• Warszawski system Automatycznego Pomiaru Ruchu (APR) został zmodernizowany oraz rozbudowany i teraz składa się z ponad 100 punktów
  • W badanym okresie 2022 r. w porównaniu z 2019 r. natężenie ruchu na niektórych ulicach zmniejszyło się o aż 42 proc., a całościowo na stołecznych drogach o ponad 10 proc.
  • W przypadku przepraw mostowych łączna liczba przejeżdżających aut nie zmieniła się, ale dzięki otwarciu trasy POW zmniejszył się ruch na wcześniej mocno obciążonych mostach

Jednym z zadań ZDM w Warszawie jest prowadzenie ciągłych pomiarów ruchu ulicznego. Zdobyta w ten sposób wiedza przydaje się przy zarządzaniu drogami. Najświeższe wyniki pokazują zaskakujący trend, a mianowicie zauważalny spadek ruchu samochodowego w Warszawie w porównaniu z tym, jaki notowany był w 2019 r.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Pomiary nie pozostawiają złudzeń — mniej pojazdów wjeżdża do stolicy

Pod uwagę wzięto wyniki uzyskane w 84 punktach w całym mieście. To pozwoliło oszacować zmianę natężenia ruchu z jesieni 2022 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Okazuje się, że dobowy ruch do i ze ścisłego centrum miasta — na kordonie obwodnicy śródmiejskiej — zmniejszył się o ok. 980 tys. pojazdów (łącznie w obu kierunkach), czyli o ok. 13 proc. Mniej samochodów poruszało się także na osi północ — południe. "Na umownej granicy wytyczonej kolejową linią średnicową zmierzyliśmy 619 tys. pojazdów, czyli spadek o 10 proc. — informuje ZDM.

Spadek liczby pojazdów widoczny jest na niemal wszystkich mostach. Największy, bo aż 37-procentowy ubytek, odnotowano na moście Łazienkowskim, chociaż tutaj duży wpływ miał remont wiaduktów na Agrykoli. Ten nie miał żadnego znaczenia w przypadku mostów Poniatowskiego i Siekierkowskiego, na których w porównaniu z 2019 r. obciążenie ruchem spadło o 17 proc. "Mimo tego, łączna liczba aut przejeżdżających przez Wisłę nie zmieniła się. To efekt otwarcia nowego mostu Anny Jagiellonki na trasie S2, który przejął ok. 90 tys. pojazdów na dobę" — wyjaśnia ZDM.

Automatyczne pomiary ruchu 2022 Foto: ZDM Warszawa
Automatyczne pomiary ruchu 2022

Dwa czynniki spowodowały zmniejszenie natężenia ruchu

ZDM ustalił, co spowodowało odpływ samochodów ze stolicy. Okazuje się, że kluczowe było otwarcie drogi ekspresowej S2, pełniącej funkcję Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). To dzięki niej o aż 42 proc. spadło natężenie ruchu na permanentnie zakorkowanej ul. Bronisława Czecha i niewiele mniej, bo o odczuwalne 36 proc., na ul. Płaskowickiej w rejonie skrzyżowania z ul. Puławską. Zauważalnie, o 21 proc., zmniejszyło się natężenie ruchu w przypadku Doliny Służewieckiej.

Ale otwarcie POW jest tylko jednym z czynników. "Biorąc pod uwagę wyniki z 84 punktów pomiarowych, które działały zarówno w 2019 r., jak i w 2022 r., ruch samochodów na warszawskich drogach zmniejszył się o 11 proc. Część tego wyniku to efekt otwarcia trasy ekspresowej S2 – odliczając efekt przeniesienia się ruchu na nową drogę, nadal widzimy jednak szacunkowy spadek natężenia w całej Warszawie na poziomie ok. 7 proc. Z czego zatem może wynikać taka zmiana?" — zastanawia się ZDM.

Warszawski urząd przypuszcza, że zmieniły się także "nawyki i potrzeby transportowe warszawiaków", co jest efektem pandemii. Część osób pracuje teraz zdalnie i nie musi każdego dnia dojeżdżać do pracy. Aby potwierdzić tę tezę, trzeba jednak poczekać na wyniki kompleksowego Warszawskiego Badania Ruchu przeprowadzanego przez Urząd m.st. Warszawy. To ma się odbyć w najbliższym czasie.

Warszawski system automatycznych pomiarów ruchu (APR) Foto: ZDM Warszawa
Warszawski system automatycznych pomiarów ruchu (APR)

Pomiary natężenia ruchu i prędkości, które regularnie prowadzi ZDM, możliwe są dzięki systemowi automatycznych pomiarów ruchu (APR), który ostatnio został zmodernizowany i rozbudowany. Jeszcze nie tak dawno ZDM mógł oceniać natężenie ruchu w 84 punktach w całym mieście, teraz już w ponad 100 lokalizacjach w reprezentatywnych punktach miasta.

"Pierwszym kordonem jest ten oparty o granice Warszawy, kolejny jest zbliżony do przebiegu tzw. obwodnicy etapowej miasta. Bliżej centrum badania prowadzone są na kordonie śródmiejskim, opartym o obwodnicę śródmiejską. Mierzymy również ruch na ekranie mostowym (czyli na wszystkich mostach przez Wisłę) i ekranie kolejowej linii średnicowej" — informuje ZDM.