- Spasowanie nadwozia Kii cee'd nie zaskakuje niedoróbkami
- Silnikiem godnym polecenia jest 1.6 GDI
- Trwałość Kii cee'd drugiej generacji wypada naprawdę dobrze
Kia Cee’d 1. generacji (2006-12) zmieniła postrzeganie koreańskiej marki na rynku europejskim. To niezły samochód, ale też niepozbawiony wad – niestety, zaliczyła kilka wpadek jakościowych. Kia Ceed II (debiut w 2012 r.) jest znacznie lepsza, większa, pojemniejsza, o wiele dojrzalsza od poprzedniej. Co ważne, widać to nie tylko po projekcie, lecz także wykończeniu, wyposażeniu oraz technice.
W przypadku prezentowanej generacji Kii Cee'd II wyższe okazują się również ogólna trwałość i jakość wykonania. Przykład: polepszono zabezpieczenie antykorozyjne – wypada już naprawdę dobrze. Kłopoty z łuszczącym się bezbarwnym lakierem i niedostatki w zabezpieczeniu antykorozyjnym tu nie występują, ale jeśli ktoś chce na dłużej związać się z tym modelem, to powinien pokusić się o dodatkowe zabezpieczenie podwozia i profili zamkniętych. "To na pewno nie zaszkodzi" – twierdzą mechanicy naprawiający auta Kii.
Kia Ceed II – problem ze światłami LED
Nie mamy zastrzeżeń do spasowania karoserii, grubości fabrycznego lakieru (przeważnie 100-140 mikrometrów). Jeśli mielibyśmy zarzucić cokolwiek poważnego elementom nadwozia, to byłyby to usterki świateł do jazdy dziennej LED – zastosowano wadliwą płytkę. To zła wiadomość. Dobra jest taka, że w samochodach regularnie serwisowanych w ASO reflektory wymieniano na gwarancji. Zresztą obecnie są już firmy, które za nieduże pieniądze reanimują felerną płytkę. Warto jeszcze wspomnieć o przeciętnej twardości lakieru (podatny na zarysowania i odpryski), choć to nie tylko problem Kii Ceed II, lecz także znakomitej większości współczesnych aut (cena płacona za ekologię).
Dość dobrze oceniamy wnętrza – estetyczna deska rozdzielcza, wygodne fotele, duża ilość miejsca (przestrzeni z tyłu może pozazdrościć właściciel niejednego kompaktu). To efekt rozsądnie zagospodarowanej kabiny i sporego rozstawu osi – 2650 mm. Można liczyć na bogate wyposażenie. Na rynku dominują wersje M (doposażone np. w światła LED i automatyczną klimatyzację) oraz L (z wystarczającą liczbą ekstrasów podwyższających komfort). W ofertach zdarzają się jeszcze cee’dy w najbogatszej odmianie XL, ale to rzadkość.
Kia Ceed II – więcej zalet niż wad
Wygląd kokpitu? Kwestia gustu – nie porywa, ale też trudno mu coś zarzucić. Podobnie zresztą jak walorom użytkowym kufra. Jego pojemność zależy od rodzaju nadwozia i tak: w wersji 3d wynosi 380-1225 l, w 5d – 380-1318 l, w kombi – 528-1642 l. W codziennym użytkowaniu, szczególnie osobom o sportowym usposobieniu, układ kierowniczy może wydać się mało precyzyjny, a zawieszenie – zbyt "gąbczaste", ale dobrze tłumi nierówności. Także praca 2-sprzęgłowej skrzyni biegów jest daleka od ideału (szczególnie w wersji 6b). Nieźle natomiast wypadają silniki.
Bazowa jednostka 1.4 to motor przejęty z poprzednika, ale dostosowany do bardziej rygorystycznych norm emisji spalin – ma moc 100 KM, rzadko zmaga się z poważnymi problemami, choć spalanie mogłoby być nieco mniejsze. Polecamy go osobom jeżdżącym głównie po mieście (na trasach szybkiego ruchu brakuje trochę mocy) lub zwolennikom instalacji LPG (sprawdza się całkiem nieźle).
Niedużo pali wersja 1.6 GDi/135 KM (bezpośredni wtrysk paliwa), a do tego cechuje się dobrą efektywnością. To nie jest zły silnik, ale w odmianach z początkowych lat produkcji (do liftingu) odnotowaliśmy kilka przypadków obrócenia panewek – mechanicy zalecają wymianę oleju co 10-12 tys. km.
Kia Ceed II – mała pojemność, duża moc
Wersja 1.0 R3 T-GDi to stosunkowo nowy silnik (debiut w 2015 r.). Na razie nie słychać o problemach. Natomiast motor 1.6 T-GDi/204 KM zarezerwowano dla odmiany GT – nie jest to hot-hatch z osiągami zapierającymi dech w piersiach, ale ma dobre wyposażenie, jest dość szybka i nie kosztuje dużo – od ok. 46 000 zł. Ceny wersji bazowych zaczynają się od ok. 25 000 zł, ale osoby decydujące się na cee'da 2. generacji z benzyniakiem powinni raczej dysponować kwotą min. 30 tys. zł.
Ceny Cee’da z turbodieslem (CRDi) pod maską też zaczynają się od ok. 30 tys. zł. To motory, które mają prostą budowę (np. brak koła dwumasowego), dobrą trwałość i są seryjnie wyposażone w filtr cząstek stałych – nie jest przesadnie uciążliwy. Polecamy wersję 1.6, która ma trwały osprzęt Boscha (w 1.4 jest Delphi – bywa zawodny). Jeśli mielibyśmy wymienić jakieś kłopoty cee’da z dieslem, to niezbyt dobre wyciszenie aut do liftingu i zapychające się sitka w zbiorniku paliwa (serwisy znają problem i co ok. 30 tys. km sugerują ich czyszczenie). Zalecamy też wymianę oleju co 15 tys. km, a nie co 30 tys. km, jak chce Kia.
Kia Ceed II – typowe usterki
1. Objawy: światła do jazdy dziennej LED nie świecą lub część świeci, a część nie.
Diagnoza: typowy problem Kii Ceed II generacji, a winę ponosi wadliwa płyta – dochodzi do zwarcia. Na szczęście problem podlegał świadczeniom gwarancyjnym.
2. Objawy: kłopoty z wykorzystaniem pełnej mocy silnika, włącza się tryb awaryjny.
Diagnoza: problem dotyczy diesla 1.6 CRDi, a winne jest sitko w zbiorniku paliwa, które zatyka się średnio co 30-40 tys. km – ASO zaleca czyszczenie na każdym przeglądzie.
3. Objawy: łuszczenie się zewnętrznego lakieru na uchwytach do otwierania drzwi.
Diagnoza: problem doskonale znany z samochodów Grupy VW w ostatnich latach. Łuszczy się lakier w okolicach klamki (głównie bogatsze wersje).
4. Objawy: odpryski oraz uszkodzenia powłoki lakierniczej.
Diagnoza: choć lakier nadwozia jest dość gruby (fabryczny od ok. 100 do 140 mikrometrów), okazuje się jednak podatny na zarysowania oraz odpryski.
5. Objawy: cykliczne stuki dochodzące z okolic układu tłokowo-korbowego.
Diagnoza: ryzyko obrócenia panewek w 1.6 GDi. Nie jest to częsty problem, ale była partia jednostek na początku produkcji, w których po ok. 100 tys. km obracały się panewki.
6. Objawy: bicie koła kierownicy podczas hamowania, szybkie zużycie klocków i tarcz.
Diagnoza: przeciętna trwałość tarcz i klocków. Wielu mechaników zaleca stosowanie markowych zamienników – dotyczy zarówno przedniej, jak i tylnej osi.
Kia Ceed II – silniki benzynowe
Silnik | 1.0 T-GDi | 1.0 T-GDi | 1.4 CVVT | 1.6 GDi | 1.6 T-GDi |
Lata | od 2015 r. | od 2015 r. | od 2012 r. | od 2012 r. | od 2013 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | t.benz. R3/12 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 998 | 998 | 1396 | 1591 | 1591 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 100/6000 | 120/6000 | 100/5500 | 135/6300 | 204/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 171/1500-4000 | 171/1500-4000 | 137/4200 | 164/4850 | 265/1750-4500 |
Skrzynia biegów | 6M | 6M | 6M | 6M, 6DCT | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 190 | 182 | 195 | 230 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,8 | 11,1 | 12,8 | 10,2 | 7,7 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,1/3,9/4,7 | 6,2/4,2/4,9 | 7,2/4,6/5,6 | 6,6/4,4/5,2 | 9,7/6,1/7,4 |
Kia Ceed II – silniki Diesla
Silnik | 1.4 CRDi | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi |
Lata | od 2012 r. | od 2012 r. | 2012-15 | od 2015 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1396 | 1582 | 1582 | 1582 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 90/4000 | 110/4000 | 128/4000 | 136/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 220/1500-2750 | 260/1900-2750 | 260/1900-2750 | 280/1500-3000 |
Skrzynia biegów | 5M, 6M | 6M, 6A | 6M, 6A | 6M, 7DCT |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 185 | 197 | 196 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,5 | 11,5 | 10,9 | 9,8 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 4,1/3,5/3,7 | 4,1/3,5/3,7 | 4,1/3,5/3,7 | 4,2/3,4/3,6 |
Kia Ceed II – naszym zdaniem
Kia Ceed II to jest dobre auto. Patrząc na wpadki jakościowe wielu producentów w ostatnich latach, trwałość cee’da 2. generacji wypada naprawdę dobrze. Generalnie to udany i dojrzały kompakt, który jak na razie zmaga się przeważnie z drobnymi problemami.