• Drogi typu 2-1 mogą powstawać dzięki rozporządzeniu, które weszło w życie jesienią ubiegłego roku
  • Na drodze 2-1 auta mogą wjeżdżać na pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów

Pierwsza taka droga w Polsce

Celem tego rozwiązania jest uspokojenie ruchu samochodowego. Drogi tego typu mogą powstawać tam, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, a droga jest na tyle szeroka, by możliwe było wyznaczenie dwóch pasów ruchu.

Droga 2-1 Foto: Roman Ptak - Burmistrz Miasta i Gminy Niepołomice
Droga 2-1

Nowością jest to, że na drodze "2-1" wyznacza się jeden, centralny pas ruchu, służący do jazdy w obu kierunkach. Zamiast drugiego pasa ruchu wyznacza się dwa wąskie pasy ruchu przeznaczone do wspólnego ruchu rowerzystów i pieszych.

Droga 2-1. Co to takiego

Na drodze 2-1 wyznacza się jeden centralny pas dla samochodów oraz dwa pasy dla pieszych i rowerzystów. Jednakże, w przeciwieństwie do typowych ciągów pieszo-rowerowych, na drodze 2-1 samochody mogą wjechać na pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów, aby dokonać manewru wymijania z innym samochodem jadącym z przeciwnej strony.

Droga 2-1 Foto: Roman Ptak - Burmistrz Miasta i Gminy Niepołomice
Droga 2-1

Pierwsza droga "2-1" została zbudowana w Niepołomicach. Ulica Sportowa została przebudowana do standardu 2-1, a pasy dla pieszych i rowerzystów zostały wymalowane na czerwono. Ponadto przy drodze znajdują tablice wyjaśniające zasady ruchu.

Warto zauważyć, że mimo wymalowania pasów na czerwono, co jest kolorem typowym dla dróg rowerowych, na "ścieżkach rowerowych" biegnących wzdłuż dróg 2-1 dopuszcza ruch pieszych (ciąg pieszo-rowerowy). Na takich ścieżkach rowerzysta musi ustępować pierwszeństwa pieszym.