- W Polsce w 2024 r. zarejestrowanych było 2,56 mln pojazdów zasilanych LPG
- W 2023 r. 125 tys. używanych aut zostało wyposażonych w instalację LPG
- Fabryczne instalacje LPG oferują obecnie tylko Dacia i Renault
Choć z polskich dróg w ciągu 2024 r. zniknęło prawie 90 tys. samochodów zasilanych LPG, to wciąż po naszych drogach jeździ ich całkiem sporo, bo 2,56 mln takich pojazdów, a przynajmniej tyle wciąż jest zarejestrowanych. Co więcej, tylko w minionym roku aż 125 296 używanych aut zostało doposażonych w instalacje LPG. Rok wcześniej instalacji przybyło niewiele mniej, bo 123 630. Całkiem sporo z salonów wyjechało też zupełnie nowych aut wyposażonych w "fabryczną instalacją LPG". Jest zatem jasne, że Polacy są nadal zainteresowani tą metodą obniżania kosztów eksploatacji samochodów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Ministerstwo przedstawia zaskakujące wyliczenia: najtaniej jeździ się na LPG, a najdrożej...
Nowe auta wyjeżdżają za salonów z LPG
Przy czym od razu warto wyjaśnić, dlaczego stwierdzenie to znajduje się w cudzysłowie. Nowe samochody z fabryczną instalacją LPG oferują swoim klientom w salonach obecnie wyłącznie dwie marki — Dacia i Renault. Auta innych firm, które jako nowe dostępne są z instalacjami LPG nie są fabryczne w dosłownym tego słowa znaczeniu.
Takie wersje nie powstają już na linii produkcyjnej i nie wyjeżdżają tak z fabryk. Montaż zestawów LPG następuje dopiero u dealerów, którzy wyposażają nowe samochody w dopasowane do nich instalacje — bez utraty gwarancji producenta.
Na rynku nowych aut z LPG rządzą dwie marki
Klienci zainteresowani nowymi samochodami z instalacją gazową najczęściej wybierają modele Dacii i Renault.
Aż 55 proc. nowych Dacii Duster zarejestrowanych w Polsce w 2024 r. było wyposażonych w LPG. Jeśli chodzi o Renault, najpopularniejszym modelem z instalacją gazową jest Clio, w którym udział wersji z fabrycznym LPG w rejestracjach w 2024 r. wyniósł 43 proc.
Królowa LPG jest jednak w Polsce jedna. To Dacia. W przypadku modelu Jogger aż 80 proc. nabywców zdecydowało się na wersję z fabryczną instalacją gazową. W przypadku Sandero odsetek ten był jeszcze wyższy. Wyniósł aż 81 proc. Warto przy tym pamiętać, że choć modeli jest kilka to wszystkie one są napędzane tym samym silnikiem grupy Renault z fabrycznym LPG — trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1,0 l, mocy 100 KM i momencie obrotowym 170 Nm.
Najpopularniejsze nowe auta z LPG w Polsce
- Dacia Duster — 3539
- Dacia Sandero — 3007
- Dacia Jogger — 2094
- Renault Captur — 1818
- Renault Clio — 1202
- Skoda Fabia — 600
- Hyundai i20 — 337
- Skoda Fabia Van — 127
- SsangYong Korando — 104
- BAIC Beijing 5 — 99
Na dalszych miejsca znajdują się takie modele samochodów, jak Fiat Panda, Skoda Scala, Toyota Corolla, Toyota Yaris oraz Skoda Kamiq.
Przeczytaj także: Jak bardzo opłaca się montaż instalacji LPG? A może lepiej wymienić benzyniaka na diesla?