Choć w ostatnich latach to SUV-y i crossovery rozdają karty i cieszą się ogromnym wzięciem na rynku (zarówno pierwotnym, jak i wtórnym!), szukając auta ze zwiększonym prześwitem i napędem 4x4, nie zapominajcie o uterenowionych kombi. Pod względem użytkowym niejednokrotnie przebijają wspomniane modne SUV-y i crossovery, co szybko odczujecie podczas wakacyjnych wyjazdów, wypadów na narty lub gdy zechcecie zjechać z utwardzonej drogi, by obcować z naturą. Poza tym seryjne pakiety offroadowe (są w wyposażeniu w zasadzie każdego auta) w znakomitej większości nie tylko dodają uroku i bojowego wyglądu, lecz także zabezpieczają karoserię przed uszkodzeniami.
Jednak użyteczność i względy wizualne to niejedyne zalety tych uzdolnionych kombi na różne drogi, gdyż można liczyć również na rozsądne koszty eksploatacji. Wersje te są budowane na zwykłych odmianach kombi i często (choć nie zawsze) występuje współzamienność wielu elementów. Również spalanie paliwa przeważnie jest niższe niż w SUV-ach o porównywalnej długości, które są wyższe i cięższe. Do tego dobre zachowanie na asfalcie, paradoksalnie też uterenowione kombi bywa bardziej dzielne i efektywne w lekkim terenie niż wspomniane SUV-y.
Wybór na rynku okazuje się naprawdę duży i nie jest to dziełem przypadku, bo już w latach 90. XX w. Subaru udowodniło, że na uterenowione kombi klasy średniej znajdzie się chętny. Legacy w wersji Outback to jeden z prekursorów samochodów tego typu. Auto pojawiło się w 1996 r., ale najstarsze egzemplarze tego modelu są już coraz rzadziej spotykane. Obecnie na rynku najłatwiej znaleźć 3. i 4. generację – debiuty odpowiednio: 2003 i 2009 r. Model ten do dziś kusi wydajnym napędem 4x4, a także wysoką niezawodnością (oczywiście, jeśli użytkownik dbał o auto i regularnie je serwisował).
Jednak to nie Legacy Outback rozsławiło uterenowione kombi w Europie! Do popularności aut tego typu na Starym Kontynencie przyczyniły się przede wszystkim Audi Allroad, a także Volvo XC70. Oba samochody pojawiły się w zbliżonym czasie (prezentacja Audi pod koniec 1999 r., Volva – 2000 r.). Na tle Legacy Outbacka grały w wyższej lidze. Kusiły prestiżem, bogatym wyposażeniem, napędem 4x4, natomiast odstraszały ceną. Zaczynała się od ok. 200 tys. zł, ale finalnie trzeba było dać o 50-100 tys. zł więcej.
Dziś bez problemu można je nabyć za ok. 1/10 ich pierwotnej wartości. Na pierwszy rzut oka to atrakcyjna oferta, bo za ok. 25 tys. zł (są też znacznie tańsze egzemplarze) kupujemy bojowo wyglądające kombi, którym bez większych obaw można wypuścić się w lekki teren. Problem w tym, że najlepsze lata te auta mają już za sobą. W przypadku Audi dochodzą jeszcze poważne wpadki jakościowe w egzemplarzach z początkowych lat produkcji, co sprawia, że zakup Allroada jest ryzykowny – wiele aut to obecnie skarbonki bez dna.
Niewysokie ceny mają też dwa inne auta z naszego „Top 10” – Alfa Romeo Crosswagon Q4, a także Škoda Octavia Scout. Oba modele celują w różny typ odbiorcy, bo Crosswagon Q4 to propozycja dla świadomego kierowcy, który zna wszystkie słabe i mocne strony włoskiego modelu. Natomiast Scout to bardziej oferta zdroworozsądkowa, bo auto z dobrych rąk i z odpowiednim silnikiem może okazać się trafionym zakupem, tym bardziej że walory użytkowe budzą szacunek. Ale uwaga: choć wybór jest duży, na rynku nie brakuje zmęczonych egzemplarzy, ze znacznymi przebiegami i po solidnych „dzwonach”!
Na drugim końcu naszego zestawienia są kilkuletnie auta, które zadebiutowały w ostatnim 10-leciu. Audi A4 Allroad, VW Golf i Passat w wersjach Alltrack, Opel Insignia Country Tourer oraz Peugeot 508 RXH to samochody, które mogą okazać się ciekawą (w przypadku hybrydowej wersji RXH – nawet bardzo oryginalną) propozycją na uterenowione kombi. Niestety, ceny tych modeli są jeszcze dość wysokie, a niektóre z nich zaliczyły wpadki jakościowe – do zakupu podchodźcie więc ze sporym dystansem.
Używane kombi z napędem 4x4 - naszym zdaniem
Lubicie aktywnie wypoczywać? Potrzebujecie praktycznego auta ze zwiększonym prześwitem i napędem 4x4? To nie zapominajcie o uterenowionych kombi – wybór na rynku jest duży. Owszem, może nie są to wersje tak modne i stylowe, jak współczesne SUV-y lub crossovery, ale pod wieloma względami wypadają od nich korzystniej.
Ładowanie formularza...