• Rynek aut używanych ma się lepiej, niż rynek aut nowych
  • Średni wiek aut sprowadzanych w 2020 roku to 11,9 lat, najwięcej sprowadziliśmy Volkswagenów
  • Najpopularniejszym modelem wśród sprowadzanych używanych aut jest Audi A4, które wyprzedza VW Golfa

Do powrotu do „normalności” droga jeszcze bardzo daleka – na razie jednak widać wyraźne ożywienie na rynku aut z drugiej ręki. Sprzedaje się ich wprawdzie wciąż mniej niż przed pandemią, ale trend jest pozytywny. Nieco ponad 88 tys. sprzedanych w lipcu aut to wynik wprawdzie gorszy o ok. 7 proc. od ubiegłorocznego, ale wyraźnie lepszy od wyników z maja i czerwca. Niewykluczone, że dane dotyczące rejestracji są też nieco niższe i z tego powodu, że urzędy nie wróciły jeszcze do „formy” sprzed epidemii, a część nabywców korzysta wciąż z wydłużonych terminów na załatwienie spraw.

Skąd importujemy używane auta?

Według danych zebranych przez instytut badania rynku motoryzacyjnego Samar, wciąż najwięcej aut sprowadzamy z Niemiec. Spośród 465 228 sprowadzonych od początku roku aut, od naszych zachodnich sąsiadów 261 400 szt. (spadek o 24 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym), na kolejnych miejscach są Francja (47 214 szt. , spadek o 19,7 proc), Belgia (32 231 szt. , spadek o 24,1 proc.), Holandia (20 018 szt., spadek w stosunku do roku ubiegłego o 22,5 proc.).

Ciekawostkę stanowią dane dotyczące aut sprowadzanych zza oceanu. Stany Zjednoczone są w statystyce krajów, z których sprowadzamy auta na 5 miejscu i to o dziwo ze wzrostem o solidne 7 proc. ! Kolejne miejsca zajmują Włochy (15 945 szt. ), Szwajcaria (12 623 szt.), Dania (11 721 szt.), Austria (11 272 szt.), pierwszą dziesiątkę zamyka Szwecja (10 363 szt.). Procentowo największy wzrost odnotowano w przypadku aut sprowadzany z Kanady – w liczbach bezwględnych nieco ponad 3 tys. sprowadzonych z tego kraju aut nie wygląda może imponująco, ale to aż o ponad 36 proc. więcej niż w roku ubiegłym.

Jakie auta sprowadzamy?

Wśród sprowadzanych aut wciąż dominują propozycje budżetowe. Średnia wieku takich pojazdów to 11,9 roku. Nadal dosyć popularne są diesle (których ceny na wielu rynkach znacząco spadły) – stanowią one 43,3 proc. sprowadzonych aut.

Najpopularniejsze marki według Samaru:

1. Volkswagen – 51 217 szt.

2. Opel – 44 735 szt.

3. Ford – 41 651 szt.

4. Audi – 39 638 szt.

5. Renault – 29 893 szt.

6. BMW – 28 761 szt.

7. Peugeot – 23 114 szt.

8. Mercedes – 21 825 szt.

9. Citroen – 21 323 szt.

10. Fiat – 15 551 szt.

11. Toyota – 15 454 szt.

12. Hyundai – 13 868 szt.

13. Nissan – 12 369 szt.

14. SEAT – 12 155 szt.

15. Volvo – 11 441 szt.

16. Skoda – 10 455 szt.

17. Kia – 10 368 szt.

18. Honda – 9 212 szt.

19. Mazda – 9 043 szt.

20. Suzuki – 6 404 szt.

Najpopularniejszych sprowadzane modele:

1. Audi A4 – 15 431 szt.

2. VW Golf – 12 871 szt.

3. Opel Astra – 12 246 szt.

4. BMW 3 – 10 821 szt.

5. Audi A3 – 8 933 szt.

6. VW Passat – 8 249 szt.

7. Ford Focus – 7 596 szt.

8. Opel Corsa – 7 376 szt.

9. Audi A6 – 7 291 szt.

10. BMW 5 – 6 996 szt.