- Po 55 latach historia Mini Clubmana dobiega końca
- Z linii produkcyjnej w brytyjskim Oksfordzie zjechał ostatni samochód
- Od czasu jego wprowadzenia na rynek zbudowano ponad 1,1 miliona sztuk tego modelu
Jak informuje BMW, do którego należy marka Mini, 5 lutego 2024 r. z fabryki wyjechało ostatni Clubman w historii. W ten sposób zakończono 55-letnią historię tego charakterystycznego modelu brytyjskiej marki. Od momentu wprowadzenia go na rynek, powstało ponad 1,1 mln tych samochodów.
Klasyczny Mini Clubman
Historia jednej z najciekawszych odmian, a potem modelu Mini należy do tych dość skomplikowanych. Korzenie jego charakterystycznej sylwetki sięgają lat 60. XX wieku. Wtedy to właściciel Mini, British Motor Corporation wprowadziło na rynek dwie wersje kombi pierwszego, oryginalnego Mini. Były to Austin Seven Countryman i Morris Mini Traveller.
Oba były dłuższe niż Mini, a dostęp do ich części bagażowej umożliwiały dwuskrzydłowe drzwi tylne.
Te dwa modele utorowały drogę na rynek Mini Clubmanowi w klasycznym wydaniu, które najczęściej jest z nim kojarzone. Zaprojektował je Roy Haynes, którego zatrudniła British Motor Holdings (wcześniej BMC). Miał on połączyć wszystkie cechy czterech modeli.
Oprócz stylistyki Austina Seven Countryman i Morrisa Mini Traveller wykorzystano również charakterystyczny wygląd samochodów Riley Elf i Wolseley Hornet, które były dłuższymi, bardziej luksusowymi Mini w wersji sedan.
Finalnie to właśnie z nich powstał pierwszy Clubman. Miał dobrze znany dziś, kanciasty przód, który wystawał aż o 10 cm bardziej niż w zwykłym Mini.
Na bazie tego projektu do produkcji wdrożono trzy modele - sedana, kombi Clubman Estate oraz 1275 GT o sportowym zacięciu. To jedyny z "trojaczków", który w nazwie nie miał członu "Clubman".
Przez ponad dekadę powstało prawie 600 tys. Mini Clubmanów, w tym aż 197 tys. kombi. Produkcję klasycznego Clubmana zakończono w 1982 r. modelem 1000HL Estate.
Nowoczesny Mini Clubman
Mini Clubman odrodził się po 25-letniej przerwie w 2007 r. W nowej formie, ale zachowując charakterystyczne elementy stylistyczne swoich poprzedników – w szczególności charakterystyczne dzielone tylne drzwi. Tym razem oferował już pięć miejsc, a z nowości — drzwi Clubdoor, które były odchylane z tyłu i asymetrycznie umieszczone po jednej stronie auta.
Na bazie Clubmana powstał także pierwszy dostawczak klasy premium — Mini Clubvan z tylko dwoma fotelami, ale za to z pięcioma drzwiami i płaską podłogą. Maksymalna ładowność samochodu wynosiła 500 kg.
Mini Clubman trzeciej generacji
Trzecia odsłona Mini Clubmana pojawiła się na rynku w 2015 r. Bagażnik rozrósł się do imponujących 1250 l, auto otrzymało czworo pełnowymiarowych drzwi oraz pierwszą w historii modelu 8-biegową automatyczną skrzynię Steptronic. W tym modelu po raz pierwszy pojawiły się także: elektryczny hamulec postojowy i w pełni elektryczna regulacja foteli. W 2016 r. na rynek trafił zaś pierwszy model marki z napędem na wszystkie koła — Mini Clubman ALL-4.
- Przeczytaj także: Wyjrzał przez okno i oniemiał. Straty oszacowano na 30 tys. zł
Mini Clubman Final Edition
Rok 2023 uczczono specjalną, końcową wersją Mini Clubmana. Model ten wyposażono m.in. w charakterystyczną dla tej edycji osłonę chłodnicy i wnęki boczne wykończone w kolorze Shimmer Copper, 18-calowe dwukolorowe felgi aluminiowe Final Edition Spoke.
Edycja specjalna oferowana była w kolorach Nanuq White, Enigmatic Black oraz Melting Silver, jako Cooper, Cooper S, w wariantach z silnikiem wysokoprężnym lub z napędem na wszystkie koła. Powstała w 1969 egzemplarzach.
BMW podkreśla, że choć półwieczna historia Clubmana właśnie dobiega końca, to firma wraz z wprowadzeniem na rynek nowej rodziny Mini rozpoczyna nowy elektryzujący rozdział.