- Wśród najbardziej awaryjnych samochodów używanych znajdziemy tylko samochody marek premium
- Wszystkie auta z listy to auta niemieckie. Cztery miejsca zarezerwowaliśmy dla samochodów jednej marki, która w swojej przeszłości miała dość poważne problemy z jakością podzespołów. Dziś są już zażegnane, ale na rynku wtórnym nie brakuje aut z felernych roczników
- Jednym z najgorszych aut w zestawieniu jest SUV, który co prawda nie psuje się wybitnie często, ale jego serwis jest kosztowny. Na dodatek to auto niepraktyczne i bezpodstawnie drogie w odniesieniu do konkurencji
- To BMW niebezpodstawnie jest okryte złą sławą
- Audi, które jest popularne, poszukiwane i ryzykowne
- Bywa tanie, więc kusi, choć rdzewieje i bierze olej
- Choć wciąż ładny i luksusowy, to ten SUV nie jest godny polecenia
- Audi, które aż tak często się nie psuje, ale i tak na więcej niż trójkę nie zasługuje
- SUV najgorszy z najgorszych
Tak, da się kupić bardziej awaryjne samochody niż te z naszej listy, ale my skupiliśmy się na ocenie popularnych modeli, często poszukiwanych na rynku wtórnym. A wśród tych trudno znaleźć bardziej ryzykowne od tych z naszej szóstki.
Oceny wystawiane są przede wszystkim na bazie opinii zaprzyjaźnionych mechaników, ale pod uwagę bierzemy też inne czynniki, jak choćby walory użytkowe, prowadzenie, dostępność części, etc. Które auta zdaniem naszym i naszych mechaników nie zasługują na ocenę wyższą niż trójka?
ZOBACZ TEŻ: Najmniej awaryjne auta. 10 modeli, które nasz mechanik uznał za pancerne
To BMW niebezpodstawnie jest okryte złą sławą
- BMW serii 5 F07, F10/11
- NA RYNKU: 2010-17
- SILNIKI: BENZYNOWE: 2.0-4.4, TURBODIESLE: 2.0 i 3.0 143-575 KM
- CENY: OD 36 000 zł
To właśnie generacja F10/11 jest obecnie najpopularniejszą "piątką" na rynku wtórnym. Ceny spadły już poniżej 40 tys. zł (choć zakup takiego auta to jednak średni pomysł – wciąż warto mieć te 50-60 tys. zł w kieszeni), ogłoszeń jest mnóstwo, auto kusi ponadczasowym wyglądem, bajecznym komfortem i często bogatym wyposażeniem.
À propos komfortu – generacja F różni się od E60/61 właśnie tym, że jest jeszcze wygodniejsza, ale przy tym chyba gdzieś nieco zagubiła zapał do jazdy w zakrętach. Jasne, nadal jest znacznie lepiej niż np. w wiecznie podsterownym i bardziej ociężałym Audi A6, jednak puryści BMW będą pewnie woleli E60/61. Seria 5 F10/11 trochę też urosła względem poprzednika, co oznacza, że na tylnej kanapie jest nieco więcej miejsca, urósł też bagażnik Touringa.
Absolutnie polecamy tzw. komfortowe fotele – w tym segmencie i z tych lat o wiele lepszych nie znajdziecie, dość powiedzieć, że niemal identyczne stosowano w serii 7 (F01). Uwaga: oprócz sedana i kombi w ofercie była też wersja GT (F07), czyli coś w rodzaju nieforemnego liftbacka z dłuższym o 10 cm rozstawem osi, który notabene wielkiej kariery nie zrobił. A jak seria 5 F10/11 prezentuje się w kwestii trwałości?
Cóż, to zależy. Ogólnie to auto niezwykle skomplikowane, także w obsłudze, na dodatek wiele części zamiennych kosztuje pieniądze już powoli niewspółmierne do rynkowej wartości danego egzemplarza. Sytuacji nie poprawia fakt, iż typowych awarii wcale nie brakuje, i to mówiąc oględnie. Najsłynniejsza wtopa dotyczy ryzyka pożaru związanego z wadliwą chłodniczką EGR w turbodieslach (akcja serwisowa, przed zakupem warto zweryfikować jej status).
Ogólnie silniki wysokoprężne dominują na rynku i mają dużo innych kwestii za uszami, m.in. wadliwy rozrząd (głównie N47, ale też B47 i N57) oraz problemy z czujnikiem ciśnienia paliwa (ryzyko uszkodzenia ECU i wiązki elektrycznej). Niewiele lepiej jest w przypadku części benzyniaków – np. 2.0T (N20) to wadliwy rozrząd i napęd pompy oleju, niska kultura pracy oraz dość wysokie spalanie. Wolnossące wersje R6 z początku produkcji (np. N53) mają wciąż kłopoty z wtryskiwaczami, zaś odmian N52 nie stosowano w Europie. Drogie naprawy zawieszenia.
- Dane techniczne
Nadwozie sedan (F10): wym. 4899/1860/1464 mm, bagaż. 375 (hybr.) lub 520 l; kombi (F11): wym. 4907/1860/1462 mm, bagaż. 560-1670 l, rozstaw osi 2970 mm. Także jako liftback (GT; F07); dł. 5000 mm, poj. bagaż. 440-1700 l, rozstaw osi 3070 mm.
Silniki benzynowe, R4: 2.0T/184 i 245 KM, R6: 3.0/204, 258 i 272, 3.0T/306 KM, V8: 4.4T/407, 450, 560 i 575 KM (M5); t.diesle, R4: 2.0/143-218 KM, R6: 3.0/204, 245, 258, 300, 313 i 381 KM (M550d); hybryda: 3.0/340 KM.
Popularne silniki | 2.0 (528i) | 2.0d (520d) | 3.0d (530d) |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R6/24 |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 | 1995 | 2993 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 180/245/5000 | 140/190/4000*** | 190/258/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 350/1250 | 400/1750 | 540/1500 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 250 | 236 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 6,2 | 7,9 | 6,3 |
Spalanie (l/100 km)** | 8,8/5,3/6,6 | 5,8/4,1/4,3 | 7,4/4,7/5,7 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie; ***silnik B47 |
- Typowe usterki
Karoseria
Usterki dociągów drzwi (wersje z soft close), utleniają się elementy wokół bocznych lusterek.
Elektryka
Nie jest tak źle, jak w E60, ale niewiele lepiej. Częstym źródłem problemów jest akumulator (spadki napięcia), w dieslach zapalanie się losowych kontrolek może być konsekwencją zalanej paliwem instalacji (wyciek z czujn. ciśnienia paliwa).
Napęd
Nietrwały rozrząd (N20, N47, B47, N57), ryzyko pożaru w dieslach, awarie pompy oleju (N20), usterki skrzynki VTG (xDrive).
Zawieszenie
Luzy w przedniej osi (drogo), awarie pneumatyki w kombi (kompresory, miechy).
- Naszym zdaniem
To bardzo ładne i wygodne auto, które wciąż potrafi dać wiele radości. Szkoda tylko, że tak awaryjne... Spektrum usterek jest szerokie, musicie też wziąć pod uwagę, że jeśli w danym egzemplarzu nie wymieniono chłodnicy EGR na taką "ostatecznie" poprawioną, to wymarzona "piątka" i tak może stanąć w płomieniach. Polecamy głównie diesle z pewną historią, w przypadku aut z USA warto spojrzeć na starszy silnik N52.
- Nasza ocena: 3
Audi, które jest popularne, poszukiwane i ryzykowne
- Audi A4 II B6/B7
- NA RYNKU: 2000-09
- SILNIKI: 1.6-4.2 100-400 KM
- CENY: OD 6000 zł
W przypadku tej generacji Audi A4 należałoby poczynić rozgraniczenie między wersjami B6 (do 2004 r.) i B7. No bo w teorii mniej zmęczone powinny być właśnie egzemplarze typoszeregu B7, jednak fakty są takie, że tak naprawdę A4 II to już tak stary samochód, że stan danego auta będzie zazwyczaj zależał nie od rocznika, tylko od tego, jak dbał o nie poprzedni właściciel. I jak mocno ktoś... cofnął licznik. Co gorsza, mamy do czynienia z na tyle solidnym autem, że wysokich (realnych) przebiegów może nie być widać na pierwszy rzut oka.
Polecamy wciąż cieszące się wzięciem benzynowe odmiany 1.6 i 1.8T 20V. 1.9 TDI – tak, ale tylko z bardzo pewnego źródła i z udokumentowaną historią. Typowe usterki A4 B6 i B7 obejmują m.in. wycieranie się wałków we wczesnych 2.5 TDI, usterki elektroniki, zużycie przedniego zawieszenia i skrzyń Multitronic. W 2.7/3.0 TDI droga wymiana rozrządu – umieszczony od strony skrzyni.
- Dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4548/1772/1428 mm, poj. bag. 445 l, kombi: dł. 4545 mm, poj. bag. 422-1184 l, cabrio: dł. 4573 mm.
Silniki benzynowe, R4: 1.6/102, 1.8T/150-190, 2.0/130, 2.0 FSI/150, 2.0 TFSI/200 i 220 KM, V6: 2.4/170, 3.0/223 (0-100 km/h w 6,9 s, v maks. 245 km/h), 3.2/255 KM, V8: 4.2/344 (S4) i 420 KM (RS 4; 0-100 km/h w 4,8 s, v maks. 250 km/h); turbodiesle, R4: 1.9/100-131, 2.0/140 i 170 KM, V6: 2.5/155-180, 2.7/180, 3.0/204-233 KM.
- Typowe usterki
Karoseria
Wykwity rdzy na błotnikach i rantach drzwi oraz tylnej klapie. To mit, że Audi z tego okresu nie rdzewieją – rdzewieją, i to aż miło. Nawet te teoretycznie bezwypadkowe.
Elektryka
Przepalone piksele w kokpicie to problem kosmetyczny, gorzej, że coraz częściej szwankuje już też wyposażenie wnętrza, szaleje elektronika sterująca silnikami/skrzyniami.
Napęd
W benz. 1.6 częste usterki przepustnicy, w 1.8T problemy z układem chłodzenia i łańcuchem spinającym wałki, w 2.7 i 3.0 TDI kłopoty z rozrządem (od strony skrzyni). 1.9 i 2.0 TDI: ryzyko problemów z osprzętem, głowicami i pompowtryskami. 2.5 TDI: wycierały się wałki rozrządu. Nietrwałe bezstopniowe skrzynie Multitronic.
Zawieszenie
Coraz częściej "A4-ki" wymagają regeneracji/wymiany maglownic. Luzy w zawieszeniu to norma, względnie tanie części.
- Naszym zdaniem
Ta generacja ubóstwianego nad Wisłą Audi A4 najlepsze lata ma już powoli za sobą. Choć pod pewnymi względami to nadal solidne auto, to jednak ogólne wyeksploatowanie wielu egzemplarzy utrudnia zakup. Na plus: względnie atrakcyjne ceny wielu części.
- Nasza ocena: 3
Bywa tanie, więc kusi, choć rdzewieje i bierze olej
- BMW serii 3 E90-93
- NA RYNKU: 2005-13
- SILNIKI: 1.6-4.4 122-450 KM
- CENY: OD 12 000 zł
Seria 3 typoszeregu E90/91/92/93 to dziś domyślny zakup dla młodych gniewnych. Generacja E46 powoli już odpada jako auto do jazdy na co dzień (wyeksploatowanie, rdza), a cenę trzymają głównie zadbane coupé i kabriolety. Z kolei opisywana „trójka” też jest już bardzo tania (nawet auta po liftingu nie kosztują z reguły więcej niż 30-40 tys. zł; wyjątek: mocne R6), odczuwalnie bardziej nowoczesna i bardziej komfortowa.
Sęk w tym, że rdza nadal stanowi dość poważny problem (np. tylne klapy w kombi, elementy podwozia), a wiele silników jest zwyczajnie nieudanych. Nawet pozornie niegroźny benzyniak 2.0/129 i 150 KM (N46) oznacza: pobór oleju (uszczelniacze), wadliwy rozrząd, awarie Valvetronica. Nowsze benzyniaki (np. N43, N54) to padające jak muchy i drogie wtryski oraz pompy HPFP, diesle N47 i N57 to wadliwy rozrząd i panewki. Lepsze, choć zazwyczaj mocno zajechane, okazują się diesle M47TU2 i M57TU2.
- Dane techniczne
Nadwozie sedan wym. 4520/1817/1421 mm, pojemność bagażnika 460 l (E90); kombi: wys. 1395 mm, poj. bag. 460-1385 l (E91); dostępne także coupé (E92) i kabriolet (E93).
Silniki benz., R4: 1.6/122, 2.0/129-173 KM, R6: 2.5/218, 3.0/218-272, 3.0T/306 KM, V8: 4.0/420 (M3), 4.4/450 KM (GTS); t.diesle: 2.0/115-184 KM, R6: 3.0/197, 204, 231, 245 i 286 KM.
- Typowe usterki
Karoseria
Rdza atakuje tylną klapę w kombi, warto obejrzeć też podwozie. Usterki wiązki tylnej klapy, szwankuje elektryczny zamek (mikrostyk).
Elektryka
W kombi często nie działa tylna wycieraczka, usterki czujników (np. ABS/ESP) i osprzętu silników, nierzadko za wyświetlanie losowych błędów może odpowiadać np. słaby akumulator (spadki napięcia).
Napęd
Nieudane silniki benzynowe 2.0 N45 (320si, pękanie gładzi cylindrów), N46 (uszczelniacze, rozrząd) i N43 (wtryskiwacze).
W 3.0T (N54) także usterki pomp HPFP, hałasują zawory wastegate. Diesle 2.0 mają kłopot z kołem pasowym na wale i klapami w dolocie, w N47 – także z rozrządem (wiele aut po naprawie). W 3.0d N57 nietrwały rozrząd, także przedwczesne zużycie panewek.
Zawieszenie
Luzy w przekładni kierowniczej, nieszczelne i hałasujące dyferencjały.
- Naszym zdaniem
Znalezienie sensownego BMW E90 to trochę jak szukanie igły w stogu siana. Polecamy egzemplarze od świadomych użytkowników, którzy znali problemy trapiące swoje auta i je sukcesywnie usuwali. Silniki? Względnie małe zło to N52 (R6, benz.) i diesle M47/57.
- Nasza ocena: 3
Choć wciąż ładny i luksusowy, to ten SUV nie jest godny polecenia
- BMW X5 E70
- NA RYNKU: 2006-13
- SILNIKI: 3.0-4.8 235-555 KM
- CENY: OD 36 000 zł
BMW dobrze wyczuło rynek i stosunkowo wcześnie postawiło na SUV-y. Podczas gdy część producentów dopiero szykowała się do ataku na ten segment, Bawarczycy przedstawiali światu już drugą generację X5 (wkrótce potem dołączyło bliźniacze technicznie X6). Dziś X5 II (czyli E70) budzi już nieco mieszane uczucia, bo wiele aut ma na koncie astronomicznie wysokie przebiegi, do tego dochodzą stosunkowo drogie części, skomplikowana konstrukcja i nie zawsze w pełni udane silniki.
Ogólnie, gdy wszystko działa jak należy, X5 II nadal rozpieszcza komfortem i kusi przyzwoitym napędem na obie osie, ale aby spać względnie spokojnie, musicie dobrze wybrać silnik. Nasz typ: dostępny do 2010 r. diesel 3.0 R6 M57TU2 – dość udana jednostka tzw. starej szkoły, znacznie bezpieczniejsza niż nowsze N57. Jeśli ma być silnik benzynowy, to stawiamy na 3.0 N52, można rozważać też 3.0T N55, ostrożnie natomiast z V8.
- Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4854/1933/1776 mm, rozstaw osi 2933 mm, poj. bagaż. 620-1750 l, prześwit 222 mm, również pokrewne X6.
Silniki benzynowe, R6: 3.0/272 (si/30i) i 306 KM (35i, turbo), V8: 4.4 turbo/407 (50i) i 555 (M), 4.8/355 KM (i/48i); turbodiesle, R6: 3.0/235 (d/30d), 245 (30d), 286 (sd/35d), 306 (40d) i 381 KM (M50d), również wersja hybrydowa (w pokrewnym X6).
- Typowe usterki
Karoseria
Jasna skórzana tapicerka kiepsko się starzeje, do wnętrza może dostawać się woda (np. przez szyberdach), względnie dobrze wygląda natomiast kwestia zabezpieczenia przed rdzą.
Elektryka
Jak to w leciwym BMW, należy się mieć na baczności: losowe komunikaty, nie otwiera się klapa, spadki napięcia w układzie i problemy z masą, szwankują różnorakie czujniki i osprzęt.
Napęd
Nietrwały rozrząd, pobór oleju (uszczelniacze zaworowe), wycieki oleju w V8 N62, usterki wtryskiwaczy i pomp HPFP w V8 N63. W dieslach M57TU2 kłopoty z klapami w dolocie i kołem pasowym, w N57 przypadki zatarcia (panewki, wał korbowy). Problemy ze strony napędu na obie osie.
Zawieszenie
Koszty generuje zawieszenie pneumatyczne (miechy, kompresory), z tylnej osi nierzadko dochodzą stuki/hałasy. Felgi podatne na... krzywienie się.
- Naszym zdaniem
Trudno polecić ten model z czystym sumieniem, bo choć nadal dobrze wygląda i kusi mocarnymi silnikami, to jednak wiele egzemplarzy jest zajechanych lub mocno zaniedbanych. Albo jedno i drugie... Ogólnie polecamy 3.0 R6 (N52) i niezajechane diesle M57TU2.
- Nasza ocena: 3
Audi, które aż tak często się nie psuje, ale i tak na więcej niż trójkę nie zasługuje
- Audi Q3 I
- NA RYNKU: 2011-18
- SILNIKI: 1.4-2.5 120-367 KM
- CENY: OD 52 000 zł
Audi Q3 nie jest tanie, bo za przeszło 50 tys. zł czekają na Was praktycznie jedynie auta w komisach. Nie mówimy, że są złe, mówimy: dołóżcie lub uważajcie. Realny wybór, czyli auta z polskich salonów, zaczyna się od 60 tys. zł. To sporo jak na ponad 10-letniego małego SUV-a. Do tego takie egzemplarze mają zwykle kiepskie wyposażenie i podstawowy silnik 1.4 TSI (niezła seria EA211).
Dużo jest też samochodów z motorami wysokoprężnymi, które nie są złe, a ponadto mogą mieć napęd na cztery koła. Quattro dostały także wersje 2.0 TSI (EA888), ale zdarza się im podwyższony pobór oleju silnikowego. Na szczycie cen stoją wersje sportowe RS Q3 z doładowanymi pięciocylindrowymi silnikami, ale to już zupełnie inna liga. Większość aut ma skrzynie DSG (uwaga: po większych przebiegach może być drogo), a 200-konna odmiana 2.0 TSI – jako jedyna klasyczny automat. Są też niezłe 6-biegowe skrzynie manualne.
- Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4385/1831/1590 mm, rozstaw osi 2603 mm, poj. bagażnika 460-1365 l, prześwit 170 mm.
Silniki benzynowe, turbo, wtrysk bezp. (TFSI), R4: 1.4/125 i 150, 2.0/170, 180, 200, 211 i 220 KM, R5 (RS Q3): 2.5/310, 340 i 367 KM (performance); turbodiesle (TDI, CR), R4: 2.0 16V/120, 140, 150, 177 i 184 KM (moment obr. 290-380 Nm, min. śr. spal. 4,4 l/100 km).
- Typowe usterki
Karoseria
Samoistne opadanie rolety bagażnika (uszkodzone mocowanie). W autach z początku produkcji: drobne ślady korozji w podwoziu, słabe wykończenie kabiny, hałasująca klapka sterująca zamkniętym obiegiem powietrza.
Elektryka
Dość dużo różnych problemów z elektryką (częściowo naprawiano je akcjami), np. brak oświetlenia bagażnika, światła stopu nie działają podczas użycia hamulca postojowego, usterki reflektorów ksenonowych, uszkodzenia systemu dostępu bezkluczykowego.
Napęd
Zwiększony pobór oleju silnikowego w 2.0 TSI (problem nie dotyczy wersji 220-konnej CULC). Awarie pompy wody w dieslach 2.0 TDI. Usterki przekładni S tronic.
Zawieszenie
Drogie w naprawach tylne zawieszenie wielowahaczowe (zwykle po przebiegach rzędu 200 tys. km). Drgania w układzie kierowniczym.
- Naszym zdaniem
Największy problem Q3 to fakt, że za podobne pieniądze da się kupić większe modele, które do tego nie sprawiają kłopotów. Audi kusi mocnymi benzyniakami, ale najlepszy wybór to jednak diesel – warto szukać wersji z 4x4 (haldex) z niewielkim przebiegiem.
- Nasza ocena: 3
SUV najgorszy z najgorszych
- BMW X1 I
- NA RYNKU: 2009-15
- SILNIKI: 1.6-3.0 116-306 KM
- CENY: OD 30 500 zł
Trochę nowoczesności, trochę klasyki. BMW X1, mimo że jest dość małym SUV-em, zachowało klasyczny układ napędowy z silnikiem umieszczonym wzdłużnie i napędem na tył (wersje xDrive mają przód dopędzany sprzęgłem). Radość z jazdy jest więc tu gwarantowana, ale to tyle, jeśli chodzi o zalety. Wnętrze mogłoby być większe, wyposażenie krajowych aut lepsze, a na rynku – więcej samochodów z pewną przeszłością (bardzo uważajcie).
To wszystko złe, ale na tym nie koniec, najgorsze bowiem mogą okazać się koszty utrzymania. Za około 30-40 tys. zł kupicie bowiem głównie samochody z dieslem 2.0 (N47), które potrafią sprawić wiele kosztownych niespodzianek. Nieco lepszą opcją wydają się więc silniki benzynowe, niestety, w praktyce również nie są idealne. Najlepiej wypada chyba 2.0/150 KM (N46). Nie polecamy nowszego 2.0 (N20; wtrysk bezpośredni), a jeśli już koniecznie, to pilnujcie w nim częstych wymian oleju.
- Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4454/1798/1545 mm, rozstaw osi 2760 mm, poj. bagaż. 420-1350 l, prześwit 179-194 mm.
Silniki benzynowe, R4: 1.6 turbo/143 (oznaczenie „16i”), 2.0/150 (18i), 2.0 turbo/184 (20i), 245 (28i) KM, R6: 3.0/218 (25i), 258 (28i), 3.0 turbo/306 KM (35i); turbodiesle (common rail), R4: 2.0/116 (16d), 143 (18d), 163, 177, 184 (20d), 204 (23d) i 218 KM (25d) (moment obr. diesli 260-450 Nm, średnie spalanie 4,5-6,0 l/100 km).
- Typowe usterki
Karoseria
Niska jakość plastików kabiny oraz trzaski w okolicach deski rozdzielczej. W autach z oryginalnym lakierem brak problemów z korozją (są jedynie naloty na elementach podwozia).
Elektryka
Elektronika w X1 jest w miarę stabilna i nie aż tak rozbudowana, jak w nowszych modelach ze śmigłem na masce. Mimo to czasem zdarzają się awarie, np. radia czy też sterownika klimatyzacji.
Napęd
Benzyniak 2.0 (N20) ma problemy z pompą oleju, które w skrajnych przypadkach prowadzą do zatarcia silnika. Motor ten ma też często wycieki i zużyte wtryskiwacze. W N46 problemy z systemem Valvetronic i pompą vacuum. Diesle N47 to z kolei kłopoty z łańcuchem rozrządu (od strony skrzyni biegów), EGR-em itp.
Zawieszenie
Droższe w naprawach przednie zawieszenie wersji 4x4. Luzy na krzyżakach lub w przekładni kierowniczej.
- Naszym zdaniem
Z roku na rok o X1 piszemy coraz mniej ciepłych słów, a nie widać, żeby ostatnio wyraźnie taniało. Na pewno nie spadają też ceny napraw tego małego SUV-a, którego BMW zbudowało jeszcze w oparciu o starą koncepcję. Uwaga: dużo aut powypadkowych!
- Nasza ocena: 3-