Auto Świat Wiadomości Aktualności Pierwszy tunel na drodze S1 wydrążony. Wiemy, kiedy gotowy będzie cały odcinek [WIDEO]

Pierwszy tunel na drodze S1 wydrążony. Wiemy, kiedy gotowy będzie cały odcinek [WIDEO]

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała, że zakończyło się drążenie dwukomorowego tunelu na budowanym odcinku S1 Przybędza — Milówka. Teraz drogowcy dokończą budowę drugiego tunelu. Cały budowany odcinek ekspresówki ma być gotowy za ok. dwa lata.

Droga S1 Przybędza — Milówka, przebicie drugiej nawy tunelu
Droga S1 Przybędza — Milówka, przebicie drugiej nawy tuneluGDDKiA

Tunele to bez wątpienia jedne z najtrudniejszych w budowie obiekty inżynieryjne, a ich przebicie jest ważnym krokiem w realizacji inwestycji. We wtorek (22 listopada) zakończyło się drążenie drugiej nawy dwukomorowego tunelu na drodze ekspresowej S1 Przybędza — Milówka. Pierwsza nawa we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry została przebita 28 października br.

Droga S1 Przybędza — Milówka. Pierwszy tunel już wydrążony

Nowo wydrążony tunel ma długość 830 m i w najwyższym punkcie mierzy 4,7 m wysokości. W obu nawach zostaną wytyczone po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m.

Mapa S1 Przybędza — Milówka
Mapa S1 Przybędza — MilówkaGDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała, że teraz wykonawca dokończy drążenie drugiego, także dwunawowego tunelu. Ten przebiegnie przez południowo-wschodni stok wzniesienia Żarek, a częściowo także północno-wschodni stok wzniesienia Mała Barania — Białożyński Groń.

Ten drugi z tuneli będzie miał długość ok. 1 km. Na jezdni w kierunku Zwardonia do wydrążenia pozostało ok. 470 m, w sąsiedniej nawie, prowadzącej w stronę Żywca do przebicia się brakuje jeszcze 550 m.

Droga S1 Bielsko-Biała — Zwardoń. Ekspresówka z dwoma przekrojami

Oprócz tuneli na budowanym odcinku drogi S1 Przybędza — Milówka powstanie także estakada o długości ok. 940 m (w Węgierskiej Górce) oraz siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i estakad. Ponadto drogowcy rozbudują istniejące węzły Przybędza i Milówka.

Droga S1 Przybędza — Milówka, przebicie drugiej nawy tunelu
Droga S1 Przybędza — Milówka, przebicie drugiej nawy tuneluGDDKiA

Co ciekawe, budowana droga będzie miała dwa przekroje. Jak powiedział nam Marek Prusak, odpowiedzialny za komunikację społeczną w katowickim oddziale GDDKiA, wynika to z prognoz natężenia ruchu na odcinku od Bielska-Białej do granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu.

GDDKiA precyzuje, że jednojezdniowy o długości 3,7 km będzie fragment na odcinku przed i za tunelami. Tutaj kierowcy będą mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Odcinki tunelowe oraz pomiędzy tunelami, o łącznej długości ok. 4,8 km, będą miały przekrój dwujezdniowy dwupasowy.

Budowa odcinka S1 Przybędza — Milówka trwa od końca 2019 r. Jej zakończenie planowane jest na trzeci kwartał 2024 r.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków