- Volvo V40 opisywanej generacji produkowano w latach 2012-19, było dostępne z silnikami od 1,5 do 2,5 l
- V40 trzyma cenę. Za najtańsze, sensowne egzemplarze trzeba zapłacić blisko 30 tys. zł. Najdroższe wycenione są na... ponad 100 tys. zł
- Skąd biorą się te ceny? Czy V40 to auto godne inwestycji?
- Volvo V40 – trochę Forda, trochę szwedzkiej techniki
- Przeczytaj też:
- Volvo V40 – którą skrzynię warto polecić?
- Volvo V40 – dane techniczne (T2, T3, T4):
- Volvo V40 – dane techniczne (T2, T3, T4):
- Volvo V40 – dane techniczne (diesle):
- Volvo V40 – eksploatacja: koszty, serwis, przeglądy
- Volvo V40 – naszym zdaniem
Do kompaktowego modelu Volvo nie miało ostatnio serca. Pierwsza generacja S40 i V40 (czyli sedan i kombi) powstawała we współpracy z Mitsubishi i długo walczono z usterkami. W przypadku drugiej (pokrewnej technicznie z Fordami) zmieniono nazewnictwo: hatchback nosił miano C30, sedan S40, zaś kombi – V50. W kolejnej (opisywanej) generacji modelu zostało jedno nadwozie – skrzyżowanie kombi i liftbacka – z nazwą "V40". Żeby więc trzymać się nazewnictwa, opisujemy tu drugą generację V40. Jednak licząc z C30/S40/V50 – trzecią i chyba ta nomenklatura jest bardziej poprawna. Co ciekawe, mimo całkiem dobrej sprzedaży Volvo trochę nieoczekiwanie zakończyło produkcję tego modelu i pozostawiło go bez następcy.
Volvo V40 – trochę Forda, trochę szwedzkiej techniki
Być może powód do zaniechania kontynuacji modelu dał obecny właściciel marki – od 2010 r. jest nim chiński koncern Geely. Nie ma jednak obawy o jakość, po prostu zabrakło dawcy płyty podłogowej (z europejskich marek). Poza tym Volvo skupia się teraz na SUV-ach i modelach wyższych klas.
Mimo że w 2012 r. firma była już pod skrzydłami Chińczyków, konstrukcja Volvo V40 bazuje jeszcze na podzespołach Forda (proces konstrukcji zaczyna się wcześniej). Przeważają zalety takiego rozwiązania – w salonach można było zachować rozsądny poziom cen, dla użytkowników aut używanych ważniejsza jest współzamienność wielu części z popularniejszym Focusem, np. zawieszenia. Poza tym samochód prowadzi się całkowicie poprawnie.
Są też i minusy. Początkowo zastosowano benzynowe silniki Forda 1.6 (seria EcoBoost). Nie jest to najszczęśliwsza jednostka, chociaż zapytany o nią Rafał Lech z warszawskiego serwisu VCentrum, specjalizującego się w markach premium, odpowiedział: Jednostki mają kłopoty z hałasującym rozrządem oraz z osprzętem, ale nie odnotowaliśmy przypadków poważnego uszkodzenia silnika, np. pęknięcia kadłuba. Być może to efekt akcji naprawczej Volvo w 2016 r. – dotyczyła układu chłodzenia. Nasz rozmówca chwali za to diesle 1.6: To bardzo dobre, trwałe i oszczędne jednostki.
Przeczytaj też:
- Volvo XC40 T4 — miejski SUV po szwedzku
- Volvo XC60 T6 Recharge – szybszy niż myślisz, oszczędniejszy niż się spodziewasz
- Volvo XC90 B5 – ekologiczny diesel
Początkowo obok silników 1.6 stosowano też volvowskie R5 – 2.0 (diesle i benzynowe) oraz benzynowe 2.5. To również niezłe silniki, choć obsługę lepiej powierzyć fachowcom znającym się na marce. Miejsca nie ma wiele i wymiana pompy cieczy chłodzącej (przy okazji zakładania nowego rozrządu) wymaga nieco ekwilibrystyki (ale jest możliwa). W 2015 r. do szerokiego zastosowania weszły silniki 2.0 R4 (również benzynowe i diesle). W ich przypadku należy zwrócić uwagę na układ dolotowy – radzimy zacząć od sprawdzenia, czy auto znajduje się na liście producenta kwalifikującej do bezpłatnej naprawy. Trzeba zmodernizować układ chłodzenia spalin, które doprowadzają do przegrzania zaworów EGR. Volvo straszy pożarem. Naprawa poza ASO oznacza wydatek około 3000 zł.
Volvo V40 – którą skrzynię warto polecić?
Manualne przekładnie nie sprawiają w Volvo V40 kłopotów, ale w takim aucie bardzo cenione są automatyczne. Z motorami 1.6 jest łączony dwusprzęgłowy Powershift. Poza niezbyt szybką pracą zużywają się w nim elementy, a naprawa nie będzie tania. Znacznie wyżej Rafał Lech z VCentrum stawia klasyczne przekładnie automatyczne – zarówno te 6-, jak i 8-biegowe: W przypadku "automatów" ważna jest (choć niewymagana przez producenta!) regularna wymiana oleju, nawet co 60 tys. km. Zdarza się, że na starym oleju skrzynia już po około 100 tys. km zaczyna szarpać. Pomóc może aktualizacja oprogramowania, ale nie zawsze. Ostatnia deska ratunku przed remontem to wymiana oleju, ale zdarzało się, że wtedy skrzynia działała jeszcze gorzej.
Istotna jest też ogólnie wysoka trwałość innych podzespołów. Korozja? Nie ma problemu, podobnie jak z przedwczesnym zużyciem podwozia czy z instalacją elektryczną (również ze sterowaniem wentylacją na elektronicznej konsoli centralnej). Samochód w pełni zasługuje na miano premium, pod względem niezawodności prezentuje nawet wyższy poziom niż większe, droższe modele Volvo. Poza wymienionymi akcjami (EGR i układ chłodzenia EcoBoost) Volvo wezwało też niewielką grupę użytkowników Volvo V40 na wymianę poduszek powietrznych.
Decydując się na Volvo V40, trzeba liczyć się z nieco podwyższonymi kosztami (sam zakup nie jest tani, jak też nieco więcej kosztują interwencje mechaników), ale nie będą to kwoty, których trzeba się bać. Korzystnie wygląda też spalanie – diesel 1.6 potrafi zadowolić się nawet mniej niż 5 l/100 km, dwulitrowe R4 średnio potrzebuje (z automatyczną skrzynią) 6-6,5 l/100 km. Nieco więcej palą wersje R5.
Volvo V40 – dane techniczne (T2, T3, T4):
Silnik 1.5 występuje tylko z "automatem". Jednostka została opracowana przez Volvo, choć można znaleźć podobieństwa do EcoBoosta. Ma 4 cylindry i moc jest taka, jak… w 2.0. Silniki 1.6 mają fordowskie korzenie. Pod względem osiągów są zadowalające, niestety, również w Volvo nie są zupełnie wolne od kłopotów.
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | 1.5 T2 | 1.5 T3 | 1.6 T2 | 1.6 T3 | 1.6 T4 | 2.0 T2 |
Lata | 2015-19 | 2015-19 | 2013-15 | 2012-15 | 2012-15 | 2015-19 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1498 | 1596 | 1596 | 1596 | 1969 |
Moc maks. KM przy obr./min | 122/5000 | 152/5000 | 120/4500 | 150/5700 | 180/5700 | 122/5000 |
Maks. mom. obr. (Nm) przy obr./min | 220/1600-3500 | 250/1700-4000 | 240/1600-3000 | 240/1600-4000 | 270/1600-5000 | 220/1000-3500 |
Skrzynia biegów** | 6GA | 6GA | 6M | 6M | 6M, 6PS | 6M, 6GA |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 210 | 195 | 210 | 225 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,8 | 8,3 | 9,9 | 8,8 | 7,7 | 9,8 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | śr. 5,5 | śr. 5,5 | 6,8/4,5/5,3 | 6,8/4,6/5,4 | 7,0/4,7/5,5 | śr. 5,5 |
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna, GA – Geartronic (automatyczna), PS – Powershift (dwusprzęgłowa); ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie | ||||||
Volvo V40 – dane techniczne (T2, T3, T4):
Wśród silników 2.0 wybierać pomiędzy wersjami R4 i R5. Które są lepsze? Wszystkie to konstrukcje Volvo, początkowo stosowano 5-cylindrowe, w 2015 r. zmieniono je na 4-cylindrowe. W większości silniki w Volvo V40 i V40 CC się pokrywają, jednym z wyjątków jest motor 2.0 T4 o mocy 190 KM, który pojawił się w uterenowionej wersji modelu. Wszystkie silniki mające powyżej 200 KM oznaczone są jako T5.
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | 2.0 T3 | 2.0 T4 | 2.0 T4 | 2.0 T5 | 2.0 T5 | 2.5 T5 |
Lata | 2015-19 | 2013-18 | 2015-18 | 2013-18 | 2014-18 | 2012-14 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R5/20 | t.benz. R4/16 | t.benz. R5/20 | t.benz. R4/16 | t.benz. R5/20 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1969 | 1984 | 1969 | 1984 | 1969 | 2497 |
Moc maks. KM przy obr./min | 152/5000 | 180/5000 | 190/4700 | 213/6000 | 245/5500 | 254/5400 |
Maks. mom. obr. (Nm) przy obr./min | 250/1300-4000 | 300/2700-4000 | 300/1300-4000 | 300/2700-5000 | 350/1500-4800 | 360/1800-4200 |
Skrzynia biegów** | 6M | 6GA | 6GA | 6GA | 8GA | 6GA |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 220 | 210 | 230 | 240 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,3 | 7,9 | 7,8 | 6,9 | 6,3 | 6,5 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | śr. 5,5 | śr. 7,5 | śr. 5,6 | śr. 7,5 | śr. 5,9 | 11,3/6,0/7,9 |
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna, GA – Geartronic (automatyczna); ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie | ||||||
Volvo V40 – dane techniczne (diesle):
Wśród egzemplarzy wystawionych do sprzedaży dominują diesle. Wśród nich sporo jest egzemplarzy z 1.6, ale najwięcej – z 2.0. Turbodiesla 1.6 zna wielu użytkowników i mechaników – to konstrukcja PSA, ale w poprawionej, polecanej wersji 8-zaworowej (m.in. ze zmodyfikowaną pompą wysokiego ciśnienia paliwa). Można liczyć na średnie spalanie rzędu 5 l/100 km, wysoka trwałość. Jak w benzyniakach: 2.0 to R4 lub R5. Jednostki wysokoprężne Volvo mają niezłą renomę – nie tylko starsze 2.4, lecz także nowsze dwulitrówki R4 oraz R5. Konstrukcje te są spokrewnione z analogicznymi benzyniakami.
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | 1.6 D2 | 2.0 D2 | 2.0 D3 | 2.0 D3 | 2.0 D4 | 2.0 D4 |
Lata | 2012-15 | 2015-19 | 2012-15 | 2015-19 | 2012-14 | 2014-18 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/16 | t.diesel R5/20 | t.diesel R4/16 | t.diesel R5/20 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1560 | 1969 | 1984 | 1969 | 1984 | 1969 |
Moc maks. KM przy obr./min | 115/3600 | 120/3750 | 150/3500 | 150/3750 | 177/3500 | 190/4250 |
Maks. mom. obr. (Nm) przy obr./min | 270/1750 | 280/1500-2300 | 350/1500-2750 | 320/1750-3000 | 400/1750-2750 | 400/1750-2750 |
Skrzynia biegów** | 6M, 6PS | 6M, 6GA | 6M, 6GA | 6M, 6GA | 6M, 6GA | 6M, 8GA |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 190 | 210 | 210 | 220 | 230 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,3 | 10,5 | 9,6 | 8,4 | 8,6 | 7,5 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 4,0/3,4/3,6 | śr. 3,6 | 5,3/3,8/4,3 | śr. 3,8 | 5,3/3,8/4,3 | 4,2/3,6/3,8 |
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna, GA – Geartronic (automatyczna), PS – Powershift (dwusprzęgłowa); ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie | ||||||
Volvo V40 – eksploatacja: koszty, serwis, przeglądy
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 4,1 l (0W-30) | 5,9 l (0W-30) |
Olej w skrzyni man. | 1,6 l (75W-90) | 1,9 l (75W-90) |
Układ chłodzenia | 7,0 l (na bazie glikolu) | 8,0 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 0,6 l, DOT4 | ok. 0,6 l, DOT4 |
Napęd rozrządu | pasek | pasek |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co rok | co rok |
Napęd rozrządu | co 180 tys. km lub 10 lat | co 180 tys. km lub 10 lat |
Ceny zamienników | benzynowe* | diesle* |
Filtr oleju/powietrza | od 25/52 zł | od 27/42 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 185/390 zł | od 185/390 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 750/290 zł | od 750/290 zł |
Łożysko koła z piastą (przód) | od 490 zł | od 490 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko)** | od 2350 zł | od 3900 zł |
Reflektor (H7/H9/HY21W) | od 810 zł | od 810 zł |
*dane dla wersji 1.6/150 KM i diesla 2.0 R5; **z kołem dwumasowym |
Volvo V40 – naszym zdaniem
Volvo V40 nie jest tanie, ale oferta wygląda bardzo interesująco. Z minusów wyliczyć na pewno trzeba, poza ceną, przeciętną przestronność wnętrza i nieco wyższe ceny obsługi oraz paliwa (benzyniaki). Zalety jednak przeważają – dobrze wypadają: trwałość, dynamika, wykończenie i wyposażenie wnętrza, a więc te cechy, których oczekujemy od aut segmentu premium. Lepiej uważać na fordowskie EcoBoosty 1.6 i skrzynie Powershift, znacznie bezpieczniejsze są silniki Volvo. Auto godne polecenia dla niedużych rodzin lub osób ceniących komfort.
Ocena 4/5