- Liczba fotoradarów w Polsce rośnie z roku na rok. Obecnie w Polsce działa ich już 570
- Najwięcej fotoradarów znajduje się w woj. mazowieckim (55), a najmniej w woj. opolskim (10)
- Nowe urządzenia często są dokładniejsze. Wykrywają nie tylko przekroczenie prędkości
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
GITD dąży do tego, żeby Polska nie odstawała od innych europejskich państw pod względem liczby aktywnych fotoradarów. Program modernizacji systemu CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) jest w toku i co roku owocuje co najmniej kilkunastoma nowymi lokalizacjami pomiarowymi – według informacji zgłoszonych przez kierowców tylko w ciągu sześciu miesięcy tego roku na polskiej mapie fotoradarów przybyło 18 takich miejsc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMapa fotoradarów w Polsce. Urządzeń przybywa z roku na rok
W bazie Yanosika znajduje się obecnie 570 aktywnych fotoradarów, przy czym najczęściej można je spotkać w woj. mazowieckim – CANARD ma tutaj aż 90 urządzeń. Na liście województw z największą koncentracją fotoradarów znajdują się też łódzkie (55 szt.) i wielkopolskie (54 szt.). Po drugiej stronie skali znajdziemy – świętokrzyskie (15 szt.) i opolskie (10 szt.).
Warto wiedzieć, że kompetencje nowych urządzeń często wykraczają poza pomiar prędkości jednego pojazdu. Nierzadkim widokiem na polskich drogach są kamery przyglądające się nawet sześciu pasom ruchu jednocześnie czy wychwytujące inne wykroczenia niż nieprzestrzeganie ograniczeń prędkości (np. korzystanie z telefonu lub niezapięcie pasów bezpieczeństwa). Co więcej, dzięki zaawansowanej technologii takie kamery dobrze sobie radzą nawet w trudnych warunkach pogodowych i przy dużym natężeniu ruchu.
Mapa fotoradarów w Polsce. 18 nowych urządzeń w 2024 r.
Od 1 stycznia do 4 lipca 2024 r. baza Yanosika rozrosła się o 18 nowych fotoradarów. Nowe urządzenia pojawiły się w takich miejscowościach jak Żnin, Gryfów Śląski, Mirsko, Łódź, Bielawa, Zamość, Wieluń, Piasek i Oleśnica. Osiem z nich to tak naprawdę stare lokalizacje, w których przywrócono do działania stare urządzenia (Przysucha, Kostrzyn, Nowy Targ, Białogard, Nekla, Jawornik i Węglewo).
Społeczność kierowców korzystających z Yanosika jest bardzo zaangażowana i chętnie zgłasza informacje z trasy. W pierwszej połowie 2024 r. najczęściej notowanymi fotoradarami były te na DK7 w Gaju i Warszawie, DK94 w Bolesławiu, DK10 w Solcu Kujawskim, DK7 w Jaworniku, DK7 w Mogilanach, DK19 w Boguchwale, DK81 w Skoczowie, DK91 w Łodzi oraz na E372 w Łopienniku Górnym.
Kierowcy korzystający z Yanosika często zgłaszają również odcinkowe pomiary prędkości (OPP). W pierwszej połowie 2024 r. najczęściej raportowali o żółtych kamerach GITD na warszawskich trasach S8 i S2, poznańskim odcinku A2 oraz na fragmentach S7 Nowy Gózd-Białobrzegi i Białobrzegi-Nowy Gózd (to jeden z dłuższych OPP w Polsce).
Co decyduje o rozmieszczeniu nowych fotoradarów?
W jaki sposób zespół odpowiedzialny za CANARD decyduje o rozmieszczeniu fotoradarów? Lokalizacje są starannie dobierane na podstawie analizy danych o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Nowe urządzenia najczęściej pojawiają się więc tam, gdzie kierowcy nagminnie przekraczają prędkość lub nie stosują się do sygnalizacji świetlnej. GITD liczy, że rozbudowa systemu przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków i poprawy kultury jazdy polskich kierowców.