmowali specjaliści. Citroen C5 naszym zdaniem —