- Na czarnej liście znalazły się takie modele jak: Fiat Talento, Opel/Vauxhall Movano, Nissan NV400 oraz dwa modele Renault - Trafic i Master
- W komentarzu do wyników testu Euro NCAP wspomina o sporym zaskoczeniu kiepskim standardowym wyposażeniem aut dostawczych
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Pod lupę ekspertów Euro NCAP trafiły najchętniej kupowane lekkie auta dostawcze. To w sumie 19 różnych modeli, które mają aż 98 proc. udziałów w segmencie LCV w Europie. Wszystkie sprawdzono zgodnie z najnowszymi protokołami Euro NCAP 2018 Safety Assist, czyli badań układów asystujących kierowcę. Okazało się, że niektórzy producenci mają co poprawić. Organizacja przyznała bowiem dość wstydliwe noty „Not recommended 2021” (nierekomendowany).
Na czarnej liście znalazły się: Fiat Talento, Opel/Vauxhall Movano, Nissan NV400 oraz dwa modele Renault, czyli Trafic i Master. Wszystkim wytknięto braki w systemach bezpieczeństwa. W komentarzu wspomina się nawet o sporym zaskoczeniu kiepskim standardowym wyposażeniem. Otwartą kwestią pozostaje jednak, czy braki w wyposażeniu będą brane pod uwagę przez klientów inwestujących w auta stworzone do ciężkiej pracy. Niemniej muszą liczyć się z większym ryzykiem stłuczki czy wypadku, a tym samym przestojem w warsztacie, co oznacza, że samochód nie będzie zarabiać na siebie.
„Samochody dostawcze są duże i ciężkie w porównaniu z samochodami osobowymi, więc jeśli się rozbiją, mogą wyrządzić wiele szkód i spowodować poważne obrażenia u innych. Obecnie istnieją aktywne systemy bezpieczeństwa, które mogą znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo kolizji z innymi samochodami, pieszymi lub rowerzystami. Technologie te są już powszechne w samochodach osobowych, ale znacznie mniej rozpowszechnione w samochodach dostawczych. Biorąc pod uwagę miliony samochodów dostawczych na drogach Europy, zwiększenie liczby aktywnych systemów bezpieczeństwa montowanych w pojazdach użytkowych ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg” – przekonuje Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.
W teście sprawdzono działanie takich układów jak m.in. awaryjne hamowanie (AEB), asystenta pasa ruchu oraz prędkości (rozpoznawanie znaków drogowych), ostrzegania przed kolizją, ograniczników prędkości czy monitorowania kierowcy. Nie łudzono się przy tym, że większość z wymienionych układów rzadko kiedy stosowana jest w wielu autach poruszających się po europejskich drogach. Wystarczy zresztą komentarz Euro NCAP z informacji prasowej – „Najprawdopodobniej po drogach jeździ niewiele samochodów dostawczych, które są tak dobrze wyposażone, jak te, które testowaliśmy”.
Jak zatem wypadły popularne modele? Szczegóły znajdziesz w galerii.
Brązowy medal
Większość funkcji bezpieczeństwa jest niestety w opcji. Układ awaryjnego hamowania radził sobie dość dobrze, ale przy wyższych prędkościach ostrzeganie nie działało. Zastrzeżenia wobec reakcji na pieszych i brak akcji na rowerzystów. Ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu działa dopiero powyżej 80 km/h. Kiepsko funkcjonuje ogranicznik prędkości („ogranicznik ustawiony przez kierowcę nie był w stanie utrzymać zadanej prędkości z wystarczającą dokładnością”).
Brązowy medal
Narzekano na słabe wyposażenie seryjne, brak reakcji układu AEB na pieszych i rowerzystów oraz kiepski ogranicznik prędkości. Pochwalono reakcje AEB i hamowanie przed autami oraz asystenta pasa ruchu (dobrze działa tylko przy dobrze widocznych liniach).
Nierekomendowany
Bardzo skromne wyposażenie (nawet w opcji) – „Talento to najsłabiej wyposażony pojazd w serii testów samochodów dostawczych Euro NCAP 2021”. Nawet pierwowzór w postaci Renault wypada lepiej.
Brązowy medal
Podobne wyniki jak w bliźniaczym Citroenie Jumper. Pochwalono układ AEB ale zganiono asystenta pasa ruchu czy ogranicznik prędkości.
Srebrny medal
Świetne wyposażenie. Na AEB nie można polegać tylko przy wyższych prędkościach. Dobre noty za asystenta pasa ruchu czy ogranicznik prędkości. Do poprawy system monitorowania stanu kierowcy (nie aktywuje się samoczynnie).
Złoty medal
Dobre reakcje układu AEB przy niższych prędkościach (im wyższa, tym gorzej). Przy wyższych układ już nie reagował. Pochwalono także asystenta pasa ruchu oraz ogranicznik prędkości. Układ monitorowania stanu kierowcy działa nieźle, o ile kierowca go włączy (nie aktywuje się samoczynnie).
Srebrny medal
Bardzo dobre działanie układu hamowania (nawet przy wyższych prędkościach) choć kwestionowano brak reakcji w sytuacji, gdy poprzedzające auto jest przesunięte w jedną lub drugą stronę. Pochwalono także asystenta pasa ruchu i monitorowanie kierowcy. Skrytykowano zaś dokładność działania ogranicznika prędkości.
Złoty medal
Pochwalono układ AEB, asystenta pasa ruchu i ogranicznik prędkości. Choć Vito nie dorównuje autom osobowym, to jednak wśród aut dostawczych wypada najlepiej.
Nierekomendowany
Braki w wyposażeniu (nawet w opcjach). Pochwalono jedynie asystenta pasa ruchu.
Srebrny medal
Krewniak Citroena Jumpy i Peugeota Experta ma te same wady. Ale ma jedną istotną przewagę – ogranicznik prędkości działa lepiej. Ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu działa dopiero powyżej 80 km/h.
Nierekomendowany
Bardzo ubogie wyposażenie, nawet względem pierwowzoru, czyli Renault Mastera. Pochwalono jedynie asystenta pasa ruchu.
Srebrny medal
Niby techniczny krewniak Citroena Jumpy, ale podobnie jak w Oplu ogranicznik prędkości działa całkiem dobrze. Ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu działa dopiero powyżej 80 km/h.
Brązowy medal
Niewiele systemów, ale przynajmniej AEB jest i działa bardzo dobrze. Kiepski ogranicznik prędkości.
Nierekomendowany
Ubogie wyposażenie („słabo wyposażony nawet jak na standardy sektora aut dostawczych”) i braki w bezpieczeństwie. Trafic niebawem otrzyma następcę, co może tłumaczyć brak inwestycji.
Nierekomendowany
Rozczarowanie dla Euro NCAP. Ubogie wyposażenie, a działanie dostępnych okazało się przeciętne.
Brązowy medal
Układ awaryjnego hamowania radził sobie tak jak u bliźniaków spod znaku Citroena czy Peugeota - dość dobrze. Niestety przy wyższych prędkościach ostrzeganie nie działało. Zastrzeżenia wobec reakcji na pieszych i brak akcji na rowerzystów. Ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu działa dopiero powyżej 80 km/h. Kiepski ogranicznik, gdyż nie był w stanie utrzymać zadanej prędkości.
Srebrny medal
Opcjonalne AEB dość słabo reagowało na wolniej poruszające się pojazdy czy przesunięte w prawo lub w lewo. Brak reakcji na pieszych i rowerzystów. Asystent pasa ruchu oraz ogranicznik z dobrą notą.
Złoty medal
Transportera można znacząco wzbogacić o liczne opcjonalne układy bezpieczeństwa. Układ ostrzegania przed kolizją działa dobrze tylko wtedy, gdy pojazd poprzedzający znajduje się bezpośrednio przed Volkswagenem (lub nieznacznie przesunięty). Dobrze rozpoznaje pieszych i rowerzystów. Skrytykowano brak samoczynnej aktywacji układu monitorowania kierowcy.