- Bardzo dużo jest maluchów, bo miasto to naturalne środowisko elektryków
- Niektóre modele mają naprawdę imponujące parametry
- Również duże auta coraz częściej oferowane są w wersjach elektrycznych. Znajdziecie tu zarówno ekskluzywne modele do przewozu osób, jak i potężne auta dostawcze
Wybór jest naprawdę imponujący! Postawić można na małe, typowo miejskie modele, futurystyczne maluchy (zbudowane wyłącznie jako elektryczne lub dostępne też jako spalinowe) bądź crossovery nawiązujące stylistyką do segmentu SUV. W większości przypadków mamy dostępne tylko pojedyncze wersje silnikowe oraz jeden wariant akumulatorów, ale oferta wydaje się wystarczająca.
Większość odmian towarowych została przygotowana z myślą o dostawach tzw. ostatniego kilometra, co oznacza, że nie mają imponującego zasięgu i posłużą głównie do jazdy lokalnej. Ich popularność zapewne mocno wzrośnie, gdy na szeroką skalę wprowadzone zostaną strefy czystego transportu w centrach miast.
Czym kierować się, wybierając samochód elektryczny? Oczywiste parametry to wielkość i rodzaj nadwozia oraz moc silnika. Ważna jest również pojemność baterii i sposób jej ładowania. Warto też zastanowić się nad realnymi potrzebami – jeśli raz do roku jeździcie na wakacje, to może na ten czas lepiej wypożyczyć samochód, zaś użytkowane do codziennej jazdy auto dopasować do realnych potrzeb? Prawda jest taka, że jeśli nie wyjeżdżacie z miasta to nawet w największych aglomeracjach taksówkarze rzadko kiedy pokonują dziennie więcej niż 200 km. Kolejne pytanie: czy macie stały dostęp do gniazdka (choćby domowego)? Czy też może macie możliwość zainstalowania wallboxa? W pierwszym drugim przypadku, nawet mając do dyspozycji stosunkowo niedużą moc (np. 7,4 kW) praktycznie codziennie po nocy można mieć baterię naładowaną w 100 proc.
Kto "rządzi" w Europie? Pierwsza piątka sprzedaży w I półroczu 2020 r. to: 1. Renault Zoe (36 663 auta); 2. Tesla Model 3 (32 524 auta); 3. Volkswagen e-Golf (17 639 aut); 4. Peugeot e-208 (13 266 aut) i 5. Audi e-tron (12 806 sztuk)
Galeria zdjęć
To mikrosamochód, czyli według kodeksu tzw. czterokołowiec, do prowadzenia którego wystarczy prawo jazdy kat. B1 (od 16 lat.). Prędkość maks. 50 km/h, silniczek 6 KM, zasięg około 100 km.
W gamie modelu pozostawiono tylko wersje elektryczne. Zastosowano 83-konny silnik i akumulator 36,8 kWh. Zużycie energii 14,5 kWh/100 km. Dwie wersje wyposażenia, sporo dodatków.
Wersja dwudrzwiowa lub cabrio (dwuosobowe). Mikrus o długości 2,69 m ma zasięg 159 km. Ładowarka może mieć 22 kW. Cabrio od 110 700 zł.
Moc 83 KM (przedni napęd), bateria 32,3 kWh, zasięg 258 km. Gniazdo CCS za dopłatą 2400 zł. W serii klimatyzacja, w opcji m.in. dodatki stylizacyjne, np. dwukolorowe malowanie karoserii. Długość nadwozia 3,6 m. W przeciwieństwie do zbliżonej technicznie Skody, malucha VW kupicie również w wersji spalinowej.
Dla czwórki osób. Również w tym przypadku Smart pozostawił w ofercie wyłącznie auta z napędem elektrycznym. Zasięg modelu to 153 km. Średnie zużycie prądu 16,3 kWh/100 km.
Rynkowy weteran – model debiutował w 2010 r., od 2017 r. oferowana jest II generacja. Typowe auto kompaktowe. Moc 150 KM w połączeniu z akumulatorem 40 kWh i zasięgiem 270 km lub 217 KM/62 kWh/385 km (odmiana e+ od 164 tys. zł). Poza napędem różnica dotyczy też wyposażenia, mocniejszy wariant oferowany jest tylko jako N-Connecta lub Tekna, słabszy również jako Visia lub Acenta.
Mnogość odmian, najtańsza (promocyjna) Color Edition wcale nie jest najuboższa. Silnik ma 136 KM, akumulator 50 kWh, zasięg do 337 km. Wiele możliwości personalizacji.
Stylowy maluch. Moc 136 KM, akumulator 50 kWh, zasięg 340 km. Do wyboru mnóstwo wariantów wyposażenia.
Francuzi stawiają na komfort podróży. Silnik 136 KM, akumulator 50 kWh, zasięg 350 km. Dobra cena jak na klasę kompakt!
Odnowiony weteran – .na rynku od 2012 r., lifting w 2019 r. (ciekawsze wnętrze, w opcji gniazdo CCS – za 4300 zł). Dwie wersje mocy: 108 lub 135 KM, bateria w obydwu ma 52 kWh, zasięg (dla R110) – 395 km.
Świetna dynamika – MINI ma silnik 184 KM, dzięki czemu 100 km/h osiąga w 7,3 s. Akumulator 32,6 kWh, zasięg 234 km. 4 miejsca.
Pierwszy Opel zaprojektowany według nowej koncepcji stylistycznej Opel Vizor i wyposażony w Pure Panel (elektroniczne wyświetlacze). Napęd jak w Corsie, zasięg 324 km.
Sprytny koreańczyk – auto zaliczymy do grona crossoverów. Silniki i baterie w dwóch wariantach: 136 KM/39,2 kWh/zasięg 276 km lub 204 KM/64 kWh/452 km. Mocniejszą odmianę kupicie od 160 990 zł (takie same wersje wyposażenia). Słabsza wersja ma ładowarkę 7,2 kW, mocniejsza – 11 kW (w słabszej za 2000 zł).
Nietypowy styl z tylnymi krótkimi drzwiami otwieranymi "pod wiatr". Moc 145 KM, akumulator 36 kWh, zasięg 200 km. Nieduży akumulator obniża zasięg, ale też cenę i masę. Pod maską miejsce na silnik Wankla do zwiększania zasięgu.
Szeroka oferta wyposażenia, sporych rozmiarów SUV (4375 mm). Moc 136 lub 204 KM, akumulator – analogicznie – 39 lub 64 kWh i zasięg 289 lub 455 km. Słabszy silnik ma mniejszą baterię.
To już ostatnie chwile tej generacji na rynku – niedawno Francuzi pokazali Kangoo III, które również będzie dostępne w wersji "na prąd". Obecna generacja oferuje moc 60 KM, akumulator 33 kWh (zasięg do 270 km). Dwie długości nadwozia, wersje 2- lub 5-miejscowe, do 4,6 m3.
Elegant – ciekawy styl, wiele wersji wyposażeniowych. Zasięg 320 km, moc 136 KM, akumulator 50 kWh.
Oszczędny typ – w mieście samochód potrafi zadowolić się 10,7 kWh/100 km (produkcja czeska, z eko-oponami). Zgrabny crossover ma silnik 136 (bateria 39,2 kWh) lub 204 KM (64 kWh, zasięg do 484 km). W 2020 r. oferowano też pulę aut z ceną obniżoną do 124 502 zł (w celu spełnienia wymagań rządowych dopłat). Pokazano już Konę Electric po liftingu (spore zmiany w wyglądzie i wnętrzu, nowe systemy bezpieczeństwa).
Maluch (dł. 3894 mm) z tylnym napędem. Dwie wersje wyposażenia i mocy – Base ma 136-konny silnik, Advance – 154 KM. Akumulator o pojemności 35,5 kWh. Średnica zawracania to 9,2 m, zaś rozkład mas – 50/50 pomiędzy przednią i tylną osią.
Cennik otworzyła ekskluzywna odmiana La Prima – droga, ale rzeczywiście nieźle wyposażona, z akumulatorem obiecującym zasięg średni 320 km. Obok wersji hatchback oferowane jest cabrio. Można spodziewać się uboższych (i słabszych, z mniejszym akumulatorem) wariantów, a także ciekawej 3+1 – z dodatkowymi małymi drzwiami otwieranymi "pod wiatr".
Wiele wersji wyposażeniowych. To kompakt z napędem tylnej osi. Moc 204 KM, akumulator 58 lub 77 kWh (od 179 990 zł). Wkrótce więcej wersji – np. z akumulatorem 45 kWh i ceną poniżej 130 tys. zł.
Po pierwsze: styl. DS 3 wyróżnia się designem, ale ma też całkiem spory kufer – 350 l. Silnik 136 KM, akumulator 50 kWh.
Silnik 109 KM, akumulator 40 kWh, zasięg 280 km. Model e-NV200 to van (4,2 m3), Evalia – wersja osobowa – z dwoma lub trzema rzędami siedzeń (5 lub 7 osób). Evalia kosztuje od 173 500 zł.
Dwie wersje mocy: 170 lub 184 KM (w S). Akumulator 42,2 kWh, zasięg praktyczny do 260 km. Ciekawe drzwi tylne.
Wersja dostawcza (furgon lub załogowa) oferowana w trzech długościach: C 4609; L 4959; XL 5309 mm lub 9-osobowe kombi (również trzy długości, od 193 250 zł). Silnik 136 KM, bateria 50 kWh (furgon i kombi) lub 75 kWh (tylko furgon).
Dobry na taksówkę – moc 136 KM, akumulator 38 kWh, zasięg 311 km. Niezłe wyposażenie z asystentami jazdy. 5 lat gwarancji na całe auto (jak to w Hyundaiach), na baterię – 8 lat lub 160 tys. km.
Podstawowy wariant ma tylny napęd (Range Plus – 430 km), pozostałe – 4x4 (Long Range z zasięgiem 580 km lub Performance z przyspieszeniem do "setki" w 3,3 s).
Auto na razie jest oferowane tylko z bogatym pakietem „startowym” 1ST. Moc 204 KM, akumulator 77 kWh. Pełna oferta ID.4 ma pojawić się w 2021 r. – to wersja z akumulatorem 77 kWh (Pro i Pro Performance) lub 52 kWh (Pure i Pure Performance).
Osobowy van dla 6, 8 lub 9 osób. Jeden silnik 136 KM, ale akumulator 50 lub 75 kWh. Wybór między trzema wersjami nadwozia (C 4606; L 4956; XL 5306 mm).
Do wyboru furgon lub kombi. Furgon ma 116 KM, akumulator 35 kWh i zabierze 6,6 m3. Tourer (9 osób) oferuje 204 KM i 90 kWh, ale kosztuje znacznie więcej – od 311 735 zł.
Silnik o mocy 286 KM jest umieszczony z tyłu i napędza tylne koła. Zasięg do 460 km, akumulator 80 kWh.
Lokalne dostawy. Standardowa długość i wysoki dach pozwalają zabrać 11 m3 (ładowność 1045 kg z podstawowym akumulatorem). Silnik 116 KM, bateria 35 lub 47 kWh.
Dobry do miasta: moc 136 KM, 115 km zasięgu. Przestrzeń ładunkowa do 10,7 m3, wysokość ładowni – 1861 mm.
Platforma do zabudowy lub furgon. Do wyboru różne dachy i długości nadwozia (pojemność do 13 m3). Moc 76 KM, akumulator ma 33 kWh (zasięg 120 km).
Występuje jako typowy SUV lub Sportback (ze ściętym tyłem). Moc 313, 408 lub 503 KM w wersji S. Zawsze z napędem 4x4. Duży bagażnik – 660-1725 l (w Sportbacku 615/1665 l).
EQC ma napęd 4x4 (jeden przy przedniej, drugi przy tylnej osi), ich moc wynosi 408 KM. Szeroki wybór wyposażenia.
Ekskluzywny van. Dwie wersje długości, 204 KM, akumulator 90 kWh. Seryjnie 6 miejsc, w opcji 2 dodatkowe.
Moc 400 KM, napęd 4x4, akumulator 90 kWh. Duży kufer, świetna dynamika (do 100 km/h w 5,1 s).
Bazowa wersja Long Range Plus ma zasięg 652 km. Również dwusilnikowy Performance oferuje przyspieszenie do 100 km/h w… 2,5 s. Topowy Plaid to wydatek… od 609 990 zł. Ma 3 silniki, moc ponad 1100 KM(!) i pojedzie… 320 km/h.
SUV z tylnymi drzwiami typu falcon wing. W ofercie auto z długim zasięgiem (561 km) lub podwyższonymi osiągami (2,8 s do 100 km/h). 5-miejscowe wnętrze zamienić można na 6- lub 7-miejscowe.
Prawdziwy supercar! Topowy wariant nazwany… Turbo S ma 761 KM i „setkę” osiąga w 2,8 s! To jednak koszt wyjściowy 794 tys. zł. Słabsze mają "tylko" 530 lub 680 KM. Napięcie 800 V.
Auto zostało wyposażone w akumulator o pojemności ponad 100 kWh, dzięki któremu ma przejeżdżać ponad 600 km na ładowaniu (wg WLTP!) i rozpędzać się w mniej niż 5 s 0-100 km/h. Napęd 4x4.
Będzie rewolucja? Auto jest małe (3734 mm) i słabe (44 KM), jednak może mieć rewelacyjną cenę (ok. 50 000 zł), która spopularyzuje elektryki. Akumulator 26,8 kWh obecnie nie imponuje, ale po pierwsze to jednak więcej niż np. w Zoe sprzed paru lat, po drugie – przy niskim zużyciu prądu wystarczy na dobre kilka dni jazdy po mieście.
Nazwa nawiązuje do sportowych modeli, ale to klasyczny crossover o wysokich osiągach. Napęd na tylną oś lub 4x4. Silniki o mocy 337 lub (w GT) 465 KM. Zasięg nawet 600 km. W salonach ma pojawić się wiosną 2021 r.
Elektryczny crossover zaoferuje kilka wersji napędu, najmocniejsza ma aż 394 KM. Akumulatory o pojemności 63 lub 87 kWh.
Sprytny czterokołowiec. Pojazdu obecnie nie ma w ofercie, ale ma powrócić. Moc 17 KM, bateria 6,3 kWh (zasięg około 100 km). Ostatnia cena – od 53 200 zł.
Auto zbudowane – oczywiście – na platformie VW MEB (wykorzystywanej m.in. w ID.3 i ID.4). Bazowa odmiana 50 iV ma 150 KM i baterię 55 kWh (zasięg do 340 km). Parametry 60 iV: 180 KM, 62 kWh, 390 km; 80 iV: 204 KM, 82 kWh, 510 km. W planach również topowy vRS iV. Od 80 iV napęd 4x4.
Wyczekiwany Szwed. Na polskim rynku auto powinno pojawić się w połowie 2021 roku. Moc ma wynieść imponujące 408 KM, zasięg – 418 km.