• Silnik Hondy ma o 7 KM większą moc od jednostki Kii. Niby niedużo, ale osiągi Civica są znaczni lepsze niż konkurenta, a spalanie – niewiele wyższe
  • Walory użytkowe porównywanych aut wypadają korzystnie, ale nieznacznie praktyczniejszy okazuje się Civic 
  • Civic 1.8 to naprawdę udany samochód pod wieloma względami – dynamiczny, trwały i niezawodny. Cee'd 1.6 GDi to również kompakt wart uwagi i do tego tańszy, ale w bezpośredniej walce ustępuje pola rywalowi

Zacznijmy od Hondy Civic. Dziewiątą generację modelu zaprezentowano jesienią 2011 r. Była rozwinięciem trendu stylistycznego przełomowej 8. odsłony modelu, która ze względu na futurystyczny (trochę kosmiczny) wygląd do dziś jest nazywana „ufo”. Tyle że Civic IX nieco stracił z oryginalności, nie był tak szałowym projektem, jak poprzednik. Japończycy skupili się bardziej na dopracowaniu konstrukcji niż na rewolucji stylistycznej i trzeba przyznać, że to się udało. Pod względem walorów użytkowych, prowadzenia, jakości oraz solidności Civic z lat 2011-17 prezentuje się więcej niż zadowalająco, a niezawodność może być wzorem do naśladowania.

Przy założeniu, że mamy do czynienia z 8-letnim Civikiem, zadbanym, który regularnie jeździł na obowiązkowe przeglądy i rocznie pokonywał 15-20 tys. km, raczej nie może być mowy o istotnych awariach. Kompaktowej Hondzie można wytknąć jedynie drobne niedoskonałości. Spotkaliśmy się z przypadkami awarii płytki grzewczej lusterek zewnętrznych, korozji styków wiązki tylnej klapy czy niedomagań wiązki bocznych airbagów, ale zdarzają się one dość rzadko i trudno je nazwać poważnymi. Niekiedy luzują się maskownice słupków B, pęka mieszek zmiany biegów, a także odklejają się uszczelki tylnych drzwi, co jest efektem zahaczania podczas wsiadania. I tyle. Wszystkie kluczowe podzespoły okazują się solidne i niezwykle rzadko zawodzą, jak choćby porównywany 142-konny benzyniak 1.8.

Honda Civic – solidny i udany benzyniak

Silnik ten oceniamy bardzo wysoko. Pochodzi z poprzednika (jednowałkowa seria R), ale przeszedł kilka modyfikacji (np. tłoki pokryto dwusiarczkiem molibdenu, znacznie obniżono tarcie wewnętrzne). Wpłynęły one nie tylko na podwyższenie trwałości, lecz także na osiągi (moc wzrosła o 2 KM). 142-konny Civic 1.8 do setki przyspiesza w niecałe 9 s. To świetny wynik, tym bardziej że niewiele słabszy cee’d (1.6/135 KM) potrzebuje o przeszło 2 s więcej czasu na rozpędzenie do 100 km/h. Korzystniej wypada też elastyczność, lepsze są ogólne wrażenia podczas jazdy. Średnie spalanie? Zależy od stylu i specyfiki jazdy. Przeważnie oscyluje w okolicach 7,5-8 l/100 km, choć jadąc spokojnie poza miastem z włączonym trybem ECO, można zejść poniżej 6 l/100 km. Także ogólne zabiegi serwisowe nie są kosztowne.

Generalnie: benzyniak 1.8 to najlepszy wybór w tym modelu do codziennej jazdy. Tym bardziej że bazowy motor 1.4/100 KM jest trochę za słaby, 310-konna 2-litrówka z turbo napędza topową wersję Type R, a diesle (choć udane) przeważnie mają już duże przebiegi i ciąży nad nimi widmo drogich napraw (drogie części!). Silnik 1.8 to bardzo mocny punkt porównywanego Civica (w tym elemencie kompaktowa Honda odskakuje rywalowi), ale... nie jedyny!

Honda Civic – typ bardzo praktyczny

Korzystnie wypadają też walory użytkowe nadwozia. O ile z przodu przestrzeni jest tyle, co w większości aut kompaktowych sprzed blisko 10 lat, o tyle z tyłu podróżuje się naprawdę wygodnie (oczywiście, jak na klasę C). Civic pod tym względem przebija cee’da, który również zalicza się do czołówki aut (z tego okresu) z największą ilością miejsca w drugim rzędzie siedzeń. Japoński kompakt dorzuca jeszcze duży i ustawny bagażnik (poj. 477 l), który można powiększyć do 1378 l w bardzo łatwy sposób. Wszystko za sprawą systemu Magic Seats, dzięki któremu kanapę składa się jednym ruchem ręki (dotyczy i oparcia, i siedziska; otrzymujemy równą podłogę). System ten ma jedną ciekawą cechę – można unieść siedzisko do góry i we wnętrzu np. przewieźć kwiatek.

Nie mamy większych zastrzeżeń do elementów przeniesienia napędu, pochwalić trzeba trwałość zawieszenia, nieźle prezentuje się też wyposażenie większości aut – dominują wersje Comfort (m.in. 6 airbagów, światła LED do jazdy dziennej, aut. klimatyzacja i alufelgi 16”) oraz Sport (dodatkowo: kamera cofania, automatyczna wycieraczka, kierownica obszyta skórą i 17-calowe alufelgi).

A wady? Nie ma ich zbyt wiele. Nie jest to auto idealnie wyciszone (odczujecie to przy wyższych prędkościach), lakier jest cienki, miękki i podatny na zarysowania, jednak główny problem to cena. Civic jest drogi. Najtańsze jeżdżące egzemplarze kosztują 33-34 tys. zł, ale są to albo wersje z dieslem, które mają już sporo kilometrów za sobą, albo bazowe odmiany benzynowe 1.4. Auta z silnikiem 1.8/142 KM są znacznie droższe – ich ceny zaczynają się od 37--38 tys. zł, a komfort wyboru daje przedział 42-45 zł. Dużo, nawet bardzo, za ok. 8-letni kompakt. Może więc lepiej kupić cee’da, który jest tańszy od japońskiego rywala?

Kia cee'd – ma korzystniejszą cenę

Oczywiście, cee’da nie kupicie za bezcen, bo ten model też dobrze trzyma wartość na rynku wtórnym, ale na podobny egzemplarz wydacie o 4-5 tys. złotych mniej. Dotyczy to aut z porównywanym silnikiem 1.6 GDi/135 KM, bo na rynku nie brakuje egzemplarzy z początkowych lat produkcji wycenianych na 30-33 tys. zł – głównie z bezyniakiem 1.4 i dieslami. W relacji ceny do wieku korzystniej wypada cee’d. Musimy zaznaczyć, że to druga generacja modelu (debiut w 2012 r.), która na tle poprzednika była znacznie dojrzalszym projektem. Przyjemniejszy wygląd, lepsze wykończenie, bardziej przestronne wnętrze, więcej zaawansowanej techniki – cee’d II kusił na wiele sposobów i nie tylko w innych krajach Europy, lecz także na polskim rynku sprzedawał się naprawdę dobrze. Nie bez znaczenia była też długa, 7-letnia gwarancja, która przydała się w przypadku kilku typowych problemów.

Przykład: niedomagania świateł do jazdy dziennej LED – efekt wadliwej płytki. Kłopoty występowały w autach z lat 2012-16 i były usuwane w ramach wspomnianej gwarancji. A co, jeśli awaria zdarzy się obecnie? Od niedawna ASO oferuje zestawy naprawcze ze wszystkimi elementami, czyli płytką (dwa kondensatory, a nie jeden), taśmami i zaślepkami. Ogólnie jednak takich wpadek nie było zbyt wiele, choć w przypadku silnika 1.6 GDi musimy wspomnieć o partii jednostek z początku produkcji, w których zdarzało się czasem obrócenie panewek. Nie był to nagminny problem, wiele silników jest już po wymianie lub reanimacji, ale warto o tym wiedzieć.

W codziennej eksploatacji silnik 1.6 GDi/135 KM (z wtryskiem bezpośrednim) zbiera pochwały za efektywność, choć na tle 142-konego motoru 1.8 Hondy wypada nieco słabiej – gorsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego, gorsza elastyczność. Także spalanie nie jest specjalnie niskie, a przynajmniej nie takie, jakiego można by się spodziewać po niedużym silniku z wtryskiem bezpośrednim. W czasie normalnej jazdy średnie zużycie benzyny przeważnie oscyluje w okolicach 7,3-7,8 l/100 km i choć jest nieco niższe niż u rywala, nie rekompensuje dość dużej różnicy w osiągach. Przy okazji musimy też wspomnieć o sprzęgłach o przeciętnej trwałości.

Kia cee'd – dość solidne podwozie

Własności jezdne? Nie są złe. Zawieszenie z tylną osią wielowahaczową zapewnia stabilne prowadzenie auta i co ważne, okazuje się trwałe. Owszem, w przypadku aut, które pokonały 200 tys. km, trzeba spodziewać się luzów. Często wybite są tylne silentblocki przednich wahaczy, ale koszt ich wymiany poza ASO nie jest wysoki – ok. 250 zł/strona. Natomiast więcej zastrzeżeń jest do układu kierowniczego. Nie dość, że jest zbyt mocno wspomagany, to do tego zdarza się dość często, że po 100-150 tys. km trzeba wymienić końcówki drążków kierowniczych – cena poza ASO ponownie nie jest wysoka i oscyluje w okolicach 250 zł/sztuka. Podobnie jak Civic, także cee’d nie należy do aut szczególnie cichych przy wyższych prędkościach. Dobra wiadomość jest jednak taka, że przy okazji liftingu kabinę lepiej wytłumiono.

Jeśli natomiast chodzi o walory użytkowe nadwozia, to w momencie debiutu cee’d II zaliczał się do najprzestronniejszych aut w klasie. I choć pod wieloma względami ustępuje pola rywalowi (np. nieco mniej miejsca z tyłu, mniejszy bagażnik, brak tak praktycznego systemu składania kanapy, jak w Hondzie), to jednak koreański kompakt prezentuje się naprawdę przyzwoicie, tym bardziej że np. oferuje więcej przestrzeni z przodu niż konkurent. Na plus zaliczamy też dość dobrą jakość wykończenia, bogate wyposażenie wielu aut oraz duży wybór zadbanych egzemplarzy z polskich salonów. Generalnie cee’d II to udany kompakt, ale do wersji 1.6 GDi z początku produkcji radzimy podchodzić ostrożnie.

Honda Civic – typowe usterki

  • niedostatki w spasowaniu słupka B (trzeszczy),
  • uszkodzenia mieszka zmiany biegów,
  • uszkodzone uszczelki drzwi tylnych (hatchback),
  • problemy z działaniem świateł tylnej klapy (rdzewieją styki w wyniku dostawania się wody do wiązki klapy),
  • przypadki awarii płytki grzewczej lusterek zewnętrznych,
  • niedomagania wiązki bocznych airbagów,
  • kłopoty z filtrem DPF w dieslu 2.2 (w 1.6 i-DTEC problem rzadziej występuje)

Kia cee'd – typowe usterki

  • przeciętna odporność lakieru na zarysowania i obicia,
  • problemy ze światłami do jazdy dziennej wykonanymi w technice LED (wadliwa płytka – dochodzi do zwarcia; w ofercie są już poprawione płytki),
  • przypadki obrócenia się panewek korbowych w 1.6 GDi (początek produkcji),
  • zatykające się sitko w zbiorniku i niedomagania EGR-u w CRDi,
  • słaba trwałość sprzęgieł, a także fabrycznych tarcz oraz klocków hamulcowych 

Honda Civic i Kia cee'd – dane techniczne

Honda Civic Kia cee’d
Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/16 benz./R4/16
Pojemność skokowa 1799 cm3 1591 cm3
Moc maksymalna 142 KM przy 6500 obr./min 135 KM przy 6300 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 174 Nm przy 4300 obr./min 164 Nm przy 4850 obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni man. 6/przedni
Hamulce przód/tył tarcz. wentyl./tarczowe tarcz. wentyl./tarczowe
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) 4300/1770/1590 mm 4310/1780/1470 mm
Rozstaw osi/pojemność bagażnika 2595 mm/477-1378 l 2650 mm/380-1318 l
Masa własna/ładowność 1250/470 kg 1278/542 kg
Przyspieszenie testowe (0-100 km/h) 8,7 s 10,2 s
Prędkość maksymalna 190 km/h 195 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km 5,2 l/100 km
Średnica zawracania 10,8 m 10,6 m

Honda Civic i Kia cee'd – eksploatacja

Eksploatacja Honda Civic Kia cee’d
Olej silnikowy 0W-20 A3 lub A5 (3,7 l) 5W-30 SL/A5 (3,6 l)
Olej w skrzyni biegów Honda MTF (1,4 l) 75W-85 GL-4 (1,8-1,9 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 DOT 4
Układ chłodzenia Honda type 2 (5,5-5,7 l) płyn na bazie glikolu (5,8 l)
Rozrząd łańcuch łańcuch
Serwis Honda Civic* Kia cee’d
Olej silnikowy wraz z filtrem wg wskaz. (co 12-20 tys. km) co 30 tys. km lub co rok**
Filtr przeciwpyłkowy wg wskaz. (co 15-30 tys. km) co 30 tys. km lub 2 lata
Filtr powietrza wg wskaz. (co 40-60 tys. km) co 60 tys. km lub 4 lata
Płyn hamulcowy wg wskaz. (co ok. 2 lata) co 30 tys. km lub 2 lata
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany

*możliwe stałe okresy przeglądowe (interwał co 20 tys. km); **w przypadku silnika 1.6 GDi zaleca się skrócenie interwału wym. oleju do ok. 15 tys. km

Honda Civic i Kia cee'd – naszym zdaniem

Korzystniej wypada Civic 1.8. Ten model i z tym silnikiem to naprawdę udany samochód pod wieloma względami – dynamiczny, trwały i niezawodny. Jedynie cena może odstraszać. Cee'd 1.6 GDi to również kompakt wart uwagi i do tego tańszy, ale w bezpośredniej walce ustępuje pola rywalowi.