Takimi samochodami moglibyśmy dziś jeździć, gdyby polska motoryzacja nie przeszła do historii. Napędzany sentymentem zapytałem sztuczną inteligencję, jak wyglądałyby ulice przepełnione polskimi klasykami w nowoczesnych odsłonach. Kilka z tych projektów bez wahania wprowadziłbym do produkcji seryjnej. Pytanie tylko, czy ktoś by je kupił? Oceńcie sami.
Wizualizacja nowoczesnej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie na Żeraniu
Tekstu o polskiej utopii motoryzacyjnej nie napisała sztuczna inteligencja, ale wszystkie grafiki w artykule zostały wygenerowane za pomocą AI
Dzięki AI wskrzesiłem legendy PRL-u. Tak wyglądałyby współczesne odmiany Warszawy, Syreny, Malucha, Nysy, Żuka i innych polskich ikon, łącznie 15 modeli
W przedstawionej alternatywnej rzeczywistości Polska słynie z eksportu tanich w eksploatacji hybryd z fabryczną instalacją LPG. Z czego jeszcze?
Mamy piątek 18 czerwca 2027 r. Przed imponującą, wykonaną z jasnego kamienia bramą fabryki na warszawskim Żeraniu robi się tłoczno i gwarno. Zapełnia się parking, na którym meldują się media z całego kontynentu: od niemieckiego Auto Bilda, przez brytyjski Autocar, po węgierski SpeedZone. Dziennikarze zostali zaproszeni na pokaz auta koncepcyjnego zapowiadającego kolejną odsłonę rozchwytywanego w Europie bestsellera – modelu FSO Wars, którego historię rozpoczął prototyp zaprezentowany w 1986 r.
Moda na podwyższone auta trwa w najlepsze i nie chce ustąpić, więc nawet konserwatywna Fabryka Samochodów Osobowych zdecydowała się na radykalny ruch – z kompaktowego hatchbacka Wars przeobrazi się w większego SUV-a. Zarząd musiał podjąć taką decyzję, bo dosłownie chwilę wcześniej Niemcy zrobili to samo z Golfem, czyli odwiecznym konkurentem Warsa.
Oryginalny prototyp FSO Warsa z lat 80. XX w.Zdzisław Podbielski / Auto Świat
Ale FSO to niejedyna prężnie działająca w tym sektorze polska firma – produkcja idzie też pełną parą w Fabryce Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej i Fabryce Samochodów Ciężarowych (FSC) w Lublinie. Witamy w nowoczesnej Polsce z przemysłem motoryzacyjnym kwitnącym dzięki... sztucznej inteligencji. To artykuł o fikcyjnym świecie ulepionym z ciekawości połączonej z nostalgią za parkingami pełnymi samochodów z polskich fabryk. Według AI tak mogłaby dziś wyglądać nasza motoryzacja.
Pokaz przyszłego FSO Warsa to uczczenie nowego otwarcia na Żeraniu
Tak tłoczny w tym dniu Żerań w niczym nie przypomina podupadłych w latach 1990-2000 zakładów. Po kilku niespodziewanych cudach, dzięki wielu niespodziewanym inwestorom to dziś duma polskiego przemysłu. To dlatego pokaz nadchodzącego Warsa zorganizowano z taką pompą – w sercu fabryki stanęła tymczasowa scena otoczona zaokrąglonymi, wielkopowierzchniowymi ekranami OLED, a przemówienia prezesów i innych ważnych osób doświetlają teatralne jupitery.
Wizualizacja auta koncepcyjnego zwiastującego nową generację FSO WarsaStworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
Gdy światła przygasły, z głośników zaczęły sączyć się popularne dziś na imprezach syntezatorowe dźwięki "Snu o Warszawie". A potem w akompaniamencie sztucznego dymu na obrotową scenę wjechała gwiazda wydarzenia – FSO Wars Concept. W sylwetce trudno już było dostrzec nawiązania do pierwowzoru z lat 80. – karoserię zdominowały okrągłe, matrycowe reflektory LED i wtopione w przedni zderzak otwory osłony chłodnicy. Do tego aktywna aerodynamika, fotele z ekologicznej tkaniny konopnej, a pod spodem – zaprojektowana w Polsce nowoczesna platforma FSO eMotion. Jeszcze dwie-trzy dekady temu coś takiego wydawało się niemożliwe – polska motoryzacja w zachwycającym i zrównoważonym wydaniu.
Nowoczesna Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu i hybrydy z gazem
W latach 2025-2027 obiekt na Żeraniu przeszedł gruntowną modernizację dzięki strategicznemu wsparciu polskiego konsorcjum energetyczno-przemysłowego "OdNowa". Warszawski zakład stał się jedną z najbardziej zaawansowanych i "zielonych" fabryk samochodów w Europie Środkowej. Energia potrzebna do produkcji pochodzi z farm wiatrowych i słonecznych rozlokowanych na terenie Mazowsza, a woda używana do chłodzenia systemów jest dokładnie oczyszczana, dzięki czemu nie szkodzi środowisku.
A to nie koniec, bo zarząd FSO realizuje już plan stopniowej elektryfikacji gamy i za kilka miesięcy będzie wdrażać następny etap o szumnej nazwie "Droga Syreny". Zgodnie z założeniami programu do końca 2029 r. co najmniej 60 proc. produkcji mają stanowić pojazdy w pełni elektryczne. Co więcej, już od 2030 r. wszystkie osobowe modele FSO będą oferowane wyłącznie w wersjach BEV (pełen elektryk), PHEV (hybryda typu plug-in) i... H-LPG (Hybrid-LPG).
Wizualizacja hybrydowego Poloneza z fabryczną instalacją LPGStworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
Ostatni wariant to napęd, który zapewnił FSO dominację na rynku taksówkarskim – już teraz Polska jest europejskim liderem pod względem eksportu pojazdów hybrydowych z fabryczną instalacją LPG. Poza naszym krajem takie auta cieszą się szczególnym zainteresowaniem w Hiszpanii, Grecji i we Włoszech. Klienci doceniają je przede wszystkim za wyjątkowo niskie koszty eksploatacji i prostotę napraw.
Rozbudowana gama modeli FSO, FSM i FSC w stylu retro i vintage – lista
Futurystycznie wyglądający SUV o nazwie Wars to swego rodzaju odmieniec, bo większość samochodów produkowanych przez polskie firmy w jakimś stopniu nawiązuje do swoich pierwowzorów albo najbardziej udanych generacji. Firmy to robią, bo polscy klienci uwielbiają rozpamiętywać, jak było kiedyś, a poza tym takie produkty przypominają im beztroskie czasy dzieciństwa. Obecnie na rynku oferowanych jest 15 polskich modeli, ale nie wszystkie trafiają na eksport.
Małe auta osobowe (produkcja w Bielsku-Białej):
FSM Mikrus MR-E – mikrosamochód uwielbiany przez seniorów i młodzież, która nie może jeszcze mieć prawa jazdy kat. B; również: częsty wybór operatorów carsharingu,
FSM Maluch – miejskie auto nawiązujące do fiacika, który zmotoryzował Polskę; kluczowa różnica to umieszczeni silnika z przodu i wygospodarowanie bagażnika z tyłu,
FSM Syrena E – kompaktowy 2-drzwiowy sedan z elektrycznym napędem inspirowany linią oryginalnej Syreny 105; szaleją za nim pochłonięci wielkomiejskim życiem single,
FSM Beskid – w odpowiedzi na potrzeby młodych rodzin FSM wypuściła na rynek niedrogiego mikrovana i sięgnęła po nazwę zapomnianego prototypu z lat 80.
FSM Maluch, czyli wskrzeszony "mały fiat"Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
Samochody osobowe (produkcja na Żeraniu):
FSO Varsovia Nova – luksusowy hatchback klasy średniej popularny wśród wszelkich menedżerów, dyrektorów i prezesów; wzbudza zazdrość u pracowników niższego szczebla,
FSO 125p – sedan ceniony za prostą i czystą linię; samograj uzupełniany tylko o nowoczesne technologie, takie jak LED-y, systemy bezpieczeństwa czy nowe napędy,
FSO Polonez – budżetowy model uwielbiany przez "taryfiarzy"; dzięki napędowi H-LPG jazda nim jest tak tania, że pozwala wyraźnie zwiększyć zyski na kursach,
FSO CrossPolonez – crossover segmentu C łączący stylistyczne nawiązania do oryginalnego Poloneza z modą na podwyższone auta; jeden z eksportowych bestsellerów FSO,
FSO Wars – gwiazda opisywanego wydarzenia na Żeraniu i zarazem symbol nowego otwarcia; w wersji produkcyjnej ten SUV zgrzecznieje, ale księgowi obiecali go nie zepsuć,
FSO Syrena Sport – najbardziej zaskakujący model w gamie polskich modeli; stylistyką nawiązuje do prototypu z lat 60., ale pod maską bulgocze silnik 4.0 V8 biturbo pożyczony ze stajni AMG.
FSO Varsovia NovaStworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
Pojazdy dostawcze (produkcja w Lublinie):
FSC Żuk – pojemny dostawczak do miasta ze stylizacją retro nawiązującą do kultowego Żuka; dostępny jako BEV i PHEV; popularny w małych biznesach,
FSC Nysa – elegancki i cichy mikrobus wykorzystywany chętnie przez hotele i firmy przewozowe w całej Europie; dziwnym trafem upodobali sobie go też policjanci,
FSC Syrena Bosto – ulubienica mobilnych kawiarni i lodziarni; wybierana nie tylko ze względu na łatwość aranżacji ładowni, ale też przez to, że budzi sympatię u klientów,
FSC Tarpan – solidny, terenowy pojazd użytkowy stworzony głównie z myślą o rolnikach i leśnikach; ma standardowy napęd 4x4 i fabryczną instalację LPG,
FSC Lublin – wół roboczy ceniony przez kurierów za ogromną przestrzeń ładunkową; prosta konstrukcja, a dzięki temu jedno z najtańszych lekkich aut dostawczych w Europie.
FSC Nysa w wersji policyjnejStworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
"W moich snach wciąż Warszawa". Motoryzacyjne serce Polski na Żeraniu
Przemyślana modernizacja FSO stała się symbolem nie tylko odrodzenia polskiej motoryzacji, ale też niezwykle udanego pogodzenia historii z potrzebą rozwoju. Dzięki trafnym decyzjom politycznym, stworzeniu naukowcom i inżynierom środowiska sprzyjającego rozwojowi i innowacyjności oraz współpracy z sektorem energetycznym Polska jest dziś poważanym krajem na mapie współczesnej motoryzacji.
Gdy po tym pompatycznym pokazie Warsa dziennikarze wyszli na zielony dziedziniec fabryki na Żeraniu, w powietrzu nie unosił się zapach spalin – zamiast niego, czuć było aromat świeżej kawy serwowanej z okienka w Syrenie Bosto. Dochodził już zmierzch, więc na ogrodzeniu rozbłysnął neon z napisem: "Polska motoryzacja – polska duma. Nasze auta – nasza przyszłość". A potem się obudziłem.
Galeria zdjęć
1/15 FSO Varsovia Nova
1/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
2/15 FSO 125p
2/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
3/15 FSM Syrena E
3/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
4/15 FSM Maluch
4/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
5/15 FSC Żuk
5/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
6/15 FSC Nysa
6/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
7/15 FSM Mikrus MR-E
7/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
8/15 FSO Polonez
8/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
9/15 FSO CrossPolonez
9/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
10/15 FSO Syrena Sport
10/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
11/15 FSC Syrena Bosto
11/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
12/15 FSM Beskid
12/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
13/15 FSC Tarpan
13/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
14/15 FSC Lublin
14/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
15/15 FSO Wars
15/15
Stworzone przy użyciu AI / Shutterstock AI
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.