Dwa samochody, które trafiły do naszego zestawienia, otrzymały od nas czwórkę z plusem, a jedno - piątkę. To rzadkość w przypadku aut, które debiutowały na rynku ponad dziesięć lat temu, bo zwykle taki okres wystarczy, by egzemplarze z rynku wtórnego borykały się z poważnymi i często powtarzającymi się problemami. Oczywiście wśród SUV-ów z naszego zestawienia też znajdują się felerne egzemplarze, ale tylko wtedy, gdy trafiły one w ręce osób nieodpowiednio z nich korzystających lub gdy miały bogatą przeszłość wypadkową.
Przeczytaj także: Fani Audi muszą jakoś przełknąć te oceny. Porównałem A4 z Passatem
Wszystkie oceny, które wystawiliśmy, bazują na opiniach mechaników, z którymi rozmawialiśmy, oraz na bazie naszych archiwalnych testów tych samochodów. Wypadkowa tych dwóch czynników składa się na ostateczną notę. Przejdźmy zatem do zestawienia, które otwiera Mitsubishi ASX pierwszej generacji.
Mitsubishi ASX I
Mitsubishi ASX (I)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: 2010-21
- SILNIKI: 1.6-2.3 114-150 KM
- CENY: OD 25 000 zł
Zadbane egzemplarze ASX-a z polskich salonów sprzedają się na pniu. Na pozór to przeciętniak, ale mimo kompaktowych wymiarów ma całkiem duże wnętrze (bazą była płyta Outlandera), a także spory bagażnik (poj. 442-1219 l). Jakość samochodu początkowo pozostawiała trochę do życzenia, ale wraz z kolejnymi liftingami (2013 i 2016 r.) model poprawiano – niestety, takie egzemplarze są droższe.
Z dystansem podchodźcie do diesla 1.8 (Mitsubishi), gdyż ma kilka problemów i jest drogi w naprawach. Lepiej wybrać francuskiego diesla 1.6 (od 2015 r.) – całkiem solidny i jego naprawy są tanie. Benzyniaki (solidne) polecamy z czystym sumieniem, wersja 1.6 spodoba się mało wymagającym kierowcom, 1.8 – tym nieco bardziej. Zastrzeżenia zgłaszane są do wykończenia wnętrza, dość topornego prowadzenia i głośnej pracy zawieszenia podczas pokonywania nierówności. Niezbyt dużo aut w ofercie z napędem 4x4.
Na zdjęciu wygląda lepiej niż w rzeczywistości, bo materiały deski rozdzielczej nie są w ASX-ie najwyższej jakościŹródło: Auto Świat
Mitsubishi ASX I - dane techniczne, bagażnik, wymiary
Nadwozie SUV 5d: wym. 4315/1783/1606 mm, rozstaw osi 2630 mm, poj. bagażnika 410 l; przedłużone +2 (7-osobowe): dł. 4525 mm, rozstaw osi 2765 mm, poj. bagażnika 450 l.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 1.6/114-117, 2.0/140 KM; turbodiesle, R4: 1.5 8V/103-110, 1.6 16V/130, 2.0 16V/150 KM.
Mitsubishi ASX I - usterki i awarie
Karoseria
Pierwsze drobne problemy z korozją (np. w miejscach odprysku lakieru oraz w podwoziu; warto dodatkowo zabezpieczyć podwozie ASX-a i profile zamknięte). Chropowaty fabryczny lakier w nowszych autach.
Elektryka
Problemy z działaniem klimatyzacji (zdarza się jej wyłączać) oraz systemu monitorującego ciśnienie w oponach. Awarie systemu bezkluczykowego dostępu. Uszkodzone alternatory w silnikach Diesla.
Napęd
Uszkodzenia koła zmiennych faz rozrządu w benzyniaku 1.6 (to na szczęście jego jedyny problem). W dieslu 1.8 szybko zatyka się DPF, przypadki zablokowania pierścieni tłokowych oraz problemy z wałkami wyrównoważającymi.
Zawieszenie
Piszczą oryginalne klocki hamulcowe. Korozja tylnych zacisków hamulcowych (przeprowadzono akcję serwisową). Luzy zdarzają się w zawieszeniu.
Używane Mitsubishi ASX I - opinia redakcji
Ten samochód to zdroworozsądkowa propozycja, która szczególnie dobrze sprawdzi się w mieście, choć w trasie też sobie poradzi. Trwałość? Ogólna jest bardzo dobra, choć im nowsze auto, tym bardziej dopracowane. Szczególnie polecamy silniki benzynowe.
Nasza ocena: 4+
Subaru Forester IV - opinia
Subaru Forester IVŹródło: Auto Świat / Archiwum
- NA RYNKU: 2012-19
- SILNIKI: 2.0-2.5 147-240 KM
- CENY: OD 36 000 zł
Subaru należało do prekursorów segmentu SUV-ów, a model Forester był jednym z bestsellerów. Tyle że to było dawno temu. Teraz auta tej marki są niemal niszową propozycją – konkurencja lepiej potrafiła wsłuchać się w oczekiwania większości nabywców. To nie zmienia jednak faktu, że są osoby, dla których to właśnie Forester może być znacznie lepszym wyborem od SUV-ów popularniejszych od Subaru marek.
O ile na utwardzonych, przyczepnych drogach Forester to przeciętniak, o tyle poza nimi dzięki skutecznemu napędowi 4x4 z prawdziwego zdarzenia i solidnemu podwoziu wyróżnia się spośród konkurentów. Silniki benzynowe w typowym dla marki układzie bokser są trwałe i niezawodne (choć kosztowne w serwisowaniu). W czwartej generacji modelu stosowano poprawiony silnik Diesla, ale po fatalnych doświadczeniach z pierwszymi dieslami Subaru klienci i tak podchodzą do nich z nieufnością.
Wnętrze niezbyt nowoczesne, ale solidnie zmontowane. Obsługa typowa dla japońskich aut, kiepskie multimediaŹródło: Auto Świat
Subaru Forester IV - dane techniczne, wymiary bagażnik
Nadwozie SUV 5d: wym. 4595/1795/1735 mm, rozstaw osi 2640 mm, poj. bagaż. 505-1577 l, prześwit 220 mm.
Silniki benzynowe, bokser 4-cyl.: 2.0/150 KM, 198 Nm, 2.0 turbo (XT)/240 KM, 350 Nm, 2.5 (USA)/172 KM, 236 Nm; turbodiesle, (2.0D), bokser 4-cyl.: 2.0/147 KM, 350 Nm.
Subaru Forester IV - awarie, usterki
Karoseria
Zabezpieczenie przed korozją jest lepsze niż kiedyś, ale szczególnie w autach, które często zjeżdżają z utwardzonych dróg albo eksploatowane są w miejscach, gdzie zimą drogi są obficie solone, zdarzają się problemy. Warto sprawdzić stan osłon – niektórzy użytkownicy zapominają, że to SUV, a nie terenówka do rajdów przeprawowych.
Elektryka
Jeśli auto było regularnie podtapiane w terenie, to mogła ucierpieć też elektryka. W innych przypadkach usterki są rzadkie.
Napęd
Usterki rozrządu w autach z lat 2012-14, nieszczelności w układzie dolotowym, niewłaściwa praca skrzyni CVT na skutek zaniedbań serwisowych.
Zawieszenie
Egzemplarze używane na dłuższych trasach i na utwardzonych drogach problemów nie mają, częsta jazda po wertepach wiąże się z przyspieszonym zużyciem podzespołów.
Używane Subaru Forester IV - nasza opinia
To świetne auto, pod warunkiem że poprzedni właściciele nie wykorzystywali przesadnie możliwości terenowych. To, że w terenie Forester objeżdża większość rywali, nie znaczy, że nie pozostawia to na nim żadnych śladów. Polecamy benzyniaki.
Nasza ocena: 4+
Suzuki SX4 S-Cross I - opinia
Suzuki SX4 S-Cross (I)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: 2013-21
- SILNIKI: 1.0-1.6 111-140 KM
- CENY: OD 31 000 zł
To jeden z bardziej udanych modeli Suzuki ostatnich lat. Po pierwsze, na tle poprzednika (SX4) SX4 S-Cross to zupełnie nowe auto, które wyraźnie urosło i wydoroślało, m.in. bagażnik o poj. 430-1269 l oraz spora ilość miejsca w kabinie. Po drugie, budowa auta jest nieskomplikowana, a koszty serwisu i wielu napraw – rozsądne. Po trzecie, zadbane egzemplarze z niedużym przebiegiem rzadko zmagają się z poważnymi awariami (głównie drobiazgi, choć jest ich sporo).
Jeśli chodzi o wybór silnika, polecamy benzyniaki – korzystnie pod względem trwałości wypada zarówno początkowo oferowany motor starszej konstrukcji 1.6 VVT, jak i wprowadzone po jego wycofaniu odmiany z turbo 1.0 R3/111 (K10C) i 1.4 R4/140 KM (K14C). Z czasem obie jednostki zastąpiła wersja 1.4 Hybrid/129 KM (K14D) – też udana. A diesel 1.6 DDIS? To rzadkość, do tego ryzyko wystąpienia drogich awarii jest obecnie znacznie większe niż w wersjach benzynowych.
Stylistyka kokpitu całkiem przyjemna, gorzej z jakością niektórych tworzyw. Także wygłuszenie kabiny budzi uwagiŹródło: Auto Świat
Suzuki SX4 S-Cross I - wymiary, bagażnik. dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4300/1765/1575 mm, poj. bagaż. 430-1269 l, rozstaw osi 2600 mm, prześwit 165-170 mm.
Silniki benzynowe, R3: 1.0 Boosterjet/111 KM, 170 Nm, R4: 1.4 Boosterjet Hybrid/129 KM, 235 Nm lub 140 KM, 220 Nm, 1.6 VVT/120 KM, 156 Nm; turbodiesle, R4: 1.6 DDIS/120 KM, 320 Nm.
Suzuki SX4 S-Cross I - awarie i usterki
Karoseria
Miękki lakier podatny na zarysowania (radzimy zainwestować w powłokę ceramiczną), w ramach akcji wymieniano poszycie foteli, górna część konsoli wypaczała się od słońca (tani plastik; naprawa na gwarancji), przeciekanie wody do wnętrza w okolicach szyberdachu, słabe wygłuszenie kabiny.
Elektryka
Mechanicy donoszą, że kuny upodobały sobie przewody sondy lambda, przepustnicy oraz od spryskiwaczy, problemy z działaniem nawigacji (uszkodzony przewód antenowy), kłopoty z oprogramowaniem silnika (niektóre wersje). Nieharmonijne działanie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego.
Napęd
Benzyniaki bez uwag, w dieslu zużycie osprzętu. Zdarza się, że hałasuje tylny mechanizm różnicowy.
Zawieszenie
Dość solidne, występuje natomiast przyspieszone zużycie tylnych opon.
Używane Suzuki SX4 S-Cross I - nasza opinia
Nie jest to samochód, który kusi jakością wykonania, komfortem jazdy czy bardzo dobrymi osiągami, ale w kwestii niezawodności SX4 S-Crossa zaliczamy do czołówki wśród kilkuletnich crossoverów. Polecamy silniki benzynowe – trwałe i niezawodne.
Nasza ocena: 5