Tunele to bez wątpienia jedne z najtrudniejszych w budowie obiekty inżynieryjne, a ich przebicie jest ważnym krokiem w realizacji inwestycji. We wtorek (22 listopada) zakończyło się drążenie drugiej nawy dwukomorowego tunelu na drodze ekspresowej S1 Przybędza — Milówka. Pierwsza nawa we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry została przebita 28 października br.

Droga S1 Przybędza — Milówka. Pierwszy tunel już wydrążony

Nowo wydrążony tunel ma długość 830 m i w najwyższym punkcie mierzy 4,7 m wysokości. W obu nawach zostaną wytyczone po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m.

Mapa S1 Przybędza — Milówka Foto: GDDKiA
Mapa S1 Przybędza — Milówka

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała, że teraz wykonawca dokończy drążenie drugiego, także dwunawowego tunelu. Ten przebiegnie przez południowo-wschodni stok wzniesienia Żarek, a częściowo także północno-wschodni stok wzniesienia Mała Barania — Białożyński Groń.

Ten drugi z tuneli będzie miał długość ok. 1 km. Na jezdni w kierunku Zwardonia do wydrążenia pozostało ok. 470 m, w sąsiedniej nawie, prowadzącej w stronę Żywca do przebicia się brakuje jeszcze 550 m.

Droga S1 Bielsko-Biała — Zwardoń. Ekspresówka z dwoma przekrojami

Oprócz tuneli na budowanym odcinku drogi S1 Przybędza — Milówka powstanie także estakada o długości ok. 940 m (w Węgierskiej Górce) oraz siedem obiektów inżynierskich, mostów drogowych i estakad. Ponadto drogowcy rozbudują istniejące węzły Przybędza i Milówka.

Droga S1 Przybędza — Milówka, przebicie drugiej nawy tunelu Foto: GDDKiA
Droga S1 Przybędza — Milówka, przebicie drugiej nawy tunelu

Co ciekawe, budowana droga będzie miała dwa przekroje. Jak powiedział nam Marek Prusak, odpowiedzialny za komunikację społeczną w katowickim oddziale GDDKiA, wynika to z prognoz natężenia ruchu na odcinku od Bielska-Białej do granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu.

GDDKiA precyzuje, że jednojezdniowy o długości 3,7 km będzie fragment na odcinku przed i za tunelami. Tutaj kierowcy będą mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Odcinki tunelowe oraz pomiędzy tunelami, o łącznej długości ok. 4,8 km, będą miały przekrój dwujezdniowy dwupasowy.

Budowa odcinka S1 Przybędza — Milówka trwa od końca 2019 r. Jej zakończenie planowane jest na trzeci kwartał 2024 r.