Droga krajowa nr 18 zwyczajowo już teraz nazywana jest autostradą A18, chociaż nie ma jeszcze parametrów autostrady. Łączy A4 z przejściem granicznym w Olszynie. W latach 2004-2006 został zrealizowany pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej do parametrów przyszłej autostrady. Zbudowano wtedy jezdnię północną. Prace na jezdni południowej rozpoczęły się w marcu 2020 r., a mają być zakończone w 2023 r. Jednak wszystko wskazuje na to, że pierwszy odcinek północnej jezdni zostanie oddany do użytku wcześniej, jeszcze w tym roku.
Przeczytaj również: Wykonawcy wstrzymują remonty dróg. GDDKiA ma problem
Jak przebiega realizacja inwestycji, można zobaczyć na nagraniu udostępnionym przez GDDKiA.
Cztery etapy inwestycji
Cała inwestycja obejmuje odcinek o długości ok. 70 km, a jej łączny koszt to blisko 900 mln zł. "Jezdnia południowa zyska nową nawierzchnię, przebudowane zostaną niektóre obiekty mostowe, a także powstaną nowe, w tym przejścia dla zwierząt" — informuje GDDKiA. Całość prac podzielono na cztery etapy.
Przeczytaj również: Tak zmieniły się polskie drogi przez 20 lat. Ogromna różnica
W ramach pierwszego kontraktu prowadzone są prace na odcinku zaczynającym się na granicy państwa, a kończącym ok. 2 km za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. Długość odcinka to 11,6 km. Tutaj prace są zaawansowane w ok. 50 proc.
Drugi odcinek to ten, którym pojedziemy jeszcze w tym roku. Łączy węzeł Żary Zachód z węzłem Iłowa. Ułożono tu już niemal w całości nawierzchnię z betonu, na ukończeniu są też wiadukty, mosty, przepusty i przejścia dla zwierząt. Długość odcinka wynosi 21,9 km.
Trzeci etap obejmuje 16.2 km drogi między węzłem Iłowa a granicą woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r.
Ostatni, czwarty odcinek w całości zlokalizowany jest na obszarze woj. dolnośląskiego. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r. Długość odcinka to 21,5 km. Do tej pory prace zostały wykonane w blisko 20 proc.