- Kombi segmentu C z dieslem pod maską dobrze sprawdzają się w roli oszczędnego rodzinnego auta
- Uwaga: niemal wszystkie modele w opisanych wersjach często służyły we flotach i były bardzo intensywnie użytkowane!
- Pamiętajcie, żeby w dieslach olej wymieniać co 10-15 tys. km, a nie co 20-30, jak zalecają producenci
To nie modne w ostatnich latach crossovery, to również nie ogromne i megapakowne vany są najlepszym pomysłem na uniwersalny i oszczędny pojazd rodzinny, lecz kombi klasy C. Samochody te najlepiej łączą dobre walory użytkowe z kompaktowymi rozmiarami, zapewniają niezły komfort jazdy, mają dobrą relację ceny do wieku, bo 8-10-letni egzemplarz można kupić za ok. 20 tys. zł, a to kwota, którą przeciętny Polak najchętniej przeznacza na zakup używanego auta.
Nie bez znaczenia są też rozsądne koszty serwisu, napraw i eksploatacji, bo przecież po co obciążać domowy budżet zbędnymi wydatkami. W tej sytuacji bardzo korzystnie wypadają nieduże turbodiesle (o poj. ok. 1,6 l). Czy warto się nimi interesować? Które wersje zapewniają najniższe spalanie, są trwałe i niezawodne? Na celownik bierzemy: Forda Focusa 1.6 TDCi, Hyundaia i30 1.6 CRDi, Opla Astrę 1.7 CDTI, Peugeota 308 1.6 HDi, a także Škodę Octavię i VW Golfa 1.6 TDI. Wszystkie w wersji kombi, a do wydania mamy 20-25 tys. zł.
Na pierwszy ogień idzie Hyundai i30 kombi. To taka szara eminencja w naszym zestawieniu – zachowawczy wygląd, brak zbędnych ozdóbek, ale sporo miejsca w drugim rzędzie siedzeń i atrakcyjna cena zakupu, bo za 20-25 tys. zł bez problemu kupicie nawet 8-letni egzemplarz. Co więcej, na rynku nie brakuje aut od pierwszego właściciela, pochodzących z polskiego salonu. Czyżby okazja? Nie do końca. Niestety, bagażnik „i30-ki” jest nie za duży.
Przeczytaj też:
Pojemność 415-1395 l to mizerna wartość na tle kompaktowych kombi. Zresztą, patrząc na to auto, ma się wrażenie, że projektanci stworzyli coś pośredniego między kombi a hatchbackiem. Jeśli więc stawiacie głównie na praktyczność, o i30 kombi raczej zapomnijcie. I to pomimo tego, że turbodiesel 1.6 CRDi to całkiem udany napęd. Owszem, nie należy do najcichszych, nie pali też mało (testowana 115-konna wersja średnio spaliła 5,5 l/100 km), ale zapewnia przyzwoitą dynamikę („setka” w 11,4 s) i zbiera niezłe opinie za trwałość, jedynie Turbosprężarka mogłaby być nieco bardziej żywotna. Oprócz porównywanej 115-konnej wersji znajdziecie też słabszą odmianę o mocy 90 KM i mocniejszą – 128 KM (tylko niektóre rynki).
Ogólna trwałość Hyundaia i30 nie jest zła, sporo aut przechodziło regularny serwis przez 5 lat (warunek utrzymania długiej gwarancji), dlatego stan wielu egzemplarzy jest naprawdę dobry. Szkoda, że szczególnie w autach z początkowych lat produkcji zdarzają się problemy z korozją, bo źle to wróży na przyszłość.
Ślady rdzy dość często występują także w Focusie, ale w tym przypadku chodzi głównie o podwozie, bo 3. generację modelu zabezpieczono znacznie lepiej przed rdzą niż drugą, a szczególnie pierwszą! Generalnie to ciekawy pomysł na rodzinne kombi za ok. 20 tys. zł. Ten samochód nadal prezentuje się atrakcyjnie (jest zgrabny, nie zestarzał się przesadnie), ma korzystną relację ceny do wieku (za 20-25 tys. zł kupicie 8-, 9-letni egzemplarz), dobrze zachowuje się na drodze (nawet solidnie obciążony), a diesla 1.6 TDCi zaliczamy do najlepszych jednostek o podobnej pojemności. I to pod wieloma względami: kultury pracy, efektywności, spalania, kosztów napraw i trwałości.
To silnik konstrukcji PSA z 8-zaworową głowicą, który występuje w trzech wersjach mocy – 95, 105 i 115 KM. Polecamy testowaną najmocniejszą odmianę, która podczas pomiarów średnio spaliła 5,2 l/100 km i sprawiła, że Focus do „setki” przyspieszył w 11,9 s – solidna średnia na tle rywali. Przeciętnie wypada bagażnik. Owszem, jest ustawny, ma regularny kształt, ale pojemność (490-1516 l) mogłaby być nieco większa.
Jeśli nie chcecie rezygnować z tego silnika, ale zależy wam na lepszych walorach przewozowych, możecie pomyśleć o Peugeocie 308. Pod jego maską spotkacie ten sam silnik, co w Focusie, choć we francuskim aucie rozwija 112 KM. Mimo to, przy identycznym spalaniu (w teście średnie 5,2 l/100 km), kompaktowe kombi Peugeota przyspieszyło o 0,2 s szybciej (czas 11,7 s). Niby różnica niewielka, ale zawsze to coś. Poza tym warto wiedzieć, że najpierw silnik 1.6 HDi (do 2010 r. ) występował w wersji 16-zaworowej (z kilkoma problemami jakościowymi), a później – w bardzo cenionej 8-zaworowej. Za 20-25 tys. zł bez problemu kupicie właśnie odmianę 8V, i to z końcowych lat produkcji. Celujcie tylko w zadbane oraz pewne egzemplarze, bo w przypadku tego modelu to szczególnie ważne. Dlaczego? Auto zaliczyło kilka wpadek jakościowych, więc tanie i zaniedbane samochody mogą sprawiać problemy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJeśli chodzi o walory użytkowe, to „308--ka” wypada korzystnie. Ma duży i pakowny bagażnik (573-1736 l) i może występować nawet w 7-miejscowej wersji. Do tego można liczyć na bogate wyposażenie wielu aut, rozsądne są też koszty serwisu i napraw. Ogólnie nie jest to przesadnie skomplikowany samochód – również elektronika w autach po modernizacji nie psuje się szczególnie często.
Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku Astry kombi. Układ elektryczny kompaktowego Opla potrafi płatać figle. Często pojawiają się komunikaty o błędach, których... nie ma. Zdarzają się przypadki rozładowania akumulatorów, usterki czujników, często niedomaga silniczek od wspomagania układu kierowniczego. Potencjalnych problemów jest jeszcze więcej.
A szkoda, bo Astra na pierwszy rzut oka i przy pierwszym kontakcie z tym samochodem budzi całkiem korzystne ogólne wrażenie – atrakcyjny wygląd, dobry komfort jazdy, bogate wyposażenie wielu egzemplarzy. Także walory użytkowe są niezłe, bo choć owszem, poj. 500-1550 l nie jest niczym szczególnym na tle klasowych rywali (poziom Focusa i Golfa), to jednak – podobnie jak w przypadku wymienionych konkurentów – kufer jest ustawny i ma regularny kształt.
Drobne rozczarowanie czeka ze strony napędu. Pod maską Astry pracuje 125-konna wersja 1.7 CDTI, czyli jednostka nieco większa niż u rywali i nieco mocniejsza. Niestety, kompaktowe kombi Opla to ciężki samochód. Podczas gdy większość aut waży nieco ponad 1,4 t, masa własna Astry przekracza 1,6 t (!), co odbija się nie tylko na dynamice („setka” w 11,8 s), lecz także na spalaniu (średnie w teście 5,5 l/100 km). Jeśli więc podoba się wam Astra, musicie znać wszystkie ograniczenia.
Paradoksalnie dobrą dynamikę zapewnia Škoda Octavia. Pomimo że do testu trafiła 105-konna wersja silnika 1.6 TDI (jest też 90-konna), dzięki niskiej masie własnej (tylko 1354 kg) Octavia średnio pali 5 l/100 km, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,5 s. Niezłe są też czasy elastyczności. Jednak największą zaletą auta okazują się kapitalne walory przewozowe – poj. bagażnika 605-1655 l, ładowność przekracza 600 kg (najlepsza w porównaniu). Jeśli więc szukacie przede wszystkim praktycznego kombi z ponadprzeciętnymi walorami użytkowymi, to najlepszy wybór. Niestety, też drogi, bo ładne 9-letnie auta kosztują 23-25 tys. zł. W tej sytuacji zakup Golfa wydaje się trochę bez sensu, ponieważ za podobne pieniądze (Golf jest tak drogi, jak Octavia) kupujecie samochód z tym samym silnikiem, o podobnych kosztach eksploatacji, ale znacznie mniej praktyczny. No, chyba że zależy wam na znaczku Volkswagena.
Dane techniczne, ceny części i serwis
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane producenta | Ford Focus | Hyundai i30 | Opel Astra | Peugeot 308 | Skoda Octavia | VW Golf |
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/8 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/8 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1560 | 1582 | 1686 | 1560 | 1598 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/3600 | 115/4000 | 125/4000 | 112/3600 | 105/4400 | 105/4400 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 270/1750 | 255/1900 | 280/2000 | 270/1750 | 250/1500 | 250/1500 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni | man. 6/przedni | man. 6/przedni | man. 6/przedni | man 5./przedni | man 5./przedni |
Hamulce przód/tył | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) | 4556/1823/1505 | 4500/1775/1565 | 4698/1819/1535 | 4500/1815/1555 | 4569/1769/1455 | 4534/1781/1504 |
Rozstaw osi (mm)/poj. bagażnika (l) | 2648/490-1516 | 2700/415-1395 | 2685/500-1550 | 2708/573-1736 | 2575/605-1655 | 2578/505-1495 |
Masa wł./ładowność (rzeczywista; kg) | 1408/492 | 1402/518 | 1614/496 | 1438/532 | 1354/621 | 1440/520 |
Osiągi | Focus | i30 | Astra | 308 | Octavia | Golf |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s (test: 11,9 s) | 11,9 s (test: 11,4 s) | 11,7 s (test: 11,8 s) | 11,9 s (test: 11,7 s) | 11,9 s (test: 11,5 s) | 11,9 s (test: 12,1 s) |
Prędkość maksymalna | 193 km/h | 188 km/h | 192 km/h | 185 km/h | 189 km/h | 190 km/h |
Zużycie paliwa (dane fabr.) miasto | 5,1 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km |
poza miastem | 3,7 l/100 km | 4,3 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,9 l/100 km |
średnie | 4,2 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,5 1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Spalanie testowe (średnie) | 5,2 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Eksploatacja | Focus | i30 | Astra | 308 | Octavia | Golf |
Olej silnikowy | 5W-30 (3,8 l) | 5W-30 (5,2 l) | 5W-30 (5,4 l) | 5W-30 (3,8 l) | 5W-30 (4,3 l) | 5W-30 (4,3 l) |
Olej w man. skrzyni biegów | 75W Synth. (1,7 l) | 75W-90 (1,9 l) | 75W-85 (1,95 l) | 75W-80 Semi-Syn. (2,1 l) | 70W-75 Synth. (1,7 l) | 75W Synth. (1,7 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4 (1,0 l) | DOT 4 (0,8-1,0 l) | DOT 4+ (1,0 l) | DOT 4 (1,0 l) | DOT 4 (1,0 l) | DOT 4 (1,0 l) |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glik. (7,3 l) | płyn na bazie glik. (6,5 l) | płyn na bazie glik. (7,1 l) | płyn na bazie glik. (6,2 l) | płyn na bazie glik. (8,4 l) | płyn na bazie glik. (8,1 l) |
Rozrząd | pasek | łańcuch | pasek | pasek | pasek | pasek |
Kiedy wymieniać? | Focus | i30 | Astra | 308 | OCTAVIA | GOLF |
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 20 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km | wg wskazań komp.* | wg wskazań komp.* |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 40 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata | co 2 lata | co 2 lata | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | co 200 tys. km | bez okres. wymiany | co 150 tys. km | co 240 tys. km** | co 180 tys. km*** | co 180 tys. km*** |
*przeważnie wypadają co ok. 30 tys. km – zalecamy skrócenie interwału o połowę; **zalecana co ok. 200 tys. km; ***zalecana co ok. 150 tys. km | ||||||
Ile kosztują zamienniki?* | Focus | i30 | Astra | 308 | Octavia | Golf |
Filtr oleju/powietrza | 33/49 zł | 29/38 zł | 35/72 zł | 34/76 zł | 26/40 zł | 26/40 zł |
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) | 165/350 zł | 158/440 zł | 224/500 zł | 185/390 zł | 138/380 zł | 138/380 zł |
Amortyzatory przód/tył (kpl.) | 360/480 zł | 580/460 zł | 580/350 zł | 520/440 zł | 480/390 zł | 480/390 zł |
Sprzęgło (kpl. z kołem 2-masowym) | 1 980 zł | 540 zł** | 2 780 zł | 2 070 zł | 1 940 zł | 1 940 zł |
Reflektor | 573 zł | 586 zł | 584 zł | 540 zł | 538 zł | 550 zł |
*ceny orientacyjne z dużej hurtowni; **koło 2-masowe nie występuję – cena samego sprzęgła |
Naszym zdaniem
Jeśli na piedestale stawiacie walory przewozowe, polecam Octavię kombi. Największy bagażnik i duża ładowność to ogromne zalety. Do tego diesel 1.6 TDI uchodzi za dość udany napęd, co nie oznacza, że jest on wolny od wad. Korzystnie prezentuje się też Focus, któremu może trochę brakuje litrów w bagażniku, ale ogólnie to bardzo udany samochód. Na najniższym stopniu podium ulokowałbym Peugeota 308, który ma również bardzo dużo mocnych punktów. Następnie Golf, Astra, a na końcu Hyundai i30, który owszem, ma trwałą mechanikę, ale też niewielki bagażnik i potencjalne problemy z korozją.
Galeria zdjęć
Ford Focus to jedno z chętniej kupowanych kompaktowych kombi przez firmy (jako nowe) i osoby prywatne (jako używane). Szczególnie z dieslami pod maską, które są powszechnie chwalone za dobrą trwałość i rozsądne koszty eksploatacji. Wybór używanych Fordów Focusów na rynku jest duży, a ceny zaczynają się od około 20 tys. zł. Pamiętajcie jednak, że wśród najtańszych egzemplarzy nie brakuje aut powypadkowych i takich, które były poddane ciężkiej i intensywnej eksploatacji we flotach (m.in. duże przebiegi). W ofercie używanego Forda Focusa znajdziecie trzy silniki Diesla. Najpopularniejszy jest 1.6 (wersje: 95, 105 i 115 KM), który gwarantuje rozsądne spalanie (średnie ok. 5,5 l/100 km) i – w topowej odmianie – niezłą dynamikę. W 2014 r. pojawił się silnik 1.5 TDCi (95, 105 i 120 KM), który zastąpił odmianę 1.6. Przez cały okres produkcji Forda Focusa montowano też 2-litrowego turbodiesla (115, 140, 150, 163 i 185 KM w wersji ST). To udany silnik, chwalony przez mechaników. Owszem, po większych przebiegach musicie liczyć się z awariami osprzętu, ale to typowe też dla konkurencyjnych jednostek.
Konsola centralna jest przeładowana przyciskami. Niedomaga radio.
Ford Focus - co warto sprawdzić przed zakupem Przypadki uszkodzenia żaluzji na chłodnicy, awarie fabrycznych radioodtwarzaczy; w dieslach: usterki czujników temperatury, problemy z filtrem paliwa, niedomagania turbosprężarek i wtryskiwaczy; w benzyniakach: problemy z silnikami EcoBoost (m.in. uszkodzenia głowic i bloków), luzy w tylnym zawieszeniu, haczące manualne skrzynie, wycieki oleju z półosi napędowych. Ford Focus - to nam się podoba Dobra relacja ceny do wieku, duży wybór, rozsądne ceny części zamiennych i koszty eksploatacji, bogate wyposażenie wielu aut. Ford Focus - to nam się nie podoba Dużo aut flotowych (szczególnie z dieslem 1.6 TDCi; duże przebiegi), usterki fabrycznego radia, przeciętna wielkość bagażnika.
Hyundai i30 zmienił postrzeganie Hyundaia na europejskim rynku. Projektowano go pod gusta Europejczyków, co widać pod wieloma względami: wyglądu, zachowania na drodze, a także w sposobie zagospodarowania wnętrza. Do wyboru są dwie wersje nadwozia – hatchback 5d i opisywana kombi. I choć kabiny obu odmian są dość przestronne, to bagażniki wypadają co najwyżej przeciętnie (pojemność 340-1250 l w htb i 415-1395 l – kom- bi). O ile w przypadku hatchbacka niespecjalnie to dziwi, o tyle po wersji kombi (na rynku od 2008 r.) można by spodziewać się czegoś więcej, tym bardziej że ma zwiększony rozstaw osi. Diesel 1.6 CRDi (90, 115 i 128 KM) uchodzi za udany napęd. Jeśli mielibyśmy coś zarzucić, to przeciętną trwałość ma turbosprężarka, zdarzają się awarie świec żarowych, niekiedy szwankuje elektronika sterująca pracą jednostki. Na rynku spotkacie też diesla 2.0/143 KM (w ofercie do 2010 r.) – drogie części, nie najlepsza trwałość. Do wad zaliczamy też podatność modelu na korozję (szczególnie auta z początku produkcji), przeciętna jest też jakość wykończenia.
Przeciętna jakość plastików, design też nie powala na kolana.
Hyundai i30 - co warto sprawdzić przed zakupem Przypadki korozji (rantów drzwi, tylnej klapy, na łączeniach blach), lakier podatny na zarysowania, przeciętna jakość wykończenia, uszkodzenia silniczka wycieraczki; w 1.6 CRDi: nietrwałe turbosprężarki i coraz częstsze kłopoty z osprzętem; w benzyniakach 1.4 i 1.6: przypadki rozciągnięcia łańcucha rozrządu, luz dość szybko pojawia się w zawieszeniu, awarie układu wspomagania. Hyundai i30 - to nam się podoba Sporo aut kupionych w polskim salonie, atrakcyjna cena, dość dobra ogólna trwałość silnika 1.6 CRDi, sporo miejsca z tyłu na wysokości nóg. Hyundai i30 - to nam się nie podoba Nieduży bagażnik, dość hałaśliwy silnik, słaba skuteczność hamulców, podatność na korozję (szczególnie aut sprzed liftingu).
Opel Astra IV (J), debiutujący w 2009 r. (wersja kombi – rok później) nadal dość ciekawie wygląda, a szeroki wybór na rynku wtórnym i rozsądna cena (9-, 10-letnie wersje kombi z silnikiem 1.7 CDTI najczęściej wycenia się na 21-24 tys. zł) sprawiają, że zainteresowanie jest duże. Pochwalić też trzeba bogate wyposażenie wielu aut (głównie sprowadzonych), choć na rynku nie brakuje „biednych” egzemplarzy poflotowych (uwaga: duże przebiegi!). Pod maskę trafiły cztery wersje silnika Diesla – 1.3, 1.6, 1.7 i 2.0 – występujące w blisko 10 wariantach mocy. Najpopularniejsza jest odmiana 1.7 CDTI (110, 125 i 130 KM). To stary, sprawdzony silnik (konstrukcja Isuzu), który uchodzi za całkiem udany, choć ma też kilka słabych punktów (DPF, układ wtryskowy). Także niektóre naprawy bywają zaskakująco drogie. Walory użytkowe? Z przodu miejsca jest naprawdę dużo, niestety, z tyłu nie wygląda to już tak różowo. Przeciętną wielkość ma też bagażnik kombi – 500-1550 l. Wersje z amortyzatorami FlexRide pozwalają na regulację ich twardości, ale w razie naprawy tanio nie będzie (ok. 1,5 tys. zł za sztukę). Sporo problemów sprawia elektryka.
Elegancki projekt, choć konsola środkowa jest przeładowana przyciskami.
Opel Astra IV - co warto sprawdzić przed zakupem Czasem przecieka woda (okolice koła zapasowego), niska trwałość lakieru (np. na progach), uszkodzenia elektroniki, usterki czujników (m.in. położenia sprzęgła), awarie silniczka od wspomagania układu kierowniczego; w 1.7 CDTI: problemy z DPF-em i układem wtryskowym, uszkodzenia ułożyskowania 6-biegowych przekładni manualnych, hałasują jarzma hamulców. Opel Astra - to nam się podoba Przyjemny wygląd, duży wybór (samochodów, wersji silnikowych), komfortowe resorowanie, dobra dostępność części zamiennych. Opel Astra - to nam się nie podoba Duża podaż aut flotowych, za słaby diesel 1.3, przeciętna pojemność bagażnika, sporo drobnych (ale uciążliwych) problemów.
Ciekawa propozycja, choć nie zawsze brana pod uwagę. A szkoda, bo Peugeot 308 w wersji kombi ma wiele zalet. Przyjemnie wygląda, jest dobrze zabezpieczony przed korozją, ma duży bagażnik (poj. 573-1736 l), niezłe wyposażenie, a także bardzo atrakcyjną cenę (auta z 2010 r. można już kupić za ok. 15 tys. zł, a z 2011 r. – po modernizacji – za 17-18 tys. zł). Do tego praktyczny Peugeot 308 może występować w 7-osobowej odmianie. Trwałość? Wersje z początkowych lat produkcji oceniamy przeciętnie (występują usterki i te mniej poważne, i te bardziej), ale po modernizacji (początek 2011 r.) znacznie wyżej – m.in. o wiele rzadziej zawodzą w nich moduł komfortu oraz zawieszenie. Dobrze wypadają też silniki Diesla (w tym modelu to znacznie lepszy wybór niż benzyniaki serii Prince, które cierpią na wiele poważnych awarii – szczególnie odmiana THP). Zarówno motory 1.6, jak i 2.0 HDi (136, 140, 150 i 163 KM) uchodzą za trwałe, choć w przypadku silnika o mniejszej pojemności wyżej oceniamy 8-zaworową wersję (92 i 112 KM), która w 2010 r. zastąpiła odmianę 16-zaworową (90 i 109 KM).
Ciekawy projekt, choć miejsca w kabinie jest nieco mniej niż u konkurentów.
Peugeot 308 - co warto sprawdzić przed zakupem Skrzypienia w kabinie podczas jazdy, często przepalają się żarówki (skoki napięcia w instalacji), wypalone styki w tylnych lampach, awarie elektrycznego zamka bagażnika, awarie komputera komfortu (głównie w niedbale naprawionych autach powypadkowych); w 1.6 16V HDi uszkodzenia turbosprężarki, rozciągnięty łańcuszek łączący wałki rozrządu, luzy w zawieszeniu. Peugeot 308 - to nam się podoba Korzystny stosunek ceny do wieku, udane silniki Diesla, dostępna odmiana 7-osobowa, stosunkowo tanie naprawy, duży bagażnik. Peugeot 308 - to nam się nie podoba Sporo drobnych, choć drażniących awarii (szczególnie w autach z początkowych lat produkcji), usterkowe silniki benzynowe, duża utrata wartości.
Poszukiwany i chętnie kupowany model! Skoda Octavia 2. generacji, jeśli tylko jest zadbana i ma rozsądny przebieg, sprzedaje się niemal od ręki. Ale uwaga: przeglądając ogłoszenia z autami mającymi 8-10 lat, spotkacie się z egzemplarzami sprzed modernizacji i po niej. Dlaczego? Otóż w 2010 r. Skoda wprowadziła do salonów Octavię II sprzed liftingu (z lat 2004-09) pod nazwą „Tour” i sprzedawała ją równolegle z odmianą po zmianach. Oczywiście, wersja Tour była tańsza i oferowana tylko z dwoma silnikami benzynowymi. Wśród diesli można wybierać pomiędzy wersjami: 1.6 (2009-13), 1.9 (w ofercie do jesieni 2010 r.), a także 2.0 (wcześniej PD, później CR). Najlepszym wyborem do spokojnej jazdy jest 1.6 lub 1.9, a do nieco bardziej dynamicznej – 2.0 z CR. Ceny ładnych egzemplarzy po 2010 r. znacznie przekraczają 20 tys. zł – Skoda Octavia nie jest więc tanim autem. Za to bardzo pakownym, bo o ile wielkość wnętrza okazuje się przeciętna, o tyle bagażnik w kombi jest bardzo duży (605-1665 l). Uwaga: dużo aut pofirmowych, sporo powypadkowych i z dużymi przebiegami!
Konserwatywny styl, niezła jakość tworzyw, choć miejscami też widać oszczędności.
Skoda Octavia II - co warto sprawdzić przed zakupem Skrzypienia w kabinie, skorodowany silniczek wycieraczek, problemy ze sprężarką i sterowaniem klimatyzacją, awarie elektroniki sterującej, drogie usterki nowoczesnych benzyniaków TSI; w dieslach: niedomagania DPF-u, problemy z układem wtryskowym, pękają głowice (2.0 TDI z PD), obracają się panewki (1.9 TDI z lat 2006-08 o oznaczeniu BXE), hałasują skrzynie biegów. Skoda Octavia II - to nam się podoba Duży popyt na rynku wtórnym, rozsądne koszty eksploatacji polecanych wersji diesla (i ich niezła trwałość), ogromne bagażniki. Skoda Octavia II - to nam się nie podoba Sporo aut z dużymi przebiegami i powypadkowych, ryzykowne skrzynie DSG i silniki – 1.8 i 2.0 TSI (EA888) oraz diesel 2.0 TDI z PD.
Volkswagen Golf szóstej generacji to niebrzydki samochód, nieźle wykonany, który z jednej strony odziedziczył wiele sprawdzonych rozwiązań po poprzedniku, a z drugiej – zyskał nowoczesną, niedopracowaną technikę. Przykład: silnik 1.4 TSI. Miał być wizytówką modelu, a szybko okazało się, że zmaga się z problemami. Oprócz tego na rynek trafiła partia aut, które po kilku latach zaczęły korodować. Nieobce są też kłopoty z działaniem elektroniki pokładowej. Choć wiele problemów wyeliminowano w 2010 r., niesmak jednak pozostał. Wersja kombi pojawiła się na rynku w 2009 r. i zapewnia niezłe walory użytkowe (spore wnętrze), choć bagażnik ma przeciętną wielkość (505-1495 l) – do Octavii i „308-ki” trochę brakuje. Pochwalić trzeba też prowadzenie – precyzyjny układ kierowniczy, udanie zestrojone zawieszenie, które okazuje się całkiem solidne. Jeśli chodzi o diesle, to pod maską znajdziecie wersje 1.6 (90 i 105 KM) oraz 2.0 (110, 140 i 170 KM), które wyposażono we wtrysk CR. To całkiem udane jednostki, ale wiele Golfów z nimi pod maską ma już duże przebiegi i wymaga napraw.
W kabinie wszystko jest pod ręką, można liczyć też na niezłą jakość wykonania.
Volkswagen Golf - co warto sprawdzić przed zakupem Partia aut z problemami korozyjnymi, lakier podatny na obicia kamieniami, awarie mechanizmu otwierania tylnej klapy, usterki elektroniki pokładowej, poważne usterki silników TSI; w dieslach 1.6 i 2.0 TDI: uszkodzenia układu wtryskowego, problemy z DPF-em i niedomagania osprzętu; w autach ze skrzynią DSG problemy sprawia mechatronika (6b) i niedomagają sprzęgła (7b). Volkswagen Golf - to nam się podoba Dobre właściwości jezdne, przyzwoita trwałość silników Diesla, duży popyt na rynku wtórnym, stosunkowo tanie części zamienne. Volkswagen Golf - to nam się nie podoba Dużo bardzo wyeksploatowanych samochodów (głównie poflotówki), sporo aut po wypadkach, problemy nowoczesnych benzyniaków.
Jeśli na piedestale stawiacie walory przewozowe, polecam Octavię kombi. Największy bagażnik i duża ładowność to ogromne zalety. Do tego diesel 1.6 TDI uchodzi za dość udany napęd, co nie oznacza, że jest on wolny od wad. Korzystnie prezentuje się też Focus, któremu może trochę brakuje litrów w bagażniku, ale ogólnie to bardzo udany samochód. Na najniższym stopniu podium ulokowałbym Peugeota 308, który ma również bardzo dużo mocnych punktów. Następnie Golf, Astra, a na końcu Hyundai i30, który owszem, ma trwałą mechanikę, ale też niewielki bagażnik i potencjalne problemy z korozją.