• Nawet 800 euro i trzymiesięczny zakaz prowadzenia pojazdów zapłacą kierowcy przekraczający dopuszczalną prędkość o ponad 70 km/h
  • Wyższe stawki mandatów dotyczą także utrudniania przejazdu służbom ratunkowym oraz parkowania w niedozwolonych miejscach
  • Na baczności muszą się mieć kierowcy aut o DMC powyżej 3,5 t, którzy poniosą finansowe konsekwencje zbyt szybkiej jazdy podczas skrętu w prawo

Od 9 listopada 2021 r. w Niemczech obowiązują wyższe stawki mandatów za niektóre wykroczenia drogowe. Zgodnie z nowym taryfikatorem kierowcy więcej zapłacą m.in. za zbyt szybką jazdę w stosunku do obowiązujących ograniczeń prędkości, parkowanie oraz zatrzymywanie się w niedozwolonych miejscach, bezprawne wykorzystywanie alei ratunkowej (tzw. korytarza życia), ale też zajmowanie miejsc przeznaczonych dla aut elektrycznych i z tzw. carsharingu. Kierowcy aut o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t mogą zapłacić mandat także z zbyt szybką jazdę podczas skrętu w prawo.

Nawet 800 euro za przekroczenie prędkości

Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h w obszarze zabudowanym teraz kosztuje 30 euro, poza nim 20 euro. Ponad dwa razy więcej - 70 euro w mieście (60 poza obszarem zabudowanym) zapłacą kierowcy, którzy pojadą zbyt szybko o 16-20 km/h. Kolejne progi wiążą się już z punktami karnymi. 1 punkt i 115 euro (100 euro poza obszarem zabudowanym) dostaniemy za przekroczenie prędkości o 21-25 km/h, a w przypadku zbyt szybkiej jazdy o 26-30 km/h oprócz punktu karnego, mandatu 180 euro w mieście i 150 euro poza nim trzeba liczyć się również z możliwością zatrzymania prawa jazdy na miesiąc (tylko w obszarze zabudowanym, jeżeli kierowca kolejny już raz w ciągu roku przekroczy szybkość o minimum 26 km/h).

Kolejny próg zbyt szybkiej jazdy, tj. 31-40 km/h w mieście oznacza już obligatoryjne zatrzymanie uprawnień na miesiąc i mandat karny w wysokości 260 euro, a poza miastem mandat 200 euro i warunkowe zatrzymanie prawa jazdy (także na miesiąc, gdy kierowca przekroczy prędkość o minimum 26 km/h drugi raz w ciągu roku). Bez względu na miejsce przekroczenia prędkości prawo jazdy zatrzymywane jest na miesiąc przy przekroczeniu prędkości o 41-50 km/h (mandat karny w tym przypadku wynosi od 320 euro poza miastem do 400 euro w mieście). Zbyt szybka jazda o 51-60 km/h w obszarze zabudowanym wiąże się z zatrzymaniem prawa jazdy na dwa miesiące oraz mandatem 560 euro, a poza nim z mandatem 480 euro i miesięcznym zakazem prowadzenia pojazdów.

Najwyższe mandaty zapłacą ci, którzy w przekroczą dozwoloną prędkość o 61-70 km/h (w mieście 700 euro i zatrzymanie prawa jazdy na trzy miesiące, poza miastem 600 euro i zatrzymanie uprawnień na dwa miesiące) oraz ci, którzy pojadą szybciej o ponad 70 km/h. W tym ostatnim przypadku w obszarze zabudowanym mandat wynosi 800 euro, poza nim 700 euro, a prawo jazdy zatrzymywane jest na trzy miesiące.

Mandaty za utrudnianie dojazdu służbom ratunkowym i bezprawne parkowanie

Wyższe stawki mandatów za przekroczenia prędkości to tylko część zmian wprowadzonych w obowiązującym od 9 listopada 2021 r. niemieckim taryfikatorze. Wyższe mandaty w Niemczech wiążą się również z utrudnianiem dojazdu służbom ratunkowym, m.in. poruszanie się pasem awaryjnym lub bezprawne korzystanie z alei ratunkowej tworzonej na potrzeby ww. służb, czyli tzw. korytarza życia. Za to wykroczenie kierowca zostanie ukarany mandatem od 200 do 320 euro oraz otrzyma miesięczny zakaz prowadzenia pojazdów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Nowością w niemieckim taryfikatorze jest mandat za bezprawne pozostawienie swojego samochodu na miejscu zarezerwowanym dla pojazdu elektrycznego lub z car sharingu. W tym przypadku mandat wynosi 55 euro. Ponadto ustawodawcy surowiej podeszli do kwestii parkowania na miejscach przeznaczonych dla karetek lub straży pożarnej - w tej sytuacji należy oczekiwać mandatu w wysokości 100 euro. Taką samą kwotą zagrożone jest blokowanie ścieżek rowerowych i parkowanie na chodnikach. Z kolei do 110 euro zapłacą kierowcy, którzy parkując swój samochód uniemożliwią wyjazd innym pojazdom (parkowanie w drugim rzędzie).

Zbyt szybka jazda przy skręcie w prawo też będzie karana

Niemieccy prawodawcy pod lupę wzięli również niebezpieczeństwo związane z ograniczoną widocznością w przypadku aut ciężarowych. Od 9 listopada br. zalecana prędkość jazdy autem o DMC powyżej 3,5 t podczas skrętu w prawo wynosi od 4 do 7, a maksymalnie 11 km/h. Naruszenie tego przepisu może zakończyć się mandatem w wysokości 70 euro.

Wzrosła także kara za nadmierne hałasowanie. Miłośnicy powolnych i głośnych nocnych miejskich przejażdżek muszą liczyć się z mandatem w wysokości 100 euro.