- Rodzinne kombi za 10 tys. zł – w tym przypadku warto postawic na sprawdzone konstrukcje
- Tanie używane auto, powinno mieć prosty silnik. To gwarancja niskich kosztów eksploatacji
- Zakup kompaktowego kombi za 10 tys. zł to najczęściej decyzja podyktowana rozsądkiem, ale wcale nie musi być zła!
Wybraliśmy pięć modeli, stawkę otwiera trochę niedoceniany Fiat Stilo. Radzimy jednak ostrożnie podchodzić do zakupu, bo wiele egzemplarzy jest już rozklekotanych. Awaryjna jest elektronika (liczne błędy), luzy w zawieszeniu można tanio usunąć. Lepiej unikać dachu panelowego (przecieka, trudna naprawa). Jeśli jednak znajdziecie ładny egzemplarz, to możecie cieszyć się funkcjonalnym i tanim w naprawach pojazdem, często na dodatek dobrze wyposażonym.
Focusa II cenimy za świetnie dostrojone podwozie, przyzwoitą trwałość benzyniaka 1.6 i funkcjonalne nadwozie. Tajemnica dobrego prowadzenia tkwi w wielowahaczowym tylnym zawieszeniu, za to jego naprawa jest bardziej kosztowna niż klasycznej belki. Nie ma tu już takich problemów z korozją jak w Focusie I.
Kto nie zwraca dużej uwagi na stylistykę, za to ceni walory użytkowe, może sięgnąć po Opla Astrę III. Przedłużone nadwozie (w stosunku do hatchbacków) gwarantuje dużą użyteczność. Psują się głównie niedrogie w naprawach drobiazgi (kosztowne są np. amortyzatory z regulacją twardości). Lepiej uważać na tanie egzemplarze, bo mogą mieć za sobą kosmiczne przebiegi i poflotową przeszłość. Lepiej też unikać diesla 1.3 (słaby), problematyczny bywa już też diesel 1.7 - jeśli ropniak, to najlepiej 1.9 8V. Świetnie wypada benzyniak 1.6.
Francję reprezentuje Peugeot 307. Przyjemne wykończenie (szczególnie w wersji SW) to niejedyne zalety. Auto okazuje się bardzo funkcjonalne (może być 7-miejscowe!) i odporne na korozję. Trzeba za to liczyć się z awariami elektroniki (np. modułu BSI). Benzyniaki 1.6 i 2.0 to bezpieczny zakup, amatorzy diesli powinni rozglądać się za dwulitrówką, bo 1.6 najczęściej bywa już problematyczny w naprawach (np. układ olejenia).
Stawkę zamyka Skoda Octavia I – jej główne zalety to ogromny bagażnik (548 l!) oraz niedroga eksploatacja. Jeśli silnik benzynowy 1.6 czy 2.0 nie ma jeszcze astronomicznego przebiegu, powinien jeździć bezawaryjnie, podobnie jak diesle 1.9 TDI. Uważajcie na zajeżdżone, powypadkowe egzemplarze, często niewarte swojej ceny.
Dane techniczne kompaktów z nadwoziem kombi i silnikami 1.6:
Polecany silnik | Stilo | Focus II | Astra III | 307 | Octavia I |
Typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1596 | 1596 | 1598 | 1587 | 1595 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 103/5750 | 100/6000 | 105/6000 | 109/5800 | 102/5600 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 145/4000 | 150/4000 | 150/3900 | 147/4000 | 145/3800 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 183 | 180 (172)* | 185 | 182 (180)* | 190 (190)* |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,4 | 12,2 (13,6)* | 12,7 | 11,9 (13,8)* | 12,4 (14,8)* |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,6 | 6,7 (7,5)* | 6,9 | 7,7 (8,3)* | 7,7 (8,5)* |
*w nawiasie dane dla wersji ze skrzynią aut. |
Naszym zdaniem: kompakty dają ogromny wybór!
Zakup kompaktowego kombi za 10 tys. zł to najczęściej decyzja podyktowana rozsądkiem, ale wcale nie musi być zła! Auta często dysponują bardzo dużą i równą przestrzeń ładunkową (lepszą niż kombi klasy średniej premium), do dyspozycji macie ogromny wybór jednostek napędowych, wariantów wyposażenia i modeli. Poza tym nawet za 10 tys. zł znaleźć można naprawdę świetnie utrzymane egzemplarze!
Stilo w wersji kombi jest wyraźnie dłuższe niż hatchbacki - ma 4,52 m.
Bagażnik Stilo ma dużą pojemność (510-1480 l), ale to nie wszystkie zalety: w opcji przewidziano osobne otwieranie tylnej szyby, poza tym kanapa da się przesuwać, a oparcie ma regulowany kąt pochylenia. Nisko poprowadzona krawędź załadunku, równe boki.
Sylwetka mniej agresywna niż w Focusie I generacji, długość 4,47 m.
Jak na auto kompaktowe pojemność bagażnika 480-1525 l jest satysfakcjonująca.
Astra III w wersji kombi to auto bardzo popularne, ale wiele egzemplarzy ma za sobą służbę we flotach. Ciekawostka: rozstaw osi w kombi jest dłuższy niż w hatchbackach (2703 zamiast 2614 mm). Długość auta: 4,52 m.
Świetne walory przewozowe: pojemność kufra to 500-1590 l, równe kształty. Przed złożeniem kanapy trzeba wyjąć zagłówki, ale są na nie miejsca pod fotelami. Równa podłoga po złożeniu kanapy.
Długość nadwozia kombi to 4,42 m. Do wyboru dwie wersje: kombi (Break) lub SW - ciekawiej wyposażona, "udająca" vana.
Bagażnik bardzo pojemny (503 l), szczególnie zachwyca wartość maksymalna - 1770 l! W SW osobne fotele i - opcjonalnie - 3. rząd siedzeń.
Koło zapasowe pod podłogą, w razie wymiany nie trzeba rozpakowywać bagażnika.