Auto Świat Wiadomości Aktualności RPO wstawia się za starszymi dieslami. SCT w Warszawie może być niekonstytucyjna

RPO wstawia się za starszymi dieslami. SCT w Warszawie może być niekonstytucyjna

Wraca temat uchwalonej przez radę miasta strefy czystego transportu (SCT) w Warszawie. Na tapet wziął ją teraz Rzecznik Praw Obywatelskich, który ma wątpliwości co do tego, czy uchwała spełnia standardy konstytucyjne gwarantujące obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Poszło o diesla i podatki.

RPO broni starszych diesli. SCT w Warszawie może być niekonstytucyjna
Auto Świat / ACZ
RPO broni starszych diesli. SCT w Warszawie może być niekonstytucyjna
  • Rzecznik Praw Obywatelskich twierdzi, że obecne w uchwale rozróżnienie na samochody z silnikami benzynowymi i diesla może być niekonstytucyjne
  • RPO zwraca uwagę, że diesle muszą być o wiele nowsze i spełniać wyższe normy emisji, a to przykład nierównego traktowania obywateli przez prawo
  • Rzecznik zastanawia się też, czy tymczasowe zezwolenia na wjazd do SCT mogą być wydawane mieszkańcom Warszawy na podstawie tego, gdzie rozliczają podatki
  • Wnioski po analizie uchwały zostały przesłane do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. RPO prosi o wyjaśnienie zastrzeżeń

SCT w Warszawie budzi kontrowersje. Jak to jest, że samochody z silnikami diesla muszą spełniać wyższą normę i być młodsze niż auta z silnikami benzynowymi? Po analizie uchwały Rady m. st. Warszawy z 7 grudnia 2023 r. Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zwraca uwagę nie tylko na tę kwestię. Jego zdaniem konstytucyjne prawo obywateli do równego traktowania może być łamane także przez zapis o uzależnieniu zasad wjazdu od miejsca rozliczania podatku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

RPO interweniuje ws. SCT w Warszawie. Uchwała do poprawki?

Zgodnie z przyjętymi przepisami pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w porównaniu do pojazdów z jednostkami diesla. Przykład? Od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2025 r. do SCT wjechać będą mogły pojazdy benzynowe spełniające przynajmniej normę Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. Tymczasem auta wysokoprężne będą musiały spełniać już normę Euro 4 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r. (a to aż osiem lat różnicy!).

Druga nierówność dostrzeżona przez RPO to rozróżnienie mieszkańców na tych, którzy rozliczają podatki w Warszawie oraz tych, którzy robią to poza nią, i uzależnienie od tego tymczasowego prawa do wjazdu do SCT. Przysługuje ono tylko mieszkańcom rozliczającym podatki w stolicy. Nie jest jednak jasne, dlaczego przepisy pomijają tych mieszkańców, którzy nie rozliczają tu podatku albo dopiero zamierzają to uczynić.

Strefa czystego transportu w Warszawie
Strefa czystego transportu w WarszawieTupungato, Ministerstwo Infrastruktury / Shutterstock

SCT w Warszawie zła już w założeniach. RPO wstawia się za dieslem

Z uzasadnienia projektu uchwały wynika, że skoncentrowano się głównie na zagrożeniach, jakie powoduje emisja tlenków azotu. Aczkolwiek mają one negatywny wpływ na zdrowie i życie ludzi, to jednak z uzasadnienia wynika, że nie są czynnikiem o największym wpływie na śmiertelność ludzi związaną z zanieczyszczeniem powietrza, którego źródłem są emisje z silników. Czynnikiem tym jest bowiem obecność w powietrzu cząstek stałych PM.

O ile samochody napędzane silnikiem diesla, który spełnia normę Euro 4, nie emitują więcej niż 0,025 g cząstek stałych PM, o tyle norma Euro 2 przypisana do pojazdów z silnikami benzynowymi nie określa maksymalnej dopuszczalnej emisji cząstek stałych PM. Jeżeli chodzi natomiast o dopuszczalną emisję tlenków azotu, to silniki Diesla spełniające normę Euro 3, emitują do atmosfery maksymalnie 0,5 g tych zanieczyszczeń, czyli tyle samo, co silniki benzynowe spełniające normę Euro 2

– czytamy w analizie RPO.

Pomiar emisji spalin
Pomiar emisji spalinŻródło: Auto Świat

A kwestia podatków? Pogląd, że uprawnienia mieszkańców mogą zależeć od miejsca rozliczania podatku, rzeczywiście jest obecny w orzecznictwie sądów administracyjnych. Dotyczy to jednak opłat za postój w strefie płatnego parkowania. Trudno znaleźć związek pomiędzy rozliczaniem podatku dochodowego a prawem do wjazdu autem niespełniającym norm emisji spalin do strefy czystego transportu. RPO prosi więc Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy o wyjaśnienie tych zastrzeżeń.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków