Nie oznacza to jednak możliwości jazdy z autostradową prędkością 140 km/h. W dalszym ciągu bowiem poruszamy się po placu budowy. Jadący w kierunku południowym, mimo że mają do dyspozycji jezdnię o trzech pasach ruchu, mogą poruszać się z prędkością 100 km/h.
Na jezdni prowadzącej w kierunku Łodzi, po której dotychczas jeździliśmy w obu kierunkach, sytuacja wygląda jeszcze inaczej. Wykonawca dopiero teraz będzie mógł usunąć tzw. separatory i nanieść docelowe oznakowanie poziome. Do chwili zakończenia tych prac będzie tu obowiązywało ograniczenie do 70 km/h. Oceniamy, że przy obecnej pogodzie zajmie to około miesiąca. Dopiero wówczas limit prędkości zostanie podniesiony do 100 km/h dla jadących w stronę Łodzi i Gdańska.
Zakończenie budowy autostrady A1
Do wykonania pozostaje jeszcze szereg prac związanych między innymi z montażem ekranów dźwiękochłonnych, ustawieniem ogrodzenia, wykończeniem dróg serwisowych i zakończeniem budowy Obwodu Utrzymania Autostrady w Kamieńsku. Zakończenie kontraktu przewidziane jest na wiosnę i dopiero wtedy będzie można poruszać się z maksymalną, dopuszczalną prędkością 140 km/h.
Dofinansowanie ze środków UE
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg — A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy — to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.