Ford Focus, Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308, Skoda Octavia oraz Volkswagen Golf – wszystkie w wersji kombi z niedużym dieslem pod maską. Która kombi jest najbardziej udane?
To nie modne w ostatnich latach crossovery, to również nie ogromne i megapakowne vany są najlepszym pomysłem na uniwersalny i oszczędny pojazd rodzinny, lecz kombi klasy C. Samochody te najlepiej łączą dobre walory użytkowe z kompaktowymi rozmiarami, zapewniają niezły komfort jazdy, mają dobrą relację ceny do wieku, bo 8-10-letni egzemplarz można kupić za ok. 20 tys. zł, a to kwota, którą przeciętny Polak najchętniej przeznacza na zakup używanego auta.
Nie bez znaczenia są też rozsądne koszty serwisu, napraw i eksploatacji, bo przecież po co obciążać domowy budżet zbędnymi wydatkami. W tej sytuacji bardzo korzystnie wypadają nieduże turbodiesle (o poj. ok. 1,6 l). Czy warto się nimi interesować? Które wersje zapewniają najniższe spalanie, są trwałe i niezawodne? Na celownik bierzemy: Forda Focusa 1.6 TDCi, Hyundaia i30 1.6 CRDi, Opla Astrę 1.7 CDTI, Peugeota 308 1.6 HDi, a także Škodę Octavię i VW Golfa 1.6 TDI. Wszystkie w wersji kombi, a do wydania mamy 20-25 tys. zł.
Na pierwszy ogień idzie Hyundai i30 kombi. To taka szara eminencja w naszym zestawieniu – zachowawczy wygląd, brak zbędnych ozdóbek, ale sporo miejsca w drugim rzędzie siedzeń i atrakcyjna cena zakupu, bo za 20-25 tys. zł bez problemu kupicie nawet 8-letni egzemplarz. Co więcej, na rynku nie brakuje aut od pierwszego właściciela, pochodzących z polskiego salonu. Czyżby okazja? Nie do końca. Niestety, bagażnik „i30-ki” jest nie za duży.
Pojemność 415-1395 l to mizerna wartość na tle kompaktowych kombi. Zresztą, patrząc na to auto, ma się wrażenie, że projektanci stworzyli coś pośredniego między kombi a hatchbackiem. Jeśli więc stawiacie głównie na praktyczność, o i30 kombi raczej zapomnijcie. I to pomimo tego, że turbodiesel 1.6 CRDi to całkiem udany napęd. Owszem, nie należy do najcichszych, nie pali też mało (testowana 115-konna wersja średnio spaliła 5,5 l/100 km), ale zapewnia przyzwoitą dynamikę („setka” w 11,4 s) i zbiera niezłe opinie za trwałość, jedynie Turbosprężarka mogłaby być nieco bardziej żywotna. Oprócz porównywanej 115-konnej wersji znajdziecie też słabszą odmianę o mocy 90 KM i mocniejszą – 128 KM (tylko niektóre rynki).
Ogólna trwałość Hyundaia i30 nie jest zła, sporo aut przechodziło regularny serwis przez 5 lat (warunek utrzymania długiej gwarancji), dlatego stan wielu egzemplarzy jest naprawdę dobry. Szkoda, że szczególnie w autach z początkowych lat produkcji zdarzają się problemy z korozją, bo źle to wróży na przyszłość.
Ślady rdzy dość często występują także w Focusie, ale w tym przypadku chodzi głównie o podwozie, bo 3. generację modelu zabezpieczono znacznie lepiej przed rdzą niż drugą, a szczególnie pierwszą! Generalnie to ciekawy pomysł na rodzinne kombi za ok. 20 tys. zł. Ten samochód nadal prezentuje się atrakcyjnie (jest zgrabny, nie zestarzał się przesadnie), ma korzystną relację ceny do wieku (za 20-25 tys. zł kupicie 8-, 9-letni egzemplarz), dobrze zachowuje się na drodze (nawet solidnie obciążony), a diesla 1.6 TDCi zaliczamy do najlepszych jednostek o podobnej pojemności. I to pod wieloma względami: kultury pracy, efektywności, spalania, kosztów napraw i trwałości.
To silnik konstrukcji PSA z 8-zaworową głowicą, który występuje w trzech wersjach mocy – 95, 105 i 115 KM. Polecamy testowaną najmocniejszą odmianę, która podczas pomiarów średnio spaliła 5,2 l/100 km i sprawiła, że Focus do „setki” przyspieszył w 11,9 s – solidna średnia na tle rywali. Przeciętnie wypada bagażnik. Owszem, jest ustawny, ma regularny kształt, ale pojemność (490-1516 l) mogłaby być nieco większa.
Jeśli nie chcecie rezygnować z tego silnika, ale zależy wam na lepszych walorach przewozowych, możecie pomyśleć o Peugeocie 308. Pod jego maską spotkacie ten sam silnik, co w Focusie, choć we francuskim aucie rozwija 112 KM. Mimo to, przy identycznym spalaniu (w teście średnie 5,2 l/100 km), kompaktowe kombi Peugeota przyspieszyło o 0,2 s szybciej (czas 11,7 s). Niby różnica niewielka, ale zawsze to coś. Poza tym warto wiedzieć, że najpierw silnik 1.6 HDi (do 2010 r. ) występował w wersji 16-zaworowej (z kilkoma problemami jakościowymi), a później – w bardzo cenionej 8-zaworowej. Za 20-25 tys. zł bez problemu kupicie właśnie odmianę 8V, i to z końcowych lat produkcji. Celujcie tylko w zadbane oraz pewne egzemplarze, bo w przypadku tego modelu to szczególnie ważne. Dlaczego? Auto zaliczyło kilka wpadek jakościowych, więc tanie i zaniedbane samochody mogą sprawiać problemy.
Jeśli chodzi o walory użytkowe, to „308--ka” wypada korzystnie. Ma duży i pakowny bagażnik (573-1736 l) i może występować nawet w 7-miejscowej wersji. Do tego można liczyć na bogate wyposażenie wielu aut, rozsądne są też koszty serwisu i napraw. Ogólnie nie jest to przesadnie skomplikowany samochód – również elektronika w autach po modernizacji nie psuje się szczególnie często.
Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku Astry kombi. Układ elektryczny kompaktowego Opla potrafi płatać figle. Często pojawiają się komunikaty o błędach, których... nie ma. Zdarzają się przypadki rozładowania akumulatorów, usterki czujników, często niedomaga silniczek od wspomagania układu kierowniczego. Potencjalnych problemów jest jeszcze więcej.
A szkoda, bo Astra na pierwszy rzut oka i przy pierwszym kontakcie z tym samochodem budzi całkiem korzystne ogólne wrażenie – atrakcyjny wygląd, dobry komfort jazdy, bogate wyposażenie wielu egzemplarzy. Także walory użytkowe są niezłe, bo choć owszem, poj. 500-1550 l nie jest niczym szczególnym na tle klasowych rywali (poziom Focusa i Golfa), to jednak – podobnie jak w przypadku wymienionych konkurentów – kufer jest ustawny i ma regularny kształt.
Drobne rozczarowanie czeka ze strony napędu. Pod maską Astry pracuje 125-konna wersja 1.7 CDTI, czyli jednostka nieco większa niż u rywali i nieco mocniejsza. Niestety, kompaktowe kombi Opla to ciężki samochód. Podczas gdy większość aut waży nieco ponad 1,4 t, masa własna Astry przekracza 1,6 t (!), co odbija się nie tylko na dynamice („setka” w 11,8 s), lecz także na spalaniu (średnie w teście 5,5 l/100 km). Jeśli więc podoba się wam Astra, musicie znać wszystkie ograniczenia.
Paradoksalnie dobrą dynamikę zapewnia Škoda Octavia. Pomimo że do testu trafiła 105-konna wersja silnika 1.6 TDI (jest też 90-konna), dzięki niskiej masie własnej (tylko 1354 kg) Octavia średnio pali 5 l/100 km, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,5 s. Niezłe są też czasy elastyczności. Jednak największą zaletą auta okazują się kapitalne walory przewozowe – poj. bagażnika 605-1655 l, ładowność przekracza 600 kg (najlepsza w porównaniu). Jeśli więc szukacie przede wszystkim praktycznego kombi z ponadprzeciętnymi walorami użytkowymi, to najlepszy wybór. Niestety, też drogi, bo ładne 9-letnie auta kosztują 23-25 tys. zł. W tej sytuacji zakup Golfa wydaje się trochę bez sensu, ponieważ za podobne pieniądze (Golf jest tak drogi, jak Octavia) kupujecie samochód z tym samym silnikiem, o podobnych kosztach eksploatacji, ale znacznie mniej praktyczny. No, chyba że zależy wam na znaczku Volkswagena.
Dane techniczne, ceny części i serwis
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane producenta
Ford Focus
Hyundai i30
Opel Astra
Peugeot 308
Skoda Octavia
VW Golf
Silnik – typ/cylindry/zawory
t.diesel/R4/8
t.diesel/R4/16
t.diesel/R4/16
t.diesel/R4/8
t.diesel/R4/16
t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)
1560
1582
1686
1560
1598
1598
Moc maksymalna (KM/obr./min)
115/3600
115/4000
125/4000
112/3600
105/4400
105/4400
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min)
270/1750
255/1900
280/2000
270/1750
250/1500
250/1500
Skrzynia biegów/napęd
man. 6/przedni
man. 6/przedni
man. 6/przedni
man. 6/przedni
man 5./przedni
man 5./przedni
Hamulce przód/tył
tarcze went./tarcze
tarcze went./tarcze
tarcze went./tarcze
tarcze went./tarcze
tarcze went./tarcze
tarcze went./tarcze
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm)
4556/1823/1505
4500/1775/1565
4698/1819/1535
4500/1815/1555
4569/1769/1455
4534/1781/1504
Rozstaw osi (mm)/poj. bagażnika (l)
2648/490-1516
2700/415-1395
2685/500-1550
2708/573-1736
2575/605-1655
2578/505-1495
Masa wł./ładowność (rzeczywista; kg)
1408/492
1402/518
1614/496
1438/532
1354/621
1440/520
Osiągi
Focus
i30
Astra
308
Octavia
Golf
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,1 s (test: 11,9 s)
11,9 s (test: 11,4 s)
11,7 s (test: 11,8 s)
11,9 s (test: 11,7 s)
11,9 s (test: 11,5 s)
11,9 s (test: 12,1 s)
Prędkość maksymalna
193 km/h
188 km/h
192 km/h
185 km/h
189 km/h
190 km/h
Zużycie paliwa (dane fabr.) miasto
5,1 l/100 km
5,9 l/100 km
5,5 l/100 km
5,5 l/100 km
5,7 l/100 km
5,7 l/100 km
poza miastem
3,7 l/100 km
4,3 l/100 km
3,9 l/100 km
3,9 l/100 km
3,9 l/100 km
3,9 l/100 km
średnie
4,2 l/100 km
4,9 l/100 km
4,5 l/100 km
4,5 1 l/100 km
4,5 l/100 km
4,5 l/100 km
Spalanie testowe (średnie)
5,2 l/100 km
5,5 l/100 km
5,5 l/100 km
5,2 l/100 km
5,0 l/100 km
4,8 l/100 km
Eksploatacja
Focus
i30
Astra
308
Octavia
Golf
Olej silnikowy
5W-30 (3,8 l)
5W-30 (5,2 l)
5W-30 (5,4 l)
5W-30 (3,8 l)
5W-30 (4,3 l)
5W-30 (4,3 l)
Olej w man. skrzyni biegów
75W Synth. (1,7 l)
75W-90 (1,9 l)
75W-85 (1,95 l)
75W-80 Semi-Syn. (2,1 l)
70W-75 Synth. (1,7 l)
75W Synth. (1,7 l)
Płyn hamulcowy
DOT 4 (1,0 l)
DOT 4 (0,8-1,0 l)
DOT 4+ (1,0 l)
DOT 4 (1,0 l)
DOT 4 (1,0 l)
DOT 4 (1,0 l)
Układ chłodzenia
płyn na bazie glik. (7,3 l)
płyn na bazie glik. (6,5 l)
płyn na bazie glik. (7,1 l)
płyn na bazie glik. (6,2 l)
płyn na bazie glik. (8,4 l)
płyn na bazie glik. (8,1 l)
Rozrząd
pasek
łańcuch
pasek
pasek
pasek
pasek
Kiedy wymieniać?
Focus
i30
Astra
308
OCTAVIA
GOLF
Olej silnikowy wraz z filtrem
co 20 tys. km
co 20 tys. km
co 30 tys. km
co 20 tys. km
wg wskazań komp.*
wg wskazań komp.*
Filtr przeciwpyłkowy
co 20 tys. km
co 20 tys. km
co 30 tys. km
co 20 tys. km
co 30 tys. km
co 30 tys. km
Filtr powietrza
co 60 tys. km
co 40 tys. km
co 60 tys. km
co 60 tys. km
co 60 tys. km
co 60 tys. km
Płyn hamulcowy
co 2 lata
co 2 lata
co 2 lata
co 2 lata
co 2 lata
co 2 lata
Napęd rozrządu
co 200 tys. km
bez okres. wymiany
co 150 tys. km
co 240 tys. km**
co 180 tys. km***
co 180 tys. km***
*przeważnie wypadają co ok. 30 tys. km – zalecamy skrócenie interwału o połowę; **zalecana co ok. 200 tys. km; ***zalecana co ok. 150 tys. km
Ile kosztują zamienniki?*
Focus
i30
Astra
308
Octavia
Golf
Filtr oleju/powietrza
33/49 zł
29/38 zł
35/72 zł
34/76 zł
26/40 zł
26/40 zł
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.)
165/350 zł
158/440 zł
224/500 zł
185/390 zł
138/380 zł
138/380 zł
Amortyzatory przód/tył (kpl.)
360/480 zł
580/460 zł
580/350 zł
520/440 zł
480/390 zł
480/390 zł
Sprzęgło (kpl. z kołem 2-masowym)
1 980 zł
540 zł**
2 780 zł
2 070 zł
1 940 zł
1 940 zł
Reflektor
573 zł
586 zł
584 zł
540 zł
538 zł
550 zł
*ceny orientacyjne z dużej hurtowni; **koło 2-masowe nie występuję – cena samego sprzęgła
Naszym zdaniem
Jeśli na piedestale stawiacie walory przewozowe, polecam Octavię kombi. Największy bagażnik i duża ładowność to ogromne zalety. Do tego diesel 1.6 TDI uchodzi za dość udany napęd, co nie oznacza, że jest on wolny od wad. Korzystnie prezentuje się też Focus, któremu może trochę brakuje litrów w bagażniku, ale ogólnie to bardzo udany samochód. Na najniższym stopniu podium ulokowałbym Peugeota 308, który ma również bardzo dużo mocnych punktów. Następnie Golf, Astra, a na końcu Hyundai i30, który owszem, ma trwałą mechanikę, ale też niewielki bagażnik i potencjalne problemy z korozją.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.