Sześć lat temu nasz samochód testowy kosztował w Niemczech 124 tys. 519 euro, czyli po dzisiejszym kursie 532 tys. zł. Teraz ta luskusowa limuzyna o długości 5,1 m jest do kupienia za 37 tys. 480 euro, czyli 160 tys. zł. To tyle, ile trzeba zapłacić w salonie za Volkswagena Golfa czy Toyotę Corollę (i to wcale nie w najwyższych specyfikacjach wyposażenia). Czy to zatem okazja?
Używane BMW serii 7 G11
Choć klasyczny wygląd cieszy oko, razem z samochodem kupujesz również widoczne ślady zużycia i ryzyko usterek. Na tylnym zderzaku i prawej bocznej listwie progowej widać, że pomimo systemu kamer rozmiar tego modelu BMW może być problematyczny w ciasnych miejscach i przy niektórych manewrach. Odpryski z przodu i brudne kołnierze na 20-calowych aluminiowych felgach można jednak w stosunkowo niedrogi sposób naprawić.
Wewnątrz naszego używanego BMW serii 7 przebieg 135 tys. km nie jest widoczny, a samo wnętrze robi wrażenie wciąż robi wrażenie ultraluksusowego. Miękka skóra nappa wyglądałaby dobrze również na drogich, designerskich meblach. Nabywca nowego modelu prawdopodobnie nie musiał martwić się o pieniądze, ponieważ zlecił jednoczesne tapicerowanie deski rozdzielczej i paneli drzwi. Elegancko pikowane, komfortowe fotele doskonale współgrają z dużą liczbą szlachetnych, drewnianych wstawek. Przebieg 135 tys. 554 km da się zauważyć tylko na prędkościomierzu i lekko spatynowanej skórze (z tym również poradziłby sobie wyspecjalizowany w konserwacji skóry warsztat).
Pod względem technologii prestiżowa seria 7 ma wszystko, aby nawet najdłuższe podróże były tak przyjemne, jak to tylko możliwe. Nawigacja, wielostrefowa klimatyzacja, kompleksowi asystenci jazdy oraz dobrze działające sterowanie głosem i gestami to standard. System iDrive oferuje całą gamę funkcji.
Opcjonalnie dostępne były także dodatki, takie jak wyświetlacz head-up i innowacyjne reflektory laserowe. Pasażerowie z tyłu mogą sterować różnymi funkcjami i dostosować opcje komfortowe za pomocą tabletu Samsunga. W naszym pojeździe testowym wszystkie elementy działały bez zarzutu.
Jak jeździ ośmioletnie BMW serii 7
Jak jeździ seria 7 po ośmiu latach? Ważący ponad dwie tony model nadal świetnie sobie radzi, nie słychać też żadnego grzechotania ani dudnienia. Firma z Monachium połączyła swój opcjonalny napęd na wszystkie koła xDrive (standard to napęd na tylne koła) z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym, aby zapewnić komfort najwyższych lotów, i dodała opcjonalny, zintegrowany aktywny układ kierowniczy, który zapewnia zadziwiającą zwrotność.
BMW 750d xDrive - dane techniczne
Silnik | sześciocylindrowy | |
Pojemność skokowa | 2993 cm sześc. | |
Moc | 294 kW (400 KM) przy 4,4 tys. obrotów na min. | |
Moment obrotowy | 760 Nm przy 1750 obrotów na min. | |
Prędkość maksymalna | 250 km na godz. | |
Przyspieszenie 0-100 km na godz. | 4,6 s | |
Zbiornik paliwa | 78 l | |
Skrzynia biegów/napęd | ośmiobiegowa automatyczna/napęd na wszystkie koła | |
Długość/szerokość/wysokość | 5098/1902/1467 mm | |
Pojemność bagażnika | 515 l | |
Masa własna | 2015 kg |
Silnik o mocy 400 KM (Euro 6) w 750d był najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym w gamie. Jazda to istna poezja. Seria 7 rozpędza się z czterema turbinami i momentem obrotowym do 760 Nm. Przyspieszenie do 100 km na godz. zajmuje zaledwie 4,6 s, a elektroniczny system interweniuje przy 250 km na godz.
- Zużycie paliwa w teście: 7,9 l/100 km
Modele 730d i 740d (od 265 do 340 KM) nie są tak sportowe, ale również bardzo wydajne. Model 740i z silnikiem benzynowym o mocy 326 KM jest przyjemny w prowadzeniu, podczas gdy dwunastocylindrowy topowy model M760Li o mocy 612 KM to ekstremalny wariant. Hybrydy plug-in 740e i 745e (326 i 394 KM) oferują zasięg ok. 40 km na napędzie elektrycznym.
Pomimo przystępnych cen zakupu, utrzymanie to zupełnie osobna kwestia. Rachunek za kompleksowe ubezpieczenie, a także koszty konserwacji i napraw, są typowe dla tej klasy. Ze względu na techniczną złożoność regularne prace serwisowe należy zlecać wyłącznie warsztatom wyspecjalizowanym w naprawach aut BMW.
BMW 750d - koszty utrzymania
Poniżej prezentujemy listę cen części zamiennych do BMW 750d G11. Podkreślmy: zamiennych, a nie oryginalnych. Co ważne, ceny nie zawierają kosztów serwisowych.
Tarcze hamulcowe | Od kilkuset do nawet 2 tys. zł za sztukę | |
Amortyzatory pneumatyczne | Od 2,3 tys. do ponad 3 tys. zł za sztukę | |
Alternator | 1,5-2 tys. zł | |
Łańcuch rozrządu (zestaw) | 500-900 zł | |
Sonda lambda | 250-900 zł | |
Chłodnica wody | 900-1600 zł |
Już na pierwszy rzut oka widać, że utrzymanie flagowej limuzyny BMW jest potwornie drogie nie tylko ze względu na ubezpieczenie, ale przede wszystkim właśnie na serwis. Nie zmienia to faktu, że każdy bezawaryjny kilometr w serii 7 G11 (i wersji z długim rozstawem osi G12) to czysta przyjemność. Pojawienie się usterek może być jednak bardzo bolesne dla domowego budżetu.