• Rzecznik Praw Obywatelskich twierdzi, że obecne w uchwale rozróżnienie na samochody z silnikami benzynowymi i diesla może być niekonstytucyjne
  • RPO zwraca uwagę, że diesle muszą być o wiele nowsze i spełniać wyższe normy emisji, a to przykład nierównego traktowania obywateli przez prawo
  • Rzecznik zastanawia się też, czy tymczasowe zezwolenia na wjazd do SCT mogą być wydawane mieszkańcom Warszawy na podstawie tego, gdzie rozliczają podatki
  • Wnioski po analizie uchwały zostały przesłane do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. RPO prosi o wyjaśnienie zastrzeżeń

SCT w Warszawie budzi kontrowersje. Jak to jest, że samochody z silnikami diesla muszą spełniać wyższą normę i być młodsze niż auta z silnikami benzynowymi? Po analizie uchwały Rady m. st. Warszawy z 7 grudnia 2023 r. Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zwraca uwagę nie tylko na tę kwestię. Jego zdaniem konstytucyjne prawo obywateli do równego traktowania może być łamane także przez zapis o uzależnieniu zasad wjazdu od miejsca rozliczania podatku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.

RPO interweniuje ws. SCT w Warszawie. Uchwała do poprawki?

Zgodnie z przyjętymi przepisami pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w porównaniu do pojazdów z jednostkami diesla. Przykład? Od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2025 r. do SCT wjechać będą mogły pojazdy benzynowe spełniające przynajmniej normę Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. Tymczasem auta wysokoprężne będą musiały spełniać już normę Euro 4 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r. (a to aż osiem lat różnicy!).

Druga nierówność dostrzeżona przez RPO to rozróżnienie mieszkańców na tych, którzy rozliczają podatki w Warszawie oraz tych, którzy robią to poza nią, i uzależnienie od tego tymczasowego prawa do wjazdu do SCT. Przysługuje ono tylko mieszkańcom rozliczającym podatki w stolicy. Nie jest jednak jasne, dlaczego przepisy pomijają tych mieszkańców, którzy nie rozliczają tu podatku albo dopiero zamierzają to uczynić.

Strefa czystego transportu w Warszawie Foto: Tupungato, Ministerstwo Infrastruktury / Shutterstock
Strefa czystego transportu w Warszawie

SCT w Warszawie zła już w założeniach. RPO wstawia się za dieslem

– czytamy w analizie RPO.

Pomiar emisji spalin Foto: Auto Świat
Pomiar emisji spalin

A kwestia podatków? Pogląd, że uprawnienia mieszkańców mogą zależeć od miejsca rozliczania podatku, rzeczywiście jest obecny w orzecznictwie sądów administracyjnych. Dotyczy to jednak opłat za postój w strefie płatnego parkowania. Trudno znaleźć związek pomiędzy rozliczaniem podatku dochodowego a prawem do wjazdu autem niespełniającym norm emisji spalin do strefy czystego transportu. RPO prosi więc Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy o wyjaśnienie tych zastrzeżeń.