Rozpiętość cen pierwszego Tiguana waha się od 26-27 tys. do ok. 70 tys. zł. Wyższa cena wyraźnie zwiększa prawdopodobieństwo dobrego zakupu i daje szansę na auto z lepszym silnikiem (np. od 2015 r. mniej kłopotliwa seria 1.4 TSI z paskiem rozrządu, a nie łańcuchem). W egzemplarzach z początków produkcji występowało sporo problemów z elektroniką i coraz częściej dotyka te auta korozja.
Przeczytaj także: Dwa pancerne auta premium, którymi zachwycają się mechanicy. Takie oceny się nie zdarzają
O wiele lepsze i bardziej dopracowane są wersje po liftingu w 2011 r. (zadbane egzemplarze warto kupić). Uwaga: o tym, że Polacy kochają Tiguana, wiedzą nieuczciwi handlarze – na rynku wtórnym nie brakuje aut po wypadkach i ze skorygowanym licznikiem. Na co jeszcze uważać? Na silnik 2.0 TSI oraz diesle z dużymi przebiegami i nieznaną historią serwisową. Z dystansem podchodźcie też do skrzyni DSG po przebiegach 150-200 tys. km. Nie trzeba za to bać się napędu na obie osie (niektóre wersje silnikowe) – solidny haldex 3. generacji.

Taka obsługa mogłaby być dzisiaj w najnowszym Tiguanie III. Z minusów jednak sporo awarii elektroniki pokładowejAuto Świat
Volkswagen Tiguan I - dane techniczne, silniki
Nadwozie SUV 5d: wym. 4426/1809/1703 mm, rozstaw osi 2604 mm, poj. bagażnika 470-1510 l, prześwit 200 mm.
Silniki benzynowe, turbo (w wersjach 1.4/150 KM do 2011 r. i 160 KM – również kompresor), wtrysk bezp. (TSI), R4: 1.4/122, 125, 150 i 160, 2.0/170, 180, 200 i 211 KM; turbodiesle (TDI, CR), R4: 2.0/110, 140, 150, 170, 177 i 184 KM (moment obr. diesli: 280-380 Nm).
Volkswagen Tiguan I - awarie i usterki
Karoseria
Korozja nie jest dużym problemem, ale auta z początków produkcji mogą już mieć rdzawe naloty (głównie na podwoziu, ale coraz częściej nie tylko tam). Niska jakość plastików w kabinie. Uszkodzony kompresor klimatyzacji.
Elektryka
Problemy z działaniem pokładowej elektroniki: zimne luty, uszkodzone czujniki i odbiorniki prądu. Kłopoty z elektrycznym wspomaganiem kierownicy.
Napęd
Kosztowne problemy silników benzynowych – przede wszystkim 1.4 TSI z łańcuchem rozrządu (duży pobór oleju; przypadki pękania tłoków), a w wersji z kompresorem dodatkowo awarie tego elementu. W 2.0 TDI uszkodzenie rozrządu, duże spalanie oleju. Wyeksploatowanie diesli. Awaryjna skrzynia DSG.
Zawieszenie
Uszkodzone podpory wału napędowego. Nietrwałe łączniki stabilizatorów, luzy w zawieszeniu.
Używany Volkswagen Tiguan I - opinia
Tiguan pierwszej generacji? Czemu nie, choć dużo zależy od roku produkcji i silnika. Szczególnie uważajcie na auta z początku produkcji, w których montowano m.in. felerne benzyniaki. Auta po liftingu z niedużym przebiegiem stanowią niezłą ofertę na rynku.
Nasza ocena: 3+

Volkswagen Tiguan IIAuto Bild
- NA RYNKU: 2016-23
- SILNIKI: 1.4-2.0 115-320 KM
- CENY: OD 75 000 zł
Kompaktowy SUV nie powinien mieć fajerwerków, tylko dobrze spełniać swoją funkcję. Tiguan II, może poza oferowaną pod koniec produkcji wersją R, jest takim do bólu poprawnym autem. Ogromne wnętrze (w Allspace nawet 7-osobowe), spory bagażnik, prosta obsługa (może poza haptycznymi przyciskami i suwakami), a do tego sprężyste zawieszenie i dość mocno wspomagany układ kierowniczy.
Za kompletną można też uznać gamę silników – od nieco słabawych benzyniaków serii EA211 (1.4 i przede wszystkim 1.5), przez mocne 2.0 TSI EA888, aż po wiele wersji diesla 2.0 TDI. Mocne i słabe strony tych wszystkich silników są doskonale znane, ale należy określić je jako trwałe. Podobnie ma się rzecz z mechaniką modelu. Jak przystało na XXI w., trochę problemów stwarza elektronika, ale ich nagromadzenie nie jest znaczne. Ceny zaczynają się od ok. 80 tys. zł, jednak realny wybór jest bliżej 100 tys. zł.

Gdyby nie te przyciski na kierownicy i panelu klimatyzacji, obsługę Tiguana II określilibyśmy jako intuicyjnąAuto Świat
Volkswagen Tiguan II - dane techniczne, silniki
Nadwozie SUV 5d: wym. 4509/1839/1675 mm, rozstaw osi 2678 mm, poj. bagaż. 615-1655 l, w wersji plug-in 476-1516 l; Allspace: wym. 4728/1839/1687 mm, rozstaw osi 2789 mm, poj. bagaż. 760-1920 l (wersja 5-osobowa), 700-1755 l (wersja 7-osobowa).
Silniki benzynowe, R4, 16V: 1.4/125, 150, 1.5/130, 150, 2.0/180, 190, 220, 230, 245, 320 KM; turbodiesle, R4, 16V: 2.0/115, 120, 122, 150, 190, 200, 240 KM; także hybryda plug-in: 1.4/245 KM.
Przeczytaj także: Mój mechanik mówi, że nie ma gorszych aut niż te sześć. Nic tak się nie psuje, jak one
Volkswagen Tiguan II - awarie i usterki
Karoseria
Niska jakość fabrycznych uszczelek drzwi. Akcja serwisowa na pedał hamulca (możliwe złamanie przy mocniejszym naciśnięciu). Odpadający spoiler dachowy w wersji R-line. Wadliwa rama fotela kierowcy (część aut). Możliwość przeciekania szklanego dachu. Akcja na fabryczny hak (może się złamać podczas holowania przyczepy).
Elektryka
Problemy z działaniem systemu Discover Media Pro (m.in. brak dźwięku, mediów, telefonu). Wadliwy system rozpoznawania znaków. Wilgoć dostaje się do modułu oświetlenia ambientowego (przez szklany dach). Akcja serwisowa na zbyt czułe czujniki parkowania.
Napęd
Uszkodzona pompa wody w dieslach. W 1.5 TSI wyciek oleju z okolicy wariatorów zmiennych faz.
Zawieszenie
Pękające tylne sprężyny. Uszkodzone przeguby napędowe z przodu. Ryzyko pęknięcia tarczy hamulcowej.
Używany Volkswagen Tiguan II - opinia
Tiguan II raczej nie sprawi, że wasze serca szybciej zabiją, ale za to wypełni powierzoną mu funkcję rodzinnego SUV-a. Polecamy go z dieslami, ale 1.5 TSI też nie jest dużym zawalidrogą, chociaż to minimum do auta tej wielkości. Na razie bez większych problemów.
Nasza ocena: 5+