Auto Świat Wiadomości Aktualności Ile trzeba jechać, żeby fotoradar zrobił zdjęcie? Znamy tolerancję urządzeń

Ile trzeba jechać, żeby fotoradar zrobił zdjęcie? Znamy tolerancję urządzeń

Wielu kierowców, widząc fotoradar, odruchowo zwalnia i nerwowo zerka na prędkościomierz. Strach przed mandatem działa błyskawicznie. Ale czy każde przekroczenie prędkości rzeczywiście kończy się karą? Okazuje się, że nie wszystko jest tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Warto wiedzieć, gdzie leży granica, której naprawdę lepiej nie przekraczać.

Fotoradar na moście Poniatowskiego
Fotoradar na moście PoniatowskiegoZDM Warszawa
  • Liczba urządzeń do pomiaru prędkości w Polsce rośnie. Są nie tylko fotoradary, ale też systemy Red Light i odcinkowe pomiary prędkości
  • Fotoradary stacjonarne mają tolerancję błędu, jednak wbrew popularnym opiniom, nie działają z 10-procentową tolerancją
  • Policja, korzystając z przenośnych radarów, może reagować przy mniejszych przekroczeniach niż fotoradar

Kierowcy często spekulują na temat tego, jak mocno mogą przekroczyć prędkość, zanim fotoradar uwieczni ich na zdjęciu. Są na ten temat różne teorie i mity, choć zapewne większość kierowców wie, że każdy fotoradar ma jakąś tolerancję. Jeśli więc pojedziemy 53 km na godz. przy fotoradarze na odcinku z ograniczeniem prędkości, to nie dojdzie do uruchomienia urządzenia. Pozostaje pytanie, jaka jest maksymalna tolerancja?

Jaka jest tolerancja fotoradaru?

Wbrew popularnym opiniom, fotoradary nie działają z 10-procentową tolerancją. Dopuszczalne przekroczenie prędkości, które nie skutkuje mandatem, wynosi 10 km na godz., niezależnie od ograniczenia. To oznacza, że zdjęcie zostanie wykonane, jeśli przekroczysz dozwoloną prędkość przynajmniej o 11 km na godz. lub więcej.

W ten sposób kierowcy nie mogą mieć wątpliwości co do zasadności wystawionego mandatu za prędkość, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę błąd pomiarowy fotoradaru, który może wynosić do 3 km na godz.

Policja nie ma tolerancji jak fotoradar, ale...

Warto zaznaczyć, że tolerancja ta dotyczy fotoradarów stacjonarnych, którymi steruje automatyka. Policja, korzystając z przenośnych urządzeń, może karać również za mniejsze przekroczenie prędkości i to nawet mimo dopuszczalnego błędu pomiarowego urządzeń, który wynosi zgodnie z rozporządzeniem +3 km na godz. do prędkości 100 km na godz. i +3 proc. powyżej tej wartości.

Policjanci zazwyczaj jednak zaczynają karać także od przekroczenia ponad 10 km na godz. Nie oznacza to jednak, że przekraczanie prędkości o tę wartość jest bezpieczne. Bezwzględnie powinniśmy zawsze stosować się do ograniczeń prędkości, by nie narażać siebie i innych na niebezpieczeństwo.

Fotoradar w Polsce
Fotoradar w PolsceAuto Świat

Rząd chce lepszej ściągalności mandatów z fotoradarów

Rząd zamierza zreformować przepisy dotyczące fotoradarów, aby zwiększyć efektywność egzekwowania mandatów. Dziś to jedynie ok. 50-60 proc. Jedną z proponowanych zmian jest odwrócenie ciężaru dowodu na kierowcę, co może budzić kontrowersje, bo narusza zasadę domniemania niewinności.

Znajomość tolerancji fotoradarów to ważna wiedza dla każdego kierowcy, która może uchronić przed niechcianym mandatem. Pamiętajmy jednak, że to nie oznacza, że możemy przekraczać prędkość. Jazda na limicie może bowiem w końcu poskutkować mandatem z powodu na przykład marginesu błędu pomiaru naszego prędkościomierza.

Fotoradar w Warszawie
Fotoradar w WarszawieAuto Świat

Mandaty za prędkość w 2025 roku

Co do zasady mandaty za prędkość w 2025 r. wahają się od 50 do 2500 zł. Nieważne, czy mandat wystawia policjant, czy dostajemy go na bazie zdjęcia z fotoradaru lub pomiaru z odcinkowego pomiaru prędkości. Rozpiska jest zawsze taka sama. I nie zmieniła się od zeszłego roku. Tak wyglądają mandaty za przekraczanie prędkości za przekroczenie prędkości w 2025 r.:

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.
Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków