- Audi S8 zapewnia świetne osiągi, doskonale się je prowadzi i kapitalnie hamuje (ceramika po rozgrzaniu robi robotę!)
- W tej topowej limuzynie Audi znajdziecie zarówno sportowe doznania, jak i luksus oraz nowoczesną technikę
- W S8 zastosowano pneumatyczny układ jezdny z elektromechanicznymi siłownikami przy każdym kole, a także kamerę monitorującą rzeczywiste warunki na drodze
Klasyczna forma jest ponadczasowa. I flagowa limuzyna Audi hołduje tej zasadzie, bo w dobie zachwytu nad SUV-ami – w tej klasie cenowej wielkimi i ociekającymi luksusem – A8 pozostaje wierne tradycji. Przypomina trochę szarą eminencję – na pierwszy rzut oka wygląda pospolicie, w praktyce okazuje się technicznym majstersztykiem, który w topowej odmianie S8 zapewnia osiągi, jakich nie powstydziłby się niejeden sportowiec wagi ciężkiej z prawdziwego zdarzenia. Ale po kolei.
Na pierwszy ogień idzie napęd – przecież to S8. Tę wersję polecamy szczególnie kierowcom, którzy chcą sami siedzieć za sterami limuzyn Audi, a nie załatwiać biznesowe sprawy w drugim rzędzie siedzeń. Gwarantujemy, że się nie zawiodą. 571-konne V8 biturbo generuje 800 Nm momentu obrotowego, i to już przy 2050 obr./min. W efekcie tuż po naciśnięciu pedału gazu auto wystrzeliwuje niczym z procy, a masa przekraczająca 2,2 tony zdaje się nie mieć dużego znaczenia. Podczas pomiarów przyspieszenia od 0 do 100 km/h wykręciliśmy świetny wynik – 3,6 s to czas lepszy od deklarowanego przez Audi o 0,2 s.
Audi S8 – gwarancja świetnych osiągów
Wrażenie robiła też elastyczność – i ta subiektywna, i ta wynikająca z pomiarów (60-100 km/h w zaledwie 1,8 s, 80-120 km/h – 2,2 s). Oczywiście, aby wycisnąć maksimum z S8, trzeba wybrać najbardziej rasowe ustawienia. Wtedy i silnik, i skrzynia biegów, i układ kierowniczy, i zawieszenie są maksymalnie zorientowane na zapewnienie sportowych doznań kierującemu. Nie bez znaczenia były też efektywny napęd 4x4 i tylna oś skrętna.
Koniecznie zainwestujcie w ceramiczne hamulce (testowe auto było w nie wyposażone)! Nie jest to tani element (dopłata 50 940 zł), ale w dużej, mocnej i szybkiej limuzynie warto go mieć, by skutecznie wytracić prędkość. Trzeba tylko pamiętać, żeby przed dynamiczną jazdą je rozgrzać, bo gdy złapią temperaturę, ich skuteczność robi wrażenie – ze 100 km/h auto zatrzymało się po 33,6 m. Spalanie? Średnie na odcinku pomiarowym wyniosło 13,2 l/100 km, co jak na potencjał napędu, gabaryty i masę samochodu jest naprawdę rozsądnym wynikiem.
Warto wspomnieć, że w S8 zastosowano pneumatyczny układ jezdny z elektromechanicznymi siłownikami przy każdym kole, a także kamerę monitorującą rzeczywiste warunki na drodze. Wszystko po to, by zawieszenie nie tylko podczas dynamicznej jazdy dawało dobre poczucie asfaltu, lecz także na nawierzchniach o nieco gorszej jakości zapewniało wysoki komfort podróży. Zresztą w ustawieniach komfortowych z rasowego i ostrego jak brzytwa auta S8 przeistacza się w miękko oraz delikatnie resorującą limuzynę i niemal niezauważalnie filtruje nierówności (nawet te większe). I jeszcze jeden smaczek związany z układem resorującym: gdy podchodzi się do „S8-ki” z chęcią zajęcia miejsca w kabinie, po chwyceniu za klamkę karoseria wędruje w górę o 5 cm. Cel? Jeden: ułatwić zajęcie miejsca we wnętrzu.
Audi S8 – jak w klasie biznes
Gdy już tam się znajdziemy, można się poczuć jak w klasie biznes. Miejsca jest tu pod dostatkiem (i z przodu, i z tyłu), a jakość wykończenia stoi na bardzo wysokim poziomie. Sportowe fotele okazują się świetnie wyprofilowane, a po włączeniu funkcji masażu znakomicie odprężają podczas jazdy, szczególnie gdy do uszu dociera nastrojowa muzyka, wydobywająca się z audio Bang & Olufsen Advanced 3D. Niestety, za ten i większość innych komfortowych dodatków trzeba zapłacić ekstra, co z bazowych 605 200 zł wywindowało cenę auta testowego do ponad 900 000 zł.
Audi S8 – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160/0-200 km/h | 5,6/8,3/13,0 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 1,8 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 2,2 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2221/614 kg |
Rozdział masy – przód/tył | 56/44 proc. |
Śr. zawracania – lewo/prawo | 11,5/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h – zimne/gorące | 35,9/33,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 61 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 65 dB (A) |
Średnie spalanie testowe (98 okt.) | 13,2 l/100 km |
Zasięg | 620 km |
Audi S8 – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | bit.benz./V8/32 + miękka hybr. |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 3996 cm3 |
Moc maksymalna | 571 KM/6000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 800 Nm/2050-4000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8b (Tiptronic)/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 3,8 s; 250 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 11,4-11,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 259-267 g/km |
Długość/szerokość/wysokość | 5179/1945/1474 mm |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 505/82 l |
Marka i model opon test. auta | Pirelli PZero TM |
Rozmiar opon | 265/35 R 21 Y |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2300/750 kg |
Audi S8 – wyposażenie/cena
Wersja | S8 |
Reflekt. LED/HD Matrix LED (laser.) | S/18 280 zł |
Klimatyzacja aut. 2-/4-strefowa | S/7320 zł |
Audio Bang & Olufsen Advanc. 3D | 38 310 zł |
Hamulce ceramiczne | 50 940 zł |
Dach szklany panoramiczny | 9500 zł |
Wyśw. head-up/asyst. jazdy nocnej | 8200/13 560 zł |
Cena podst. wersji S8 | 605 200 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata lub 90 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co ok. 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego auta | 910 740 zł |
Audi S8 – naszym zdaniem
Audi S8 zapewnia świetne osiągi, doskonale się je prowadzi i kapitalnie hamuje (ceramika po rozgrzaniu robi robotę!). Oczywiście, oceniam to wszystko przez pryzmat wielkości auta. Trzeba pamiętać, że na tapecie mamy dużą limuzynę, która przecież z założenia ma zapewnić maksimum komfortu i luksusu. I trzeba przyznać, że ten samochód i działa na emocje, i potrafi zrelaksować podczas jazdy. Do tego naszpikowany jest nowoczesną techniką, która spełnia swoją funkcję. Cena? Nie jest niska. Już bazowa startuje od przeszło 600 000 zł, ale niedawno zaprezentowano wersję po liftingu, jest więc szansa na znalezienie S8 ze stocku w atrakcyjnej cenie.
Świetnie dobrane proporcje karoserii
Wnętrze jest eleganckie i naszpikowane nowoczesną techniką. Wysoko oceniamy również jakość materiałów wykończeniowych, na czele z wysokogatunkową skórzaną tapicerką
Sportowe fotele każdemu powinny przypaść do gustu – są wygodne, świetnie trzymają na zakrętach i mają szeroki zakres regulacji
Sporo miejsca na wysokości kolan, dużo przestrzeni na szerokość, ale siedzisko kanapy mogłoby być o kilka centymetrów dłuższe
Rolety sterowane automatycznie
Za przeniesienie napędu odpowiada 8-stopniowy automat Tiptronic, który bez problemu radzi sobie z ogromnym momentem obrotowym
W standardzie klimatyzacja automatyczna 2-strefowa. Za 4-strefową trzeba dopłacić 7320 zł
Pod maską 4-litrowa „V8-ka” z podwójnym doładowaniem. To wydajny napęd z systemem mild hybrid
Hamulce ceramiczne są drogie, ale po rozgrzaniu ich skuteczność robi wrażenie
Bagażnik ma pojemność 505 l
Osoby siedzące na kanapie mogą sterować różnymi funkcjami.
Monitor dotykowy (w podłokietniku) można wziąć do ręki.