Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała, że Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla znajdującego się na terenie województwa mazowieckiego odcinka drogi ekspresowej S61 Podborze - Śniadowo. Fragment ten jest częścią międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica. W ramach zadania zostanie zbudowane 19,46 km drogi ekspresowej S61, a także przebudowane 3 km drogi ekspresowej S8 w pobliżu Ostrowi Mazowieckiej.

Droga ekspresowa S61 w ciągu międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica Foto: GDDKiA
Droga ekspresowa S61 w ciągu międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica

Kluczowym miejscem na budowanym odcinku będzie fragment, w którym połączą się drogi ekspresowe S61 i S8. Tutaj powstanie strategiczny węzeł Podborze. Na przeciwległym końcu droga połączy się z użytkowanym już od połowy lipca br. fragmentem korytarza Via Baltica Śniadowo ⎻ Łomża Południe.

S61 Via Baltica -dwie jezdnie z asfaltową nawierzchnią

Jak informuje GDDKiA, nowy odcinek drogi ekspresowej S61 będzie miał dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu każda i asfaltową nawierzchnią. O wyborze rodzaju nawierzchni dla tego fragmentu trasy Via Baltica mógł decydować jego wykonawca, na co zezwalały zapisy kontraktowe. Nowy odcinek zostanie przystosowany do najcięższego ruchu (kategoria KR7, nacisk na oś 11,5 t) i oprócz dwóch pasów ruchu kierowcy będę mieli do dyspozycji również pas awaryjny.

W ramach zadania na budowanym fragmencie drogi S61 w ciągu korytarza Via Baltica oprócz węzła Podborze powstanie również węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka - Łomża). Ponadto zostaną wybudowane dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – Sulęcin Wschód i Zachód. Na całym odcinku Polaqua, wykonawca tego fragmentu S61, wybuduje 26 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt, z których część będzie zintegrowana z mostami i wiaduktami.