• Największa poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach nastąpiła w ostatnim kwartale 2022 r., co może mieć związek z nowym taryfikatorem mandatów
  • Najbardziej niebezpiecznymi pod względem wypadkowości na drogach są m.in. te miasta i powiaty, przez które przebiegają ruchliwe trasy komunikacyjne
  • W najbezpieczniejszym powiecie w 2022 r. liczba ofiar była mniejsza niż 1 na 10 tys. mieszkańców, w najmniej bezpiecznym przekraczała 18 na 10 tys. mieszkańców

Najnowsze statystyki związane z bezpieczeństwem na polskich drogach, które przedstawiła niedawno policja, wyraźnie pokazują na spadek zarówno samych wypadków drogowych, jak i ich konsekwencji, tj. mniejszej liczby ofiar śmiertelnych i rannych.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Bezpieczniejszy IV kwartał 2022 r. Czy to efekt nowego taryfikatora?

Chociaż statystyki poprawiły się zauważalnie, to i tak w porównaniu z europejskimi liderami w dziedzinie bezpieczeństwa pozostajemy daleko w tyle. Mając na uwadze te fakty, eksperci porównywarki ubezpieczeniowej ubea.pl pokusili się o przeanalizowanie tych danych i wskazanie najbardziej i najmniej bezpiecznych miast i powiatów w 2022 r.

To, co już na początku zwraca uwagę, to widoczna poprawa bezpieczeństwa przede wszystkim w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Tu upatruje się wpływu zaostrzonego taryfikatora mandatów, który zaczął obowiązywać we wrześniu 2022 r. Żeby jednak mieć pewność, że wyższe stawki kar faktycznie przynoszą pozytywny skutek, trzeba jeszcze nieco poczekać i zobaczyć, czy spadkowy trend będzie utrzymywał się także w 2023 r.

Czarne punkty na mapie Polski — Łódź i Rzeszów w czołówce

Biorąc pod uwagę statystyki wypadkowości w poszczególnych powiatach i miastach, autorzy analizy wszystkie dane przygotowali w oparciu o liczbę wypadków drogowych w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców danego miasta na prawach powiatu lub powiatu. Poniżej przedstawiamy tabelę, w której znalazło się 30 z 380 miast na prawach powiatu i powiatów z najlepszymi i najgorszymi wynikami.

Powiaty z najmniejszą i największą częstością wypadków drogowych w 2022 r.
Powiaty z najmniejszą i największą częstością wypadków drogowych w 2022 r.

Uwagę w tym zestawieniu zwraca obecność Łodzi, Nowego Sącza i Rzeszowa. To jedyne miasta na prawach powiatu, które okazały się równie mało bezpieczne, jak całe powiaty. W tych drugich wysoki poziom wypadkowości upatrywany jest m.in. w tym, że przez te powiaty przebiegają ważne trasy komunikacyjne, jak np. w powiatach lipskim i kutnowskim. W mało komfortowej sytuacji są także mieszkańcy powiatu tatrzańskiego, w którym na statystykę wpływa wzmożony ruch turystyczny.

Wśród miast na prawach powiatu najbezpieczniejszymi były Włocławek, Białystok, Bielsko-Biała, Siemianowice Śląskie i Grudziądz. Te musiały jednak uznać wyższość powiatu lubaczowskiego, który z liczbą wypadków 0,75 na 10 tys. mieszkańców okazał się niekwestionowanym liderem. W swojej analizie ubea.pl zwraca uwagę, że ten położony w północno-wschodniej części województwa podkarpackiego powiat nie ma dużych ośrodków miejskich i nie przebiegają tu żadne ruchliwe trasy komunikacyjne.

Miasta i powiaty, w których było najwięcej ofiar

W ślad za dużą liczbą wypadków zazwyczaj idzie również duża liczba ofiar. Potwierdzają to dane statystyczne, które wyraźnie wskazują, że miasta i powiaty, w których odnotowano najwięcej wypadków drogowych, znalazły się na czele listy z najwyższą liczbą ofiar wypadków drogowych w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców. W 2022 r. były to:

  • powiat lipski — 18,39 ofiary wypadku drogowego (ranni lub zabici) na 10 tys. mieszkańców;
  • powiat człuchowski — 17,99;
  • powiat kutnowski — 17,61;
  • powiat poddębicki — 16,86;
  • Łódź — 16,47;
  • Nowy Sącz — 16,42;
  • powiat wrocławski — 16,21;
  • powiat leszczyński — 16,13;
  • powiat grójecki — 15,35;
  • powiat kozienicki — 15,20;
  • powiat radomski — 15,14;
  • powiat białobrzeski — 14,98;
  • powiat zwoleński — 14,68;
  • powiat nidzicki — 14,56;
  • powiat tatrzański — 14,24.

Najmniej powodów do obaw mają z kolei osoby mieszkające w jednym z poniższych miast lub powiatów:

  • Koszalin — 2,38 ofiary wypadku drogowego (ranni lub zabici) na 10 000 mieszkańców;
  • powiat gostyński — 2,29;
  • Przemyśl — 2,26;
  • Toruń — 2,23;
  • powiat złotoryjski — 2,18;
  • Suwałki — 2,18;
  • Siemianowice Śląskie — 2,18;
  • Białystok — 2,15;
  • powiat radziejowski — 2,07;
  • Włocławek — 2,03;
  • powiat chełmiński — 2,00;
  • Bielsko-Biała — 1,73;
  • powiat kamiennogórski — 1,70;
  • Grudziądz — 1,66;
  • powiat lubaczowski — 0,75.
Mapa wypadkowości w 2022 r. Foto: Ubea.pl
Mapa wypadkowości w 2022 r.