• Tłumaczymy pochodzenie i znaczenie 53 nazw stosowanych przez Porsche
  • ”Carrera” wywodzi się od słynnego wyścigu Carrera Panamericana i najpierw trafiła na silnik Porsche
  • Pierwszy seryjny samochód tego producenta, model 356, był po prostu 356. projektem biura konstrukcyjnego Porsche

Zanim do gry weszły Boxstery, Cayenne i Panamery, Porsche trzymało się najmniej efektownej i jednocześnie praktycznie niespotykanej zasady: wewnętrzne oznaczenia fabryczne modeli były jednocześnie ich nazwami handlowymi. Gdyby działało to dziś, to obecne Cayenne powinno się nazywać Porsche PO536.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Porsche 356: początek sagi

Zaczęło się w 1931 r., kiedy Ferdinand Porsche założył biuro konstrukcyjne Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH. Każde kolejne zlecenie – nieważne, silnik, oś, cały samochód – otrzymywało kolejny numer porządkowy, przy czym pierwsze wcale nie oznaczono cyfrą 1, ale 7 (był nim projekt auta dla firmy Wanderer). To w tym biurze powstał także Type 60, czyli Volkswagen Garbus.

Porsche Type 60 z 1937 r., czyli prototyp Volkswagena Garbusa. Foto: Porsche
Porsche Type 60 z 1937 r., czyli prototyp Volkswagena Garbusa.

W 1948 r. Ferry Porsche – syn Ferdinanda – założył firmę Porsche. Pierwszy samochód otrzymał nazwę handlową ”356”. Dokładnie taką, jak numer, pod którym figurował na liście projektów biura Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH. W ten sam sposób nazwano także mierzącego jedynie 360 cm długości roadstera z 1953 r.: było nim Porsche 550. Z kolei numer 547 trafił na silnik z czterema wałkami rozrządu, który w firmie nieoficjalnie nazwano Carrera...

Porsche 911: musi pasować do Volkswagena

Na początku lat 60. Porsche zerwało z zasadą nadawania kolejnym modelom kolejnych numerów zleceń. Firma szykowała się na współpracę z Volkswagenem, więc postanowiła dostosować kody fabryczne swoich samochodów do nomenklatury nowego kooperanta. Oznaczało to przejście na trzycyfrową numerację z dziewiątką na początku. Zaczęto od 901, kluczowego auta dla przyszłości Porsche.

Firma musiała jednak kolejny raz zmieniać własne zasady, kiedy się okazało, że modelu 901 nie będzie mogła oferować we Francji. W tym kraju prawo do sprzedaży samochodów z trzycyfrowym oznaczeniem i zerem pośrodku zastrzegł bowiem już Peugeot. Stąd się wzięło Porsche 911.

Porsche wyprodukowało 82 sztuki modelu 901, zanim zmieniło nazwę auta na 911. Na zdjęciu samochód nr 57. Foto: Porsche
Porsche wyprodukowało 82 sztuki modelu 901, zanim zmieniło nazwę auta na 911. Na zdjęciu samochód nr 57.

Pomimo nazwy, Porsche 911 nie miało nic wspólnego z Volkswagenem. Pierwszy efekt współpracy obu firm zadebiutował dopiero w 1969 r., czyli sześć lat później. Nazywał się 914.

Tej reguły trzymały się kolejne seryjne drogowe modele Porsche, czyli 924 (1975-1988), 928 (1977-1995), 944 (1981-1991), 959 (1985-1988) i 968 (1991-1995). Pierwsze wyłamało się turbodoładowane 911. Przedstawione w 1974 r. auto nosiło kod fabryczny 930, ale w ofercie figurowało jako 911 Turbo.

Ta zasada przeszła do historii w lipcu 1995 r., wraz z ostatnimi wyprodukowanymi Porsche 928 i 968 (wrócono do niej tylko raz, modelem 918 Spyder z lat 2013-2015). Firma dalej stosowała kody fabryczne, ale straciły one status nazw handlowych.

Kolejne wcielenia Porsche 911 miały następujące oznaczenia fabryczne:

  • 964: generacja z lat 1988-1993;
  • 993: generacja z lat 1993-1998;
  • 996: generacja z lat 1997-2006;
  • 997: generacja z lat 2004-2012;
  • 991: generacja z lat 2011-2019;
  • 992: obecna generacja; od 2018 r.

Oznaczenia fabryczne Porsche Boxstera i Caymana:

  • 986: generacja z lat 1996-2004;
  • 987: generacja z lat 2004-2012;
  • 981: generacja z lat 2012-2016;
  • 982: obecna generacja; od 2016 r.

Od 2016 r. oba modele noszą dodatkową liczbę 718, ale nie jest to ich kod fabryczny, lecz nawiązanie do wyścigowego Porsche 718 (1957-1962).

Oznaczenia fabryczne Porsche Panamera:

  • 970: generacja z lat 2009-2016;
  • 971: obecna generacja; od 2016 r.

Oznaczenia fabryczne Porsche Cayenne:

  • 955 lub 9PA: generacja z lat 2002-2010;
  • 958 lub 92A: generacja z lat 2010-2017;
  • PO536 lub 9YA: obecna generacja; od 2017 r.

Oznaczenia fabryczne innych modeli:

  • 980: Porsche Carrera GT; 2003-2006;
  • 95B: Porsche Macan; od 2014 r.

Uwaga: Porsche ma też dodatkowe oznaczenie wskazujące na lifting. Np. w przypadku zmodernizowanej poprzedniej generacji 911 brzmi ono: 991.2.

Porsche i nazwy nienumeryczne

Ten samochód łączy aż cztery oznaczenia Porsche: Taycan (nazwa modelu), Turbo (wysoka pozycja w gamie), S (wersja wzmocniona) i Sport Turismo (kombi). Foto: Porsche
Ten samochód łączy aż cztery oznaczenia Porsche: Taycan (nazwa modelu), Turbo (wysoka pozycja w gamie), S (wersja wzmocniona) i Sport Turismo (kombi).

Dziś Porsche oferuje głównie modele noszące nazwy słowne. Oto, co oznaczają:

  • Boxster: połączenie słów ”boxer” (typ silnika) i ”roadster”;
  • Cayman: od kajmana, czyli gada z rodziny aligatorów; nazwa ma symbolizować żwawy, zwinny i ostry charakter modelu;
  • Panamera: od długodystansowego wyścigu Carrera Panamericana; imię ma wskazywać na wysoki komfort jazdy także przy dłuższych podróżach;
  • Macan: wywodzi się z indonezyjskiego słowa oznaczającego ”tygrysa”;
  • Cayenne: imię pochodzi od pieprzu kajeńskiego, czyli ostrej przyprawy na bazie odmiany Cayenne papryki rocznej;
  • Taycan: w języku tureckim oznacza ”duszę młodego rączego rumaka”, co nawiązuje do konia w logo Porsche. Dodatkowo ”ay” to odniesienie do Caymana i Cayenne, a ”can” do Macana.

Nazwy wersji modelowych Porsche

Porsche ma też bogaty słownik wersji poszczególnych modeli. Oto ich znaczenia.

  • Carrera: po hiszpańsku to ”wyścig”. Nazwa – tak jak w przypadku Panamery – wywodzi się z meksykańskich zawodów Carrera Panamericana. Najpierw trafiła ona na wyczynowy silnik Porsche. Pierwszym samochodem noszącym to imię było Porsche 356 A 1500 Carrera (1955-1958). Pierwotnie słowem ”Carrera” określano wyjątkowo mocne wersje (np. 911 Carrera RS 3.0 z lat 1973-1974), dziś ta nazwa trafia na bazowe odmiany Porsche 911
Porsche 356 A 1500 Carrera (1955-1958) to pierwszy samochód Porsche noszący nazwę Carrera. Foto: Porsche
Porsche 356 A 1500 Carrera (1955-1958) to pierwszy samochód Porsche noszący nazwę Carrera.
  • Turbo: pierwszy raz użyte w 1974 r. Przez lata był to wyróżnik wersji z turbodoładowaniem. Dziś to rozwiązanie ma jednak większość Porsche, więc Turbo przede wszystkim wskazuje na wysoką pozycję w hierarchii odmian danego modelu. To słowo pojawia się także w gamie elektrycznego Porsche Taycana, który żadnego turbo przecież nie ma
Ta odmiana 911 to pierwsze Porsche Turbo (na zdjęciu wersja 911 Turbo 3.3 z 1977 r.). Foto: Porsche
Ta odmiana 911 to pierwsze Porsche Turbo (na zdjęciu wersja 911 Turbo 3.3 z 1977 r.).
  • S: pierwszy raz zastosowane w 1952 r., w modelu 356 1500 S. Oznacza „Sport” lub „Super” i wskazuje na wzmocnioną wersję. Np. Porsche 911 Carrera S rozwija o 65 KM więcej niż 911 Carrera
  • GTS: używane od 1963 r., od debiutu modelu 904 GTS. Pochodzi od Gran Turismo Sport, czyli nazwy kategorii wyścigowej. Porsche wróciło do tego skrótu w 1980 r., dziś oznacza on model pozycjonowany pośrodku stawki, np. w gamie 911 tuż nad Carrerą S.
  • GT2/GT3: stosowane odpowiednio od 1996 r. (Porsche 911 GT2 serii 993) i od 1999 r. (Porsche 911 GT3 serii 996). Wskazują na najbliższe pokrewieństwo, jakie drogowe Porsche może mieć z Porsche wyścigowym
  • RS: pierwszy raz użyte 50 lat temu w Porsche 911 Carrera RS 2.7. RS (jak ”Rennsport”, czyli wyścigi) znamionuje topową odmianę w gamie
  • CS: pierwszy raz zastosowany w modelu 968 CS (1992-1995). Oznacza ”Club Sport”, a dokładniej odchudzoną wersję. 968 CS nie miało bowiem np. tylnej kanapy, klimatyzacji i elektrycznie sterowanych szyb
Pierwszy Club Sport: Porsche 968 CS (1992-1995). Foto: Porsche
Pierwszy Club Sport: Porsche 968 CS (1992-1995).
  • Targa: używana od 1966 r. (Porsche 911 Targa). Oznacza wersję ze zdejmowaną środkową częścią dachu. Nazwa wywodzi się od słynnego sycylijskiego wyścigu Targa Florio, a po włosku oznacza ”płytę”, ”talerz” lub ”tablicę rejestracyjną”
  • Spyder: stosowane od czasów Porsche 550 Spyder z 1953 r. Dziś używane dla topowych wersji cabrio modeli z silnikiem umieszczonym między kabiną a tylną osią
  • Speedster: nazwa debiutowała w 1954 r. (Porsche 356 1500 S Speedster) i oznacza ekskluzywną odmianę kabrioleta z obniżoną przednią szybą
Dwa Speedstery. od lewej Porsche 911 Speedster (991.2; 2019 r.), rozwijające 510 KM i 75-konne Porsche 356 A 1600 S Speedster z lat 1955-1959. Foto: Porsche
Dwa Speedstery. od lewej Porsche 911 Speedster (991.2; 2019 r.), rozwijające 510 KM i 75-konne Porsche 356 A 1600 S Speedster z lat 1955-1959.
  • Sport Turismo: synonim kombi. Pierwszy raz trafiło w 2017 r. na Panamerę Sport Turismo
  • Cross Turismo: najmłodsza nazwa, która debiutowała w 2021 r. w gamie Porsche Taycana. Oznacza lekko podwyższone kombi z delikatnym terenowym tuningiem optycznym. Np. Taycan 4S w wersji Cross Turismo jest o prawie 2 cm wyższy niż Taycan 4S Sport Turismo
  • Executive: oznacza przedłużoną wersję Panamery i pojawiło się już w gamie pierwszej generacji tego samochodu
  • 4: wskazuje na napęd na cztery koła. Pierwszy raz pojawiła się w 1988 r., w odmianach Porsche 911 serii 964 z 4x4