Przez pierwsze dwa-trzy lata auta zdecydowanie najszybciej tracą swoją wartość. Jednocześnie to na tyle niedługi okres, by wciąż mieć poczucie obcowania z autem niemal nowym. Właśnie dlatego naszym celem są auta dwuletnie z możliwie jak najmniejszymi przebiegami, bezwypadkowe i najchętniej z polskiej dystrybucji. Ze względu na założony budżet, wynoszący 80 tys. zł, wybór padł na dwa auta kompaktowe.
Oczywistym wyborem w tym segmencie jest Volkswagen Golf. Nieco mniej - Honda Civic. W przypadku tego pierwszego modelu liczba ofert jest znacznie większa, ale trzeba pamiętać, że w naszym budżecie przebierać można głównie w ofertach aut poflotowych. To może być minus, ale nie musi. W ofertach do 80 tys. przeważają diesle 2.0 i benzynowe 1.0. Sporadycznie zdarzają się oferty sprzedaży Golfów z silnikami 1.5 TSI Evo. W cenie do 80 tys. zł nie jest łatwo znaleźć egzemplarz z przebiegiem poniżej 100 tys. km, ale nie jest to niemożliwe. Nam udało się nawet wyhaczyć Golfa VIII z przebiegiem niecałych 60 tys. km i silnikiem 1.5 TSI.
Trudniejsze zadanie mają ci, którzy uprą się na Hondę. W naszym budżecie musimy celować w Civika X, a model o generację niżej niż ten, który można dziś kupić w salonach Hondy. Plusem jest to, że większość sprzedawanych Civików nie ma przeszłości flotowej, dzięki czemu ich przebiegi są znacznie niższe. Minusem fakt, że trudno znaleźć egzemplarz trzyletni za cenę do 80 tys. zł. Nie jest to jednak niemożliwe, choć trzeba liczyć się z tym, że pod jego maską będzie pracować silnik 1.0. Na jego temat można powiedzieć bardzo dużo...
Co zatem będzie lepszym wyborem - Honda Civic X czy Volkswagen Golf VIII? Zapytaliśmy mechaników o ich opinie na temat bezawaryjności obu aut i wróciliśmy pamięcią do naszych redakcyjnych testów. Bazując na tych podstawach wystawiliśmy obu autom oceny. Tak wyłoniliśmy zwycięzcę tego pojedynku.
Honda Civic X

Używana benzynowa Honda Civic XAuto Bild
- NA RYNKU: 2017-22
- SILNIKI: 1.0-2.0 120-320 KM
- CENY: OD 61 500 zł
To w końcu musiało się zdarzyć: Honda przeszła na turbo w bazowym benzyniaku i od razu zanotowała wpadkę. Żartów nie ma – w silniku 1.0 R3 źle zaprojektowane koło pasowe nacina pasek rozrządu, a jego drobiny dostają się do układu smarowania i stamtąd praktycznie do każdego ruchomego elementu silnika. Przypadki zatarcia czy utraty ciśnienia sprężania w cylindrach nie są odosobnione, a poza tym litrówka z turbo to silnik specjalnej troski, z którym nawet ASO sobie nie radziły. Wymieniano cewki zapłonowe, świece, rozrząd, a silnik nadal miewał kłopoty z rozruchem lub nierówno pracował. Dlatego szukajcie Civica X z bardzo udanym benzyniakiem 1.5T. Takie auto ma znakomitą dynamikę i o ile miało wcześniej fachowy serwis, to pojeździ jeszcze długo i niezawodnie. Dużo miejsca w kabinie, trochę zbyt mocno schodzący dach (nie za wiele przestrzeni z tyłu nad głowami), spory bagażnik, świetne właściwości jezdne.

Sporo niedoróbek jakościowych. Styl zdecydowanie inny niż u europejskiej konkurencji. Niska pozycja za kierownicąŻródło: Auto Świat
Honda Civic X - Dane techniczne
Nadwozie liftback 5d: wym. 4518/1799/1434 mm, rozstaw osi 2697 mm, poj. bagażnika 478-1267 l; sedan: wym. 4648/1799/1416 mm, rozstaw osi 2698 mm, poj. bagażnika 519 l; również wersja coupé, oferowana np. w USA.
Silniki benzynowe, R3, 12V: 1.0/126-129 KM, R4, 16V: 1.5/182, 2.0/320 KM; turbodiesle, R4, 16V: 1.6/120 KM.
Honda Civic X - awaryjność
Karoseria
Niestety, już w młodych autach zdarzała się korozja drzwi. Miękki lakier, cienki i podatny na zarysowania. Przecierające się elementy wyposażenia wnętrza, hałasy z kokpitu, drzwi i podsufitki, nieszczelności oświetlenia zewnętrznego (para lub woda w lampach). Trzaski z okolic szyberdachu. Przypadki wymiany hałasującej podsufitki na gwarancji – bez rozwiązania problemu.
Elektryka
Problemy z fabrycznymi multimediami, głupiejące czujniki ciśnienia w oponach, niestabilne, losowe działanie sterownika automatycznej klimatyzacji, awarie wymiennika ciepła.
Napęd
Liczne poważne problemy litrowego silnika turbo – ryzyko zatarcia, w perspektywie remont jednostki, ASO bagatelizowały problem łuszczącego się paska rozrządu. W motorze 1.5 przypadki rozrzedzania oleju benzyną.
Zawieszenie
Solidne, bez uwag.
Używana Honda Civic X - opinia i ocena
Gdyby nie niefortunny debiut silnika 1.0 turbo i problemy z jakością (hałasujące wnętrze, głupiejąca klimatyzacja i inne), byłby to naprawdę godny polecenia auto (stąd też ocena 5- a nie 5+). Celujcie w krajowe egzemplarze z bardzo udanym silnikiem 1.5 turbo.
Volkswagen Golf VIII

Volkswagen Golf VIII 1.5 eTSI DSGŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
- NA RYNKU: od 2019 r.
- SILNIKI: 1.0-2.0 90-333 KM
- CENY: od 52 000 zł
Jak to się stało, że w 2022 r. Golf spadł z pierwszego miejsca sprzedaży w Europie po 14 latach panowania? Zapytajcie użytkowników 8. generacji modelu, najlepiej tych, których auta powstały do końca 2021 r. Wtedy to VW przeprowadził dużą aktualizację systemu multimedialnego, a w nowych egzemplarzach zmienił m.in. główny procesor. Golfy z początku produkcji miały bowiem niekończące się problemy z elektroniką – zacinały się wyświetlacze (a sterują one np. nawiewami i klimatyzacją), niektóre systemy nie działały prawidłowo, nie dało się połączyć ze smartfonem itd. Od 2022 r. problemy ustąpiły, a w starszych autach ich natężenie spadło. Szkoda, bo poza tym to udane auto ze sprawdzonymi silnikami TSI (od 1.0 do mocnych 2.0; polecamy 1.5) i z dopracowanym już dieslem 2.0 TDI. Większość benzyniaków wspomaga miękka hybryda, jest też odmiana plug-in. Do tego dwa rodzaje obszernych nadwozi.

Czystość stylistyczna oznacza, że większość funkcji obsługuje się z poziomu ekranu, który... potrafi się zawiesić.Żródło: Auto Świat
Volkswagen Golf VIII - dane techniczne
Nadwozie hatchback 5d: wym. 4284/1789/1491 mm, rozstaw osi 2619 mm, poj. bagaż. 381-1237 l; kombi wym. 4633/1789/1498 mm, rozstaw osi 2669 mm, poj. bagaż. 611-1642 l.
Silniki benzynowe, TSI, R3: 1.0/90 i 110 KM, R4: 1.2/115, 1.4/150, 1.5/115, 131 i 150, 2.0/190, 245, 300, 320 i 333 KM; turbodiesel, R4, 16V: 2.0/115, 150 i 200 KM; także hybryda PHEV: 1.4/150 KM.
Volkswagen Golf VIII - awaryjność
Karoseria
Drobne problemy na początku produkcji – źle spasowana podsufitka itp. Szybko rysujące się powierzchnie piano black.
Elektryka
Problemy z działaniem komputera pokładowego, którego ekran steruje większością funkcji pojazdu (częściowo pomogła aktualizacja oprogramowania – koniec 2021 r.). Niekiedy szwankują systemy bezpieczeństwa. O wiele lepiej wypadają auta po modernizacji systemu (od 2022 r.).
Napęd
Brak problemów technicznych. Potencjalne kłopoty to przede wszystkim podstawowa skrzynia DSG z 7 biegami, ale na razie mało Golfów osiągnęło przebiegi, po których mogą się pojawić problemy z nią.
Zawieszenie
Bez uwag – trwałość zawieszenia jest wysoka zarówno w wersji z belką z tyłu, jak i z zawieszeniem wielowahaczowym.
Używany Volkswagen Golf VIII - opinia i ocena
Niby najgorsze już za Golfem VIII, ale czy na pewno? Zobaczymy. Większość problemów z elektroniką rozwiązano pod koniec 2021 r. Mechanika jak dotąd nie sprawia większych kłopotów, np. silniki okazują się całkiem trwałe oraz oszczędne.